Colour gamut weergeven bij beeldschermen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
Beste redactie,

Ik maak zeer tevreden altijd gebruik van jullie prachtig onderhouden website en zeker de pricewatch is een meer dan waardig alternatief t.o.v. andere vergelijkingssites als Kieskeurig e.d.

Echter na het een en ander aan inlezen over beeldschermen heb ik wel een suggestie voor jullie, die de pricewatch wellicht nog beter gaat maken. Het gaat om een specificatie van beeldschermen, die naar mijn mening nogal onderschat wordt. In de toekomst wordt deze wellicht belangrijker. Ik heb het over het kleurenbereik ofwel de colour gamut. Bij monitoren wordt al onderscheid gemaakt in sRGB en AdobeRGB (of een percentage daarvan). Bij tablets is het kleurbereik sinds de komst van LED heel erg gegroeid. Echter, bij TV wordt het na de adoptie van de nieuwe UHD standaard Rec 2020 ook belangrijker, de TV moet simpelweg diepere kleuren kunnen laten zien om aan deze standaard te voldoen. Dus, waarom niet zoiets implementeren bij de specificaties?

Bijvoorbeeld beeldschermen, die zijn op het moment het belangrijkst (foto/videobewerking).
Men hebbe de Dell U2713H en de U2713HM. Alle specificaties zijn nagenoeg hetzelfde volgens jullie site nu. Echter, vanwaar dan dat prijsverschil van 150 euro? De U2713H heeft een ander licht erachter met een groter kleurenbereik: AdobeRGB ipv sRGB. De kleuren ogen daardoor dieper en het beeld is daarmee een stuk mooier (mits goed gecalibreerd uiteraard zodat sRGB niet oververzadigd wordt weergegeven, maar dat ter zijde).

Ik denk dat mensen die een beeldscherm zoeken voor met name foto en video bewerking (al is dat maar als nevendoel), dit een heel handige optie zouden vinden. Wellicht zou het handig zijn de optie te integreren door middel van een percentage AdobeRGB, die je dus bijvoorbeeld in een ranglijst zou kunnen zetten (net zoals resolutie of prijs).
Een standaardbeeldscherm die slechts sRGB heeft, heeft meestal een kleurbereik van 70% AdobeRGB. In de toekomst zullen er wellicht ook beeldschermen komen die meer dan 100% AdobeRGB kunnen weergeven.

In de toekomst wellicht ook toepasbaar op TV's, zodra de UHD standaard meer geïntegreerd is. Of tablets, want het kleurbereik van bijvoorbeeld de iPad mini is een stuk kleiner dan die van de gewone iPad.

Hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Klinkt opzich interessant, de vraag is alleen wordt dit consistent door de fabrikanten aangegeven of moeten we voor deze spec echt gaan graven om het antwoord te vinden.

Ik zal het morgen met het team bespreken.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Helaas wordt niet overal de AdobeRGB met de percentages gebruikt. De specificatie die we wel vaak tegenkomen is het aantal kleuren. Deze specificatie hebben we inmiddels opgenomen in onze filters, het is niet hetzelfde maar we krijgen meer verschil zoals in jouw voorbeeld. We gaan deze zo snel mogelijk proberen aan te vullen bij onze producten maar uiteraard mag je deze ook zelf al verrijken door het 'verbeter' linkje te gebruiken.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
Top! Een stap in de goede richting :)
Lang niet elke fabrikant geeft inderdaad het kleurenbereik op (Dell bijvoorbeeld weer wel, want een AdobeRGB display sta je aan te prijzen uiteraard), dus vaak blijkt het uit metingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:48

grimson

domeingrommer

Deze vraag komt bij mij nu ook naar boven gezien ik opzoek ben naar een nieuwe monitor.
Toevallig Google ik dat de HP Z32 Zwart bijvoorbeeld alleen maar sRGB ondersteund en dus geen 'wide gamut' monitor is en potentieel minder interessant voor fotobewerking (ja dit is denk ik een gevoelig discussiepunt ;) )
Of ik kijk met mijn neus (ja daarom een nieuwe monitor) of dit verzoek is niet te doen of alweer achterhaald.
dank iig!

Dit als voorbeeld vergelijking
https://tweakers.net/pric...5;1245015;694053;1159307/

[ Voor 9% gewijzigd door grimson op 26-10-2018 11:52 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
We krijgen deze informatie helaas niet binnen via onze content-leveranciers en soms geven fabrikanten deze informatie ook niet. Dan wordt het voor ons ook lastig om deze informatie weer te geven. :)

Vorige week hebben we wel een extra aanpassing gedaan bij kleurendiepte met een onderscheid tussen de
8-bit en 10-bit monitoren die eigenlijk FRC hebben: Toevoeging A-FRC aan veld kleurdiepte

“Do. Or do not. There is no try.”

Pagina: 1