Advies nodig voor HTPC

Pagina: 1
Acties:

• HermenO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05-2024
Hallo mede tweakers,
Ik wil een htpc bouwen rond het budget van 300 euro.
Eisen:
- Filezilla Server draaien
- Plex Media Server draaien (of iets soortgelijks/beters)
- Plex Home Theater draaien (of iets soortgelijks/beters)
- 24/7 aanstaan
- Hoeft niet per se stil te zijn, maar niet lawaaierig.
- Webserver draaien
- GameServers draaien, niet hele zware, niet heel serieus alleen voor vrienden.
- Gigabyte networking supported.
- Zo energiezuinig als mogelijk voor dit budget.
- Een kleine kast. (Ik denk micro-ATX)
- 1 TB opslag, meer gebruik ik denk ik niet en kan altijd nog voor een extra schijf gaan.
- Ik wil graag Full HD films draaien, geen 3D of 4k.

CPU intel-core-i3-4330-boxed 110
MOBO asrock-intel-h81-h81m-hds 40
PSU be-quiet!-system-power-7-300w 30
HDD wd-blue-wd10ezex-1tb 60
RAM corsair-cmv4gx3m1a1333c9 33
Case antec-vsk-3000e 25
Totaal 300 euro
Heb overwogen om:

Betere HDD wd-black-sata-6-gb-s-wd1003fzex-1tb 80
Betere Case cooler-master-silencio-352 50
Als ik de betere HDD en Case kies, kom ik uit op 343 euro.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik toch voor AMD gaan en een compleet andere setup nemen of?
Deze tweaker: Aankoopadvies voor HTPC heeft een soortgelijke AMD setup.

Op welke onderdelen kan ik bezuinigen? en aan welke onderdelen zou ik meer geld uit moeten geven?
Is de PSU overigens compatible met de case die gekozen heb? Ik kon daar niet zo snel informatie over vinden.

Bedankt voor je tijd,
Hermen

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat voor een load kan je verwachten als je een gameserver en een HD film tergelijk draait? En wil je support voor 3d of 4k in de toekomst. Als de load niet echt heel hoog (80+% voor lange periodes) is en je geen 3d of 4k wil kan je veel beter een pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed nemen zeer vergelijkbare prestaties voor minder, als de load hoog licht kan je beter voor een trage i5 gaan. Als je 3d en 4k wel wil kan je beter naar de nieuwe amd kaveri processoren gaan kijken.

Ik weet niet wat de idle power draw is van dat moederbord maar in het grote zuinige server topic gebruiken ze ASRock B85M-ITX veel om de lage idle draw dus dat kan je wellicht nog even opzoeken

• HermenO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05-2024
Bedankt voor je reactie,
Ik hoef geen support voor 3d of 4k in de toekomst(vind ik zelf een beetje onzin).
De G3220 Boxed, is die ook goed voor het afspelen van 1080p films(in de i3 zit namelijk intel graphics support)?
Waarom zou ik niet voor een i-3 gaan maar beter voor een trage i-5 of de G3220, heeft dat een speciale reden?

[ Voor 7% gewijzigd door HermenO op 19-01-2014 00:21 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
In de G3220 zit ook Intel graphics, HD afspelen gaat daarmee prima. Wil je echt alleen 1080p afspelen en daarnaast je systeem 24/7 aan hebben staan dan kun je inderdaad het beste voor een Intel setup gaan.

Je kunt voor een i3 of i5 gaan echter is dat een beetje weggegooid geld voor jouw eisen. Een desktop koop je nogal een op de "groei". Echter in HTPC land veranderd er niet zo veel en zeker niet zo snel. Je geeft al aan niet in de 3D of 4k trein te willen stappen. Dit betekent dat je de komende x jaar hetzelfde formaat af gaat spelen (1080p H264). Een G3220 voldoet dan prima.

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:58:
In de G3220 zit ook Intel graphics, HD afspelen gaat daarmee prima. Wil je echt alleen 1080p afspelen en daarnaast je systeem 24/7 aan hebben staan dan kun je inderdaad het beste voor een Intel setup gaan.

Je kunt voor een i3 of i5 gaan echter is dat een beetje weggegooid geld voor jouw eisen. Een desktop koop je nogal een op de "groei". Echter in HTPC land veranderd er niet zo veel en zeker niet zo snel. Je geeft al aan niet in de 3D of 4k trein te willen stappen. Dit betekent dat je de komende x jaar hetzelfde formaat af gaat spelen (1080p H264). Een G3220 voldoet dan prima.
Ik weet niet hoeveel CPU kracht hier voor nodig is naast het HTPC gedeelte?
- Filezilla Server draaien
- Webserver draaien
- GameServers draaien, niet hele zware, niet heel serieus alleen voor vrienden.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
HermenO schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:20:
Bedankt voor je reactie,
Ik hoef geen support voor 3d of 4k in de toekomst(vind ik zelf een beetje onzin).
De G3220 Boxed, is die ook goed voor het afspelen van 1080p films(in de i3 zit namelijk intel graphics support)?
Waarom zou ik niet voor een i-3 gaan maar beter voor een trage i-5 of de G3220, heeft dat een speciale reden?
i3 is gewoon een dure koop, de pentium is meer dan goed genoeg voor 1080p en nauwelijks langzamer. Een i5 kost je maar 50 euro meer dan de i3 en als de load echt hoog licht is die echt veel en veel beter. Pentium heeft ook intel graphics maar net wat minder goed, dat zal je alleen merken in games.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:11:
[...]

Ik weet niet hoeveel CPU kracht hier voor nodig is naast het HTPC gedeelte?

[...]
Het HTPC gedeelte heeft zo goed als geen CPU kracht nodig (met hw acceleratie) 95% van de CPU resources kunnen dus naar die taken.
Flaat schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:19:
[...]

i3 is gewoon een dure koop, de pentium is meer dan goed genoeg voor 1080p en nauwelijks langzamer. Een i5 kost je maar 50 euro meer dan de i3 en als de load echt hoog licht is die echt veel en veel beter. Pentium heeft ook intel graphics maar net wat minder goed, dat zal je alleen merken in games.
Mee eens. Je gaat alleen wel heel kort door de bocht mbt de intel graphics uit de G3220. Er zit wel meer verschil in zoals 3D ondersteuning en quicksync decoder (relevant voor HTPC gebruik). Gebruik je dit niet, dan is er inderdaad niet zoveel verschil.

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 20-01-2014 16:51 ]

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Case zou ik dan wel die silencio 352 nemen, is een mooie stille kast voor weinig geld ;)

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Pagina: 1