POS Kassa systeem mini itx

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik ben bezig om een pc samen te stellen om als kassa systeem te functioneren. De software (untill) draait gewoon op windows en alle apparatuur (bon printer, touchscreen etc) kunnen gewoon op windows worden aangesloten.
Ik wou eerst voor een HP RP5800 POS pc gaan maar deze zijn toch vrij prijzig. Maar aan de andere kant zijn ze wel gemaakt om als kassa te dienen dus om lang aan te staan en dat ze betrouwbaar zijn. Om de kosten te drukken (ik heb 3 kassa's nodig) heb ik besloten om dit projectje zelf aan te pakken.

Dat gezegd hebbende, neig ik naar een mini ITX systeem. Dit uiteraard ivm het formaat, tenslotte moet het geheel ergens onder de toonbank komen. Qua hardware twijfel ik nog behoorlijk, hieronder een aantal speerpunten/wensen:

- Compact
- Stil (erg belangrijk)
- Energie zuinig
- Mobo moet een 25-pins parallel poort hebben (dit ivm de bonprinter)
- CPU moet wel power hebben, dit om de software aan te sturen maar ook om o.a. spotify en teamviewer tegelijkertijd te kunnen draaien
- 24/7 build

Ik heb hieruit zelf de volgende onderdelen gekozen:

Behuizing: LC-Power LC-1320mi
CPU: Intel Core i5 3350P Boxed
Mobo: Gigabyte GA-H61N-D2V
CPU koeling: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
SSD: Samsung 840 EVO 120GB
RAM: Crucial Ballistix 8GB

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn zouden jullie aanpassingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Aangezien het zakelijk is zou ik eerder naar iets van een Dell kijken, daar kan je teminste volgende dag garantie bijkopen.

Een parallele poort kan je gewoon toevoegen met een PCI kaartje, kosten iets van 20 euro. Ik heb pas een kassasysteem geïnstalleerd en dat was gewoon een Dell OptiPlex 3020 Mini Tower, staat er nu voor 399 euro (met een i3), Het voordeel daarvan is dat je dus next business day on site garantie bij kan kopen:

5 jaar ProSupport en Next Business Day On-Site Service [[meerprijs] € 148,07]

Voor een zakelijk bedrijf lijkt mij dat geen overbodige luxe.

Wat je nu hebt samengesteld lijkt mij wel wat overkill, zeker die i5 en die EVO! Een kassasysteem gebruikt enorm weinig resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Misschien kan je in onderstaand topic inspiratie opdoen. De bonnenprinter kan je eventueel virtueel oplossen met een USB -> DB25 converter. (Het valt me überhaupt al mee dat er mITX bordjes zijn met een DB25)

Klein, stil en 'energiezuinig' desktop systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-04 13:10
zoals Megamind zegt zou je een Dell/Hp compleet systeem kunnen kopen

Wil je toch dingen zelf in elkaar zetten, moet je wel even goed op de kwaliteit blijven letten.
Behuizingen van LC-power zijn goedkoop, maar de voeding is zeker niet geschikt voor 24/7.
Daarnaast is een intel cpu eindigend op P eentje zonder interne grafische kaart

Ik zou voor het volgende gaan:
Behuizing: Cooler master mini 110 Of een Q07b met een BeQuiet system power 300W
CPU: Intel pentium G34420
Mobo: ASRock Intel H81 H81M-ITX
CPU koeling: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile is niet perce nodig
SSHD: Seagate Momentus ST500LM000, 500GB een 500gb WD Black zal ook ruimschoots volstaan
RAM: Crucial 4GB
CONTROLLER: Delock 2x Serieel, 1x Parallel Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Allesinds heeft die i5 3350P geen geïntegreerde graphics dus zul je geen beeld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Overigens ben ik het er mee eens dat je professioneel liever goede support hebt (stel dat twee kassa's toevallig kapot zijn en jij zit te wachten op hardware uit je webwinkeltje, is niet al te fijn).

Ten tweede zou ik geen losse DB25 controller nemen, in verband met drivers etc. Veel bordjes hebben wel een header op het moederbord, al hebben ze geen fysieke DB25 op de achterkant. Dat Asrock bordje van een paar posts hiervoor voor zover ik nu zie niet, en eerlijk gezegd kan ik ze ook niet zo snel vinden in de PW. Wel bordjes met een interne COM-poort, maar daar heb jij niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb zelf deze gebruikt: http://www.informatique.nl/575049/sweex-parallel-card.html

Werkt prima hoor, weet niet wat er fout kan gaan met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Ik heb bewust besloten om zelf te bouwen ipv gerenomeerde pc's van HP of Dell te nemen. Uiteraard zijn deze machines gebouwd om 24/7 te draaien en de service en garantie zeer goed. Echter ben ik van menening, wat kan er stuk gaan? Ik bouw al jaren zelf pc's en heb de ervaring als je er niet te veel mee uitspookt en goed onderhoud kan er weinig stuk gaan. Software is vaak het geen wat voor problemen zorgt en op deze pc draait alleen windows, kassa software, Spotify en Teamviewer.

Daarnaast heeft de bonprinter (epson TM-T88V ook een usb aansluiting. Mij is verteld dat parallel de voorkeur heeft, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom via usb minder zou zijn. Iemand ideeën?

En ipv een SSHD ga ik liever voor een SSD, dit ivm met draaiende onderdelen. De onderstaande build heeft 0 draaiende onderdelen en dus geen geluid. Maar is een ssd geschikt voor 24/7 ? Lever ik zo niet in op de betrouwbaarheid?

Ik heb in het topic klein, stil en energiezuinig de volgende build gevonden. Dit voldoet eigenlijk perfect aan mijn eisen.
CPU: Intel Core i3 3220 Boxed
MOBO: Intel DH61AGL of Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)
Case: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter
RAM Kingston KVR16S11S8/4
SSD: Crucial 2.5" M500 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:54

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

SSD is wel goed I5 misschien beetje te maar wel future proof als budget er nu voor is why not.

Denk meer dat je het probleem zal hebben met besturing touchscreen? en hoe dat er uit zit bij de kassa..

Ik heb afgelopen jaar een oud POS systeem geupgrade (1,8Ghz celeron 512MB ram verbazingwekkend trage HHD 80GB) met een ITX ATOM 550D 4GB DDR3 en OCZ 60GB Vertex3 (6 uur zoeken naar drivers) Ik had ook parallel poort nodig deze zat op de mobo voor de bon printer en matrix display.

Systeem draait zo'n 12 uur per dag andere 12 uur slaapmodus, en werkt perfect DB staat op een externe locatie binnen het pand.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

ybjlus schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:34:
Ik heb bewust besloten om zelf te bouwen ipv gerenomeerde pc's van HP of Dell te nemen. Uiteraard zijn deze machines gebouwd om 24/7 te draaien en de service en garantie zeer goed. Echter ben ik van menening, wat kan er stuk gaan? Ik bouw al jaren zelf pc's en heb de ervaring als je er niet te veel mee uitspookt en goed onderhoud kan er weinig stuk gaan. Software is vaak het geen wat voor problemen zorgt en op deze pc draait alleen windows, kassa software, Spotify en Teamviewer.

Daarnaast heeft de bonprinter (epson TM-T88V ook een usb aansluiting. Mij is verteld dat parallel de voorkeur heeft, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom via usb minder zou zijn. Iemand ideeën?

En ipv een SSHD ga ik liever voor een SSD, dit ivm met draaiende onderdelen. De onderstaande build heeft 0 draaiende onderdelen en dus geen geluid. Maar is een ssd geschikt voor 24/7 ? Lever ik zo niet in op de betrouwbaarheid?

Ik heb in het topic klein, stil en energiezuinig de volgende build gevonden. Dit voldoet eigenlijk perfect aan mijn eisen.
toon volledige bericht
Dat DB25 aangeraden wordt heeft denk ik te maken met de aard van het product. Zulke producten werden altijd DB9 of DB25 aangesloten. Je zou dus kunnen zeggen dat doordat het al zolang meegaat het erg betrouwbaar is geworden. USB wordt wat minder vaak gebruikt dus kan wat minder betrouwbaar zijn. Ik zou het lekker aan de USB hangen, lukt dat niet dan virtueel.

Over de Akasa, doen. Ik heb hier dus de Euler draaien met een G1610, M500, DH61AGL en ik ben er lichtelijk verliefd op. Zo'n G1610 is waarschijnlijk ook voldoende voor jouw toepassing en is wat veiliger en energiezuiniger in een passieve Euler kast. Vergeet niet dat je voor wifi speciale UFL stekkers kunt kopen die je in de behuizing kunt schroeven en aan het mPCIx kaartje kunt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 18:21
De stock koeler is wel erg luidruchtig voor een stil systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Ik heb inmiddels de Akasa Euler icm een i3 3220, 4gb intern geheugen en een crucial m500 120gb geinstalleerd.

De installatie verliep eigenlijk best soepel, even de handleiding doorlezen en het is goed te doen. Ze zijn bij Akasa wel creatief geweest qua installatie, aangezien je het moederbord over de kop moet installeren. Dit is wel even gepriegel met de sata en front button aanlsluitingen, maar als je je tijd neemt goed te doen.

Dan het gebruik, wat een apparaat! Klein, stil en robuust. Ondanks dat ik wist dat deze pc geen geluid zou produceren, was het wel even apart. Er komt dus 0 geluid uit, alleen de powerled geeft aan dat deze aan staat. Opstarten gaan erg snel, dit uiteraard door de ssd. De i3 doet wat het moet doen, soepel alle taken uitvoeren. Er staat alleen kassa software, teamviewer en spotify op. Dit is zoals verwacht dus geen probleem voor de 3220 icm 4GB geheugen. Wat mij wel erg opviel was het gewicht, het is best een zwaar apparaat. De case is te mounten achterop een beeldscherm, echter heb je naar mijn inziens wel een scherm nodig dit stevig staat. Dit heb ik echter niet uitgeprobeerd aangezien dit bij mij niet van toepassing is.

Waar ik erg benieuwd naar was, waren de temps. Dit valt mij alles behalve tegen! Idle draait de cpu tussen de 40-45 graden. De case is dan warm maar je hand kun je er prima opleggen. Onder full load, stresstest voor 30min, is de cpu 75 graden. De case is dan wel heet en je hand erophouden lukt niet. Dit is getest in een open omgeving op kamertempratuur.

Al met al, zeer tevreden en blij dat ik voor de akasa ben gegeaan. Thnx heren voor de tips en jullie advies! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 22:29
ybjlus schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:34:

toon volledige bericht
zelf werk ik bij een bedrijf die Kassa software maakt voor grote retailers in Europa.
wij maken veel gebruik van de EPSON printer maar deze zijn bij ons ook vaak USB maar onze voorkeur heeft meestal wel via serieel. dit om de simpele reden dat USB niet zo stabiel is als Serieel het gebeurd namelijk soms dat de USB verbinding weg valt. aangezien een Epson printer via OPOS werkt en je dus een device moet claimen ben je deze claim kwijt. en zal je deze opnieuw moeten maken wat vaak om een software herstart aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06-2024

oscarw

Better be a geek than an idiot

Ik zou dit geheugen nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU. Lager energieverbruik, strakkere timings en low-profile (past beter in kast)
Pagina: 1