• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-02 22:41
Hallo allemaal,

Mijn computer is wat traagjes aan het worden dus ik wil m'n werkgeheugen upgraden waar ik denk dat het aan ligt.
Kan ik deze nou het beste aanvullen of helemaal vernieuwen? Het draait namelijk al een paar jaartjes. (heb nu 2x2 GB, met nog 2 vrije slots).

Doel is dat de computer sneller gaat werken en meer taken tegelijk aan kan. Zo doe ik vaak een game icm met iTunes, staat internet nog open met een aantal tabbladen en af en toe nog skype. Nu is het één groot drama als ik dat alles tegelijk doe, dus dat wil ik graag veranderen.

Deze heb ik er nu in zitten:
pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8

Dit is mijn systeem:
Processor: AMD Phenom II X4 955
Ram-geheugen: Corsair XMS3, 1333 MHz, 2x2GB
Moederbord: Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-870A-UD3
Grafische kaart: AMD Radeon HD 7800 (Net nieuw)
Harde schijf: 932GB SAMSUNG HD103SJ
Heb een voeding erin zitten van 460 watt.

Alvast bedankt voor de moeite!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55
Zo doe ik vaak een game icm met iTunes, staat internet nog open met een aantal tabbladen en af en toe nog skype.
En wat als je alleen een game speelt? Geen iTunes, geen browser met tabbladen en geen skype?

Wanneer heb je jouw computer voor het laatst opgeschoond? Zowel fysiek (stof op ventilatoren) als virtueel (spyware, malware, etc).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Niekserr
NitroX infinity schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:38:
[...]

En wat als je alleen een game speelt? Geen iTunes, geen browser met tabbladen en geen skype?

Wanneer heb je jouw computer voor het laatst opgeschoond? Zowel fysiek (stof op ventilatoren) als virtueel (spyware, malware, etc).
Alsnog last van lagg. Onlangs toen ik nieuwe videokaart er in heb gezet nog met stofzuiger langs geweest (1 a 2 weken geleden). Laatst nog met virusscanner pc gescand en op aanraden van forumleden ook programma's uitgezet die met het systeem mee opstarten e.d.

Verwijderd

Op de site van Gigabyte staat dat je 4 slots kunt gebruiken met een max. grootte van 16 GB en een max. snelheid van 1866 Mhz. De 4 slots werken verder in dual channel.

Verder ondersteunt je cpu ramsnelheden tot 1333 Mhz. Deze snelheid heeft je ram nu ook. Dit is dan ook de max. snelheid die je kunt gebruiken, ook al ondersteunt je mobo hogere snelheden.

Dit betekent dat je nog zo'n zelfde kit kunt kopen die je nu hebt en die erbij stoppen. Dan heb je 8 GB met een snelheid van 1333 Mhz. Je kunt de kit die je nu hebt vervangen door een kit met een grootte tot 16 GB met dezelfde snelheid (1333 Mhz) die je nu hebt.

Hoop dat je hier wat aan hebt en succes met het uitzoeken van je nieuwe ram!!!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 15:46

Momentumlol

Car Fanatic

Grafische kaart: AMD Radeon HD 7800 (Net nieuw) -> Welke kaart uit die reeks bedoel je dan?

En je zou er 8gb ram in kunnen zetten, dmv een 2x 4gb 1333 Mhz kitje. Dat kost niet alles, ik denk zon 75 euro.

Vergeet daarbij niet dat iTunes en Spotify naast het gamen echt RAM vreten. Dus het is niet zo gek dat je dan lag krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Momentumlol op 11-01-2014 17:45 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55
En welke spellen speel je op welke instellingen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Niekserr
Ja ik zag net deze, zelfde snelheid e.d. alleen 4GB. Als ik er daar 2 van haal en er bij in stop dan zit ik wel weer goed toch?
pricewatch: Corsair CMV4GX3M1A1333C9

Deze heb ik:
pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 '13Series

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

De videokaart is iig prima voor de meeste games. Als je er 8gb geheugen in zou zetten dan zou je toch echt decent moeten kunnen gamen met iTunes ernaast aan. Al moet je natuurlijk niet te veel eisen van je PC. Als je bijv Crysis 3 op hoog wilt spelen, én skype én iTunes aan wil hebben dan wordt het voor het gros van de pc's inderdaad lastig.

• Niekserr
Crysis speel ik niet, al wil ik wel weer graag AC gaan spelen, maar dan niet op 'low'.

Verwijderd

Mooie videokaart heb je in je pc zitten.

Wat betreft het ram, je zou idd van die kit 2 keer kunnen kopen, dat werkt prima samen met je mobo en met je processor.

Edit: kleine aanvulling

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 17:51 ]

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Assasins Creed 4 moet je toch wel kunnen spelen dan. Ik heb een 7790 2gb icm een g3220 en daar moet zonder anti alias al makkelijk met 60fps op medium of high gespeeld kunnen worden en met AA op zo'n 45fps.

Het verschil tussen 4gb en 8gb werkgeheugen zal je wel merken.

• Niekserr
Oke, bedankt allemaal!
Ga ik die 2x kopen en dan erbij zetten. Of kan ik beter die oude eruit halen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe moet je het er gewoon allemaal in kunnen zetten. Of je het allemaal gaat gebruiken is natuurlijk de vraag.

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Als je oude nog prima werkt waarom zou je het er dan uithalen? 4 x 2 GB geheugen werkt prima hoor. En je hebt de slots er voor dus waarom niet. Daarbij zal een 2 x 2gb setje goedkoper zijn om erbij te kopen

je moederbord heeft 4 x 240pins toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Momentumlol op 11-01-2014 18:02 ]

Verwijderd

Momentumlol heeft op zich wel gelijk, bovendien heeft de kit die je nu heeft een lagere latency dan de kit die je op het oog hebt, dus beter. Omdat de rest allemaal hetzelfde is (snelheid en grootte) zou ik hetzelfde als Momentumlol doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 18:19 . Reden: spellingsfoutje ;D ]

Verwijderd

Ik mis eigenlijk je onderzoek naar de bottleneck waardoor je systeem 'wat traagjes aan het worden is'.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:25:
Ik mis eigenlijk je onderzoek naar de bottleneck waardoor je systeem 'wat traagjes aan het worden is'.
Het lijkt me inderdaad ook vrij simpel om te controleren. Zet je taakbeheer open om het ram te monitoren. Start je game en itunes en skype enzo op en kijk dan eens hoeveel je overhoud na een tijdje gamen?

• Niekserr
Hmm, heb het net even gecontroleerd.
Hou toch nog iets minder dan de helft over van de 4GB, heb minecraft even snel gespeeld, laggt wel en dan staat alles nog niet eens op het hoogste.

• Niekserr
Momentumlol schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:00:
Als je oude nog prima werkt waarom zou je het er dan uithalen? 4 x 2 GB geheugen werkt prima hoor. En je hebt de slots er voor dus waarom niet. Daarbij zal een 2 x 2gb setje goedkoper zijn om erbij te kopen

Ik dacht van wel ja.

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

GIGABYTE GA-870A-UD3 AM3 AMD 870 SATA 6Gb/s USB 3.0 ATX AMD Motherboard

Memory
Number of Memory Slots
4×240pin

:)

• Lambo LP670 SV
Als je dus nog iets van 1.5GB vrij hebt bij een intensief scenario lijkt het met dat het ram uitbreiden niet veel zal doen aangezien het precies niet de bottleneck is

• Niekserr
Momentumlol schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:00:

Nog een vraagje,
Je zei dat de 4 slots daarna verder werken in dual channel.
Zit er dan verschil in als ik in de eerste 2 slots 2 GB stop en in de 3e 4 GB?

• Niekserr
Lambo LP670 SV schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:13:
Als je dus nog iets van 1.5GB vrij hebt bij een intensief scenario lijkt het met dat het ram uitbreiden niet veel zal doen aangezien het precies niet de bottleneck is
De vraag is dan, wat het dan wel is..

• Lambo LP670 SV
Niekserr schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:14:
[...]

De vraag is dan, wat het dan wel is..
Misschien je cpu wel. Is die momenteel geoverclocked?

Overigens wanneer je als laatste gepost hebt en iets wil toevoegen is het de bedoeling om je post te editten.

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Niekserr schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:13:
[...]

Nog een vraagje,
Je zei dat de 4 slots daarna verder werken in dual channel.
Zit er dan verschil in als ik in de eerste 2 slots 2 GB stop en in de 3e 4 GB?
Moet volgensmij niet uitmaken

• Niekserr
Lambo LP670 SV schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:15:
[...]

Misschien je cpu wel. Is die momenteel geoverclocked?

Overigens wanneer je als laatste gepost hebt en iets wil toevoegen is het de bedoeling om je post te editten.
Nee, is verder niks mee gebeurd. Zag wel dat bij taakbeheer die de 60% gemakkelijk kan overschrijden en de 70 ook wel eens voorbij schiet.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/6hmNr.png

Excuses, ben nog niet zo heel lang actief op dit forum.

[ Voor 16% gewijzigd door Niekserr op 11-01-2014 19:27 ]

• Lambo LP670 SV
Je kan proberen om wat over te clocken en zien of dat help. Alhoewel ik vermoed dat er maar een standaard koelertje op zit en er dus weinig ruimte zal zijn qua temperaturen. Kijk ook zeker eens in het AMD overclock topic (AMD CPU Overclock Topic #7) om te lezen hoe het een en ander moet vooraleer je aan de slag gaat trouwens.

Je kan ook eens kijken wat de cpu load is tijdens het gamen (weer met taakbeheer) om te zien of die het zwaar te verduren krijgt.

• Niekserr
Lambo LP670 SV schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:27:
Je kan proberen om wat over te clocken en zien of dat help. Alhoewel ik vermoed dat er maar een standaard koelertje op zit en er dus weinig ruimte zal zijn qua temperaturen. Kijk ook zeker eens in het AMD overclock topic (AMD CPU Overclock Topic #7) om te lezen hoe het een en ander moet vooraleer je aan de slag gaat trouwens.

Je kan ook eens kijken wat de cpu load is tijdens het gamen (weer met taakbeheer) om te zien of die het zwaar te verduren krijgt.
Ik weet wel dat ik 3 fans in mn pc heb zitten. Behuizing is een HAF 912 Plus.

Ben geen held met overclocken, heb het ook nog nooit gedaan, maar zal eens kijken, bedankt!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Niekserr schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:19:
[...]

Nee, is verder niks mee gebeurd. Zag wel dat bij taakbeheer die de 60% gemakkelijk kan overschrijden en de 70 ook wel eens voorbij schiet.

[afbeelding]

Excuses, ben nog niet zo heel lang actief op dit forum.
Ligt het aan mij of lijkt het inderdaad dat je het processorverbruik in de eerste 3 kolommen in een nagenoeg gelijk patroon loopt? Kijk de processorspikes :?

• Niekserr
Momentumlol schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:35:
[...]

Ligt het aan mij of lijkt het inderdaad dat je het processorverbruik in de eerste 3 kolommen in een nagenoeg gelijk patroon loopt? Kijk de processorspikes :?
Ja dat is een hele goeie.. Wat houdt dit in?
Kan zijn dat ik in de laatste kolom even wat 'actiever' heb gegamed.

Verwijderd

De kolommen zijn niet tijdperiodes, maar het aantal cores die je cpu heeft. Wat betreft overclocken, de case die je hebt heeft genoeg opties voor grote cpu-koelers. Als je wilt kun je er zelfs waterkoeling in stoppen, dan kun je nog verder overclocken dan met luchtkoeling.

• Niekserr
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:44:
De kolommen zijn niet tijdperiodes, maar het aantal cores die je cpu heeft. Wat betreft overclocken, de case die je hebt heeft genoeg opties voor grote cpu-koelers. Als je wilt kun je er zelfs waterkoeling in stoppen, dan kun je nog verder overclocken dan met luchtkoeling.
O ja, klopt.
Waterkoeling e.d. ben ik niet echt van plan. Wordt me dan weer iets te duur, maar wil hem wel iets overclocken. Zal eens kijken of ik eruit kom!

Iedereen bedankt voor de moeite.

Verwijderd

Succes met overclocken!
Pagina: 1