Latching switch circuit wil niet werken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07-2018
Ik ben bezig een Sabre ess 9018 dac te bouwen, alleen vond ik een push button wat mooier staan als een latching switch waarbij de knop ingedrukt blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ucXMWRv.jpg

Als je googled op latching switch circuit, kom je vooral dit schema tegen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i6zbXd0.jpg

Het allemaal op een experimenteer print gemeubeld

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WTfDLor.jpg

Even de achterkant let niet te veel op het soldeer werk, de meeste onderdelen zijn er al een keer of wat uitgeweest. (afbeelding is gespiegeld)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZzEervR.jpg

Alleen werken doet het niet, indrukken van de push button zorgt er voor dat er even ingeschakeld word en daarna weer uit, dus een snelle flits van de led en verder niets. Nu was ik aan het googlen en dan kom je ook verhalen tegen dat dit schema doorgaans erg gevoelig is voor afwijkingen in componenten, voedingsspanning etc, (12v in mijn geval) en dat het bij veel mensen ook niet werkt.

Misschien dat ik een fout ergens heb zitten, maar ik geloof van niet. Is er iemand die een schema heeft wat beproeft is en wat, wat minder gevoelig is dan deze uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- transistors ok ?
- kijk je weerstanden nog is na.. wellicht 1 van 1K verwisseld met 10K.. (ik zeg maar wat)
- elcootje ok ?
zo even snel te zien zit alles wel goed

* gaat googlen WTF = een Sabre ess 9018 dac 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
De weerstanden zitten netjes in zip-bags bij mouser vandaan met label dus ik neem aan dat ze goed zijn, maar zal ze nog eens nalopen Een Sabre ess 9018 is een D/A convertor die op dit moment nogal populair is, dus je ziet hier de transformer, regulator en het board zelf. En een adruino met lcd display als controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je iets van debug apparatuur? Een oscilloscoop of een multimeter? Zonder die ingredienten gaat dit heel erg moeilijk worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Multimeter wel een scope helaas nog niet, ik gebruik het net even te weinig daarvoor. (begint wel langzaam aan tijd te worden voor eentje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Meet je tussen alle transistoren 0.7V tussen basis en emitter? Hoeveel spanning meet je tussen basis en collector? Kloppen de weestandswaarden? Nergens sluitingen zitten? Welke spanningen meet je over R3, R7 en R5?

Overigens, ik lees nu dat je alle onderdelen er al een keer uit hebt gehaald, leer jezelf aan om een transistor nooit opnieuw te solderen maar gelijk een nieuwe erin te zetten als ie er al een keer uit is gehaald of je 'm per ongeluk verkeerd hebt aangesloten. Bij mosfets kun je dat wel doen, een transistor is er helaas zo uitgeblazen als hij verkeerd om is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie op de foto een transformator en een bruggelijkrichter.
Ik mis alleen een afvlakcondensator. Die moet er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
ho wacht, dat hele deel is niet aangesloten, de voeding is een 12v gestabiliseerde netvoeding. Ik wilde eerst weten of dit werkte voordat ik de lm7812 erin ging solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb maar heel gauw gekeken hoor maar war ik in ieder geval mis is een blusdiode over je relais

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
ook die is nog niet aangesloten, omdat ik ook nog niet wist of ik direct een relais aan kon sturen of niet, dus ik deed het even met een led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en hoe is je led aangesloten dan ? zit er wel een voorschakelweerstand voor?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Yes anders zou de flits 1x zijn :-)
ik ga vanavond even meten wat de gevraagde waardes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En hoe heb je de led aangesloten vroeg ook nog. Tussen de collector waar staat -output en de plus hoop ik.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
q2 basis emitter 0v
q1 basis emitter .011 v more or less
q3 basis emitter 0v

q2 basis collector 8.6
q1 basis collector 11.5
q3 basis collector 10.9

r3 .002 v
r7 0 v
r5 .007 v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fish schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:55:
En hoe heb je de led aangesloten vroeg ook nog. Tussen de collector waar staat -output en de plus hoop ik.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als eens gedacht aan een impuls schakelaar ;) maarja als tweaker is dat te gemakkelijk he ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Voyager2 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:33:
q2 basis emitter 0v
q1 basis emitter .011 v more or less
q3 basis emitter 0v

q2 basis collector 8.6
q1 basis collector 11.5
q3 basis collector 10.9

r3 .002 v
r7 0 v
r5 .007 v
Niks in geleiding dus. Weerstandswaarde wel in orde? Wat heb je aan de output hangen? Als dat een relais is kan inderdaad de vrijloopdiode ontbreken, als die weg is blaas je waarschijnlijk Q3 op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja als hj de schakelaar in zou drukken zou het zaakje in geleiding moeten gaan imho. alleen de ts verzaakt dat ook te meten omdat hij ervan uit gaat dat het niet werkt. ik denk nog steeds dat hij de belasting niet goed heeft aangesloten (tussen de tor en de min, ipv tussen de plus en de tor)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Probeer het eens op breadboard.
Ik vind het trouwens mooi gemaakt met de bekasting.
Ik heb zelf soms de ervaring dat een schakeling op breadboard prima werkte maar eenmaal gesoldeerd op gatenprint niet. Dus dan weet je in ieder geval dat het niet aan de schakeling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
@ Flake, er hangt alleen een led aan, ik wilde eerst dit deel goed hebben.

De led zit tussen de + en de - output

De kasjes komen bij modus shop vandaan, het is ook een van de weinig online winkels die speciaal behuizingen maakt voor diy audio. Het 10mm alu voor paneel is alleen een ramp om zelf in te boren en te zagen maar verder zijn het hele mooie behuizingen waar bijna niets op aan te merken is.

Ik zal hem eens breadboarden en al me weerstanden nameten, misschien heeft mouser iets in het verkeerde zakje gedaan. Schakeling werkt trouwens ook niet op 5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou lijn 23 eens nakijken, er lijkt daar een zwevend punt te zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Net alles op een breadboard gezet, exact het zelfde resultaat. korte flits en dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik ben bezig met het schema te simuleren. Analoge techniek is niet mijn sterkste kant dus een beetje oefening kan geen kwaad.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1evzq2C.png

Ik krijg precies hetzelfde in simulatie, een korte puls bij het indrukken van de schakelaar. Je lijkt dus niks fout te doen maar dit schema doet zo te zien niet wat jij precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
ik wist niet eens dat dit kon eigenlijk zo cool. De vraag is nu waarom werkt dit niet. Ik heb ergens gelezen dat het schema oorspronkelijk ontworpen was voor 1.5 volt en dat hoe hoger je gaat hoe instabieler het word. wel merkwaardig dat je dit schema dus echt overal tegenkomt. Op hackaweek waar dit schema vandaan komt staat het keurig op een breadboardje en werkt het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik snap m al, die "output" is een input: dat punt schakelt naar grond. Hang je led aan de 9V rails, weerstand in serie, en zet de kathode eens aan die input. Boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

...ben ik de enige die de posts van fish kan lezen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Nee hoor ik kan de post van fish lezen maar ik was in de veronderstelling dat ik het aangesloten had zoals hij vroeg.

Ik heb de led met een voorschakel weerstand aan de 12v rail hangen en de kathode aan de output pin hangen.

http://imgur.com/V48mG1y

dus waar ga ik dan nu de fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik Vermoed dat de belasting van de led te laag is om alles in geleding te houden
Flake schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:54:
Ik ben bezig met het schema te simuleren. Analoge techniek is niet mijn sterkste kant dus een beetje oefening kan geen kwaad.

[afbeelding]

Ik krijg precies hetzelfde in simulatie, een korte puls bij het indrukken van de schakelaar. Je lijkt dus niks fout te doen maar dit schema doet zo te zien niet wat jij precies wilt.
Led is fout aangesloten

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 19-01-2014 02:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Kwam ik ook achter, had jouw post ook niet gezien :P
Welke serieweerstand heb je achter die led hangen? Die kan idd te hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

1k serie weerstandje zou prima moeten kunnen.
Volgens mij werkt dit schema ook als je elke weerstand 10k maakt.

Alleen R2 en R4 naar 10k veranderen doet hij het bij mij in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Ik ga stoppen met deze schakeling, zowel de breadboard versie als de gaatje print versie willen hier niet werken wat ik ook probeer. Het enige wat nog zou kunnen is dat ik de verkeerde transistors heb maar deze werden opgegeven door mouser als de vervanger namelijk de BC557BTF en de BD547BBU.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cRSudH2.jpg

Ik kwam dit schema tegen, enige wat ik me afvraag of hier iets van antie dender in zit.
ic is de cd4013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eem flip-flop IC zie ik, imo een logischere keuze. Al moet ik zeggen dat ik nog niet echt het circuit begrijp: Pin 14 is voeding, waarom gaat dat via een weerstandsdeler? Eigenlijk het hele circuit lijkt me nodeloos ingewikkeld.

R3 en C3 zouden dender problemen moeten voorkomen, maar aangezien ik niet helemaal begrijp wat de rest van het circuit doet weet ik niet zeker hoe bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
De CD4013 zit dual-type flipflops in. Grote kans dat contactdender op de ingang dan niet uitmaakt.
Ik heb dat IC niet, wel een HCF4013BE. Het lijkt me leuk dit eens na te bouwen, heb je een link voor
dat schema ? Staan geen waardes bij van weerstanden en condensatoren.
In de datasheet staat trouwens "supply-range 3 to 15V".
De 18V in het schema is misschien net iets teveel. (oh, vandaar die weerstandsdeler ?)
Met deze site kun je controleren of de transistoren equivalent zijn:
http://alltransistors.com...0&cc=3.5&hfe=64&caps=TO92

[ Voor 52% gewijzigd door kitao op 19-01-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dual type, dus dan maakt dender niet uit? Die logica volg ik niet. Latchen hiermee kan prima, en dan word ie actief op iedere rising edge op de klokingang, als er dender op zit krijg je meerdere rising edges. Maar er zit debounce op, dat zijn R1 en C1, dus dat ziet er goed uit. Als output zou ik niet met 2 torren werken maar gewoon met i n-channel mosfet. Kan meer vermogen doorheen (al weet ik niet hoeveel je nodig hebt) en die dingen blaas je bijna niet op, ook niet als je 'm per ongeluk verkeerd om aansluit.

/edit: 1 foutje in dat schema, voor debounce moet C1 ná die schakelaar staan, niet ervoor, parallel aan die pulldown R6

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 19-01-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Flake schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:37:
Dual type, dus dan maakt dender niet uit? Die logica volg ik niet. Latchen hiermee kan prima, en dan word ie actief op iedere rising edge op de klokingang, als er dender op zit krijg je meerdere rising edges. Maar er zit debounce op, dat zijn R1 en C1, dus dat ziet er goed uit. Als output zou ik niet met 2 torren werken maar gewoon met i n-channel mosfet. Kan meer vermogen doorheen (al weet ik niet hoeveel je nodig hebt) en die dingen blaas je bijna niet op, ook niet als je 'm per ongeluk verkeerd om aansluit.
Is voor mij lang geleden dat ik met dit soort IC's bezig ben geweest. Ik zat te denken aan een anti-dender schakeling met flipflops. Was maar suggestie.
Off-topic
Nog bedankt voor het LTSpice-voorbeeld. Ik was al vergeten dat ik dat programma op de computer heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voyager2 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:59:
Ik ga stoppen met deze schakeling, zowel de breadboard versie als de gaatje print versie willen hier niet werken wat ik ook probeer. Het enige wat nog zou kunnen is dat ik de verkeerde transistors heb maar deze werden opgegeven door mouser als de vervanger namelijk de BC557BTF en de BD547BBU.

[afbeelding]

Ik kwam dit schema tegen, enige wat ik me afvraag of hier iets van antie dender in zit.
ic is de cd4013.
jammer, al helemaal dat je niet echt ingaat op de suggesties. die ik/we doen. en dan gewoon het projevtje overboord gooit voor iets anders.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Ik zie geen surggesties die ik over het hoofd gezien heb. Hij schakeld naar - , er heeft zwaardere belasting aangehangen zoals het relay, er zit een terugloop diode overheen, weerstandwaardes zijn goed, transistors meerdere malen vervangen, gebouwt op breadboard met de zelfde uitkomst. Verschillende voedings waardes gebruikt van 3 tm 12 volt, gespeeld met div weerstand waardes, de uitkomst is altijd het zelfde. Moet je op een gegeven moment niet zeggen dit gaat niet werken? Als ik iets over het hoofd gezien heb hoor ik het graag en alle hulp word gewaardeerd :-)

De site van het schema is trouwens

http://www.electronicecir...gle-on-off-switch-circuit

[ Voor 56% gewijzigd door Voyager2 op 19-01-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt, ik ga dit opbouwen. Kan even duren want ik weet niet of ik alle componenten heb. Niet om iets te bewijzen ofzo, maar ik heb een behoorlijk aantal (stuk of 40) verschillende IC's liggen die ik een jaar of 15 niet heb gebruikt. Toevallig zit die van jouw schema er ook bij.
(tenminste, als de HCF4013BE vrijwel gelijk is, dat moet ik nog uitzoeken, denk het wel)

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 19-01-2014 18:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat verklaard al wat. R5 kan er al uit, tenzij je een hele smerige voeding hebt. R1 en C1 vormen ontdendering, R6 zorgt ervoor dat je schakelaartje geen vonkjes maakt met de condensator. Geen idee wat R2 en C2 moeten doen, die ingang kan gewoon aan de aarde. En R3 en C3 vormen nog een tweede ontdendering (lijkt me overkill, twee die hetzelfde moeten doen, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Voyager2 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:59:
Het enige wat nog zou kunnen is dat ik de verkeerde transistors heb maar deze werden opgegeven door mouser als de vervanger namelijk de BC557BTF en de BD547BBU.
Ok, en op de stuklijst van dat schema staat :
Q1 2SD400
Q2 2SB507
Dan is Mouser wel erg ruim in z'n maatstaven. Ik heb ze even onder elkaar gezet :
http://alltransistors.com...d400_to-92l.pdf&dire=_lge
http://bestdatasheets.com/pdfview.php?doc=bc547b&dire=05
http://alltransistors.com...c=2sb507.pdf&dire=_mospec
http://bestdatasheets.com/pdfview.php?doc=bc557b&dire=05
(ik denk dat je typefoutje hebt gemaakt met BD547 ? Ik krijg daar namelijk geen resultaat op, wel op de BC)
In ieder geval wat meteen opvalt is het enorme verschil in max collectorstroom. Dat ligt tientallen keer zo hoog bij de 2S-typen. Voor ledje aansturen zal dit wrs geen rol spelen maar misschien wel als je er een relais mee hebt aangestuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nogmaals het schema :Afbeeldingslocatie: http://www.electronicecircuits.com/wp-content/uploads/2013/08/momentary-push-button-soft-latching-toggle-power-on-off-switch-circuit-diagram.jpg
En dit is de onderdelenlijst:
In het rood staat wat ik daarvoor gebruik heb als vervanging omdat ik niet alles in huis heb.
PARTS LIST
R1 1MΩ
R2 10KΩ
R3 100KΩ
R4 47KΩ (SEE NOTE)
R5 22Ω ....................39Ohm
R6 1KΩ
C1 0.1µF (104)
C2 0.1µF (104)
C3 0.1µF (104)
C4 1µF 50V ...........................25V elco
Q1 2SD400 .........................BC547B
Q2 2SB507 .........................BC557B
IC1 CD4013 ........................HCF4013BE
Allereerst het IC getest of die werkt zoals de waarheidstabel, dat bleek zo te zijn. Vervolgens transistoren HFE doorgemeten met multimeter. Was maar goed want eentje was kapot.
Vervolgens exact volgens bovenstaande tekening opgebouwd. Tekening iets overzichtelijker gemaakt :
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/kqe69v1j5/LATCH_SWITCH_schema.jpg klik
Resultaat :
Stroom gaat erop, led blijft uit
Knop indrukken, led gaat aan
knop indrukken, led gaat uit.
Lijkt dus redelijk te werken. Of ik de schakeling goed begrijp? Niet echt. Het IC snap ik wel aardig maar waarom er zoveel touwtjes omheen hangen zal ik moeten nameten en terug moeten lezen wat daarover geschreven is. Maar op zich lijkt me deze schakeling niet foutief gezien de uitkomst.
Ik heb alle ruimte benut van een breadboard en de uno die je ziet is enkel om de 5V te leveren maar maakt voor de rest geen deel uit van de schakeling.
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/75ncstdch/Latchswitch_001.jpgklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Njyd6Dk.png

Misschien handig ter vergelijking: ik heb dit schema gebruikt als start voor mijn latching switch. Bij indrukken van de knop wordt de microprocessor gevoed. Deze maakt lijn A0 hoog zodat je de knop los lunt laten. De micro kan de knop daarna uitlezen (d0) zodat de micro het project kan uitschakelen door A0 weer low te zetten. Het rode kruis staat door een pullup omdat ik de interne pullup van de micro gebruik.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:57:
[afbeelding]

Misschien handig ter vergelijking: ik heb dit schema gebruikt als start voor mijn latching switch. Bij indrukken van de knop wordt de microprocessor gevoed. Deze maakt lijn A0 hoog zodat je de knop los lunt laten. De micro kan de knop daarna uitlezen (d0) zodat de micro het project kan uitschakelen door A0 weer low te zetten. Het rode kruis staat door een pullup omdat ik de interne pullup van de micro gebruik.
_/-\o_

en eea kan ook prima met de bekende 555

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Misschien, maar met een 555 geen 'controlled shutdown'. Ik was zelf wel onder de indruk van het beperkt aantal componenten, plus de 0mA verbruik als ie uit is:

- 1x p-channel mosfet
- 1x npn transistor
- 1x voltage reg + bijbehorende caps
- 2 weerstanden (mijn uitvoering gebruikt 2x 10k overigens)
- 2 diodes

[ Voor 70% gewijzigd door RobV op 20-01-2014 12:56 . Reden: Componentenlijst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Misschien ten overvloede, kwam een video van Dave tegen die ook een Latching Power Switch heeft gemaakt.
Bij het lezen van dit topic moest ik er weer aan denken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, dat was een slimme oplossing van Dave, en een goede uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sissors schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:23:
Dat verklaard al wat. R5 kan er al uit, tenzij je een hele smerige voeding hebt. R1 en C1 vormen ontdendering, R6 zorgt ervoor dat je schakelaartje geen vonkjes maakt met de condensator. Geen idee wat R2 en C2 moeten doen, die ingang kan gewoon aan de aarde. En R3 en C3 vormen nog een tweede ontdendering (lijkt me overkill, twee die hetzelfde moeten doen, maar goed).
Ik heb het geprobeerd. Als R2 en C2 worden verwijderd met pin4 aan aarde (dat is de reset pin) dan gaat bij het aanzetten van de spanning de uitgang OUT hoog worden. Dat was niet de bedoeling.
R3 en C3 zitten op de pinnen Q^1 (=Q1 inverse) en D1; dat kon ik ook niet zomaar verwijderen zonder dat de schakeling ander gedrag ging vertonen. (led ging knipperen) Zie waarheidstabel :
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/vtk8plaq1/Truthtable_HCF4013_BE.jpg
Op de OUT hangt nu een 5mm rode led in serie met 470Ω. Voedingsspanning is 5V.
Onder die omstandigheden het schema kunnen vereenvoudigen tot dit :
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/caou7pqq1/LATCH_SWITCH3_VEREENVOUDIGD_schema.jpg
R5 ook verwijderd, snapte al niet wat die daar moest doen als mini-weerstandje. :/
In totaal dus R5, R1, C1 en C4 weggeknipt, geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Oke, versie 2 volgens het schema van kitao.

Een paar kleine wijzigingen, R4 is 470 K geworden anders brand op 12v Q1 eruit.
C1 en C3 zijn 0,1 uF geworden ipv 100 NF (had alleen 0,1 uF liggen)

Het goede nieuws is, het werkt min of meer, alleen toch enorm last van dender.
Ik gebruik van die hufter-proof schakelaars met zo'n oplichtende rand eromheen, de gemiddelde tweaker weet nu welke ik bedoel. Ze zijn vrij grof in ieder geval. En met die schakelaar werkt het eigenlijk totaal niet. Als ik een wat kleiner schakelaartje pak werkt het 50/50..

Ik wil met q2 dat relay EN de 12v led in de schaklaar sturen, alleen moet ik nog even meten wat het verbruik van die 2 samen is. Ik denk niet dat de bc557 daar erg gelukkig van word.

Maar goed eerst het dender probleem, wat doe ik daar aan? komt dat omdat ik heb lopen spelen met c2 en c3?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dc5yyYD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

100nf is precies hetzelfde als 0.1uF :)

Als je last hebt van dender: De rc-delay gemaakt door r3/c3 zorgt ervoor dat extra dender na de eerste keer drukken genegeerd word. Om die tijd groter te maken moet je een van die twee waardes groter maken. Ik zeg: druk er eens een 1uF-condo in en kijk wat er gebeurt.

En Fish heeft gelijk: je kan beter de 47K terugdrukken en een weerstand van, pak eens wat, 4K7 oid tussen de emitter van q1 en de basis van q2 hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 24-01-2014 15:57 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou iig tussen q1 en q2 nog een weerstand zetten 1~10K zoiets. dat is technisch netter dan die 47 in 470 veranderen

wat denk je dat het verschil is tussen 0,1 uf en 100nF is ? helemaal niets !

als je last hebt van dender zou ik r3 even verhogen

dang.. net te laat

En wederom .. de blusdiode

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 15:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Oke "duh" momentje, ik werk er niet elke dag mee lol. Ik ga 1 uF even proberen. Om te testen kan ik die er even parallel overheen zetten? Die experimenteer printen uit china vinden er in er uit, niet zo lang prettig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jahoor, heb je een tikkie hogere capaciteit maar de specifieke waarde is hier toch niet kritisch.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hoeft hem helemaal niet te solderen, duw hem een beetje in de 2 gaatjes waar de ander condensator ook in zit. (wel vasthouden en aangedrukt houden he)

ff kijken 100K*100nf = 100*100us = 10ms (ongeveer he, hangt een van het ictje) dus die weerstand of condensator kan gemakkelijk een factor 10 of 100 omhoog vermoed ik. (dan zou ik gaan voor c omhoog)

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 16:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 16:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
1 uF lijkt iets beter maar niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou hoppa 10uf of 100u

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
10 uF komt aardig dicht in de buurt :) Ik ga vanavond even uitzoeken wat het totaal opgenomen vermogen is van het relais en de led in de schakelaar is.

Als ik die 2 parallel zet dus het relais en die led, heb ik dan nog die diode nodig voor dat relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik naar de print kijk mis ik een goede grote elko voor het afvlakken van de voeding. Plaats eerst eens een 1000 tot 2200uF elko direct achter de brugcel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Je hebt helemaal gelijk, dat het niet bepaald deftig is, alleen had ik wat ruimte gebrek, het is de bedoeling wat hij er uiteindelijk wel opkomt anders gaat bij het inschakelen denk ik die schakeling zelf vreemd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voyager2 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:25:
10 uF komt aardig dicht in de buurt :) Ik ga vanavond even uitzoeken wat het totaal opgenomen vermogen is van het relais en de led in de schakelaar is.

Als ik die 2 parallel zet dus het relais en die led, heb ik dan nog die diode nodig voor dat relais?
nou laat die 100u maar weg (of zitten als dat makkelijker is)
Ja die diode is een must. als je spoelen gaat schakelen met een transistor krijg je piekspaningen waar die transistor (op den duur) niet tegen kan.

en vergeet niet wat ik zei over de weerstand die je van 47k 470k hebt veranderd

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 16:41 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
Het relais doet 50 mA 43.6 mA volgens het datasheet. De led doet 20 mA, de BC557 doet 100 mA als ik het datasheet goed begrijp?

"Ja die diode is een must. als je spoelen gaat schakelen met een transistor krijg je piekspaningen waar die transistor (op den duur) niet tegen kan"

Ik heb iets anders geleerd ooit, en dat is dat die diode nodig was om de terugloop stroom tegen te gaan? Dus als het relais loslaat genereerd het een kleine puls die op den duur het torretje omzeep helpt.

Maar door die led eroverheen te zetten functioneerd die dan niet als diode?

[ Voor 94% gewijzigd door Voyager2 op 24-01-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:54:
Ik zou iig tussen q1 en q2 nog een weerstand zetten 1~10K zoiets. dat is technisch netter dan die 47 in 470 veranderen

wat denk je dat het verschil is tussen 0,1 uf en 100nF is ? helemaal niets !

als je last hebt van dender zou ik r3 even verhogen

dang.. net te laat

En wederom .. de blusdiode
Om even zeker te weten die 470 terug veranderen in 47 en dan tussen q1 en q2 10k?
Ik ben nu met de 2e bezig de eerste nog met die 470 config maar werkt echt geweldig. Schakeld nu het relais en de led in de button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voyager2 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:52:
Het relais doet 50 mA 43.6 mA volgens het datasheet. De led doet 20 mA, de BC557 doet 100 mA als ik het datasheet goed begrijp?

"Ja die diode is een must. als je spoelen gaat schakelen met een transistor krijg je piekspaningen waar die transistor (op den duur) niet tegen kan"

Ik heb iets anders geleerd ooit, en dat is dat die diode nodig was om de terugloop stroom tegen te gaan? Dus als het relais loslaat genereerd het een kleine puls die op den duur het torretje omzeep helpt.

Maar door die led eroverheen te zetten functioneerd die dan niet als diode?
Hij moet er in sper overheen he
(een gewone diode kan vaak net wat meer stroom hebben, ik zou daar de led niet voor gebruiken al is het alleen maar omdat je niet weet hoeveel spanning hij kan sperren
Voyager2 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:15:
[...]

Om even zeker te weten die 470 terug veranderen in 47 en dan tussen q1 en q2 10k?
Ik ben nu met de 2e bezig de eerste nog met die 470 config maar werkt echt geweldig. Schakeld nu het relais en de led in de button
Ja even een beetje mee spelen anders met die nieuwe weerstand blaas je op de termijn mischien een van de torren op

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 30-01-2014 00:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
De uiteindelijke versie, iedereen bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BhybEXq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qhAWvBQ.jpg
Pagina: 1