Raspberry tesamen met OpenTherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:07
Beste Allemaal,

Ik wil een Raspberry voor diverse doeleinden gebruiken in de woonkamer.
Een er van is temperatuur control te samen met OpenTherm.

Is het mogelijk om OpenTherm software op de Raspberry te zetten en deze als thermostaat in te zetten?

Ik had ooit een site gezien van iemand die er aan begonnen was, maar nooit heeft afgemaakt, en kan het nu helemaal niet meer vinden.

Suggesties, links, e.t.c?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:00
Je bedoelt vast deze http://www.nodo-domotica....viewtopic.php?f=17&t=1674. Dit is tevens ook de makkelijkste oplossing....hoef je niet opnieuw het Opentherm-protocol uit te pluizen en je Pi geschikt te maken om aan je thermostaat/ketel te hangen...dat zit allemaal in de gateway waarnaar verwezen wordt (http://otgw.tclcode.com/index.html) ingebakken.
Besturen gaat via de interface en die kun je zo aan de Pi hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Bedankt, Maar is dit niet een between oplossing? Gebruikt geen opentherm maar alleen aan/uit.
Anderzijds, Je hebt een opentherm thermostaat en die wordt gemonitoord door een extra device.

Deze linken zijn bekend. Degene die ik had gezien was echt over RPi als een opentherm thermostaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Anubis op 11-01-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Zoals bovenstaand al naar verwezen wordt; de oplossing op http://otgw.tclcode.com/ is wat ik gebruik op mijn raspberry pi. De versie met usb modificatie is te vinden op http://www.opentherm-gateway.com/

De usb gateway maakt een seriele poort aan welke gemakkelijk aan te sturen is. Het protocol staat op de site van tclcode.

Ik heb hem via de pi weer gekoppeld aan mijn domoticasysteem van Micasaverde vera.

[ Voor 0% gewijzigd door Baxlash op 13-01-2014 07:05 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 21:01
Is het je uiteindelijk nog gelukt Lord Anubis? Ik zit er namelijk aan te denken ook mijn verwarming te regelen via een pi en vroeg me af of je tips had of dingen waar je tegen aan bent gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Had een opentherm thermostaat van de buurman gekregen, en na een jaar verbruik vergeleken met verbruik/graaddagen van vorige jaren. Modulerend gaf voor mij geen zuiniger beeld weer.

Te onregelmatig cv gebruik aan voor ons. Korter dan twee uur nodig, en we zetten het niet eens aan. Als het aanstaat is het vaak 2,5-4 uur aan op 18,5-19,5°. Project ligt niet in de vrieskast maar koelkast. Straks als we vloerverwarming hebben gelegd wil ik iedere kamer apart gaan regelen. En zal er weer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik weet het het is inmiddels 2016 maar reageer hier toch maar een keer.

Ik heb sinds kort de OTGW usb in elkaar gesoldeerd en aan de ketel hangen.
Werkt 100% dus daar geen probleem.

Op dit moment hangt de OTGW aan de usb poort van raspberry welke ik via ser2net aan het netwerk aanbied.
Vanaf mijn windows pc kan ik otmonitor starten en keurig alles monitoren dan wel regelen.
Wat ik graag zou willen is dat ik otmonitor op de raspberry kan laten draaien om op die maniet de ingebouwde iphone.html aan te spreken. ipnummer:poort/iphone.html

Weet iemand waar ik een beschrijving hiervoor kan vinden hoe dit te doen ?
Installatie op raspberry en eventueel hoe te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:39
NvBgm schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:57:
Ik weet het het is inmiddels 2016 maar reageer hier toch maar een keer.

Ik heb sinds kort de OTGW usb in elkaar gesoldeerd en aan de ketel hangen.
Werkt 100% dus daar geen probleem.

Op dit moment hangt de OTGW aan de usb poort van raspberry welke ik via ser2net aan het netwerk aanbied.
Vanaf mijn windows pc kan ik otmonitor starten en keurig alles monitoren dan wel regelen.
Wat ik graag zou willen is dat ik otmonitor op de raspberry kan laten draaien om op die maniet de ingebouwde iphone.html aan te spreken. ipnummer:poort/iphone.html

Weet iemand waar ik een beschrijving hiervoor kan vinden hoe dit te doen ?
Installatie op raspberry en eventueel hoe te configureren?
In de otmonitor applicatie op de Raspberry pi zet je de webserver aan in de configuratie. Vervolgens kun je op je via een webbrowser op een ander device het ip adres en poort invullen. Je krijgt dan de webpagina te zien die de Raspberry dus samenstelt.

Voorbeeld. Mijn Raspberry zit op ip 192.168.178.200, de webserver instellingen staan op poort 8080 en ik heb deze gestart via de knop.

Op mijn iPad surf ik naar http://192.168.178.200:8080/iphone.html en dan zie je de gevraagde pagina. Surf je naar http://192.168.178.200:8080 dan zie je het resultaat zoals in de otmonitor.

Ps mijn OTGW is dus via USB aangesloten op mij pi. Er bestaat een otmonitor software versie voor de pi.

Ps 2. Er bestaat een ander forum dat over de OTGW gaat, namelijk [OTGW] OpenTherm gateway

[ Voor 6% gewijzigd door Sepio op 16-02-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
@Sepio
Ja dat stukje heb ik onder de knie zo heb ik het dus ook op mijn windows pc draaien.
Wat ik niet helemaal voor de bril heb hoe ik OTmonitor applicatie op de raspberry installeer en ook na een reboot automatisch laat opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
NvBgm schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:13:
@Sepio
Ja dat stukje heb ik onder de knie zo heb ik het dus ook op mijn windows pc draaien.
Wat ik niet helemaal voor de bril heb hoe ik OTmonitor applicatie op de raspberry installeer en ook na een reboot automatisch laat opstarten.
Mijn otmonitor draait niet op Windows maar op de pi.

Je kunt de otmonitor voor Raspberry hier downloaden (Linux-armhf versie). http://otgw.tclcode.com/download.html
Deze kun je vanuit de grafische omgeving gewoon starten door hier op te dubbelklikken.
Je krijgt dan dezelfde interface te zien als op Windows.

Meer informatie over het autostarten vind je hier https://www.npmjs.com/package/pimatic-otgw
Ik heb het idee dat de oude naam van otmonitor otmonitor-ahf was. Ik vermoed dat zowel in het te downloaden autostarten script als in de voorbeeld aanroep de Postfix -ahf kan verdwijnen. (Of... Misschien moeten we wel otmonitor hernoemen naar otmonitor-ahf om het script te laten werken).

Ik heb dit echter ook nog niet lekker voor elkaar. Ik was hier afgelopen weekend mee bezig en helaas was mijn weekend te snel voorbij.

Ik heb daarom maar als noodoplossing een vnc server geïnstalleerd zodat ik via Remote desktop de pi kan overnemen en de otmonitor kan starten.

[ Voor 29% gewijzigd door Sepio op 16-02-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Nog een ding wat je misschien niet kent.

Na de download op de Raspberry heb je een bestand. Op Unix/Linux moet je een bestand eerst execute rechten geven.

Hierna kun je het bestand uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
Sepio

Inmiddels alles voor elkaar. App werkt ook
Antwoorden gevonden in het andere topic op dit forum [OTGW] OpenTherm gateway
Het enige is nu nog automatisch opstarten in deamon mode.
Doe dat nu nog handmatig ( ./otmonitor --daemon -f otmonitor.conf )maar als er een reboot nodig is voor de rasp wil ik dat hij ook dan weer opstart.
in ieder geval bedank voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753059

Sepio

Misschien wil je me nog even helpen.
Ik heb je aanwijzingen gevolgd en Linux-armhf versie gedownload en op mijn raspberry in /opt/otmonitor gezet.
Vervolgens heb ik het met sudo chmod +x otmonitor executeerbaar gemaakt.

Helaas, als ik in /opt/otmonitor kijk, zie ik geen auth map en geen otmonitor.conf
Als ik dubbelklik op otmonitor, krijg ik wel de vraag of ik wil executen, maar er gebeurd helemaal niets.

Het heeft me al een hele zaterdag gekost en ik ben een beetje door mijn mogelijkheden heen, dus ik hoop dat je me kunt helpen.

Groet,
Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Anoniem: 753059 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:10:
Sepio

Misschien wil je me nog even helpen.
Ik heb je aanwijzingen gevolgd en Linux-armhf versie gedownload en op mijn raspberry in /opt/otmonitor gezet.
Vervolgens heb ik het met sudo chmod +x otmonitor executeerbaar gemaakt.

Helaas, als ik in /opt/otmonitor kijk, zie ik geen auth map en geen otmonitor.conf
Als ik dubbelklik op otmonitor, krijg ik wel de vraag of ik wil executen, maar er gebeurd helemaal niets.

Het heeft me al een hele zaterdag gekost en ik ben een beetje door mijn mogelijkheden heen, dus ik hoop dat je me kunt helpen.

Groet,
Bert
Hoi Bert,

Ik heb een documentje met screenshots gemaakt. Daar wordt ook gesproken over een bijlage. Deze vind je hier.
Ik vermoed dat het hiermee wel gaat lukken.

Ps. Als je me iets wilt vragen is het beter om te quoten. Anders krijg ik daar geen notificatie van. Nu was het toeval dat ik je vraag zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sepio schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:45:
[...]

Hoi Bert,

Ik heb een documentje met screenshots gemaakt. Daar wordt ook gesproken over een bijlage. Deze vind je hier.
Ik vermoed dat het hiermee wel gaat lukken.

Ps. Als je me iets wilt vragen is het beter om te quoten. Anders krijg ik daar geen notificatie van. Nu was het toeval dat ik je vraag zag.
Dankjewel voor de snelle reactie. Ik ga met je info aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Anoniem: 753059 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:18:
[...]
Dankjewel voor de snelle reactie. Ik ga met je info aan de slag.
Is het gelukt?

Als je de webinterface nog wat mooier wilt maken dan kun je eventueel nog een thema instellen.
Download het thema van timoline.

Zet de bestanden in /opt/otmonitor/html

Hierna ziet de webinterface er een stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sepio schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:05:
[...]

Is het gelukt?

Als je de webinterface nog wat mooier wilt maken dan kun je eventueel nog een thema instellen.
Download het thema van timoline.

Zet de bestanden in /opt/otmonitor/html

Hierna ziet de webinterface er een stuk beter uit.
Dankjewel. Het is uiteindelijk wel gelukt (moest daarvoor nieuwe image op mijn rpi zetten), maar ik heb het nog niet echt aan de praat.
Komt waarschijnlijk door conflicten met de usb poort.
Ik heb namelijk een rpi 2B met daarop Domoticz en via usb poort /dev/ttyUSB21 een OTGW interface.
Via Domoticz kan ik alles prima op de cv instellen, maar ik wil ook in staat zijn remote instellingen te wijzigen. Ik heb namelijk nogal eens een 03 error.

Dus dacht ik, ik zet otmonitor er op en als ik die gebruik zet ik in Domoticz eerst OTGW uit.
Jammer genoeg krijg ik via otmonitor nog niet echt de waarden van de cv installatie te zien. Wel regels met code taal.

Bedankt voor je hulp zover en ik ga ook met je suggesties aan de slag. Het heeft echt geholpen.

Groeten,
Bert
Pagina: 1