Internetkabel leggen studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 21:16
Beste Tweakers,

Wij hebben in ons studentenhuis internet van Telfort tot 30 mb. Hier kregen we helaas maar 12 mb van binnen, gedeeld met 5 personen is dat niet zo gek veel. Ik in de meterkast kijken en ja hoor, we blijken glasvezel te hebben.

Naar Telfort gebeld en alles geregeld(50 mb besteld), gisteren servicemannetje gehad om het kastje aan te sluiten en volgende week krijgen we het pakket van Telfort toegestuurd. Nu zitten we, op één persoon na, allemaal op het draadloos netwerk, maar eigenlijk wil ik toch een kabel om m'n games te kunnen spelen.

Nu vroeg ik me af wat ik daar allemaal voor nodig heb. Ik heb al een switch besteld(http://tweakers.net/price...2/tp-link-tl-sg1008d.html) en de tang voor de plugjes heb ik ook al. Wat vergeet ik dan nog? De kabel en de plugjes. Mijn vraag is welke kabel ik het beste kan pakken, want ik heb niet zo veel verstand van het verschil tussen CAT5 en CAT6. En waar moet ik nog meer op letten?

Bij voorbaat dank,
Ottie

Weet weinig, leert veel

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:15:
Nu zitten we, op één persoon na, allemaal op het draadloos netwerk, maar eigenlijk wil ik toch een kabel om m'n games te kunnen spelen.

Nu vroeg ik me af wat ik daar allemaal voor nodig heb. Ik heb al een switch besteld(http://tweakers.net/price...2/tp-link-tl-sg1008d.html) en de tang voor de plugjes heb ik ook al. Wat vergeet ik dan nog? De kabel en de plugjes. Mijn vraag is welke kabel ik het beste kan pakken, want ik heb niet zo veel verstand van het verschil tussen CAT5 en CAT6. En waar moet ik nog meer op letten?
Als je draadloos werkt, wil je een stabiele draadloze verbinding. Nog beter is bedraad werken inderdaad.

Voor een discussie over de kabels: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

CAT5e is voldoende voor Gigabit. CAT6 zou ik nu niet doen in een studentenhuis (tenzij je langstudeerder wilt worden).

Als amateur-kabel-knijper is een goedkope kabeltester heel fijn om stress te voorkomen: http://www.allekabels.nl/...k-kabel-tester-aktie.html Je kunt dan eenvoudig zien of je je kabel goed hebt gemaakt.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:15:

En waar moet ik nog meer op letten?
Dat je de kabel niet tussen de deur steekt want dan is de pret snel over. Ik weet niet of het kan en mag maar gaatjes boren om van het ene vertrek naar het andere te gaan is optimaal. En zorg ervoor dat niemand z'n nek breekt door achter de kabel te blijven hangen. (Ik heb al rare bekabeling gezien in studentenhuizen :F )

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:12

NLF

Cat 5e is geschikt voor 1000mbps over niet al te lange afstand, In een woning is dit reeds voldoende. Zelf heb ik cat 6 kabels omdat de meerprijs niet heel veel is op korte afstand.

Om storingen en problemen te voorkomen is het belangrijk om alle kabels goed weg te werken en/of vast te maken zodat er niemand achter blijft hangen en over heen loopt.

Het is dus heel simpel en wel een leuk klusje om te doen. Indien iemand meer aanslutingen wil kan diegene altijd nog een 5 poorts switch kopen want anders blijf je kabels trekken en dat kan erg prijzig worden.

Misschien is het ook verstandig om een label/kaartje/sticker aan de ene kant van de kabel te doen en aan de andere kant door middel van letters of nummers. Als je ooit problemen hebt hoef je niet te zoeken naar welke kabel waar heen gaat :)

[ Voor 17% gewijzigd door NLF op 18-01-2014 18:49 ]

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
Hippocampus schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:40:
[...]

..... Ik weet niet of het kan en mag maar gaatjes boren om van het ene vertrek naar het andere te gaan is optimaal. En zorg ervoor dat niemand z'n nek breekt door achter de kabel te blijven hangen. (Ik heb al rare bekabeling gezien in studentenhuizen :F )
Dat lees en hoor ik vaker alhier. "het mag niet" maar een reden ervoor lees ik nooit. Het mag altijd namelijk anders kan je nooit iets aan de meur ophangen.
"ja maar dat mag wel omdat het een schilderij is". ja en, het blijft een gat hoor.

Voorbeeld een muur is 10cm steen met 2x 1cm stuclaag totaal 12 cm. Aan beide zijden van de muur wil ik een schilderij op hangen dus ik pak mijn boor en boor een 6mm gat in de meur van 5cm diep, aan de andere kant dus ook en verdorie liggen die gaten exact tegenover elkaar.
Nou zit er tussen die gaten dus nog 2cm steen, denk je nu werkelijk dat het huis gaat instorten als je die 2cm gaat doorboren.?

Bij schilderijen smeren we het gaatje later dicht en is er niets aan de hand en bij een doorboorde muur moet er ineens een aannemer komen of zoiets.
Kortom kabels hebben de voorkeur dat weten we eigenlijk wel, maar niet doen met als argument dat het niet mag is volkomen onzin.
Verhuurders die zeggen dat het niet mag lullen uit hun nek want dan mag een schilderij dus ook niet, en in de huur wetten en regels staat ook heel wat anders dan verboden, en nee de voorwaarden van de verhuurder zijn geen wet.

• Ottie93
Dank voor de snelle antwoorden! _/-\o_

Er mag in het huis gedaan worden wat we zelf willen, dus de kabels zelf zullen goed weggewerkt worden.
Miyamoto schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:34:
Als amateur-kabel-knijper is een goedkope kabeltester heel fijn om stress te voorkomen: http://www.allekabels.nl/...k-kabel-tester-aktie.html Je kunt dan eenvoudig zien of je je kabel goed hebt gemaakt.
Wat is het praktisch nut van deze tester? Je kunt toch controleren of de kabel goed werkt door hem in je pc te stoppen en kijken of internet het doet, of denk ik nu te simpel? :P

Weet weinig, leert veel

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 08:46
Dat kan ook gewoon. Alleen als je den verkeerde instelling hebt of een nieuwe switch/router ertussne kun je misschien gaan denken dat het daaraan ligt (ipv de kabel). Voor je het weet ben je eerst alles aan het testen omdat je pas als laatst de kabel weer opnieuw wil maken (bij wijze van spreke).

Overigens staat in je TS dat je van de 30MB maar 12 binnen krijgt. You sure? Denk dat je verdwaald bent geraakt in het byte/bit-verhaal (zie google of forum).

• NLF

NLF

Ik test zelf altijd met een laptop eraan en dan even een speedtest, al heb ik redelijk wat ervaring met kabeltjes maken. Gewoon goed kijken of de kabel er ver genoeg in zit en veel geduld hebben. Het uiteinde van de kabel moet goed in de stekker zitten en daarbij moet de huls klemmen in het stekkertje zodat je later niks per ongeluk kapot trekt.

Om dingen uit te sluiten kun je eerst ook even in de router van de provider pluggen en rechtstreeks naar je laptop/pc, wanneer alle kabels werken dan inpluggen in je switch :)

• Ottie93
WWAS schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:00:
Overigens staat in je TS dat je van de 30MB maar 12 binnen krijgt. You sure? Denk dat je verdwaald bent geraakt in het byte/bit-verhaal (zie google of forum).
Nou, Telfort biedt tot 30 Mb aan. Dus je bent niet verzekerd van die 30. Hoe verder je van de centrale afzit, hoe langzamer het werd. Dat zeiden ze zelf toen ik belde voor glasvezel. Maar ik ben maar een hobby-tweaker, dus ik kan er ook helemaal naast zitten ;)

EDIT: Telfort biedt 30 Mb, denk dat daar je punt ligt? Ik schrijf standaard mb, dus als daar de verwarring ontstaan is, excuses :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ottie93 op 18-01-2014 19:23 ]

Weet weinig, leert veel

• Miyamoto
NLF schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:02:
Om dingen uit te sluiten kun je eerst ook even in de router van de provider pluggen en rechtstreeks naar je laptop/pc, wanneer alle kabels werken dan inpluggen in je switch :)
Wacht maar totdat je een OnsBrabantnet modem tegenkomt
spoiler:
Je krijgt pas na 5 min. een IP-adres als je van apparaat/MAC wisseld

Een tester is zeker niet noodzakelijk, maar wel verrekte handig. En dat blijkt ook uit de reacties :+

• Ottie93
Ik zal er een bestellen dan ;) Als we dan toch bezig zijn..

Iemand nog suggesties voor een goede internetkabel? Als ik dat topic lees over de problemen met sommige kabels, heb ik liever jullie advies. Ons motto: goed en goedkoop :9

Bij voorbaat dank!

Weet weinig, leert veel

• NLF

NLF

Miyamoto schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:20:
[...]

Wacht maar totdat je een OnsBrabantnet modem tegenkomt
spoiler:
Je krijgt pas na 5 min. een IP-adres als je van apparaat/MAC wisseld

Een tester is zeker niet noodzakelijk, maar wel verrekte handig. En dat blijkt ook uit de reacties :+
Ah oke.. Ik heb tot nu toe alleen gewerkt met Ziggo en Telfort.
Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:26:
Ik zal er een bestellen dan ;) Als we dan toch bezig zijn..

Iemand nog suggesties voor een goede internetkabel? Als ik dat topic lees over de problemen met sommige kabels, heb ik liever jullie advies. Ons motto: goed en goedkoop :9

Bij voorbaat dank!
Ik heb zelf voor goedkoop gekozen maar over korte afstand is dat natuurlijk niet zo heel erg.

Hier haal ik mijn kabels: http://www.allekabels.nl/..._Cat6_Netwerk_Kabels.html

• Miyamoto
Netwerkproducten.com is één van de leveranciers die netjes vermeld of de kabel 100% koper is.
Afhankelijk van de afstand per meter of per rol bestellen. Waarschijnlijk (goedkoop) wil je een soepele kabel en prik je die rechtstreeks uit de muur in je router. Evt. netter is om een stugge kabel te gebruiken, met wandcontactdoos / patch paneel. Maar dat heb ik zelf ook niet overal ;)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

webcamjan schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:54:

Dat lees en hoor ik vaker alhier. "het mag niet" maar een reden ervoor lees ik nooit.
Bv Asbest, (geluids) isolatie, gas,water en elektriciteit leidingen, exotische materialen, lekkage.
maar niet doen met als argument dat het niet mag is volkomen onzin.
Ondanks dat jij vind dat het onzin is zijn er ook mensen die zich wel netjes aan de huur voorwaarden willen houden.

On topic
@ NLF: Cat5e ipv Cat6 zou goed genoeg moeten zijn toch ?

• NLF

NLF

Ja hoor! Goede kwaliteit Cat5e werkt prima :) Bij het Ziggo pakket zat een lange Cat5e kabel en die heb ik gebruikt voor lange afstand en dan zit ik aan de max wat een oude sata2 schijf doet. Heb voor de rest Cat6 goedkope kwaliteit.

Gewoon zoeken naar de juiste prijs en inderdaad dat er koper in zit of niet.

Verwijderd

Mensen, zelfs een 100 Mb lijn volstaat. Jullie kunnen toch niet harder dan 50 Mbps van die glas. Dus die 1000 Mbps is 20 meer dan nodig is (tenzij jullie een centrale NAS neerzetten).

Dus CAT5e is voldoende.

• Ottie93
Ik lees net iets over gereedschapsvrije connectors. Kun je die ook weer losmaken als je ze verkeerd geplugd hebt? Anders pak ik wel de goedkope die met tang moeten.

Weet weinig, leert veel

Verwijderd

waar staat het studentenhuis? Anders kom ik wel met professioneel AMP connectors en tang even langs (ik vraag geen geld voor het installeren.)

• Ottie93
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:38:
waar staat het studentenhuis? Anders kom ik wel met professioneel AMP connectors en tang even langs (ik vraag geen geld voor het installeren.)
Dronten, ik denk niet dat je daar naartoe wilt komen voor een paar studenten die sneller internet willen :P

Weet weinig, leert veel

Verwijderd

Jammer ja. Ik had al zo'n vermoeden dat het "ver" weg was. Ik kom voor mijn werk wel in het hele land, maar de eerst volgende weken, kom ik niet in het noorden.

• Ottie93
Ik kom zelf helemaal uit het zuiden van Limburg, dus ik laat meteen alles in Dronten afleveren. Al die spullen in de trein lijkt me ook niet geweldig ;) Maar toch bedankt voor het aanbod! Die connectors zullen op zich niet het grootste probleem zijn.

Weet weinig, leert veel

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik zou eens bij je mede studenten een rond vraag gaan doen of er meer zijn die graag het netwerk netjes willen aanpakken... Tenslotte heb je glas besteld, en goed en overzichtelijk netwerk kan dan des te beter werken.

Zo kun je met ieders inzet de kosten verdelen en samen het netwerk mooi aanleggen, wat ik 1 dag hard werken voor iedereen gebruikersgemak op kan leveren.

Met netjes bedoel ik dan kabels in gootjes, patchdozen in de kamers, 2x wireless router als AP/switch, leuk patchpastje waar je modem en een 24 poort switch inkomt samen met een patch paneel

Zo heeft iedereen er profijt van, en je deelt de kosten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Waarom zou je een 24 poorts switch ophangen voor 5 bewoners.

Wat ik meestal zie is dat men gewoon wifi wilt, of misschien 1 kabeltje.
Het aantal studenten dat ik tegenkom met bergen apparatuur om aan het netwerk te hangen is redelijk klein.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Kan natuurlijk ook 16 poorten zijn... Gaat om je flexibel te kunnen zijn, en bovendien kun je via marktplaats vaak een dergelijke switch goedkoop op de kop tikken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Ottie93
Kabels zullen op den duur door gootjes gelegd worden, wanneer m'n budget weer toereikend genoeg is ;) Kosten worden al enigzins gedeeld, maar aangezien ik degene was die glasvezelabonnement wilde, moet ik de extra kosten betalen per maand. Voor eke kabel die ik moet leggen naar de andere kamers ga ik wel geld vragen, want het zijn mijn materiaal en uren die gebruikt worden.

Weet weinig, leert veel

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Die stekkertjes zijn toch geen hindernis? Dat is helemaal niet moeilijk.
Misschien moet je één of twee stekkers oefenen voordat je hem netjes met mantel in de plug krijgt, maar het kost niets. Voor een een tientje heb je een doos met honderd prima rj45 plugs.

Koop een goede metalen krimptang met knipper en mantelstripper. (in plaats van een plastic bouwmarktding)

En leg alle aders netjes volgens het T-568B schema.
Als je het echt netjes wil doen monteer je ze aan de kamerzijde af in een opbouw muurdoos, om te voorkomen dat de kabel breuken krijgt op het punt dat hij in de muur verdwijnt. Die kant is soms toolless, maar of dat nu zo goed is...

Mogelijk ook de switch en het modem even netjes afmonteren op de muur (evt op een houten plaat of lat als boren daar niet gewenst is)

• NLF

NLF

Naar elke kamer gewoon 1 kabel. Als je het allemaal netjes doet hebben de volgende bewoners ook profijt van de kabels. Indien iemand meer aansluitingen wil kan diegene zelf ervoor kiezen om een switch aan te schaffen en te plaatsen in eigen kamer.

Zo hou je het natuurlijk ook goedkoper en misschien zijn er personen die (bijna) helemaal niets nodig hebben en dan krijg je weer het verhaal van daar betaal ik niet aan mee of ze zeggen dat het niet zo duur hoeft allemaal.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
Hippocampus schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:08:
[...]

Bv Asbest, (geluids) isolatie, gas,water en elektriciteit leidingen, exotische materialen, lekkage.
[...]

Ondanks dat jij vind dat het onzin is zijn er ook mensen die zich wel netjes aan de huur voorwaarden willen houden.

On topic
@ NLF: Cat5e ipv Cat6 zou goed genoeg moeten zijn toch ?
Asbest wat heeft dat er mee van doen.? gwl ook niet ect ect. dan kan je dus ook geen schilderij op hangen want ook boren.
Ik vind het onzin omdat het onzin is, huurvoorwaarden mogen dergelijke dingen helemaal niet verbieden zonder geldige reden, datzelfde is ook geldende voor schotels, die mogen ook niet verboden worden al proberen ze het wel in hun voorwaarden.
Ik zelf huur ook en er zitten hier gaten van 3cm door de muur en zelfs een gat van 5cm naar buiten, en ja dat weten ze ook wel en is geen enkel probleem omdat het niet lulkraak is en tevens het woongenot verhoogt. Als ik de keuken wil vernieuwen en zelf daar een model in wil zetten is dat geen enkel probleem ook een andere badkamer is geen enkel probleem. Alleen als ik eruit ga kan ik niet zomaar zeggen ik neem de keuken mee, kan en mag maar moet ik wel in oude staat herstellen, maar dat is niets meer als normaal.
Lees je huurrechten maar eerst eens goed na.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

webcamjan schreef op maandag 20 januari 2014 @ 01:34:

Asbest wat heeft dat er mee van doen.? gwl ook niet ect ect. dan kan je dus ook geen schilderij op hangen want ook boren.
Goed onderbouwd, je hebt vast gelijk.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:39:
[...]

Dronten, ik denk niet dat je daar naartoe wilt komen voor een paar studenten die sneller internet willen :P
In Dronten staat helemaal geen universiteit dus dat kan geen studentenhuis zijn! Sowieso kabeltje aanleggen omdat je denkt niet genoeg te hebben aan wifi :F, de reden dat je geowned wordt ligt echt aan jezelf, niet aan het internet.

[ Voor 19% gewijzigd door Chip. op 20-01-2014 09:43 ]

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 09:12
... Ik vind het onzin omdat het onzin is, huurvoorwaarden mogen dergelijke dingen helemaal niet verbieden zonder geldige reden, datzelfde is ook geldende voor schotels, die mogen ook niet verboden worden al proberen ze het wel in hun voorwaarden. ...
Natuurlijk is er een goede reden. Helaas is de bouw onoverzichtelijk voor ICT-ers als een Linux-terminal voor een timmerman of metselaar. Daarom zal ik het op een passende manier proberen uit te leggen.

Sommige zaken wil je niet delen met je buren. Helaas hebben sommige ongewenste processen de nijging om heel snel ongewenst hun omgeving te "infecteren". Omdat dit als onwenselijk wordt gezien wordt vaak geprobeerd om potentiële gevaren in aparte regio's op te delen. Deze wil je daarom bij voorkeur niet met elkaar verbinden.

spoiler:
De reden heet brandveiligheid.

Edit:
Met deze kennis op zak zal ik geen oordeel vellen over het "risico" wat je loopt. Het is natuurlijk aan de eindgebruiker om de firewall van een niveau hoog naar "werkbaar" te verzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door addo2 op 20-01-2014 09:58 . Reden: vergeten de contekst te noemen ]

• Ottie93
Chip. schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:42:
[...]

In Dronten staat helemaal geen universiteit dus dat kan geen studentenhuis zijn! Sowieso kabeltje aanleggen omdat je denkt niet genoeg te hebben aan wifi :F, de reden dat je geowned wordt ligt echt aan jezelf, niet aan het internet.
Dus een studentenhuis is alleen voor mensen die op een universiteit zitten? Achterlijke redenering..

Blijkbaar game je niet zo veel, gezien je domme opmerking over wifi. Ik zal er verder geen woorden aan vuil maken. Ik vroeg om advies over het leggen van kabels, niet om domme uitspraken.

Weet weinig, leert veel

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:11
Volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat je als huurder vrijwel alles in je huis mag veranderen, als je het maar weer ongedaan maakt als je eruit gaat (of de volgende huurder het over wil nemen)

Als ik jou was, zou ik overleggen met je huisbaas. Internetbekabeling is een aardig pluspunt voor het huis, dus hij zal denk ik niet zo moeilijk doen. Als je wat nette kabelgootjes regelt, kun je het overal bovenaan de muren doen. Daar een gaatje boren en een gootje naar beneden met een wandcontactdoos, klaar :-)

In ons studentenhuis hebben we gelukkig overal systeemplafonnetjes. Dat maakt internetkabels trekken pas echt makkelijk, natuurlijk :P

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:42

Malarky

Wils voor wat ieder

Ben ook bezig ons eigen studentenhuis van kabel te voorzien en ben voor deze kabel gegaan: 305M CAT6 soepel voor €83,49. Concurrent van de Technische Unie, waar de kabels stuk duurder zijn, maar ook een stuk meer van koper, maar dat heb jij niet nodig. Zover ik weet de goedkoopste van Nederland (en ook 1 van de grootste).

Als ervaren doch amateur kabel knipper kan ik je ten zeerste aanraden een kabeltester te nemen (scheel uren ellende en zijn heel goedkoop) en ga alsjeblieft voor een kwalitatief goede kniptang, heb er een stuk of 5 thuis, waarvan 4 het regelmatig laten afweten en die zijn allemaal van grote Nederlandse webwinkels, die verkopen ook troep kniptangen.

Voor de RJ45 Connector Boots kun je gewoon voor Ebay/DX gaan, zo goedkoop mogelijk veel inkopen, maar niet die dingen nalaten, geven een boel extra stabiliteit voor weinig geld.
Let bij de Connector Plug op dat het:
- 8P8C (voordat je het weet tik je op de internationale marktplaatsen telefoonplugjes en andere meuk op de kop)
- CAT6 (ook de plugjes schijnen geschikt te moeten zijn, al weet ik dat niet 100% zeker)

Verder heb je kwalitatief goede en slechtere van die pluggen, maar waar dat precies in zit weet ik nog niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Malarky op 20-01-2014 14:12 ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:09:
Kosten worden al enigzins gedeeld, maar aangezien ik degene was die glasvezelabonnement wilde, moet ik de extra kosten betalen per maand.
Dan ook in router instellen dat je mede-bewoners niet van de extra snelheid gebruik kunnen maken O-)

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:11
Ottie93 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:09:
Kosten worden al enigzins gedeeld, maar aangezien ik degene was die glasvezelabonnement wilde, moet ik de extra kosten betalen per maand.
Pfft, wat een gezeik zeg, over die paar euro per maand. Hier is het gewoon: Als de meerderheid het wil, worden alle kosten gedeeld. Zo ook met glasvezel. We hebben 100/100 KPN à een pittige 63 euro p/m, gewoon 21pp.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Ottie93 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:03:
[...]

Dus een studentenhuis is alleen voor mensen die op een universiteit zitten? Achterlijke redenering..
Dat zijn van die lui die alleen vinden dat zij (op de uni) echte studenten zijn. De rest zijn maar scholieren.
Geweldige lui om discussies mee te voeren |:(

• Ottie93
Ik heb ondertussen de kabels en pluggen besteld bij netwerkproducten.com. Lijkt me een prime website met goede ondersteuning voor de beginnende kabellegger ;) Morgen komt het Telfort-pakket, hebben we iets te doen.

Weet weinig, leert veel

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 00:20
Ik heb zelf een kabel opnieuw gelegd omdat de oude kabel niet werkte. Ook in een studentenhuis. Deze lag er al jaren en werkte niet meer.

Nu moet ik de plugjes aansluiten. Heb het geprobeerd met handmatige omklap plugjes, maar dit werkt zoals ik al verwachte niet.

Mijn vraag aan iemand hier(ik hoop dat dit niet tegen de regels is) of ik van iemand een utp tang kan lenen en als je toevallig plugs over hebt neem ik doe graag over. Investering van 20,- vind ik iets teveel voor 1 kabel.

Het liefst in de omgeving Utrecht.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:33

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Voor 1 kabeltje zou ik het nog wel aandurven zo'n plastic prutsding te kopen, maar als ik je dan toch een (overbodige?) tip mag geven, geef die 2 tientjes wél uit aan die ene kabel en leg die tang daarna ergens weg waar niemand er aan kan komen... Ooit ga je verhuizen of wil je je netwerk aanpassen/uitbreiden en dan heb je zo'n tang toch nodig...

Tenzij je alles met "standaardkabel" (1, 2, 5, 10, whatever meter) wilt oplossen, maar dat lijkt me niet want dan had je dat hier ook al wel gedaan :+

Ik weet niet wat de TS inmiddels besteld heeft, maar een volledige patchkast lijkt me - zoals al eerder aangegeven - een beetje overkill voor 5 studenten die (aanname: geen tig apparaten bezitten die een netwerkverbinding nodig hebben).

Ik ken de modem/router verder niet, maar als deze voldoende poortjes heeft ben je al klaar, mocht dat niet zo zijn dan kun je er nog een switch tussen zetten en iedereen gewoon 1 kabel geven (al dan niet netjes in een doosje). Zelf heb ik hier alleen in de tv hoek al 5 apparaten aan het netwerk hangen (TV, Home cinema set, HTPC, PS3, Settop box) dus hier heb ik de boel wel iets uitgebreider (slaapkamer bevat nog een apparaat of 5 en dan hebben we nog de pc's/laptops), maar de vraag is in hoeverre dit voor een studentenhuis noodzakelijk is, en of het in dat geval inderdaad niet makkelijker is om een extra switch per kamer neer te zetten voor degene die daar behoefte aan hebben.

Edit @ de discussie over het wel/niet mogen boren/schroeven whatever van de huurbaas:
Hier mocht dat vroeger ook niet van de huurbaas, maar die was van mening dat je als student onmogelijk het verschil kon weten tussen een boormachine en een doperwt, en dus gegarandeerd het hele huis ging slopen als je een gaatje wilde boren. Iets in de trend van Oh, hier kom ik met de boor niet doorheen, dan probeer ik het 3 cm. verder nog een keer... Lukt het hier ook niet? Dan misschien nog eens 3 cm. omhoog proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 21-01-2014 09:52 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

WWAS schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:00:
Dat kan ook gewoon. Alleen als je den verkeerde instelling hebt of een nieuwe switch/router ertussne kun je misschien gaan denken dat het daaraan ligt (ipv de kabel). Voor je het weet ben je eerst alles aan het testen omdat je pas als laatst de kabel weer opnieuw wil maken (bij wijze van spreke).

Byte <> bit verhaal betekent gewoon (y X 8 ) of (y / 8 ).
Kan dus onmogelijk kloppen dat hij dit verwart.

Dat TOT verhaal van providers kan ik me groen en geel aan ergeren, heb ik hier ook gehad, 40/4 bij KPN, krijg je 5/1 binnen 8)7 "Ja meneer, wij bieden snelheden aan TOT 40MB/S, U heeft geen rechten". Totdat ik de chef aan de telefoon had :+

Ik zou er absoluut niet vanuit gaan dat je ook maar iets in de buurt zit van 50.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Ottie93
Het Telfortpakket is geïnstalleerd en lijkt te werken voor nu :P Glasvezel is aangesloten en wifi gaat al retesnel, nu kabel nog. Nogmaals dank voor de goede hulp allemaal!

Weet weinig, leert veel

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 00:20
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 09:47:
Voor 1 kabeltje zou ik het nog wel aandurven zo'n plastic prutsding te kopen, maar als ik je dan toch een (overbodige?) tip mag geven, geef die 2 tientjes wél uit aan die ene kabel en leg die tang daarna ergens weg waar niemand er aan kan komen... Ooit ga je verhuizen of wil je je netwerk aanpassen/uitbreiden en dan heb je zo'n tang toch nodig...

Tenzij je alles met "standaardkabel" (1, 2, 5, 10, whatever meter) wilt oplossen, maar dat lijkt me niet want dan had je dat hier ook al wel gedaan :+
Dank je voor het advies. Heb nu een tang en kabeltester gekocht. Het klusje was binnen 10 min geklaard en het werkt.

De reden dat ik geen complete 10m kabel heb gebruikt was omdat alleen de kabel door het gat in de vloer pastte.

Trouwens: ik had wel een 10m kabel, maar het kopje heb ik er zelf vanaf geknipt.
Pagina: 1