Klein, stil en 'energiezuinig' desktop systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor een systeempje dat als taak internetten, tekstverwerken en een af en toe een filmpje branden en d/l krijgt ben ik op zoek naar een klein kastje met stille componenten.

Nu heb ik een Lian-LI PC-Q07 mITX systeem op het oog met een Pentium G3220 of Celeron G1620. Het liefste had ik een lomp grote passieve koeler gepakt, maar zoals je kan zien is er bijzonder weinig plek (70mm hoog). Als ik nu de PSU omdraai en die ventilator ook de lucht bij een passieve CPU koeler af laat zuigen. Gaat dat goed?

Het mooiste zou dan zijn als ik de PSU koeler aan de CPU fancontroller kan hangen, maar dan moet ik de PSU open maken. Is het uberhaupt verstandig wat ik aan het doen ben of zoek ik dan echt de grenzen op wat er kwa warmte dissipatie mogelijk is met een Celeron of Pentium?

Omdat iedere ventilator in de loop der tijd altijd gaat piepen, kraken of herrie maken, wil ik het systeem zo passief mogelijk hebben. Als iemand anders een goede tip heeft hoor ik dat graag. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/75LKRP4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:33
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 34,71€ 34,71
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 98,-€ 98,-
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 94,60€ 94,60
1Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 71,90€ 71,90
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,92€ 136,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,13

Passief systeem, dus stiller krijg je het niet. De kast is één grote passieve CPU koeler, die genoeg koelvermogen biedt voor een G1610. De meegeleverde adapter levert voldoende vermogen voor dit systeem. Lees ook even de gebruikersreview van die kast, staat wel nuttige info in.
Je zou kunnen besparen door 4GB geheugen te nemen, en een SSD van 120GB. Dvd's branden kun je doen met een externe USB DVD brander, die kosten ook niet zoveel.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:23
Zijn dat zelf gemaakte foto's? Dat is een partij oud die linker, inclusief ide aansluitingen en para-poort eraan :)
Die rechter is een actuele foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
http://azerty.nl/producte...=57&product_code=87482033

Mobo+cpu+passive koeler voor 80 euro, hoogte heb ik op gevraagd bij Gigabyte want dat stond niet op de site en ik wil het zelf ook weten. Maar lijkt zo op het oog wel onder de 70mm te vallen

De passive kast+thin mini is ook een mooie optie maar wel iets duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Dat is sowieso lager dan 7cm. Volgens mij is het maar 4 cm hoog ofzo. ;)
(koelvinnen lijken mij even hoog te zijn als de I/O poorten van het moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:52:

Passief systeem, dus stiller krijg je het niet. De kast is één grote passieve CPU koeler, die genoeg koelvermogen biedt voor een G1610. De meegeleverde adapter levert voldoende vermogen voor dit systeem. Lees ook even de gebruikersreview van die kast, staat wel nuttige info in.
Je zou kunnen besparen door 4GB geheugen te nemen, en een SSD van 120GB. Dvd's branden kun je doen met een externe USB DVD brander, die kosten ook niet zoveel.
Dat ziet er wel heul gaaf uit!! Bedankt voor het posten, dit kastje had ik anders zeker gemist. Ik zie dat er een miniPCIe slot op het mobo zit, dus kan er mooi een wifi kaartje in. Heb jij dit kastje ook? Er lijken namelijk twee gaten aan de achterzijde van de Akasa Euler te zitten. Passen daar panel-mount SMA connectoren in, of misschien wel direct een antenne? Ik had JvS ook al even gedm't. Kwa SSD was het inderdaad al de bedoeling om M500 120GB te nemen. Eventueel kan het nog mSATA zijn zie ik. Maar volgens mij is mSATA, SATA2. Dus dan kan ik net zo goed de SATA3 SSD nemen. SODIMM heb ik hier nog liggen. Wel 1066, maar ik denk niet dat dat merkbaar is?
Jolke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:15:
Zijn dat zelf gemaakte foto's? Dat is een partij oud die linker, inclusief ide aansluitingen en para-poort eraan :)
Die rechter is een actuele foto?
Foto's heb ik van het net geplukt. :)

http://forum.highflow.nl/f40/lian-li-pc-q07-intel-atom-5367/
http://icampphil.weebly.com/photo-gallery-1.html
Flaat schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:27:
http://azerty.nl/producte...=57&product_code=87482033

Mobo+cpu+passive koeler voor 80 euro, hoogte heb ik op gevraagd bij Gigabyte want dat stond niet op de site en ik wil het zelf ook weten. Maar lijkt zo op het oog wel onder de 70mm te vallen

De passive kast+thin mini is ook een mooie optie maar wel iets duurder...
Interessant, maar ik denk dat 1037 Celerons wel een pak minder presteren dan bijvoorbeeld een G1610? Zo te lezen zijn de G1610's al vrij koel, dus ik denk dat ik hiermee wel uit de voeten kan in een compact systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door Oyster op 13-11-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb zelf een systeem wat aan je eisen voldoet: klein, 100% stil (ook geen coil whine ofzo, gewoon onhoorbaar) en meer dan snel zat voor wat je erop wil doen. Het idee kwam van JvS, en lijkt erg op de suggestie van MartijnLoarne.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 101,20€ 101,20
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 97,01€ 97,01
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 88,10€ 88,10
1Kingston KVR16S11S8/4€ 32,90€ 32,90
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,16

Dit doet zo'n 12,5 watt idle in Windows, dus ook nog eens hartstikke energiezuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze is ook weer leverbaar : pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL)

Die zou mijn voorkeur hebben boven de gigabyte
Met de gigabyte en de msata van crucial heb wel het een aan problemen gehad.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

Jag

Sexy machientje hoor die Akasia, heb hem zelf ook, zelfde systeem als Sloth. Tips: pas erg op bij het inbouwen van je hardware, de sata power connector is erg kwetsbaar. Of eigenlijk kan je net zo goed meteen een nieuwe maken van de sata power kabel die bij het mobo geleverd wordt, die is wat sterker :).

Verder had ik ook wat vage boot problemen met het Gigabyte mobo. Bij mij wilde hij in eerste instantie niet booten met meer dan 1 usb apparaat aangesloten. Nu wel, snap alleen niet waarom het nu wel werkte. JvS had nog wat meer boot problemen. Jij Sloth?

Het kastje is echt prima. De combinatie zoals genoemd door Sloth is onhoorbaar, super zuinig en heel snel. Wat wil je nog meer :) ?

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 13-11-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:08:
JvS had nog wat meer boot problemen. Jij Sloth?
Ik had met dank aan jouw posts over de boot problemen al gelijk de CMOS reset. Nadien geen enkele problemen meer gehad :)

De support bij Akasa is trouwens ook erg goed. Na wat heen en weer gemail i.v.m. de bijgeleverde sata connector die afgebroken was hebben ze gratis vanuit UK een replacement gestuurd _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door sloth op 13-11-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

Jag

sloth schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:29:
[...]

Ik had met dank aan jouw posts over de boot problemen al gelijk de CMOS reset. Nadien geen enkele problemen meer gehad :)

De support bij Akasa is trouwens ook erg goed. Na wat heen en weer gemail i.v.m. de bijgeleverde sata connector die afgebroken was hebben ze gratis vanuit UK een replacement gestuurd _/-\o_
Haha wat goed, zullen ze wel vaker moeten doen :P. Van de drie mensen met die kastje die ik ken, is die kabel bij alledrie gesneuveld :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Zitten jullie met z'n alle in een ander topic ofzo? Het grote zuinige server topic toevallig? :p
sloth schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:33:
Ik heb zelf een systeem wat aan je eisen voldoet: klein, 100% stil (ook geen coil whine ofzo, gewoon onhoorbaar) en meer dan snel zat voor wat je erop wil doen. Het idee kwam van JvS, en lijkt erg op de suggestie van MartijnLoarne.

Dit doet zo'n 12,5 watt idle in Windows, dus ook nog eens hartstikke energiezuinig :)
Mooi systeem! Een i3'tje is voor mij helaas even buiten bereik. Wil het graag wat goedkoper houden en de i3 prestaties ga ik waarschijnlijk toch niet gebruiken. :)
JvS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:38:
Deze is ook weer leverbaar : pricewatch unsorted: Intel DH61AGL (BLKDH61AGL)

Die zou mijn voorkeur hebben boven de gigabyte
Met de gigabyte en de msata van crucial heb wel het een aan problemen gehad.
Hmm, 40e goedkoper dan de B75 Gigabyte. Enkel wel SATA2 ipv SATA3 en geen USB3.0. Best jammer, maar het gebrek aan SATA3 is niet onoverkoombaar. USB3 is wel een gemis aangezien eSATA ook ontbreekt. Het kan toch wel handig zijn om een externe USB3 HDD snel vol te kunnen proppen. Alhoewel als het echt om storage gaat dan kan ik net zo goed de SSD op mSATA zetten en een extra HDD/SSD in de Akasa zetten ...

Of natuurlijk gewoon een gat hakken in de Akasa + SATA2->eSATA. Als het echt moet is er wel een oplossing te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.datoptic.com/ec/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/f/i/file_17_15.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 14-11-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online
Oyster schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:58:
Er lijken namelijk twee gaten aan de achterzijde van de Akasa Euler te zitten. Passen daar panel-mount SMA connectoren in, of misschien wel direct een antenne?
Even een followup. Die twee gaten aan de achterkant zijn inderdaad specifiek voor SMA - U.FL kabels gemaakt. Super nauwkeurig en inclusief inkeping. Het Euler kastje is erg gaaf. Prachtig fabrikaat!
Pagina: 1