audioformaten, wat is juist?

Pagina: 1
Acties:

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Beste mensen,

Hieronder een verhaaltje waar eigenlijk meerdere vragen uit naar voren komen. Het lezen van de FAQ en google konden me niet aan een duidelijk antwoord helpen.

Ik ben in het bezit van een Marantz nr1603 reciever. Hierop aangesloten zitten een ziggo box, een xbox 360 en mijn laptop.
Wanneer ik tv kijk, geeft de Marantz 'Dolby D' aan. Dit klinkt prima. Hierbij laat hij ook offset - 7db zien.
Het exacte nut van die offset is mij na enige tijd googlen niet duidelijk geworden, behalve dat het een soort buffer is voor als hij ineens harder moet?
Misschien kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen:)
Netflixen of gamen op de xbox resulteert ook in 'Dolby D' aanduiding.

Wanneer ik echter vanaf mijn laptop speel (via hdmi), springt de Marantz op dolby prologic 2. Ik kan dan ook kiezen voor stereo of multichannel stereo. In de settings van mijn hdmi geluidsdriver kan ik alleen 2.0 aanvinken, dus het wordt in stereo uitgezonden.

Nu heb ik mijn hdmi geluidsdriver geupdate en kan ik voor 5.1 en 7.1 kiezen. Wanneer ik dit doe
laat de marantz "Mult. chan. in' zien. Ik kan echter niet meer kiezen voor dolby prologic of dts neo.

Bij het afspelen van muziek in de nieuwe situatie heb ik er mijn vraagtekens bij. Wanneer ik in vlc 5.1 output selecteer en een DTS mkv afspeel, klinkt het wel een stuk beter qua surround ervaring.

Lang verhaal, maar uiteindelijk is mn vraag, wat is nu precies multichannel in? En is dit nu beter?
Is het niet mogelijk om vanaf de laptop ook het Dobly-signaal te laten detecteren'?

Daarnaast luister ik veel muziek vanaf mn laptop, het meeste in .flac. Ik gebruik winamp om de bestanden af te spelen, omdat ik dat al sinds jaar en dag doe. Laatst vroeg ik me ineens af, maakt het eigenlijk uit welke software je gebruikt om muziek (flac/mp3) af te spelen? Hoe doen jullie dit?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:27

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:02:
...wat is nu precies multichannel in? En is dit nu beter?
Dat staat gewoon in de FAQ, zoek eens op "Bitstream en Linear Pulse Code Modulation". Het heeft te maken waar je het geluid laat decoderen, in de bron (laptop) of dat je het bitstream naar de receiver stuurt en dat de receiver alles doet. Dus als je op je receiver dingen als "Dolby" wilt zien moet je zoeken naar dingen als "bitstream" (of hoe dat ook heet in de software/laptop).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Defnosh
Ja dat stukje in je FAQ heb ik wel gelezen, en heb me ook een slag in de rondte gezocht in de geluidskaart drivers, maar nergens wordt iets gezegt over bitstream of lpcm..

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:01
Wanneer je via je videokaart het (digitale) geluidsignaal transporteert naar de receiver heet dit bitsreamen. Je receiver zal dan de decodering van dit signaal op zich nemen. Bij een dts signaal zal je receiver dit decoderen naar een discreet 5.1 signaal en naar je luidsprekers sturen. Over het algemeen klinkt dit een stuk beter dan Dolby prologic of Neo6 omdat deze een gesimuleerd surround geluid neerzetten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Defnosh
Okee, maar zowel bij mijn videokaartdrivers als bij mijn geluidsdrivers kan ik geen opties vinden die te maken hebben met bitstream. Betekend dit dat mijn laptop dit gewoon niet ondersteund en alleen maar LPCM gebruiken kan?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
Het zit eerder in de software.
Ergens moet Dolby/DTS gedecodeerd worden naar lpcm, of dit in de computer is of in de versterker maakt in principe niet zoveel uit, alleen brandt er geen Dolby lampje.

De -7 offset is waarschijnlijk de dialnorm. In een Dolby stream kun je aangeven hoe hard de mix/dialoog is. Bij tv programma's is dit een stuk harder dan voor films. Bij het decoderen wordt dit gecorrigeerd zodat je niet zelf steeds aan de volumeknop hoeft te draaien als je schakelt van het ene programma naar het andere. Het is niks anders dan een totaal volume offset, niks spannends verder.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:01
Voor het afspelen van videobestanden gebruik ik Splash PRO EX, erg fijn programma. Hier kan je bij de geluids settings kiezen wat voor config er gebruikt moet worden en daar staat ook bijvoorbeeld 5.1 over HDMI bij.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Pagina: 1