Crucial M500 Installeert vista niet, ADATA S510 wel?

Pagina: 1
Acties:

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste Tweakers,

Ik heb eergisteren voor een huisgenoot een pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB aangeschaft bij Azerty. Schijf werd meteen herkend in de BIOS en ook in apparaatbeheer. Echter kon ik via disk management geen nieuw volume aanmaken, op het einde krijg ik de melding, bewerking niet voltooid.

Toch maar gewoon Windows Vista geinstalleerd, zonder problemen (Ik kon bij stationsinfo wel een partitie aanmaken). Alleen na de installatie, bij de eerste reboot, krijg ik de melding "bootmgr is missing". Meerdere malen proberen te installeren zonder succes. Ook opstartherstel gedraaid, kabels getest. Bootrec.exe /fixboot, /fixmbr e.a. commands (gevonden op internet) geprobeerd (via Windows cd). Zonder succes.

Daarna mijn oude ADATA S510 SSD 60GB erbij gepakt en met dezelfde CD en kabels Windows direct succesvol geïnstalleerd! Hij krijgt ook nog eens hele mooie benchmarks.

Betekend dit een vreemd compatibiliteitsprobleem of kan dit ook aan de crucial m500 liggen? En zou het dan bijvoorbeeld met een Samsung wel kunnen werken?

Er is een BIOS update beschikbaar, uit 2008, maar aangezien Windows voor de herinstallatie totaal niet stabiel liep, en er alleen via WinFlash geupdate kan worden, heb ik dat nog niet aangedurfd. Tevens slikt het moederbord wel gewoon de ADATA schijf.

De PC is een pricewatch: Acer Aspire M5500 desktop met een Intel chipset met sata2. Kon geen AHCI vinden in het BIOS maar de DVD driver heet tijdens post boot "AHCI DVD DRIVE" en de resultaten lijken er ook op dat dit gewoon werkt.

Moederbord kan ik niet vinden op internet, kijk vanavond even met speccy o.i.d. Ook zal ik jullie z.s.m. voorzien van de S.M.A.R.T. data.

Bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het in natuurlijk het best om een verse schijf gewoon ongeformateerd aan te sluiten om daarna de windows setup de boel te laten regelen.
Ik vermoed dat er een ongeldige boot partitie is gemaakt toen je aan het knutselen was met de ssd (je hebt hem in windows gehad,: hoe?).
Ik zou de ssd formateren, en ben er zeker van dat die helemaal leeg is en er geen verborgen opstart partitie op staat. Dan weer aansluiten en windows erop.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Firmware update van de SSD gedaan?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat Reepje zegt. Alleen de M500 eraan hangen en het OS erop installeren. Dat, of een disk to disk kloon van een goed werkend OS wat je op de andere SSD draait. Moet je wel de boot volgorde aanpassen na de kloon actie.

Als je met de andere SSD wel Windows erop krijgt, installeer de bios update dan vanaf die setup en ga daarna de M500 gebruiken ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Msel
@reepje: Ik heb eerst de SSD aangesloten voordat ik Windows ging herinstalleren, dus op de oude Windows installatie die op de HDD stond. Dit om te checken of de SSD normaal werd herkend in het BIOS en in apparaatbeheer. Dit was het geval. Toen heb ik geprobeerd in Vista via schijfbeheer een nieuwe partitie aan te maken wat resulteerde in een foutcode.

Daarna heb ik alle SATA's losgehaald behalve DVD en SSD. (SSD op SATA0, DVD op de laatste). Windows DVD erin en gereboot. Via stationsinfo heb ik alleen de schijf een partitie toegewezen van 90GB, en Windows geïnstalleerd. De eerste keer heb ik geen format gedaan, bij de een 2e en 3e poging natuurlijk wel. De hele installatie verliep normaal, echter na de installatie wil de SSD niet booten (missing bootmgr).

Precies dezelfde handeling werkte direct op de ADATA SSD.

@Lip: Nee nog niet, ga ik vanavond doen!

@Madrox: Een clone doe ik liever niet met Windows Vista. Maar misschien dat een poging om de Windows installatie van de ADATA te clonen naar de Crucial nut heeft. De BIOS update doe ik ook vanavond, al heb ik geen fijne ervaring met flashen vanuit Windows.

Bedankt voor de snelle reacties!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Gewoon tijdens de Windows setup alle partities verwijderen zodat je alleen nog free space ziet en die kiezen voor in installatie dan maakt ie zelf partities aan..

Als dat niet lukt even verder kijken?

• Msel
Dat heb ik ook geprobeerd. Heb 3 of 4 keer Windows overnieuw geïnstalleerd.

Eerste keer met een partitie van 90GB. Geen succes.

Toen alle partities verwijderd, geformatteerd en nogmaals Windows geïnstalleerd. Installatie verloopt vlekkeloos, totdat de computer voor het eerst wil rebooten.

Het feit dat dezelfde procedure wel werkt op de ADATA SSD betekend toch dat je een hele bult aan problemen kan uitsluiten? Ik dacht altijd dat een oud moederbord een SSD accepteerde, of niet. Het grappige is dat ik altijd niets dan problemen heb gehad met de ADATA op mijn oude moederbord, en dat deze nu wel werkt in tegenstelling tot de veel betere, nieuwere en snellere Crucial.

Ik ga vanavond even firmware en bios updaten, daarna geef ik wel even een update. Bedankt!

[ Voor 32% gewijzigd door Msel op 16-01-2014 13:59 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat je verder kan proberen, is AHCI uitschakelen en op IDE compatibiliteitsmodus instellen. Mocht een firmware update geen soelaas bieden.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Msel
Firmware was al up to date. Ga nu beginnen met een BIOS update. Nooit mijn favoriete ding op een pc van een ander.

Ik kan in het BIOS nergens AHCI uitzetten, wel kan ik bij het opstarten kiezen voor CTRl-I om in de RAID configuratie te komen. Ik kan daar helaas maar 2 dingen instellen, een RAID array aanmaken of verwijderen.

Hieronder voor de volledigheid nog even de smart waardes en een screenshot van AS SSD. De alignment is slecht omdat ik net even een quickformat heb gedaan op mijn eigen PC voor ik de firmware ging updaten. (Gezien Windows 7 nodig was om de firmware te updaten hangt ie nu even in mijn pc.)

Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/tweakers/smart.jpg
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/tweakers/asssdcrucial.jpg

Na de BIOS update ga ik Windows nogmaals proberen te installeren, ik houd jullie op de hoogte!

Nogmaals dank! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Msel op 16-01-2014 18:16 ]

Verwijderd

Pas geleden heb ik ook zoiets gehad met een SATA-600 schijf op een SATA-150 systeem. In mijn geval was het zo dat de schijf wel terug kon naar SATA-150 maar dat er geen werkende auto-negotiate functie op het moederbord zit. Zoiets zou het kunnen zijn. Met een jumpertje op de schijf terug naar 150 werkte in mijn geval. Met die Crucial heb je voor zover ik weet geen jumpertjes om de SATA-snelheid te verlagen.

Daarnaast begon Windows Vista zonder ondersteuning voor Advanced Format, terwijl de Crucial M500 wel een Advanced Format schijf is. Je moet in ieder geval een installatiemedium van Windows Vista met SP1 en de Advanced Format Hotfix hebben. Je zou kunnen uitsluiten of het daaraan ligt door een recente Ubuntu versie te installeren omdat die nu wel out of the box Advanced Format ondersteunt.

Edit: De Adata S510 is ook SATA-600 dus mijn verhaal gaat hier niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 18:37 ]

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:58
Windows 7 is niet nodig hoor om de SSD up te daten.

Je kan ook kiezen voor: Manual Boot File for Windows and Mac®

Ik heb zo de mijne geupdate, werkt perfect!

• Msel
@FlopZ2009: Is er misschien ook een mogelijkheid deze schijf van tevoren zo te formatteren op mijn eigen PC (Win7x64)? Voor zo ver ik zie staat er in de ISO niets bij over Advanced Format Hotfix. Of heeft iemand misschien een link naar een goede ISO waar dit ingebakken zit?

De dvd van Acer die bij de computer werd geleverd is leeg. En zal waarschijnlijk een te oude versie zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Msel op 16-01-2014 20:01 ]

Verwijderd

Ik zie nu pas op je plaatje van AS SSD Benchmark: 1026K BAD. Wat ik daar zo gauw over vind is een misalignment wat met Advanced Format te maken heeft. Zie: bijvoorbeeld http://www.overclock.net/...n-your-ssd-hdd-partitions en dit is een tooltje waarmee je hem ook kan alignen http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Als je opnieuw gaat installeren zou ik de ssd sowieso even wipen en dan opnieuw proberen.
Als je gaat clonen kun je Macrium Reflect free proberen, die heeft ondersteuning voor Advanced Format
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx .

• Msel
Msel schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:14:
Hieronder voor de volledigheid nog even de smart waardes en een screenshot van AS SSD. De alignment is slecht omdat ik net even een quickformat heb gedaan op mijn eigen PC voor ik de firmware ging updaten. (Gezien Windows 7 nodig was om de firmware te updaten hangt ie nu even in mijn pc.)
Daarvoor stond ie op 1024K ok. Had ik nog gechecked.

Ik ga nu eerst Ubuntu proberen te installeren, die bios update handleiding is wat raar, ze vragen om geheugenbankjes te verplaatsen. Zie stap 1 in de link 8)7

Verwijderd

Oef ik heb nóg een bril nodig 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 20:43 ]

Verwijderd

Je kunt natuurlijk van alles en nog wat proberen...

Maar, sorry hoor: je SMART print says it all...

0xC4 Reallocation Event Count
The count of remap operations.
The parameter indicates a count of remap operations (transferring data from a bad sector to a special reserved disk area - spare area).
The raw value of this attribute shows the total count of attempts to transfer data from reallocated sectors to a spare area. Both successful & unsuccessful attempts are counted

Dat is de reden van de melding: bootmgr is missing...

RMA aanmelden bij Azerty is (imho) de oplossing...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 21:57 ]

• Msel
Met smart heb ik dus geen ervaring.

Ik had zojuist ipv ubuntu, Win7 32 geïnstalleerd en dat ging goed. Alles was voltooid en had al een paar programma's geïnstalleerd en toen crashte ie. Na een reboot nog een keer maar nu lijkt alles gewoon te werken.

Wel geconstateerd dat de 3d kaart brak is. Maar denk niet dat de problemen heeft veroorzaakt.

Edit: Kan dit nog iets met de smart errors te maken hebben? Het "Crucial M500-serie check je SMART"-topic

[ Voor 15% gewijzigd door Msel op 16-01-2014 22:55 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
Op zich wel maar dat zou bij firmware MU03 gefixt moeten zijn en die heb je er al op staan.

• Msel
Hmm dus jullie zeggen sowieso RMA?

Heb net een nieuw 3D kaartje binnen, zo eens installeren. Kijkt niet fijn: 800x600 op een 107cm lcd:p

Moet wel zeggen dat de Windows 7 installatie op de crucial nu heel lekker loopt. Op een freeze en bsod (volgens mij door kapotte 3d kaart) na.

Nu al een hele dag geen problemen.

Hoe kan ik erachter komen of de smart errors iets te maken hebben met het bovengenoemde topic? Als het dat is, dan is een RMA toch overbodig?

[ Voor 10% gewijzigd door Msel op 17-01-2014 18:01 ]

Pagina: 1