Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08 21:26
Hallo mede-tweakers,

Ik zoek al een tijdje naar een mooie en betaalbare multimedia oplossing om video's (films+series) te kijken en muziek te luisteren.

Situatie nu:
Redelijk oude Dell laptop (die gelukkig beschikt over hdmi-out) die verbonden is met mijn tv wanneer ik een serie/film wil kijken. Series en films worden handmatig gedownload via torrents en handmatig van ondertitels voorzien.

Specs 'home-cinema' tot nu toe:
- LG 32LE4500
- Pioneer VSX-422-K
- Boston Acoustics A25 (2 stuks)
- Dell Studio laptop

Ik zou graag naar een mediasysteempje gaan waarop XBMC draait. Ik wilde dit eerst doen door zelf iets te bouwen van een oude pc die ik nog heb staan (met o.a. een Intel Core Duo oid er in). Ik wil echter een compacte behuizing omdat ik niet veel plaats meer heb in mijn kleine studentenkamertje. Plus het feit dat ik alleen maar de processor, videokaart en intern geheugen kan gebruiken van die oude pc (voeding en HD zijn naar de vaantjes en moederbord bevat geen hdmi out).

Een andere betaalbare oplossing? De Raspberry Pi! Althans het lijkt voor mij een ideale oplossing, een echte bang for the buck. Nu heb ik wel een paar eisen aan mijn 'ideaal oplossing':
- Films en series bekijken via XBMC
- Uitzending gemist e.d.
- Het automatisch binnenhalen van mijn favoriete series en films in de door mijn gewenste kwaliteit, die vervolgens automatisch van (Nederlandse) ondertitels worden voorzien. Dit is te doen via: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=35&t=47084 ? Begrijp ik het goed dat de Raspberry niet in staat is om zelf torrents binnen te halen maar dat dit moet via bijv. mijn laptop?
- Muziek luisteren via Spotify en zelf gedownloade muziek (dit te beluisteren op mijn audio systeem)

Ik wil aan de Raspberry een externe HD hangen (hij hangt nu bij mijn ouders thuis aan een router en is EXT3 geformatteerd) en het bedienen met een draadloze muis/toetsen bord (ik weet dat hiervoor een goede usb-hub + voeding nodig is). Ook wil ik natuurlijk het geluid laten lopen via mijn audiosysteem. Echter, produceert de Raspberry een beetje goed geluid? Ik heb geen high-end set maar het produceert nu mooi geluid in mijn ogen (laptop -> hdmi-out -> hdmi-in TV -> optische kabel naar de receiver). Als ik de Raspberry op dezelfde manier aanluit, blijft de geluidskwaliteit dan gelijk met de huidige situatie? Mijn tv bevat volgens mij geen ARC dus vandaar dat de hdmi-kabel direct naar de tv loopt en niet naar de receiver.

Het is natuurlijk een beperkt 'ding' maar ik wil er uit halen wat er in zit. Ik heb vandaag een beetje zitten lezen en er is ontzettend veel mogelijk op dat kleine beestje! Zijn mijn eisen te verwezenlijken met de Pi? Ik weet dat een duurdere htpc beter zou werken maar ik ben een student met een klein budget en ik houd van creatieve oplossingen ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Maartendc op 10-01-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:24
en je vraag is...??

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
*Sorry drukte per ongeluk al op enter. OT wordt nog aangepast. Geef me een paar minuutjes.

EDIT: OT is compleet, ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

[ Voor 26% gewijzigd door Maartendc op 10-01-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
OT is dus aangepast. Ik hoor graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik denk dat een Pi een klein beetje te kort zal schieten. Mooiste oplossing hiervoor lijkt me een NAS die je downloads e.d. af kan handelen, zoals een Synology of QNAP dat kan, en er een (XBMC-based) mediaspelertje bij die al je content kan afhandelen. Ik ben zelf niet wild enthousiast over XBMC Online TV (het vroegere XOT Uzg v3, wat o.a. Uitzending Gemist aanbied) op een Pi. Loopt toch vrij traag. Voor zover ik de berichten mag geloven is een Little Black Box wel wat voor je. Zie o.a. [Mediaplayer] The Little Black Box (XBMC)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsaviour
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2022
Pi zou wel moeten lukken als je het met USB setup doet en bedraad aansluit, beetje overclocken en hij gaat prima. heb er zelf een platinum set gehaald bij goRaspberry.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Ik dacht ook dat Pi te kort zou schieten maar mijn prioriteit is films/series en dit automatiseren (downloaden en bekijken). Nu ik dit las: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=35&t=47084 , lijkt het te realiseren. Ik ben alleen benieuwd naar de NL ondertitels, zorgt XBMC hiervoor? Iemand ervaring mee of betere opties met Pi? Ik heb nog even verder gelezen en Spotify wordt lastig (als je een gratis account heeft) en je zou dan iets als Pi MusicBox moeten installeren (op een andere sd-kaart). Dus als iemand meer slimme 'muziek oplossingen' weet voor de Pi, dan hoor ik die graag. Als zoiets als Uitzending Gemist enigzins werkt, ben ik al tevreden. En als ik de Pi aansluit via hdmi met mijn tv (die vervolgens optisch is aangesloten op mijn receiver) dan zou ik dus zowel (goed) geluid als beeld moeten hebben toch? Just checking.

Een Black Box is ook een mooie oplossing maar dus prijziger en nogmaals ik ben een student met een klein budget. Als ik mijn huidige situatie kan verbeteren voor een paar euro dan doe ik dat graag. Een mediaspeler van +100 euro staat iets lager op mijn wanted list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Ik denk dat ik er een maar bestel en zelf de mogelijkheden uit ga testen. Al zit ik er ook nog aan te denken om een htpc te bouwen van twee oude pc's die ik nog heb. Het enige waar ik dan mee zit is de oudheid van de componenten. Ik heb bijv. nog een Intel core duo liggen uit de toenmalige 5 of 6 serie en een GeForce 7600 GT (256 mb), bijbehorend moederbord en 1gb ram. Alleen ik wil graag wel een HDMI uit en dat heeft deze grafische kaart niet en zou dit überhaupt in een htpc behuizing (zoals bijv. http://tweakers.net/price...e-120-advanced-zwart.html passen ? Of zou ik met zulke oude hardware het niet eens moeten proberen om een soort van basic htpc te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:19
Bij mij ligt de PI nu stof te happen in een la, omdat ik het systeem frustrerend traag vond worden zodra je een beetje een behoorlijke media blibliotheek had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartendc schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:44:
Ik denk dat ik er een maar bestel en zelf de mogelijkheden uit ga testen. Al zit ik er ook nog aan te denken om een htpc te bouwen van twee oude pc's die ik nog heb. Het enige waar ik dan mee zit is de oudheid van de componenten. Ik heb bijv. nog een Intel core duo liggen uit de toenmalige 5 of 6 serie en een GeForce 7600 GT (256 mb), bijbehorend moederbord en 1gb ram. Alleen ik wil graag wel een HDMI uit en dat heeft deze grafische kaart niet en zou dit überhaupt in een htpc behuizing (zoals bijv. http://tweakers.net/price...e-120-advanced-zwart.html passen ? Of zou ik met zulke oude hardware het niet eens moeten proberen om een soort van basic htpc te bouwen?
Probeer het eens zou ik zeggen zonder iets aan te schaffen. OpenELEC vraagt bijv niet zoveel resources. Als je tevreden bent over die 1 GB ram kun je altijd nog een nieuwe grafische kaart kopen die zo'n 20 a 30 euro kost.

Verder of dingen passen hangt af van je formaat moederbord. C2D is al snel genoeg voor de meeste dingen. Alleen 1 GB is niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 16:22
Sorry als ik een beetje off topic ga maar is er intussen al een spotify client die werkt op xbian i.c.m. de Raspberry Pi? (Ik heb een premium account).
Pagina: 1