Zuinige PC met 35W TDP processor

Pagina: 1
Acties:

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 13:39
Ik ben van plan mijn huidige desktop PC die 24/7 aan staat een stuk zuiniger te maken zonder al te veel moeten inboeten aan prestaties. Mijn huidige processor is een AMD Athlon 7750 Black Edition met een TDP van 95 Watt en ik draai Windows 7 64 bit als OS. De PC wordt met name gebruikt als downloadmachine en streaming server voor videobestanden. Daarnaast zo nu en dan ook als thuiswerkplek met standaard office gebruik.

Het doel is om in mijn PC alleen moederbord, CPU en geheugen te vervangen, de rest voldoet nog.

Nu heb ik in de pricewatch al gefilterd op processors met een max TDP van 35 Watt en kom bijvoorbeeld de
pricewatch: Intel Core i3 4130T Boxed als interessante optie tegen.

Vóórdat ik de componenten ga aanschaffen zou ik graag willen weten of een dergelijke zuinige processor beter presteert dan mijn inmiddels >5 jaar oude Athlon 7750 en of de keuze van moederbord en geheugen ook nog veel bij kunnen dragen aan energiebesparing.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
Geen idee wat je nu voor hardware hebt, maar als je echt zuinig wil: pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)

gebruikt iets van 20 watt en is lekker klein
En dan kun je oude harde schijven en dergelijke via usb aansluiten met een adaptertje

Mijn PC

• Schweino
Daar heb ik inderdaad over na zitten denken, maar ik heb in mijn huidige setup 4x sata harde schijven zitten en als ik deze voor USB varianten wil vervangen wordt het een dure aangelegenheid vrees ik. Daarnaast denk ik dat een aangeklede NUC duurder is dan alleen mobo + cpu + geheugen vervangen in mijn huidige setup.

[ Voor 6% gewijzigd door Schweino op 17-01-2014 11:56 ]

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-04 13:21
Focus NIET op TDP !
Kijk naar idle verbruik van de cpu en de rest.

Kijk in het topic zuinige server, laat je niet misleiden door de titel, gaat grotendeels over zuinig mobo/cpu combo's:
Het grote zuinige server topic

De T versies van de cpu zijn alleen maar onnodig duur.

[ Voor 10% gewijzigd door mountainbiker op 17-01-2014 12:01 ]

mountainbiker

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 16:41
Je kunt ook kijken naar een moederbord met een Intel Atom C2550 of C2770, bijvoorbeeld:Dit zijn serieus zuinige CPU'tjes welke toch nog aardig wat kracht hebben. Zeker als je taken hebt die meer dan één CPU bezig kunnen houden. Het grote nadeel is dan je slechts een PCIe 2.0 x8 slot hebt, waar dus geen moderne GPU in gaat passen. Je zult hiervoor moeten kijken naar een PCIe riser waardoor je wat meer ruimte nodig zult hebben voor je videokaart. Maar puur voor videostreaming en downloading is zelfs de C2550 nog overkill denk ik :)

Het grote verschil tussen de C2550 en C2750 is dat de eerste een quadcore is en de tweede een octacore. Verder schelen ze nauwelijks in specificaties bij mijn weten.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Wat mountainbiker zegt. Als je de prestaties voldoende vind nu, kijk dan naar een buget model Pentium op socket 1150. Ruim snel genoeg en zeer zuinig voor relatief weinig geld.

Xudonax zijn advies is goed voor de serverkant, maar wel onnodig duur.

Voor nog geen €180 heb je dit thuis:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock B85M Pro4€ 56,80€ 56,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,70

Als je voeding ook al >5 jaar oud is zal een vervanging ook al een aantal tot veel Watts schelen. Voor €55-70 heb je een uitstekende zuinige voeding: http://tweakers.net/categ...HRVQV525r9QtXXDEEuLMef8BQ (De 1e twee zijn niet modulair en de derde wel.)

[ Voor 11% gewijzigd door Crahsystor op 17-01-2014 12:19 ]

Addicted to silent computing

• O_A_B
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-02-2023
Ik zit met een soortgelijk onderzoek. Ik heb dezelfde CPU en zoek een server/desktop combi. Dus licht/medium settings gamen en download/steam/netwerk opslag functionaliteit.

Ik zit nog te twijfelen tussen i3-4330/4340 en A10-6800K. Beide zijn idle erg zuinig. Grafisch denk ik sterk genoeg voor het gamen zodat een extra videokaart overbodig is.

Voor de 13-4330/4340 kan een Asrock B85M-itx gebruikt worden. Dan schijnt er een < 10watt idle systeem uit te kunnen rollen excl opslag schijven.

Wordt wel aangeraden om windows 8 te gebruiken, omdat die zuiniger is als windows 7.

Ik ben wel benieuwd waar jij op uit kom

Voor e A10-6800K weet ik nog niet welk moederbord zuinig is

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
O_A_B schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:14:
[...]
Ik zit nog te twijfelen tussen i3-4330/4340 en A10-6800K. Beide zijn idle erg zuinig. Grafisch denk ik sterk genoeg voor het gamen zodat een extra videokaart overbodig is.
[...]
Als je wilt gamen op een IGP, dus bij de processor ingebakken is AMD de enige juiste keuze.

Addicted to silent computing

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 16:41
Het gamen ligt helemaal aan wat voor games. Het merendeel van de Valve games (Half-Life 2, Portal 2 etc) draait ook nog fatsoenlijk op de IGP van mijn Xeon E3-1265LV2. En dat noemt zichzelf een HD 2500. Ik vermoed dus dat het gamen op een HD4000 of HD4600 (weet niet precies wat er in die Intel CPUs zit) ook goed moet gaan zolang je niet groter gaat dan Full HD.

De GPU die AMD in hun APU stopt is natuurlijk wel krachtiger, en daar houd je het dan ook langer mee vol natuurlijk :)

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
TDP is thermal desing power en gaat dus over de maximale warmte ontwikkeling van de processor op full load. Die maatstaaf zegt helemaal niks nada noppes over idle wattage maar geeft een suggestie richting full load wattage, hoewel het ook daarvoor niet gebruikt mag worden. Ilde wattage heeft vooral te maken met het moederbord, bios instellingen en zorgen dat het os alle hardware in een zo laag mogenlijke power state kan gooien als dat kan. Dat betekend dus usb poorten, pci-e lanes etc etc uitgooien als er niks mee gebeurt. Kijk vooral in zuinig server forum voor meer info.

Om even een voorbeeld te geven van wat software tweaks kunnen doen, mijn sandy bridge quad core laptop draaide 12watt idle en doet na tweaks 6.5watt idle!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-04 16:43
Tenzij je een hele lichte voeding of passieve cpu koeleing hebt voegt een T cpu niets toe (behalve dan extra geld voor intel)
Idle gebruikt je net zo veel als een non-T model en alleen als je echt hoog piekt verbruikt de non-T iets meer, maar omdat deze sneller is zal die piek korter duren, tel uit je winst.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou eerst maar eens een goede voeding zoeken, en een downloadbak heeft echt niet veel stroom nodig. Denk aan bijvoorbeeld zo iets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 36,25€ 36,25
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Cooler Master N200 Closed€ 33,20€ 33,20
1Crucial 2GB CT25664BA1339€ 18,48€ 18,48
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 53,-€ 53,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,42

• Schweino
Dank voor de tips. De opmerking van de voeding vind ik een interessante. Mijn huidige voeding is idd 5 jaar oud maar wel 80 PLUS certified (Corsair cx400). Zijn de huidige voedingen dan zo veel zuiniger?

Ik twijfel over de Celeron en Pentium processors, zijn deze niet inefficiënter dan een i3?

Verwijderd

Je kunt ook een NAS aanschaffen. Zoals ik die hieronder link verbruikt volgens de reviewer bij kopiëren van/naar de NAS 14W. Er zijn veel verschillende NASsen met verschillende mogelijkheden dus daar moet je je wel even goed in verdiepen. De twee dingen die jij wilt kunnen door een NAS gedaan worden. Voor normaal computer gebruik houd je gewoon de computer die je nu hebt.

productreview: Synology DiskStation DS213j review door ThinkPad

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Schweino schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:28:
Dank voor de tips. De opmerking van de voeding vind ik een interessante. Mijn huidige voeding is idd 5 jaar oud maar wel 80 PLUS certified (Corsair cx400). Zijn de huidige voedingen dan zo veel zuiniger?

Ik twijfel over de Celeron en Pentium processors, zijn deze niet inefficiënter dan een i3?
Waarom denk je dat de Celeron en Pentium processors minder efficiënt zijn dan een i3? In de basis zijn dit gewoon dezelfde CPU's (zelfde architectuur) met verschillende functies in- of uitgeschakeld (HT) verschil in hoeveelheid cache en op verschillende kloksnelheid.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Let ook goed (of probeer na te zoeken) hoeveel het moederbord verbruikt, zeker voor idle waardes kan dit soms veel schelen.
Pagina: 1