Advies bij overgang van mediaplayer naar HP Proliant N54L

Pagina: 1
Acties:

• TwistedVision
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste Tweakers,

Ik gebruik nu enkele jaren de AC Ryan Playon HD2 met een WD Green WD20EARX (geloof ik). Deze schijf is al lang en breed vol, dus zijn ondertussen de externe hdd (1tb) en hdd van m'n pc (1tb) ook aan het vollopen. Nou ben ik er een beetje klaar mee dat alle films, audio, foto's etc. her en der staan dus wil ik de overstap maken naar een NAS/server.
Nou is mijn oog gevallen op de HP Proliant Server. De vraag is alleen hoe kan ik deze nou zo efficiënt mogelijk inrichten qua opslag;
- ik zou graag maximaal 200 euro aan hdd's willen uitgeven;
- bij voorkeur de schijven in RAID5 opstelling;
- geen van de data die nu op de schijven staat verloren.

Ik kwam zelf op 2x 2TB schijven + mijn huidige 2TB schijf, echter heb ik dan het probleem om mijn data te kunnen behouden.
Of 2x 3TB schijven, maar hierbij kan geen RAID5.

Graag hoor ik of jullie advies hierover kunnen geven

[ Voor 14% gewijzigd door TwistedVision op 16-01-2014 21:36 ]

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Welke omgeving wens je te gebruiken? Windows? Linux? ZFS? .. 200 euro is niet echt veel voor RAID5 natuurlijk, je hebt namelijk 3 disks nodig wat dus zou betekenen dat je 1TB disks moet gebruiken waarvan de prijs/GB nu niet echt geweldig is.

Ik zou ofwel een Windows omgeving nemen zonder RAID5 maar mogelijk (in de toekomst) StableBit Drivepool of dergelijke en nu beginnen met 2x3TB of 1x4TB om binnen je budget te blijven.

Als je dan later meer opslag nodig hebt kan je nog uitbreiden door disks bij te steken.

[ Voor 9% gewijzigd door timofp op 16-01-2014 21:40 ]

• TwistedVision
Het zal waarschijnlijk met Windows Server 2012 worden.

Wat houdt dat StableBit Drivepool precies in? Een soort back-up applicatie in de richting van RAID1?

• timofp
TwistedVision schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:46:
Het zal waarschijnlijk met Windows Server 2012 worden.

Wat houdt dat StableBit Drivepool precies in? Een soort back-up applicatie in de richting van RAID1?
Hier vindt je de functies, heel uitgebreid en vooral heel flexibel, als je voor Windows kiest in mijn ogen een must voor je storage.

het geeft je één grote pool zoals raid en je kan op map niveau kiezen welke bestanden gedupliceerd moeten worden. Je kan verschillende grotes van schijven gebruiken en later gewoon schijven bijprikken (ook extern) en het onderliggende bestandysteem blijft ntfs zodat je een schijf gewoon uit de pool kan halen en in een andere pc kan uitlezen.

Edit: Als je voor server 2012 R2 gaat, installeer dan zeker de essentials role, geeft je een paar heel leuke functies voor thuis.

[ Voor 7% gewijzigd door timofp op 16-01-2014 22:08 ]

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
Windows server 2012 bevat ook Storage Spaces. Hier kun je volgens mij het zelfde mee bereiken als met stablebit drivepool.

• timofp
mkroes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:11:
Windows server 2012 bevat ook Storage Spaces. Hier kun je volgens mij het zelfde mee bereiken als met stablebit drivepool.
Niet echt, zoek maar eens op internet de horror stories mbt storage spaces.
  • Het heeft veel minder functies
  • veel minder flexibel en veilig, je onderliggend bestandsysteem is geen ntfs, dus iets mis met de pool is alle data kwijt
  • performance is vele malen slechter, bij drivepool is dit minimaal de snelheid van 1 disk en met striping dus nog een stuk hoger. Bij storage spaces zakt de snelheid behoorlijk in.

• mkroes
timofp schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:49:
[...]

Niet echt, zoek maar eens op internet de horror stories mbt storage spaces.
  • Het heeft veel minder functies
  • veel minder flexibel en veilig, je onderliggend bestandsysteem is geen ntfs, dus iets mis met de pool is alle data kwijt
  • performance is vele malen slechter, bij drivepool is dit minimaal de snelheid van 1 disk en met striping dus nog een stuk hoger. Bij storage spaces zakt de snelheid behoorlijk in.
Had mee er inderdaad nog niet echt in verdiept maar nu ik wat rond heb gelezen.. 'If it works..', 'slow performance'... Geen leuke verhalen.

De werking van Stablebit Drivepool is me wel wat bekend. Heb WHS v1 zelf ook gehad.. Bleef toch leuk met Drive Extender..

@TS wanneer je de nas puur voor streaming gaat gebruiken zou ik iets van NAS4free, FreeNAS of ZFSguru aanraden. Installeer dit op usb en je kan je volledige disk voor 'data' gebruiken.
Wanneer je nu dan 2 nieuwe 3tb schijven aanschaft + gebruik maakt van je 2tb schijf blijf je ook wat binnen budget qua schijven.
Gebruik ZFS als filesystem en je hebt gelijk 'raid5' met checksumming (raidz1 eigenlijk).
Je hebt echter met deze configuratie wel 'maar' 4tb usable space. Je kan dan echter op termijn je oude 2tb vervangen voor een 3tb (zonder dataverlies) en dan heb je gelijk 6tb ter beschikking.

[ Voor 5% gewijzigd door mkroes op 17-01-2014 12:41 . Reden: aanpassing van info.. ]

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 15:33
Gebruik ZFS als filesystem en je hebt gelijk 'raid5' (raidz1 eigenlijk)
raidz1 heb je pas bij 3 schijven in 1 vdev.
Met 1 schijf heb je gewoon een zfs bestandssysteem op je disk, niks meer niks minder.

gr

• mkroes
syl765 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:59:
[...]

raidz1 heb je pas bij 3 schijven in 1 vdev.
Met 1 schijf heb je gewoon een zfs bestandssysteem op je disk, niks meer niks minder.

gr
Bedoelde dit dus ook met 2 nieuwe 3tb schijven en de huidige 2tb.
Heb de zin even verplaatst voor de duidelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door mkroes op 17-01-2014 12:42 ]

• TwistedVision
@TS wanneer je de nas puur voor streaming gaat gebruiken zou ik iets van NAS4free, FreeNAS of ZFSguru aanraden. Installeer dit op usb en je kan je volledige disk voor 'data' gebruiken.
Wanneer je nu dan 2 nieuwe 3tb schijven aanschaft + gebruik maakt van je 2tb schijf blijf je ook wat binnen budget qua schijven.
Ik ga de server eigenlijk voornamelijk voor streaming gebruiken ja, dus dan is Windows Server 2012 misschien een beetje een overkill en kan ik beter een van jouw suggesties gebruiken..
Gebruik ZFS als filesystem en je hebt gelijk 'raid5' met checksumming (raidz1 eigenlijk).
Je hebt echter met deze configuratie wel 'maar' 4tb usable space. Je kan dan echter op termijn je oude 2tb vervangen voor een 3tb (zonder dataverlies) en dan heb je gelijk 6tb ter beschikking.
Ik zal hier eens over nadenken.. Ik dacht er zelf ook aan om eerst een schijf (3 of 4 TB) erin te zetten icm mijn huidige 2TB als "JBOD", heb ik alleen geen backup of de snelheid van een RAID oplossing. En later wanneer het budget het wat meer toelaat, ipv mijn 2tb schijf nog 2 schijven erbij zetten en dit dan in RAID5 te draaien.

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Misschien kun je hier wat inspiratie vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489221

Drivepool is wel een aanrader.

(54L, 3x2G RED, bios mod met WHS2011 op de 250G hdd en 8G ECC RAM)

• mkroes
Met deze 'optie' kom je tegemoet aan 2 van jou wensen:
- ik zou graag maximaal 200 euro aan hdd's willen uitgeven;
- bij voorkeur de schijven in RAID5 opstelling;
Wanneer je ook je 'laatste wens' :? in vervulling wilt laten gaan:
- geen van de data die nu op de schijven staat verloren.
Is Windows met stablebit Drivepool het enige wat je hierbij kan helpen. Gewoon schijven blijven bij-pluggen. :)

WHS2011 is nog steeds een heel leuk systeem met een zeer mooie prijs. Heb het hier zelf ook nog draaien.

• timofp
Inderdaad stablebit drivepool op WHS2011 of elk ander Windows besturingssysteem. Als je een schijf toevoegt aan de pool krijg je een map op de schijf Poolpartxxxxxxx, alle bestanden welke je hier naar verplaatst zijn zichtbaar in de pool.

Met Raid zal je nooit je huidige bestanden kunnen houden.

• mkroes
Nog wat extra info dan: Stablebit Drivepool is een soort van Raid1. Je kan per folder instellen of je deze wil dupliceren. Drivepool zorgt dan dat het bestand nog een keer wordt opgeslagen op een andere disk.
Heeft dus voor en nadelen..
Voordeel: je kan per map instellen of je deze wilt 'beveiligen' / dupliceren.
nadeel: wanneer je alles wilt dupliceren kost je dit gewoon dubbel schijfruimte.

Aangezien het voor streaming is en je toch enige veiligheid wil voor wat betreft hdd uitval, zou ik toch voor ZFS gaan. Haal 2 schijven bij,maak een raidz1 vdev aan en er mag 1 schijf weg vallen zonder verlies van data.

Kortom:
- 3x2tb onder Stabledit Drivepool levert je 3tb aan schijfruimte op.
- 3x2tb onder ZFS levert je 4tb aan schuifruimte op.

[ Voor 9% gewijzigd door mkroes op 20-01-2014 19:27 ]

Pagina: 1