Houtstook in steden verbieden?

Pagina: 1
Acties:
  • 72.332 views

Onderwerpen

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-11 21:40
Matched: rookgas-afvoeren, html
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:18:
[...]

Zou soms wel een idee zijn, mijn achterburen zijn op het lumineuze idee gekomen om een mini-huisje in hun tuin te bouwen incl houtkachel (waarom je dan een tweekapper koopt is mijn een raadsel, maargoed). De afvoer zit dan ook krap 4m boven de grond, korte pijp, dus ook geen trek erin. Gelukkig draait het geheel nog niet, maar tijdens een testsessie in de zomer stonden de achtertuin van 8 huizen volledig blauw van de rook.

Een astmapatient vindt dat soort grappen niet echt leuk :) D'r zit nogal een verschil in hoe je hout stookt natuurlijk.
volgens mij mag dat niet eens, ik meen mij te herinneren dat een schoorsteen een x aantal meter hoog moet zijn en minimaal x meter boven de omringende daken moet uitsteken of en de directe omgeving geen hogere gebouwen/daken je zou het eens op kunnen zoeken. ter indicatie: Http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/rookgas-afvoeren.html

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Matched: rookgas-afvoeren, html
sniker schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:23:
volgens mij mag dat niet eens, ik meen mij te herinneren dat een schoorsteen een x aantal meter hoog moet zijn en minimaal x meter boven de omringende daken moet uitsteken of en de directe omgeving geen hogere gebouwen/daken je zou het eens op kunnen zoeken. ter indicatie: Http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/rookgas-afvoeren.html
Perfectkeur spreekt van "zone 3 is absoluut verboden": is dat wetgeving? Dit is namelijk precies wat ik al eerder zei: schoorstenen staan vaak veel te laag.
Afbeeldingslocatie: http://www.perfectkeur.nl/images/rookgas_afvoer_plat-dak.jpg
Hier in de wijk vallen de meeste schoorstenen bij platte daken in zone 3. Het gevolg is dat het door de wind over het huis naar beneden gevoerd wordt.
2,5 meter boven de dakrand, bij 0,5 meter dakrand dus 3 meter boven het dak. Mijn ouderlijk huis voldoet daar aan, en dat verklaart ook dat het daar vrijwel nooit te ruiken is.

Bij hellende daken zitten ze meestal halverwege het schuine deel (rechter rode kruis):
Afbeeldingslocatie: http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/schoorstenen_rookkanalen/rookgas_afvoer.jpg

Als dit wetgeving is, lijkt het me vrij eenvoudig om dit af te dwingen. In dat geval is het namelijk een eenvoudig aantoonbare overtreding wat leidt tot overlast (en een milieudelict). Als het geen wetgeving is, zou het het nodig moeten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 21-01-2014 20:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.