• Marijn_
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-12-2023
Beste tweakers, ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een HTPC en wil graag jullie mening en advies hierbij vragen.

Allereerst even wat het moet gaan doen:
  • TV afspelen met de mogelijkheid tot timeshift
  • (Tegelijkertijd) TV opnemen
  • Werkende EPG
  • Mediabestanden afspelen
  • DVD/Bluray afspelen
  • Internet browsing
  • Netflix/uitzending gemist achtige diensten
  • Simpel genoeg in gebruik zijn voor ouders/vriendin/kat/Wim Kok :+
Ik wil hiervoor gebruik maken van een HTPC die Windows 8 draait in combinatie met Windows Media Center, en bij voorkeur zoveel mogelijk kunnen besturen met één afstandsbediening (m.u.v. het browsen iig).
Het tv signaal betreft het kabelsignaal van Rekam (Gouda), het merendeel van de zenders is hierbij onversleuteld, maar een aantal maakt deel uit van een betaalpakket en is dus wel versleuteld.

Op basis van dit forum en de groene knop heb ik het volgende lijstje voor de HTPC opgesteld dat volgens mij voldoende zou moeten zijn hiervoor:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 52,-€ 52,-
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 52,90€ 52,90
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Milo ML03B€ 60,70€ 60,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 30,61€ 30,61
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,27€ 32,27
1Samsung 840 EVO 120GB€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,10

Wat nog ontbreekt in deze lijst is de TV kaart. Ik heb het [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5] topic doorgespit en denk op basis daarvan dat de beste optie zou zijn om te gaan voor een dual DVB-C tuner (of twee enkele, voor het gelijktijdig afspelen en opnemen), in combinatie met een smargo reader voor het toegankelijk maken van de versleutelde zenders. Voor zover ik het begrijp is cardsharing tussen twee tuners dan eventueel mogelijk, maar aangezien slechts een beperkt aantal zenders versleuteld is verwacht ik dit niet nodig te hebben. Veel van de bronnen die ik op dit gebied tegenkom zijn echter jaren oud, en er lijken behoorlijk forse prijsverschillen tussen de verschillende DVB-C kaarten te zitten.
Ik zou dan ook graag wat jullie advies horen wat betreft de beste keuze hiervoor (of betere alternatieve setups, mocht iemand een betere oplossing kennen), en feedback op de HTPC zelf is natuurlijk ook van harte welkom.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Mits je alles in die case gepropt krijgt zal het prima werken. Controleer even of je geen riser-card nodig hebt. Wat betreft de software maak ik zelf gebruik van Windows 8.1, met MediaPortal 1.6 TV Server en ArgusTV voor web-access, scheduling van opnames en verbinding naar XBMC 12.2 en dat werkt perfect.
Wat betreft hardware draait dit op een Athlon II x4 635 met 4GB geheugen en een Technisat Cablestar HD2 in combinatie met een AlphaCrypt classic op Ziggo TV Extra. Storage gebeurt op de server. Wat betreft beeld-kwaliteit heb ik er niets over te klagen, maar het schakelen van kanalen, zeker naar andere transponders toe, is ronduit traag. Voor zover ik heb kunne achterhalen valt daar ook weinig aan te doen helaas, en is het een hardwarematige beperking van ofwel de CAM ofwel de tuner (of een combinatie). Daarom kijk ik live-tv eigenlijk nog steeds 9 van de 10 keer op TV met CI+ kaartje (zelfs de Harddisk-recorder gebruik ik niet vanwege vergelijkbare traagheid).

iRacing Profiel

• Marijn_
Allereerst bedankt voor je reply :)
Wat betreft de case, volgens de specs van de fabrikant heeft de behuizing:
External: 5.25" x 1 (compatible with one 3.5” HDD or two 2.5” HDD/SSD)
Internal: 3.5" x 2 (compatible with one 2.5” HDD each), 2.5” x1
Dus dat zou moeten lukken, maar ik zal voor de zekerheid nog wat reviews nalopen om er zeker van te zijn dat ze hier geen rare dingen uithalen zoals de 5,25 ook als een van de 3,5s meetellen oid. Gezien de orientatie van de slots zou een riser card niet nodig moeten zijn, maar ook dat dubbel check ik nog even :)

De kaart die je noemt had ik inderdaad in andere topics ook langs zien komen, deze lijkt echt niet meer gemaakt te worden (komt in ieder geval op de technisat site niet meer voor). Zou je een dergelijke setup met een CAM aanraden boven een smargo reader? Ik zou bv voor de digital devices cine CT v6 kunnen gaan in combinatie met de bijbehorende CI reader (waar weer een CAM in moet), maar dat is wel een aanzienlijk duurdere oplossing dan de smargo route waarvan het voordeel me niet direct duidelijk is.

Wat betreft het langzame zappen, dat is inderdaad nog wel iets op rekening mee te houden. Je kan natuurlijk wel via de EPG van zender wisselen om het te vermijden, maar dat is meer een workaround. Als het inderdaad een hardwarebeperking is hoor ik wel graag of er iemand ervaringen heeft met andere hardware en of het daarbij eenzelfde verhaal is.

Mag ik verder nog vragen wat je voor de bediening gebruikt? Ik zag je al vaker de CEC adapter aanraden, gebruik je deze nog in combinatie met een specifieke afstandsbediening?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Marijn_ schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:55:
Allereerst bedankt voor je reply :)
Wat betreft de case, volgens de specs van de fabrikant heeft de behuizing:
External: 5.25" x 1 (compatible with one 3.5” HDD or two 2.5” HDD/SSD)
Internal: 3.5" x 2 (compatible with one 2.5” HDD each), 2.5” x1
Dus dat zou moeten lukken, maar ik zal voor de zekerheid nog wat reviews nalopen om er zeker van te zijn dat ze hier geen rare dingen uithalen zoals de 5,25 ook als een van de 3,5s meetellen oid. Gezien de orientatie van de slots zou een riser card niet nodig moeten zijn, maar ook dat dubbel check ik nog even :)

De kaart die je noemt had ik inderdaad in andere topics ook langs zien komen, deze lijkt echt niet meer gemaakt te worden (komt in ieder geval op de technisat site niet meer voor). Zou je een dergelijke setup met een CAM aanraden boven een smargo reader? Ik zou bv voor de digital devices cine CT v6 kunnen gaan in combinatie met de bijbehorende CI reader (waar weer een CAM in moet), maar dat is wel een aanzienlijk duurdere oplossing dan de smargo route waarvan het voordeel me niet direct duidelijk is.
De manier van decoderen is met name afhankelijk van de manier van coderen van je TV-provider. Hoe dat bij jou geregeld is weet ik niet. Mijn setup is zo tot stand gekomen eigenlijk doordat er destijds nog bijna geen andere optie was dan een CAM te gebruiken. Wat betreft gebruiks-zekerheid is een fysieke CAM wat betrouwbaarder, maar op een goed geconfigureerd systeem is een smargo-reader met oscam net zo goed. Voornaamste nadeel van mijn setup is dat het (voor zover ik kan achterhalen) niet mogelijk is om TVHeadend en enkele andere PVR-backends toe te passen, aangezien deze de CAM niet kunnen aanspreken. Vandaar ook dat ik MediaPortal gebruik (anders is de recorder uit ArgusTV zelf natuurlijk ook al prima als die doet wat wordt beloofd).
Wat betreft het langzame zappen, dat is inderdaad nog wel iets op rekening mee te houden. Je kan natuurlijk wel via de EPG van zender wisselen om het te vermijden, maar dat is meer een workaround. Als het inderdaad een hardwarebeperking is hoor ik wel graag of er iemand ervaringen heeft met andere hardware en of het daarbij eenzelfde verhaal is.
Zelfs via de TV gebruik ik uitsluitend de EPG, omdat ik ook dat nog traag vindt... Analoog was zo gek nog niet wat dat betreft ;)
Mag ik verder nog vragen wat je voor de bediening gebruikt? Ik zag je al vaker de CEC adapter aanraden, gebruik je deze nog in combinatie met een specifieke afstandsbediening?
Ik gebruik zelf CEC in combinatie met 2 Sony Bravia toestellen, en dat werkt vlekkeloos. Vanuit OpenElec is alles al direct in orde, en vanuit Windows is het zelfs nog eenvoudiger om je knoppen toe te wijzen dmv libCEC. Voor meer info kan je even kijken op http://libcec.pulse-eight.com/faq

iRacing Profiel

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-01 19:15
Ik gebruik ook een smartreader icm Ziggo en argust tv als backend.
Als frontend gebruik ik tegenwoordig xbmc.

Als ik de speciale xbmc vanm margro gebruik, zitten mijn zaptijden rond de 2 seconden.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 12:53

NLF

DJvL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 00:02:

Als ik de speciale xbmc vanm margro gebruik, zitten mijn zaptijden rond de 2 seconden.
is het zo simpel? wat kost zoiets bijelkaar allemaal? heb je eventueel linkje? betere of zelfde beeld kwaliteit wanneer ik via een cam module kijk?

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door NLF op 18-01-2014 04:56 ]

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 18:31
Voor mijn setup heb ik een TechniSat Cablestar Combo HD (Ziggo gebied). Dit is een USB tuner waar een alphacrypt in kan. Deze tuner heb ik verbonden aan mijn server en hier draait WHS 2011 op icm DVBLink. Afspelen doe ik via netwerk verbonden apparaten zoals ipad (aparte beschikbare app voor) en htpc (openelec waarbij voor de DVBLink software een speciale plug-in is). Er is gewoon een epg beschikbaar en opnemen gebeurt rechtstreeks op de server, waarbij de verbonden apparaten deze opnames vN de server kunnen streamen.

Nadeel, maar dit geldt denk ik voor alle niet gecertificeerde apparatuur, als de provider de kanaalfrequenties wijzigt moet je opnieuw zoeken naar je zenders.

Zover ik kan zien is deze usb tuner nog gewoon beschikbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door MarVanOs op 18-01-2014 08:13 ]

• Marijn_
Bedankt voor de feedback allemaal :)
DJvL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 00:02:

Hoe is jou ervaring hiermee qua gebruiksvriendelijkheid bij het opnemen? Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat met name waar XBMC nog wel eens te wensen over laat, en dus de reden dat ik naar Windows Media Center aan het kijken was. Is dat in deze XBMC builds beter?
En welke TV kaart gebruik je in combinatie met de smartreader? Hoe zijn je ervaringen hiermee?
MarVanOs schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 08:11:
Voor mijn setup heb ik een TechniSat Cablestar Combo HD (Ziggo gebied). Dit is een USB tuner waar een alphacrypt in kan. Deze tuner heb ik verbonden aan mijn server en hier draait WHS 2011 op icm DVBLink. Afspelen doe ik via netwerk verbonden apparaten zoals ipad (aparte beschikbare app voor) en htpc (openelec waarbij voor de DVBLink software een speciale plug-in is). Er is gewoon een epg beschikbaar en opnemen gebeurt rechtstreeks op de server, waarbij de verbonden apparaten deze opnames vN de server kunnen streamen.

Nadeel, maar dit geldt denk ik voor alle niet gecertificeerde apparatuur, als de provider de kanaalfrequenties wijzigt moet je opnieuw zoeken naar je zenders.

Zover ik kan zien is deze usb tuner nog gewoon beschikbaar.
Die is inderdaad voor een prijs te vinden die een stuk schappelijker is dan bijvoorbeeld de Digital Devices producten. Van de website van de fabrikant is hij wel verdwenen, dus ik vermoed dat hij mogelijk uitgefaseerd wordt, maar dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn. Ik kan er daardoor wel weinig documentatie over vinden. Is het met deze versie mogelijk om tegelijk een zender op te nemen en een ander te bekijken, of heb je er daarvoor meerdere nodig? En hoe is in jou ervaring de beeldkwaliteit en de snelheid bij het veranderen van zender bij dit apparaat?

Wat betreft het af en toe veranderen van de zenders, ik heb inderdaad nog geen producten gevonden waarbij dit niet het geval is, dus daar moet ik maar mee leren leven :) Zolang ze dat niet wekelijks veranderen zal dat wel los lopen.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 12:53

NLF

Toch wel erg prijzig om een alphacrypt en USB kaart lezer te halen..

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 18:31
Marijn_ schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:12:

Die is inderdaad voor een prijs te vinden die een stuk schappelijker is dan bijvoorbeeld de Digital Devices producten. Van de website van de fabrikant is hij wel verdwenen, dus ik vermoed dat hij mogelijk uitgefaseerd wordt, maar dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn. Ik kan er daardoor wel weinig documentatie over vinden. Is het met deze versie mogelijk om tegelijk een zender op te nemen en een ander te bekijken, of heb je er daarvoor meerdere nodig? En hoe is in jou ervaring de beeldkwaliteit en de snelheid bij het veranderen van zender bij dit apparaat?

Wat betreft het af en toe veranderen van de zenders, ik heb inderdaad nog geen producten gevonden waarbij dit niet het geval is, dus daar moet ik maar mee leren leven :) Zolang ze dat niet wekelijks veranderen zal dat wel los lopen.
Over de snelheid van wisselen kan ik weinig zinnigs zeggen, aangezien ik via het netwerk stream. Snel zappen is er dan zeker niet bij aangezien telkens opnieuw via het netwerk gebufferd moet worden.

De beeldkwaliteit over gigabit netwerk is super, wat mij betreft nog een tikkeltje scherper dan mijn humax 5050. Over wifi ligt het aan het apparaat waarop je afspeelt. Een iPad 2 kan over wifi n geen hdtv aan.

Het betreft een single tuner, dus je kunt maar 1 ding tegelijk doen.

• Qhanzel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 08:38
Hi,
interessant verhaal :)
mag ik inhaken en een vraag stellen over de processor?
ik wil een soortgelijk systeem samenstellen (ook een beetje volgens bestbuyguide nov 2013) maar vraag me af wat ik van de GPU mag verwachten als ik hd films van 10 tot 12 gb af wil spelen.
zal dit vloeiend gaan?

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 02:14
@Qhanzel

Bijna elke GPU heeft nu HW-decoding. Een G210 (20eur) kan dit ook.
Pagina: 1