Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 08:34
Beste Tweakers,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een miskoop gedaan door een Buffalo Linkstation live 1 TB aan te schaffen als netwerk harde schijf.
Mijn doel was en is om een netwerk opslag voor mijn films die ik afspeel op mijn acryan playon Hd(1). Helaas is de netwerk snelheid van de Buffalo niet vooruit te branden. Een film kopiëren duurt een eeuwigheid en streamen door de playon werkt niet door de lage transfer speed.
Het gaat met name om 1080p mkv files van ca 10GB per stuk. Op dit moment pruts ik mijn externe hdd heen en weer tussen de laptop en de acryan.

Daarnaast wil ik de NAS gebruiken om alle documenten en een deel van de foto's op alle apparaten toegankelijk te maken. Bij voorkeur ook via een externe locatie, bijvoorbeeld op het werk of bij familie en vrienden.

Mijn oog is gevallen op de Synology DS114, mede vanwege het recente model, hoog intern geheugen en de usb 3.0 aansluiting. Sluit dit model goed aan bij mijn wensen of geven jullie de voorkeur aan een ander model?
Ik heb nog een bol.com bon van 50 euro liggen, maar helaas voeren zij dit model niet. Een alternatief bij bol.com zou dus ook welkom zijn. Mijn budget is ongeveer 150 euro en wil graag de komende jaren vooruit kunnen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino-3
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-07-2020
Ik ken beide systemen niet dus kan daar niet zo veel over zeggen. Wat ik in de specificaties in ieder geval zie is dat ze beiden gigabit ethernet hebben dus dan kan het probleem ook aan je eigen netwerk liggen (router / switch / draadloos?)

En let erop dat je met die usb 3.0 aansluiting van de synology het apparaat waarschijnlijk niet aan je computer aan kunt sluiten, deze is puur bedoelt voor extra harde schijven / printers, hier win je dus ook geen snelheid mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Ik had zowel de Buffalo als de acryan via utp via de router verbonden. Ik denk dat de processor of het werkgeheugen onvoldoende was voor een snelle bestandsoverdracht. Ik merk zojuist in mijn nieuwe huis dat ik geen ethernet aansluiting in de woonkamer heb. Dit betekent ofwel een nieuwe mediaplayer met wifi en interne opslag, of een kabeltje naar de woonkamer trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:18
De Synology wordt geleverd zonder harde schijf.
Verder zou ik altijd een 2-bay NAS aanraden (Bijv pricewatch: Synology DiskStation DS213j) . Zeker bij een Synology: Lees de diverse topics maar eens door:
[Synology] Nieuws en discussie
[Synology] Vraag en antwoord
Je gaat um gewoon meer gebruiken als je eenmaal de mogelijkheden hebt ontdekt. En je hebt toch een vorm van 'backup' als je documenten gaat opslaan.

Grote kans dat de snelheid van je transfer aan je netwerk lag. Dat veranderd dus niet als je de zaken in je nieuwe huis niet beter gaat inrichten. WiFi streamen wil je echt niet. (zal ook niet werken met zulke bestandsformaten) En zoveel data overpompen ook niet. Trek dus een goede kabel en zorg ervoor dat je hele netwerk Gigabit verbindingen aankan.

Voor overige vragen (of vooral de antwoorden) moet je even in de diverse Synology topics kijken, of op de website zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:34
Ik heb nagenoeg dezelfde artikelen. Ook 2 Acryans, een buffalo linkstation en een extra nas, een Zyxel nsa310 die ik als downloadbakje heb ingezet. Alles bedraad aangesloten en ik heb nooit problemen gehad met snelheid of bestanden die niet lekker afspelen.

Sinds een maand heb ik de Synology DS114 met een 3tb harddisk.

Daar weer sabnzbd en sickbeard op gezet.

In combinatie met de Acryans werkt dat prima. Streamen is geen probleem en DSM is ook erg fijn om mee te werken.

De vele mogelijkheden die je op de synology hebt waren voor mij doorslaggevend.

En tja, de Buffalo was ook niet mijn beste aankoop.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor mij is synologie de beste aankoop geweest, RAID 1 met 2 schijven. Trekt mijn Gb netwerk helemaal dicht met overzetten van gegevens. Uitstekende software, incl. Downloaden van nieuwsgroepen en automatisch uitpakken. DE grote winnaar naar mijn mening. En ook de support is perfect.
Heb nu een uptime van +365 dagen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door keur0000 op 18-01-2014 16:23 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Ik heb nog de oude TP-Link Router TL-WR1043ND 300mbit router. Die 300 mbit haalde ik bij lange na niet. Is het dus om een beetje fatsoenlijk gebruik te kunnen maken noodzakelijk ook mijn router een upgrade te geven?

Hoe verhoud de 213j zich tov van de 114 qua prestaties?
Ik zie dat de 213j wel bij bol.com te koop is, dus dat scheelt aanzienlijk in prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:18
keur0000 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:22:
Heb nu een uptime van +365 dagen ;-)
Dan zou ik maar eens een update draaien ;)
rik11 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:27:
Ik heb nog de oude TP-Link Router TL-WR1043ND 300mbit router. Die 300 mbit haalde ik bij lange na niet. Is het dus om een beetje fatsoenlijk gebruik te kunnen maken noodzakelijk ook mijn router een upgrade te geven?
Das grappig....:
Miyamoto schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:03:
[...]

:)

300 Mbps is de maximum signalling rate. Aan die specs voldoet je router blijkbaar. Het zegt verder helemaal niets over de kwaliteit van je verbinding en ook niets over de daadwerkelijke snelheid. Draadloos ga je (op 2.4GHz) die 120Mbps nooit halen. Zie diverse topics in subforum 'Netwerken' over het verbeteren van je draadloze netwerk.
Je router is prima en 300mbit haal je wel. 300Mbit niet. Althans, niet aan netto snelheid. Overigens gaat dat over het draadloze gedeelte. Je NAS sluit je bedraad aan. En dan haal je gewoon 1000Mbps (Gigabit in de volksmond), mits je complete netwerk dat aankan. En ook dat is bruto. Dus de werkelijke snelheid (die je straks in Windows ziet) ligt lager dan 125MB/s. Als je een brief verstuurt moet er ook een envelop omheen én postzegel op. De postbode moet dus meer meesjouwen dan enkel je brief. Oooeeeh gruwelijke vergelijking
rik11 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:27:
Hoe verhoud de 213j zich tov van de 114 qua prestaties?
Ik zie dat de 213j wel bij bol.com te koop is, dus dat scheelt aanzienlijk in prijs
Een klein beetje moeite mag je wel doen...:
http://www.synology.com/n...are_products/DS213j/DS114
Dezelfde processor en hoeveelheid geheugen.

De DS213j is voldoende voor de taken die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik ga binnenkort voor de ds214J, ik zal eerst mijn wandcontactdoos voor de tv gaan vervangen door een combinatie TV en ethernet. Ook zal ik eens nieuwe UTP-kabeltjes halen, hopende ook dit onderdeel geen vertraging te laten oplopen. Ik heb al gezien dat de synology ook NZB bestanden kan downloaden zodat de transfer van laptop naar de NAS geen vertraging oploopt.
Is het verstandig om 2 nieuwe HDD's te kopen of kan ik ook 2 verschillende bestaande HDD's op RAID 1 erin zetten? Ik heb namelijk de 1 TB schijf uit de Buffalo en nog een 1 TB schijf uit mijn WD Elements die na het plaatsen van de NAS beide overbodig zijn. Op den duur zal ik kiezen voor 2 WD RED schijven van 2 -4 TB.
Pagina: 1