Deurvergrendeling in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 22:37
Hallo allen,

Ik wist niet waar ik dit topic precies moest plaatsen, dus heb ik hem hier maar geplant. Wij hebben thuis een Ford Focus uit 1999. Het probleem is dat de centrale deurvergrendeling op afstand niet meer werkt.

Eerst dachten we dat het aan de sleutel lag, dus die hebben we laten testen bij de Ford-garage, maar deze bleek gewoon te werken. Toen heeft een medewerker geprobeerd de sleutel opnieuw te koppelen met de auto (in het contactslot een aantal keer tot de tweede stand draaien en terug), maar dit werkte niet. Zelf had ik dit ook al een aantal keer geprobeerd, dus ik wist bij voorbaat eigenlijk al dat dit zou werken, maar ze kunnen het altijd proberen natuurlijk. :)

Toen kregen we te horen dat ze een diagnose konden doen van één uur, en dat ze dan zouden weten waar het probleem ligt, maar dit kostte maar liefst €85,-, en dan heb je verder nog niks.

Wat ik ergens op internet vond, is dat het aan de infrarood-ontvanger kan liggen. Deze zou je dan ongeveer een uur los moeten koppelen en vervolgens weer moeten aansluiten. Er stond een afbeelding bij, maar ik kon deze zo gauw niet vinden in de auto. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie hier misschien meer verstand van hebben.

Ik dacht, wie weet weten jullie er meer vanaf dan ik. :)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 10:19
Uhm eigenlijk vraag 1 bij dit soort problemen is, heb je de zekeringen gecheckt :P ...

En met name de zekering achter de zekeringkast. Je kan er erg moeilijk bij, dus de zekeringkast losschroeven (3 schroefjes, 2 bouten) maakt het een stuk makkelijker om te checken of de zekering achter de zekeringkast is gesprongen...

Het is zekering 63, 20 amp. Merk op je zekeringen gaan tot 62, vandaar dat 63 achter de zekeringkast zit ;-)

Succes!

edit:

Dit is een afbeelding van de achterkant, en dus bovenaan F63 checken:

Afbeeldingslocatie: http://www.justanswer.com/uploads/sasso1179/2009-04-24_130505_fused.gif

[ Voor 16% gewijzigd door Gusev op 12-01-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.diynot.com/forums/viewtopic.php?t=71110

Zelfde probleem ,lag bij hem toch aan de battery in de sleutel.
Als het echt infra rood is ,kun je de infrarood led in de sleutel zien op lichten als je sleutel voor een camera of webcam houdt.
Werkt ook met gewone afstands bedieningen van de tv etc...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/90478

(edit)Wat je nog zou kunnen proberen is je accu even los koppelen voor een poosje.
!!!!!MAAR ,DENK DAN WEL AAN JE RADIO CODE ,DIE MOET JE DAN WAARSCHIJNLIJK OPNIEUW INVOEREN!!!!

Handiger is inderdaad de goede zekering opzoeken en centrale vergrendeling even zonder spanning laten zitten voor een minuut of wat..

most likely is a flat battery, and then if you have a completely flat battery out, or take your battery out for more than say 30 secs, then you have to reteach it to the car as follows:

* Insert the ignition key and turn from position II (Ignition) to position 0 (All off) and back four times within three seconds.
* Remove the ignition key. The locking control system is now in "learn mode" for the next 20 seconds and the red warning system LED (By the clock) stays on continuously to indicate this.
* During the 20 seconds press one of the transmitter buttons. The remotes signal and code number is learned by the locking module and is indicated by flashing the warning system LED.
* Wait until learn mode times out (20 seconds) or switch the ignition back to ON.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bijna van elk automerk is er wel een gebruikersforum. Zelf heb ik een Opel en zo af en toe grasduin ik daar wel eens op het forum http://www.opel-forum.nl/ Best interessant soms als je een beetje technisch gevoel er over hebt, ook al laat je het uitgezonderd heel kleine dingen meestal aan de garage over om er wat aan te doen.

Deze forums zijn doorgaans ingedeeld in aparte rubrieken voor alle modellen van het merk, waardoor je er vaak veel beter terecht kan met gerichte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:32
Of gooi zo een topic/vraag op de goede plek.

Het grote Ford topic

[ Voor 3% gewijzigd door cornfed99111 op 12-01-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 00:00
Alleen op afstand of ook gewoon met de sleutel? Want dat is een bekend probleem bij de Ford Focus. Er kan water in de centrale deurvergrendeling unit komen en die gaat dan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vraag één: Werkt de afstandsbediening nergens óf alleen op bepaalde plaatsen niet? Testen is vrij simpel, rijd eens naar een locatie ergens in 't buitengebied waarbij je nergens bebouwing in de buurt hebt.

Ik heb een gelijksoortig probleem ooit meegemaakt met een Peugeot 406 in de late '90's en dat bleek te liggen aan de frequentie waarop de AB werkte. Zelfde frequentie werd gebruikt door automatische deuren van de supermarkt :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Bedankt voor de reacties. De sleutel is door een medewerker van Ford getest met een infrarood-ontvanger. Toen één van de knoppen werd ingedrukt, ontving de ontvanger een signaal - de sleutel en batterij zijn dus oké.

De deuren sluiten door de sleutel in het sleutelgat te steken en te draaien werkt probleemloos, het gaat dus echt alleen om het op afstand ontgrendelen en vergrendelen (ook de laadklep).

De accu is toevallig een maand of wat geleden vervangen, dus toen is de stroom er volledig vanaf geweest, bedenk ik me nu opeens (toen moest inderdaad ook de radio opnieuw ontgrendeld worden).

Waarschijnlijk zal het dan inderdaad toch iets met een zekering zijn, maar ik zou niet weten waar ik deze kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat ik nu vertel staat ook verteld in een eerdere reactie in dit topic. Dus mogelijk is deze tip allang bekend.
Als je een nieuw batterijtje plaatst moet je die procedure ook volgen, althans bij Opel:
Sleutel in het contactslot en vervolgens met de afstandsbediening de deuren sluiten en weer openen. Hierna is alles weer gereactiveerd.

Edit:
Voor zover nog niet duidelijk:
Zo'n afstandsbediening heeft twee circuits.
A. Gewoon zonder enige codering de zendknoppen open en dicht.
B. De hieraan gekoppelde codering.
De afstandsbedieningen zijn maagdelijk nog leeg en eender, m.a.w. ze bevatten nog geen codering en die moet worden gedownload van de automaat in de auto. Eerder kun je er buiten de auto niets mee. Met de sleutel in het contactslot is die hindernis overbrugd en door dan achtereenvolgens de open- en dichtknop te bedienen download je de bij de auto behorende unieke code.

[ Voor 45% gewijzigd door Techneut op 12-01-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Het probleem zit hem echt niet in de sleutel denk ik. De sleutel met de auto koppelen doe je door de sleutel in het contactslot te steken en een paar keer naar de tweede stand en terug te draaien. Vervolgens zou je een piep moeten horen die aanduidt dat er nu sleutels gekoppeld kunnen worden. Die piep komt niet bij onze auto. Dus het probleem zit ergens in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, zie mijn eerdere commentaar, dat is niet zeker. Wel de sleutel in het contactslot, want daarmee overbrug je tijdelijk de nog niet dan wel niet meer aanwezige routine voor de code, waardoor de beide knopjes rechtstreeks zonder belemmering werken. Vervolgens de sleutel niet heen en weer draaien, maar in plaats daarvan achtereenvolgens de beide knopjes op de afstandsbediening bedienen. Daarmee wordt de code van de automaat naar de afstandsbediening gedownload. Zo gaat het althans bij de Opel. Ik beweer niet met zekerheid dat het bij Ford net zo gaat, maar het zou me niet verbazen dat het daar gewoon identiek is. De procedure staat in het instructieboekje, maar na een korte inrijperiode leest niemand dit meer en vergeet de gemiddelde gebruiker het vervolgens.

Mijn ervaring is dat het verwisselen van de accu of even verbreken hiervan geen invloed heeft. Simpel omdat de code permanent in de automaat is opgeslagen en enkel maar hoeft te worden gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
De auto wordt toevallig vandaag gekeurd (APK). We hebben gevraagd of ze ook even naar de sleutel kunnen kijken. Ik post de oplossing wel als die er is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 10:19
Als ik jou was zou ik even in het instructieboekje kijken waar je zekeringkast zit en mijn tips volgen. Ben je zo klaar namelijk :) . Grote kans dat het aan een zekering ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Techneut schreef op zondag 12 januari 2014 @ 23:19:
Nee, zie mijn eerdere commentaar, dat is niet zeker. Wel de sleutel in het contactslot, want daarmee overbrug je tijdelijk de nog niet dan wel niet meer aanwezige routine voor de code, waardoor de beide knopjes rechtstreeks zonder belemmering werken. Vervolgens de sleutel niet heen en weer draaien, maar in plaats daarvan achtereenvolgens de beide knopjes op de afstandsbediening bedienen. Daarmee wordt de code van de automaat naar de afstandsbediening gedownload. Zo gaat het althans bij de Opel. .....
Bij Opel werkt dat omdat het geen infrarood ontvanger is maar een rf zender en omdat de sleutel in het contactslot (mits in de juiste procedure gevolgd word) de toegang geeft tot het aanleren van een nieuwe zender.
Ja ook een Opel liefhebber en rijder hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, ik wist niet dat bepaalde merken met infrarood werken. Ik was in de veronderstelling dat het altijd met een rf-zender gaat. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat de frequentie per automerk verschilt, of zijn die dingen zo universeel dat ze in principe allemaal eender zijn?

Los hiervan, dat idee van die zekering lijkt me niet onmogelijk, maar zit er achter die zekering niet meer dan dat automaatje? Bij een defect daarvan zouden dan ook meer functies zijn uitgevallen die je allang zou hebben opgemerkt.

Helemaal offtopic:Een aardigheidje van rf is (ontdekte mijn vrouw destijds) dat het dwars door de gesloten metalen deur van onze garage werkt. Dat zou met infrarood niet mogelijk zijn geweest. Maar goed, dit even terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Het probleem is dat het de auto van mijn ouders is en ik niet zelf zonder toestemming ga rotzooien met zekeringen etc., maar ik ga ze even overtuigen. Tevens ook geprobeerd om op knoppen te drukken met de sleutel in het contactslot (zoals bij Opel), maar helaas mocht ook dit niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had pas een lege batterij in een handzender. Hij zend, lampje lichtte op, maar de vergrendeling deed het niet... Signaal slecht. Dus doe ook even een dubbele check of de batterij in de zender nog Ok is. Collega van mij kocht een keer een nieuw cr3032 batterijtje en die was ook min of meer leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
1. Sleutel in contact op stand 1
2. Van stand 1 naar stand 2 en terug naar stand 1. Herhaal dit 4x binnen 6 sec. Je eindigt dus met de sleutel in stand 1
3. Je hoort nu een geluidje. Laat de sleutel in het contact en op stand 1. De LED naast het klokje blijft uit.
4. Druk op een toets op de AB en houdt deze ingedrukt totdat je een geluidje hoort.
5. Wacht 10 sec. om uit de programmeer modus te gaan.
6. Sleutel naar stand 0 en klaar.

ipv 4x tussen stand 0 en 2 was het dus 4x op en neer tussen stand 1 en 2 en vervolgens de sleutel in stand 1 laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
1. Sluit alle portieren om te voorkomen dat tijdens het programmeren meerdere geluidssignalen kunnen worden gehoord.

2. Zet het contactslot binnen zes seconden viermaal van stand I naar stand II en terug.

3. Zet het contactslot in stand 0.

4. Er klinkt een geluidssignaal en een LED in het dashboard gaat branden om aan te geven dat de leermodus is gestart en dat het mogelijk is afstandsbedieningen te programmeren.

5. Druk binnen tien seconden na de vorige stap een willekeurige toets van de te programmeren afstandsbediening totdat het geluidssignaal wordt gehoord en de LED knippert. Dit geeft aan dat een nieuwe code van een afstandsbediening succesvol is ontvangen.

6. Telkens na succesvol programmeren wordt automatisch een nieuwe programmeerfunctie van tien seconden gestart; dit gebeurt maximaal viermaal.

7. Herhaal voor het programmeren van andere afstandsbedieningen stap5.

8. Het systeem sluit automatisch de programmeerfunctie af als vier nieuwe afstandsbedieningen zijn geprogrammeerd, als geen nieuwe afstandsbediening binnen tien seconden wordt geprogrammeerd of als het contactslot in stand III wordt gezet.

9. N.B.:Een onjuist uitgevoerde programmeerprocedure beïnvloedt de opgeslagen codes niet.

Na succesvol programmeren worden alleen nog de signalen van de geprogrammeerde afstandsbedieningen geaccepteerd.

10. Test alle geprogrammeerde afstandsbedieningen door de vergrendelings-/ontgrendelingsfuncties meerdere malen te activeren.

[ Voor 73% gewijzigd door blackwolf40 op 14-01-2014 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
blackwolf40 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:25:
1. Sleutel in contact op stand 1
2. Van stand 1 naar stand 2 en terug naar stand 1. Herhaal dit 4x binnen 6 sec. Je eindigt dus met de sleutel in stand 1
3. Je hoort nu een geluidje. Laat de sleutel in het contact en op stand 1. De LED naast het klokje blijft uit.
4. Druk op een toets op de AB en houdt deze ingedrukt totdat je een geluidje hoort.
5. Wacht 10 sec. om uit de programmeer modus te gaan.
6. Sleutel naar stand 0 en klaar.

ipv 4x tussen stand 0 en 2 was het dus 4x op en neer tussen stand 1 en 2 en vervolgens de sleutel in stand 1 laten staan.
Dit kwam ik gisteren ook tegen. Direct geprobeerd, maar helaas geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede morgen

Ik heb een soortgelijk probleem.

Bij mij is het alleen zo dat deze storing niet altijd aanwezig is, en soms dan sluit of opent alleen de bestuurders deur nog maar met sleutel.

Kan dit ook de stekker zijn waar waterproblemen de oorzaak zou kunnen zijn?

Gr. Pascal
Pagina: 1