Aankoopadvies Windows 8.1/XBMC HTPC

Pagina: 1
Acties:

• vsempoux
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05-2023
Hallo,

Na lang gezocht/gegoogled te hebben op het wijde web, heb ik voor mijzelf uitgemaakt welke onderdelen ik wil gaan gebruiken voor mijn eerste htpc.
Dit wil ik dan ook even voorlegen aan jullie om hier wat feedback over te krijgen.

Ik heb mij gebaseerd op onderdelen uit een zelfde winkel hier in België (Alternate). Achteraf kan ik nog bekijken of het eventueel interessanter is om dit gescheiden te kopen over verschillende webwinkels.

De bedoeling is om een htpc samen te stellen voor voornamelijk HD content en internet streaming te bekijken op mijn TV (dus geen kabel TV of opnemen van live uitzendingen).

De onderdelen dit ik heb gekozen zijn :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 34,95€ 34,95
1Gigabyte GA-H61N-USB3€ 74,38€ 74,38
1Chieftec FI-01W€ 58,90€ 58,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
1G.Skill F3-8500CL7D-8GBRL€ 71,90€ 71,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,59

Ik heb momenteel nog een 120Gb Corsair SSD liggen dit ik zou kunnen gebruiken als bootschijf.
Aangezien ik momenteel nog geen NAS heb (staat gepland voor later dit jaar) twijfel ik of ik toch geen gewone harde schijf (WD Red 4Tb) zou installeren om tijdelijk als boot/storage schijf te fungeren.

Momenteel staat mijn media content verspreid over een een aantal portable HD's en 2x500 Gb WD netwerk schijven. Deze zou ik dan kopieren op de voorlopige harde schijf in de htpc en later op de NAS.

Ik denk dat ik mijn huidige situatie redelijk duidelijk heb beschreven dus wacht ik nu even op jullie reacties alvorens over te gaan tot de aankoop :)
Dit zou ik willen doen tegen eind januari.

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Vincent

[ Voor 43% gewijzigd door vsempoux op 14-01-2014 12:48 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 12:00
Dit zal imho prima voldoen, alhoewel 8GB geheugen wel erg veel is hiervoor. Maar waarom kies je voor deze Intel, en niet voor een AMD A6? Daar haal je wat meer bang-for-buck uit imho.

Wat betreft storage zou ik niet voor een WD Red kiezen, ook niet als je die later naar je NAS gaat verhuizen als die NAS bedoeld is voor media-content. Een WD Green is dan prima, zuiniger en een heel stuk stiller.
Ik zou er verder nog een CEC-adapter bij doen voor bedieningsgemak. Keyboard is handig, maar niet altijd het meest praktische. Zelfde geldt voor remote, maar samen vullen ze elkaar prima aan.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Ik mis alleen nog waar je de HTPC op aan gaat sluiten en hoe. Bijvoorbeeld: wat voor receiver heb je (of heb je die niet)?

Zelf zou ik net als kroegtijger gaan voor een AMD A6 build. Een Intel CPU blinkt in een paar dingen uit (vooral cpu kracht en stroomverbruik onder zware belasting), maar kan een aantal dingen niet aan (3D). Een AMD A6 is goedkoop en voor all-round HTPC gebruik ideaal.

Echter komt volgens mij AMD vandaag met een nieuwe serie APU's uit (kaveri). Ik zou het nieuws hierover nog even afwachten aangezien deze op papier echt de ideale HTPC APU's zijn.

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:59:
Ik mis alleen nog waar je de HTPC op aan gaat sluiten en hoe. Bijvoorbeeld: wat voor receiver heb je (of heb je die niet)?

Zelf zou ik net als kroegtijger gaan voor een AMD A6 build. Een Intel CPU blinkt in een paar dingen uit (vooral cpu kracht en stroomverbruik onder zware belasting), maar kan een aantal dingen niet aan (3D). Een AMD A6 is goedkoop en voor all-round HTPC gebruik ideaal.

Echter komt volgens mij AMD vandaag met een nieuwe serie APU's uit (kaveri). Ik zou het nieuws hierover nog even afwachten aangezien deze op papier echt de ideale HTPC APU's zijn.
De Kavari A6 is dacht ik nog niet beschikbaar. De A8 en A10 wel, maar dat lijkt me wat overkill. In het slechtste geval zie je de A6 Kavari pas ergens in April, wat nog wel een eind weg is.

iRacing Profiel

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Hey man, opzich een prima lijstje.

Maar als je toch ooit een nas gaat kopen en je media daarvan afspeelt, waarom niet 2 vliegen in 1 klap oplossen en een HTPC/NAS bouwen. Geen idee hoeveel opslag je nodig hebt maar de meeste mooie (kleinere) htpc kasten hebben geen ruimte voor 3.5 inch drives dus je als je niet al te veel nodig hebt moet het ook wel lukken met 2.5 inch (hoewel wat duurder), zeker omdat die ook stiller zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 34,44€ 34,44
1ASRock Intel H77 ITX€ 79,75€ 79,75
2Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB€ 96,52€ 193,04
1Lian Li PC-Q12€ 123,90€ 123,90
1Noctua NH-L9i€ 32,94€ 32,94
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,32

4gb is genoeg voor een HTPC, alleen als je ZFS gaat draaien voor je nas nas kan je wel eens 8gb kunnen gebruiken. Maar dat is een kwestie van er nog een stickje bij bestellen

Je kan er later nog 2 hdd's in kwijt dus dan zit je op 6tb, als je 2gb drives zou gebruiken ga je naar 8gb
pricewatch: Toshiba MQ01ABB, 2TB bijvoorbeeld

Kan ook met AMD
pricewatch: ASRock FM2A78M-ITX+ (6 sata 600!, dat krijg je niet bij intel)
en dan idd ff wachten tot de nieuwe apu's in de pricewatch staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Flaat op 14-01-2014 15:22 ]

• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Even quicktip tussendoor, kijk goed naar de hoogte van je ram ivm het gebruik maken van de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B want deze is erg laag! Dus zorg voor Low-profile ram. Ik heb zelf in mijn htpc pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9. Verder heb ik zelf niet zoveel verstand van samenstellen van een pc dus dat laat ik aan de andere hier over.

• kroegtijger
3TB storage voor 193,- is wel heel erg dik betaald. Daarbij is het natuurlijk van TS afhankelijk hoeveel hij nodig heeft, maar met 3TB zou ik het in de verste verte niet gaan redden eigenlijk.

iRacing Profiel

• Flaat
kroegtijger schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:24:
3TB storage voor 193,- is wel heel erg dik betaald. Daarbij is het natuurlijk van TS afhankelijk hoeveel hij nodig heeft, maar met 3TB zou ik het in de verste verte niet gaan redden eigenlijk.
Das helemaal waar, ik heb zelf niet zo'n behoefte aan alles wat ik download behouden maar het kan snel gaan. Het is vooral een concessie om het in een mooie kast te krijgen. Als je iets groters koopt kan het uiteraard met 3.5 inch drives worden opgelost.

pricewatch: Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB x4 zou voordeliger zijn maar kan je niet upgraden.

Offtopic: Die nieuwe FM2+ itx moederborden zijn erg mooi PCi-e 3.0 6x Sata 600 wifi kaarten..Dat kost een stuk meer bij intel.

• vsempoux
Hallo en bedankt alvast voor de verschillende feedbacks !

De reden waarom ik voor Intel ben gegaan is eigenlijk omdat ik geen enkele ervaring met AMD heb.
Ook lees ik op verschillende fora dat Intel the way to go is voor een HTPC/XBMC (onder Windows).

De htpc komt in de televisie kast te staan en zal worden aangesloten via HDMI op een Pioneer XV-BD515FSW receiver met Bluray.

Als besturing van XBMC zou ik willen opteren voor de IPAD/IPHONE remote (IOS) en het keyboard voor het gewone surfen of extra configuratie/maintenance.

Wegens het plaatsgebrek in mijn televisiekast wil ik het NAS gebeuren effectief gescheiden houden. De NAS die ik in gedachte heb (mijn huidige wannabe wishlist :) ) is er eentje van 4 x 4Tb welke ik op een linuxbuild (Freenas) zou willen laten draaien). Eenmaal ik dit zal realiseren zal ik waarschijnlijk nog een topic hierover starten ;)

Dus als jullie mij bevestigen dat AMD vs Intel geen problemen zal opleveren, dan ga ik dit zeker overwegen. Ik wil eigenlijk een stabiel systeem dat doet wat het moet doen en met een beetje gebruiksgemak (voor de andere helft van mijn trouwboek ;) )
paul2606 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:23:
Even quicktip tussendoor, kijk goed naar de hoogte van je ram ivm het gebruik maken van de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B want deze is erg laag! Dus zorg voor Low-profile ram. Ik heb zelf in mijn htpc pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9. Verder heb ik zelf niet zoveel verstand van samenstellen van een pc dus dat laat ik aan de andere hier over.
Dit ga ik ook zeker eens bekijken, bedankt voor mijn aandacht daarop te vestigen.

Ook het aandachtspunt om een WD Green te nemen ipv een Red ga ik nog eens verder op ingaan.
Ik denk dat ik de WD Red had gekozen maar meer in het kader van mijn NAS plannen.
Dus ik denk dat een Green idd zal voldoen.

• Flaat
Geen enkele reden om niet voor AMD te gaan, beide oké voor HTPC gebruik. Intel wat goedkoper als je geen games speelt en geen 3d,4k ondersteuning nodig hebt. Als je dat wel wil of misschien in de toekomst wil kunnen is AMD wat aantrekkelijker.

Dit is ook wel een grappig ding om je XMBC mee te besturen als je nog een oude afstandsbediening hebt liggen die goed is. Je programmeert zelf de knoppen van de afstandsbediening naar een usb keypress waardoor bijna elke afstandbediening werkt :)
http://flirc.tv/

• vsempoux
Flaat schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:12:
Geen enkele reden om niet voor AMD te gaan, beide oké voor HTPC gebruik. Intel wat goedkoper als je geen games speelt en geen 3d,4k ondersteuning nodig hebt. Als je dat wel wil of misschien in de toekomst wil kunnen is AMD wat aantrekkelijker.

Dit is ook wel een grappig ding om je XMBC mee te besturen als je nog een oude afstandsbediening hebt liggen die goed is. Je programmeert zelf de knoppen van de afstandsbediening naar een usb keypress waardoor bijna elke afstandbediening werkt :)
Idd, die ben ik ook al een paar keer tegen gekomen :), maar aangezien ik oude remotes liggen heb en ik ook al veel positieve comments gelezen heb over die IOS remotes, ga ik die eerst uitproberen.
Mocht het niet gaan zoals ik wil kan ik nog altijd overstappen naar Logitech Harmony (of ander model).

3D is momenteel niet aan de orde, maar moest dit in de toekomst wel zo zijn, waarom is Intel niet aan te raden voor 3D (of 4K) ? Of bedoel je dat ik dan naar een Corei3 of i5 moet gaan ?

Verwijderd

Voor 3D met Intel Graphics moet je minimaal een Intel i3 nemen.

Als je OpenELEC wilt dan kunnen bepaalde AMD processors niet correct werken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 16:47 ]

• kroegtijger
Flaat schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:33:
[...]

Das helemaal waar, ik heb zelf niet zo'n behoefte aan alles wat ik download behouden maar het kan snel gaan. Het is vooral een concessie om het in een mooie kast te krijgen. Als je iets groters koopt kan het uiteraard met 3.5 inch drives worden opgelost.

pricewatch: Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB x4 zou voordeliger zijn maar kan je niet upgraden.

Offtopic: Die nieuwe FM2+ itx moederborden zijn erg mooi PCi-e 3.0 6x Sata 600 wifi kaarten..Dat kost een stuk meer bij intel.
Alles hangt natuurlijk af van welke storage-oplossing er in de (nabije) toekomst zou moeten gaan komen, wat natuurlijk weer valt of staat met budget. Ik heb zelf een tijd lang een NAS toegepast, maar na vrij korte tijd was ik daar al uit gegroeid. Toen een 2e NAS ernaast geplaatst en in no-time hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik die hele handel vervangen voor ESXi-host die ik naar eigen inzicht kan uitbreiden en nog geen seconde spijt van gehad. Moet alleen nog wel even de energie-eindafrekening afwachten, maar het lijkt voor alsnog te overzien :)

iRacing Profiel

• vsempoux
Ok, met alle voorgaande commentaren, en met in het achterhoofd houdend dat 3D nu nog niet aan de orde is, maar waarschijnlijk binnen x aantal maanden wel, heb ik volgend lijstje samengesteld.

Intel build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 97,-€ 97,-
1Gigabyte GA-H61N-USB3€ 74,38€ 74,38
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 135,-€ 135,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 70,99€ 70,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,78

AMD build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1ASRock FM2A85X-ITX€ 76,-€ 76,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 70,99€ 70,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,70

Ik speel ook nog met het idee om een slimline bluray/dvd erin te plaaten ...

XBMC Frodo 12.3 (of misschien tegen begin februari Gotham)

De vraag is nu Intel of AMD ? Is er sprake van (veel) overkill ?

• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zal je mijn visie even geven: de amd a8 is echt een goede processor, voor xbmc en voor al het andere het zorgt echt voor mooie vloeiende bewegingen in xbmc. (ik erger me al heel snel aan haperende bewegingen met scrollen door films) Bij mij loopt het gewoon perfect. En als je echt zeker weet dat je een NAS gaat aanschaffen (binnekort) dan zou ik als ik jou was voor een SSD (120gb) gaan in je build ipv. de 4tb HDD. Dit maakt je systeem echt heel snel en start veel sneller op. Als je dan ook nog login scherm van 8.1 weghaalt en zorgt dat hij meteen xbmc launcht zonder eerst het OS te tonen zit je echt binnen 10-20 seconden in xbmc te scrollen.

Ik wil je niks verkopen of iets maar ik denk echt dat je meer aan de amd built hebt!
Succes met de keuzes :p

• kroegtijger
Flaat schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:12:

flirc is leuk, maar nog steeds IR-based. CEC is een veel mooiere oplossing in dat opzicht.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Als je niet gaat gamen is een A8 overkill en is een A6 meer dan genoeg. Deze is prima in staat om BluRay 3D af te spelen, en hoeveel hoger kunnen je eisen in dat opzicht eigenlijk dan nog liggen? Veel GPU-intensiefer ga je (misschien met uitzondering van UHD, wat tegen de tijd dat het interessant wordt met een kleine upgrade te realiseren valt) echt niet doen als het geen games betreft.
Hetzelfde geld voor een i3. Qua GPU wat krachtiger dan de G1620, maar aanzienlijk minder krachtig dan een A6. Op CPU haal je een enorme load aan CPU-kracht in huis, maar waar wil je dat op toepassen? Er worden voor zover ik aan je specs kan overzien geen processen gebruikt die een hoge CPU-snelheid rechtvaardigen.
Daarnaast zou ik dus nog steeds pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter mee bestellen. Het is zoveel gebruiksgemak voor zo'n beperkte meer-prijs :Y

iRacing Profiel

• vsempoux
Na een rustig nachtje hierover te piekeren denk ik dat ik dan toch voor de AMD setup zal gaan.
En aangezien de NAS toch nog een aantal maanden zal moeten wachten ga ik dus de combinatie met mijn SSD en een 4Tb WD Green opzetten.

Indien jullie interesse hebben over het verdere verloop van mijn bestelling, assemblage en installatie/configuratie, dan wil ik hier wel een soort build/installatie log van bijhouden op dit forum.

Alvast bedankt voor alle advies en reacties.

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 19:42
vsempoux schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:02:
Na een rustig nachtje hierover te piekeren denk ik dat ik dan toch voor de AMD setup zal gaan.
En aangezien de NAS toch nog een aantal maanden zal moeten wachten ga ik dus de combinatie met mijn SSD en een 4Tb WD Green opzetten.
Goede keuze. Ik ben onlangs ook gegaan voor een AMD (Mini-iTX) build en ben hier érg tevreden over. XBMC draait als een zonnetje en kan probleemloos alle videoformaten aan. Houd ons op de hoogte van je bevindingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 52,-€ 52,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,30€ 72,30
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 71,70€ 71,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,67

• vsempoux
Ik ben van plan om dat fractal kastje te gebruiken om mijn NAS te bouwen. Het feit dat daar 6 HD's in kunnen is een plus.
Moet gewoon nog wat research doen om te kijken welk mobo/processor is daarbij ga plaatsen.
Maar ik ga hiervoor nog wat het tweakers forum doorzoeken ... :)

Heb momenteel nog 2 vraagjes geplaatst bij mijn leverancier en zodra ik hierop antwoord heb gekregen ga ik mijn bestelling plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn HTPC build (misschien een buildlog starten, maar moet nog eens kijken in welk subforum).

Greets

• kroegtijger
vsempoux schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:51:
Ik ben van plan om dat fractal kastje te gebruiken om mijn NAS te bouwen. Het feit dat daar 6 HD's in kunnen is een plus.
Moet gewoon nog wat research doen om te kijken welk mobo/processor is daarbij ga plaatsen.
Maar ik ga hiervoor nog wat het tweakers forum doorzoeken ... :)

Heb momenteel nog 2 vraagjes geplaatst bij mijn leverancier en zodra ik hierop antwoord heb gekregen ga ik mijn bestelling plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn HTPC build (misschien een buildlog starten, maar moet nog eens kijken in welk subforum).

Greets
Wat betreft je storage is het meestal zinvol om eerst rustig een lijstje te maken van de verschillende diensten die je centraal wilt aanbieden. Denk daarbij aan zaken als couchpotato, sick beard, sabnzbd, transmission, subliminal maar ook mail-server, webserver of domotica-server.
Op basis van die lijst kan je vervolgens de geschikte omgeving kiezen. Vaak zal je prima met een Linux-distro uit de voeten kunnen, maar in sommige gevallen is Windows handiger of een mixed omgeving (ESXi-host). Elke omgeving heeft weer zn voor- en zn nadelen qua mogelijkheden, kosten in aanschaf en kosten in verbruik. Pas na hier een keuze in te hebben gemaakt zou ik naar hardware gaan kijken. Immers, De software en je wensen moet op elkaar aansluiten, en de hardware moet de software goed laten functioneren. Zonder die informatie is een gefundeerde hardware-keuze dus niet mogelijk.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Om je op weg te helpen Het grote zuinige server topic

• vsempoux
Bedankt voor deze link ... die ga ik zeker eens doornemen.
_/-\o_

• vsempoux
Heren,
Het is bijna zover, heb volgende onderdelen besteld :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 52,-€ 52,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,75€ 73,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,06

Alles moet volgende week binnen zijn. Nu had ik nog een vraag ivm de windows versie die ik ga installeren.
Ga ik voor een pure htpc naar een 32 of 64 bits versie en windows 7 of windows 8.1. (Ik weet dat ik in de titel van mijn topic win 8.1 gezet heb, maar ben geen expert in het verschil tussen 7 en 8.1 voor deze htpc build)

Buildlog volgt in de komende weken !

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 21:34

NLF

Ik heb zelf het idee dat Windows 8 wel wat sneller opstart dan Windows 7 icm een SSD.

Je zult hoe dan ook een 64Bit versie moeten gebruiken omdat je meer dan 3.5GB RAM gebruikt, voor zover ik weet is Windows 8 niet geleverd met een 32Bit versie.

Zodra ik een HTPC ga bouwen denk ik dat ik voor Windows 8 zal gaan omdat het toch net wat sneller is.
Het is gewoon net wat je zelf fijner vind om te gebruiken.

• vsempoux
Win 8.1 is er zowel in 32 als 64 bits en als ik wat rondkijk op het web is de algemene trend van 8.1 dat deze idd sneller boot. In het achterhoofd houdend dat ik een 120Gb SSD ga gebruiken om van te booten, is dit zeker een stap in de goede richting.

Aangezien dit project voor mij een bepaalde leercurve inhoud, ga ik de htpc eerst installeren met Windows 8.1 64-bit. Ik zie wel wat dat als resultaat geeft en indien er zich problemen voordoen, zal ik wat moeten debuggen (samen met jullie :) ).
Het XBMC forum is ook redelijk reactief als je de nodige onderbouw en debug logs doorstuurt.

Van zodra ik aan mijn htpc begin ga ik een topic starten op dit forum, alleen weet ik nog niet onder welk subforum ik dat moet doen :)
Pagina: 1