Notebook via mini displayport naar HDMI op monitor:probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 13:59

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Ik heb een Lenovo T530 Thinkpad middels mini displayport naar HDMI male aangesloten op mijn IIyama Prolite E2607WS beeldscherm. Als ik nu het beeld van de notebook weergeef op mijn monitor, of op allebei, gaat de IIyama zeer regelmatig 1 à 2 seconden op zwart om daarna weer gewoon beeld te geven. En met regelmatig bedoel ik dat het vaak gebeurt. Soms om de 10 seconden, dan weer na een halve minuut. Dat is dus niet werkbaar.

Is de HDMI poort op mijn IIyama wellicht niet geschikt om daar een notebook op aan te sluiten?

Ik heb het ook geprobeerd via mini displayport (Lenovo) naar DVI (IIyama) en dat gaat goed. Ik wilde echter liever mijn DVI blijven gebruiken voor mijn desktopcomputer, zodat ik niet telkens de DVI-kabel moet loshalen van de een, en weer aansluiten op de ander. Bijkomend voordeel is dan ook dat ik beide tegelijk kan laten werken, en simpel door het wisselen van de input op mijn monitor kies voor de desktop of de notebook om iets op te doen. Een soort KVM maar dan anders :)

Nu zit er op mijn IIyama ook nog een VGA-aansluiting. Als de HDMI niet geschikt is om te doen wat ik wil, zou ik dan beter een mini displayport naar VGA kunnen gebruiken, of geeft dat ook een probleem (bijv vanwege de resolutie op mijn IIyama die 1900 x 1200 bedraagt)?
update: heb hem inmiddels met een VGA aangesloten die ik nog had liggen, maar beeld is dan iets minder scherm (analoog ipv digitaal).

Vraag blijft waarom het met HDMI niet goed werkt....

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 18:08
dit probleem had ik: U2312HM icm xps 1640 via displayport.

flikkerde in eerste instantie elke seconde wel een keer. Dus totaal onwerkbaar. Soms deed hij het goed. Na het onder garantie vervangen van moederbord was het een stuk beter (de displayport in de laptop was dus defect. De andere video aansluitingen HDMI en VGA werkten nog wel voor dat moederbord vervangen was.

Na vervangen knipperde het beeld ongeveer 1x per 5 seconden. Dus wel beter, maar nog steeds onwerkbaar. Uiteindelijk een displayport naar dvi gekocht (met als reden om te kunnen uitsluiten of displayport kabel kapot was en/of displayport op de monitor). Dit bleek een gouden greep. Systeem werkt nu prima!

Bij mij was het in de eerste instantie een combinatie van rotte displayport kabel/monitor aansluiting (nooit meer verder uitgezocht) en defect moederbord/grafische chip die aan het doodgaan was.

Als je kabel problemen kunt uitsluiten en monitor problemen ook zal het dus aan de laptop liggen.

ik zou niet weten waarom hdmi-displayport niet zou werken. hoezo hadden ze die kabels anders gefabriceerd?

[ Voor 4% gewijzigd door HBSVDK op 19-01-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
HBSVDK schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:20:
dit probleem had ik: U2312HM icm xps 1640 via displayport.

flikkerde in eerste instantie elke seconde wel een keer. Dus totaal onwerkbaar. Soms deed hij het goed. Na het onder garantie vervangen van moederbord was het een stuk beter (de displayport in de laptop was dus defect. De andere video aansluitingen HDMI en VGA werkten nog wel voor dat moederbord vervangen was.

Na vervangen knipperde het beeld ongeveer 1x per 5 seconden. Dus wel beter, maar nog steeds onwerkbaar. Uiteindelijk een displayport naar dvi gekocht (met als reden om te kunnen uitsluiten of displayport kabel kapot was en/of displayport op de monitor). Dit bleek een gouden greep. Systeem werkt nu prima!

Bij mij was het in de eerste instantie een combinatie van rotte displayport kabel/monitor aansluiting (nooit meer verder uitgezocht) en defect moederbord/grafische chip die aan het doodgaan was.

Als je kabel problemen kunt uitsluiten en monitor problemen ook zal het dus aan de laptop liggen.

ik zou niet weten waarom hdmi-displayport niet zou werken. hoezo hadden ze die kabels anders gefabriceerd?
toon volledige bericht
Ik heb het al met mini displayport naar DVI geprobeerd: werkt goed. Maar niet mijn bedoeling, omdat ik de DVI voor mijn desktop wilde gebruiken.
Nu zag ik dat ik nog een VGA kabel had liggen, en dat werkt goed. Beeld is alleen ietsje minder scherp. Voorlopig ga ik deze combi dus maar proberen. Tenzij hier nog iemand komt met de mogelijke oplossing.

Naar mijn idee is de mini displayport of de videochip op de Lenovo notebook dus niet defect. Rest dus als mogelijkheden;
- de mini displayport naar HDMI kabel heeft een probleem, of
- de HDMI aansluiting op de monitor vertoont kuren.

Je vraagt me waarom het via HDMI niet zou werken. Dat vraag ik me dus ook af. Ik ben geen techneut, maar heb weleens gehoord aan vele HDMI versies, passief en aktief, en dacht dat het mogelijk daarmee te maken zou hebben.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 12:55
En als je de DVI voor je laptop gebruikt, en HDMI voor je laptopdesktop? Het blijft digitale kwaliteit, dus vele malen beter dan de VGA oplossing die je nu hebt.

Edit: twee keer laptop getikt... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Jolke op 21-01-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Jolke schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:20:
En als je de DVI voor je laptop gebruikt, en HDMI voor je laptop? Het blijft digitale kwaliteit, dus vele malen beter dan de VGA oplossing die je nu hebt.
Ik heb helaas geen DVI naar HDMI kabel :(
Op mijn desktop zit geen mini displaypost...

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 12:55
Bestaan coverters voor van DVI naar HDMI, voor heel weinig op eBay.
Pagina: 1