Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Het is heel simpel: Houd je netjes aan de regels en je krijgt over het algemeen een prima antwoord.
Het algemeen beleid #quickstart
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zoek eens op Game PC xxx euro in het DAA forum ... naast de BBG zijn er maandelijks tientallen topics die effectief hetzelfde vragen, zonder ook maar de criteria voor een startpost of wat dan ook te lezen of iets te leren van iemand anders die twee dagen ervoor precies hetzelfde vraagt.
Edit:
Wellicht deze als voorbeeld: Advies gebruikte computer
TS is vrij koppig (triple channel bestaat niet. GPU is uit 2008
Gemiddelde AK topics zijn ook vaak een herhaling van zetten van mensen die niet eens de huidige pagina hebben gelezen. Zoek maar eens op het Vodafone kortingsacties topic van maart/april 2013.
[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 10-01-2014 11:30 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
houd je aan de regels, true maar welke tweakers leest nu eerst de handleiding en gaat dan pas aan de gang?
De een is d'r beter in dan de ander in het zoeken, uitleggen van het probleem of in het herkennen van de regels e.d. Toch worden er sommige mensen in mijn idee behoorlijk op afgebrand omdat de norm toch, ongeschreven, "tweaker"-nivo is, de verwachting ligt als zodanig. Het is behoorlijk zwart/wit in mijn beleving.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
En dat geeft nou weer niks, dat forum is daar voor...Senor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:27:
Nou...
Zoek eens op Game PC xxx euro in het DAA forum...
Het ergste is dat diezelfde vragen ook in CSL, VB en PGM staan. Waar ze dus niet thuishoren.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wij zijn degene die antwoorden geven: Waarom zouden daar niet wat eisen aan gesteld mogen worden? Het is niet alsof we ervoor betaald worden.SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:20:
Ik moet toch echt even mijn ei kwijt hierover.
Als een beginnende gebruiker hier met een vraag komt en oh jee, als de gebruiker niet voldoende zijn werk heeft gedaan wordt je toch helemaal bestookt met klachten en opmerkingen van kleine irritaties tot idioterie als LMGTFY.
Wie zijn wij om te beoordelen of iemand wel voldoende voorwerk heeft gedaan?
En dat is wat mij betreft gewoon terecht.
En dat willen we graag zo houden...SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:31:
[...] omdat de norm toch, ongeschreven, "tweaker"-nivo is, de verwachting ligt als zodanig...
Verwijderd
Soms zie ik hier topics voorbij komen die beantwoord worden op pagina 1 van de Google zoekresultaten en dan snap ik echt het nut van het topic niet. Dan zit je gewoon mensen hun tijd te verdoen.
Aan de andere kant staat het je ook volledig vrij niet te reageren. Als de vraag te moeilijk is komt er ook geen antwoord. Te makkelijke Google vragen kan je ook gewoon negeren. Soms wel een beetje het idee dat mensen zo reageren gewoon om op een legitieme manier een beetje naar te kunnen doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 11:37 ]
Als mensen ook maar 1 keer zelf op google gezocht hadden waren ze vast tegengekomen wat het niet kan zijn. Maar ook wat de sociale regels zijn op een goed forum. Inzet is gewoon belangrijk.
Een voorbeeld zou kunnen zijn:
"Ik ben al een paar uur bezig op Google met het zoeken naar een oud moederbord voor deze chip. Kan nergens een manual vinden of dit de juiste is. Kan iemand mij helpen ik heb deze chip: Intel P133"
Dikwijls ramt men dan of "Ja, zoek eens dan op Markplaats" of "Asus ABC1234, had je zelf ook kunnen vinden"
Dat bedoel ik dus met de kracht van het individu. Het herkennen van en het plaatsen/gebruiken van de juiste informatie. Daar wordt soms zo erg gereageerd. Een enkeling die post eens een paar suggesties met meer dan 1 lijntje tekst die ook echt helpt.
Zo'n persoon kan dan een poging doen om te laten zien wat hij denkt wat goed is, maar wellicht uit schaamte e.d. laat hij dit achterwege. D'r kan meer spelen en dat vergeet men wel eens, heb ik het idee.
Bij het openen van een nieuw topic verwachten we altijd een zichtbare eigen inzet wat mij ook niet meer dan logisch lijkt, anders lijkt het net alsof iemand een vraag in een topic dumpt en dat is niet de bedoelingSkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:31:
Nogmaals en dan anders geformuleerd:
De een is d'r beter in dan de ander in het zoeken, uitleggen van het probleem of in het herkennen van de regels e.d. Toch worden er sommige mensen in mijn idee behoorlijk op afgebrand omdat de norm toch, ongeschreven, "tweaker"-nivo is, de verwachting ligt als zodanig. Het is behoorlijk zwart/wit in mijn beleving.
Als er iemand bot reageert, lmgtfy of dat soort dingen post of offtopic reageert dan kan er gewoon een TR worden aangemaakt en zal een mod het bekijken. Ook voor een "slechte TS", dat is aan mods om te beoordelen.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Dat ben ik al sinds 2002 eens.janvanduschoten schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:41:
[...]
Bij het openen van een nieuw topic verwachten we altijd een zichtbare eigen inzet wat mij ook niet meer dan logisch lijkt, anders lijkt het net alsof iemand een vraag in een topic dumpt en dat is niet de bedoeling
Als er iemand bot reageert, lmgtfy of dat soort dingen post of offtopic reageert dan kan er gewoon een TR worden aangemaakt en zal een mod het bekijken. Ook voor een "slechte TS", dat is aan mods om te beoordelen.
Is het anders niet handig om de user geforceerd een topic te laten lezen met daarin een aantal voorbeeld-posts. Je bent toch al aan het registreren en dan is zoiets ook niet heel erg al te lastig om even te bekijken.
Ik kom 't eerlijk gezegd weinig op die manier tegen. Eerder als iemand na 10 keer vragen nog steeds geen antwoord geeft of niet naar iets zoekt. Maar dan vraag je er ook wel een beetje zelf om imho.SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:39:
Dat zeg ik ook TERW, helemaal geen moeite dan ben je gewoon verkeerd bezig.
"Ik ben al een paar uur bezig op Google met het zoeken naar een oud moederbord voor deze chip. Kan nergens een manual vinden of dit de juiste is. Kan iemand mij helpen ik heb deze chip: Intel P133"
Dikwijls ramt men dan of "Ja, zoek eens dan op Markplaats" of "Asus ABC1234, had je zelf ook kunnen vinden"
Dat is waar. Eens. Maar dat is gewoon iets wat je wellicht van nature zou moet snappen of van huis uit onderricht in zou moeten zijn.Senor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:54:
Het komt ook geregeld voor dat de TS niet doet wat er als oplossing aangedragen wordt, geen posts edit, maar er 3 onder elkaar zet en soms gewoon ronduit onbeschoft is als er niet binnen 5 minuten een panklaar antwoord ligt. Meer dan eens is er ook iemand die zegt dingen gedaan te hebben, maar uiteindelijk blijkt dat ie dat helemaal niet gecheckt heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door SkyStreaker op 10-01-2014 11:57 ]
Maar goed, ik vind het dus een goede zaak om er op te blijven hameren dat GoT geen vraagbaak is en je niet aan het handje gaat nemen. Als we dat helemaal loslaten dan zakt het niveau nog een stuk verder.
Dat is ook mijn instelling, maar ik zie het wel als iets wat een moderator moet doen (bijvoorbeeld dmv een TR) , niet door andere users.Maar goed, ik vind het dus een goede zaak om er op te blijven hameren dat GoT geen vraagbaak is en je niet aan het handje gaat nemen.
Leg die grens eens wat verder een andere kant op en zie over een jaar een forum terug waar je honderden topics geopend ziet alsof GoT een helpdesk voor onnozelen is waardoor de kwaliteit van GoT nog verder omlaag gaat. Een elitaire bond hoeft het van mij ook weer niet te worden, dus mij lijkt dat de grens op dit moment wel goed ligt, en ik zie dat ook terug in hoe andere Tweakers reageren. Ik twijfel alleen over hoe er gereageerd wordt en door wie.
Wat mij opvalt is de manier waarop er op bepaalde topic starts gereageerd wordt minder doordacht; dan kan men nog zoveel gelijk hebben, maar wetende dat geschreven woorden zoveel minder informatie en achterliggende gedachten overbrengen dan gesproken woord met alle andere vormen van non-verbale communicatie daarin versmolten, lijkt mij dat zulke afkappingen van minder doordachte topicstarts met wat meer doordachtheid in het achterhoofd geplaatst moeten worden. Mij lijkt kwaliteitsbewaking trouwens werk voor Mods, voor reguliere leden heeft dit forum de Rapporteerknop voor. Mods zouden bijvoorbeeld actiever om kunnen gaan met slotjes op threads, als er gerapporteerd wordt door leden en dit is terecht, dan kan een Modje een slotje op de thread zetten en de TS informeren over de slechte start, waarmee (met een kleine aanpassing van het slotjessysteem) de TS zijn openingpost kan verbeteren zodat het slotje er af kan).
Het excuus dat ik al eerder heb gelezen dat text ruimte open laat voor interpretatie, hoort juist geen excuus te zijn maar een motivatie om die ruimte voor interpretatie zo klein mogelijk te houden op een vriendelijke manier. Een vriendelijke "nee" (Deze topicstart is niet goed geschreven, lees dit (plaats link hier) eens door en pas je post aan met de bewerkknop, zodat we dit topic kunnen heropenen zodat er op gereageerd kan worden door medetweakers.) kost niet meer dan een botte "nee" (Met zo een TS ga ik er geen moeite in steken, googlet eens en ga maar naar Fok).
Mee eens. En om dat even door te trekken, ik vind ook dat moderators daar de gebruikers meer op aan mogen spreken. Wanneer zie je tegenwoordig nog een slotje waarin zowel de TS als de reageerders een uitbrander krijgen? #nostalgiejanvanduschoten schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:04:
[...]
Dat is ook mijn instelling, maar ik zie het wel als iets wat een moderator moet doen (bijvoorbeeld dmv een TR) , niet door andere users.
[ Voor 36% gewijzigd door Jazzy op 10-01-2014 12:06 ]
Ik wou dat ik het zo kon omschrijven. Het liefst verplaats ik jouw post naar de TS.KrazyJay schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:06:
Ik vind zelf ook dat er soms wat "bot" gereageerd wordt, maar aan de andere kant, waar ligt de grens tussen wel op de TS zijn/haar vraag inhaken en antwoorden en afkappen en wegjagen onder het mom van luiheid of nonchalance van de TS.
Leg die grens eens wat verder een andere kant op en zie over een jaar een forum terug waar je honderden topics geopend ziet alsof GoT een helpdesk voor onnozelen is waardoor de kwaliteit van GoT nog verder omlaag gaat. Een elitaire bond hoeft het van mij ook weer niet te worden, dus mij lijkt dat de grens op dit moment wel goed ligt, en ik zie dat ook terug in hoe andere Tweakers reageren. Ik twijfel alleen over hoe er gereageerd wordt en door wie.
Wat mij opvalt is de manier waarop er op bepaalde topic starts gereageerd wordt minder doordacht; dan kan men nog zoveel gelijk hebben, maar wetende dat geschreven woorden zoveel minder informatie en achterliggende gedachten overbrengen dan gesproken woord met alle andere vormen van non-verbale communicatie daarin versmolten, lijkt mij dat zulke afkappingen van minder doordachte topicstarts met wat meer doordachtheid in het achterhoofd geplaatst moeten worden. Mij lijkt kwaliteitsbewaking trouwens werk voor Mods, voor reguliere leden heeft dit forum de Rapporteerknop voor. Mods zouden bijvoorbeeld actiever om kunnen gaan met slotjes op threads, als er gerapporteerd wordt door leden en dit is terecht, dan kan een Modje een slotje op de thread zetten en de TS informeren over de slechte start, waarmee (met een kleine aanpassing van het slotjessysteem) de TS zijn openingpost kan verbeteren zodat het slotje er af kan).
Het excuus dat ik al eerder heb gelezen dat text ruimte open laat voor interpretatie, hoort juist geen excuus te zijn maar een motivatie om die ruimte voor interpretatie zo klein mogelijk te houden op een vriendelijke manier. Een vriendelijke "nee" (Deze topicstart is niet goed geschreven, lees dit (plaats link hier) eens door en pas je post aan met de bewerkknop, zodat we dit topic kunnen heropenen zodat er op gereageerd kan worden door medetweakers.) kost niet meer dan een botte "nee" (Met zo een TS ga ik er geen moeite in steken, googlet eens en ga maar naar Fok).
Bem ik het ook mee eens. Er is een aanzienlijk verschil hoe mods het slotje beargumenteren en hoe sommige gebruikers de TS terechtwijzen.Jazzy schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:06:
[...]
Mee eens. En om dat even door te trekken, ik vind ook dat moderators daar de gebruikers meer op aan mogen spreken. Wanneer zie je tegenwoordig nog een slotje waarin zowel de TS als de reageerders een uitbrander krijgen? #nostalgie
Het liefst zou ik dan ook zien dat gebruikers niet reageren als ze iemand niet vriendelijk verder op weg kunnen/willen helpen. En niet dat de modtaak grof door gebruikers wordt overgenomen.
Gebeurt het trouwens dat gebruikers aangesproken worden op het feit dat ze modje spelen?
En hoe zien de moderators eigenlijk het liefst dat wij als gebruikers omgaan met slechte topic-starts?
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Vroeger was GoT zoveel cooler en was er een bepaald 'niveau'. Nu is het net alsof de mensen die normaal gesproken op nu.nl reageren, hier vragen komen stellen over IT gerelateerde dingen. De drempel is al erg laag en veel toegankelijker... het moet niet nog gekker worden
Het gaat erom dat niet iedereen even krachtig/handig is in het vergaren/neerzetten van informatie. Daar reageert men soms heel erg sterk op zonder, naar mijn idee, echt te kijken naar de gebruiker. Sommige reacties willen in mijn gevoel nogal erg een "wannabemod"-gehalte hebben. En ook dat is weer interpretatie. Waar de een de reactie terecht zal vinden, zal de ander denken: "Dat valt ook wel mee, hier heb ik genoeg aan".
Stel je eens voor, een TS van een gebruiker die al 1500 posts verder is:
"Ik heb hier een oude buizenradio van mijn opa gekregen. Merk: ABC. Op Google en wat hobbyfora heb ik rondgekeken naar buizen die d'r in kunnen, vervanging is nodig. Ik heb echter geen bevredigend antwoord kunnen vinden, kan iemand anders mij eventueel helpen aan buizen of de goeie richting in sturen?"
Hierop wordt nu eens een aanname gemaakt dat de TS zijn werk gedaan heeft, want hij is al zolang op Tweakers, dat moet gewoon goed zijn.
Nu, dezelfde post, alleen dan van een startende gebruiker, 1 tot een handvol aan posts. Die gaat zijn handen branden. Want dit is TE summier voor sommige mensen, terwijl dit niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.
Dat bedoel ik met de interpretatie van de norm en de exacte uitvoering is aan de mod, niet de rest van de gebruikers. Allicht dat er op gewezen word, en dat moet absoluut kunnen. Alleen dat kan best een stuk vriendelijker.
[ Voor 10% gewijzigd door SkyStreaker op 10-01-2014 12:45 ]
We zijn niet allemaal gezegend met bovengemiddelde intelligentie. Ik heb ook best wel begrip (en geduld) voor mensen die het op dat gebied wat minder getroffen hebben, maar iemand die na een paar uur Googlen nog geen moederbord voor een Pentium 133 heeft kunnen vinden, kan beter naar een computerwinkel gaan.SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:39:
Sommige mensen hebben gewoon niet genoeg grijze massa om met behulp van een forum een probleem op te lossen. Helaas is zelfkennis bij dit soort mensen vaak ook gebrekkig en blijven ze toch maar hun problemen op fora posten.
Mensen die te lui zijn om iets op te zoeken en daarom maar hun vragen op een forum plempen heb ik absoluut geen begrip voor. Daar mag wat mij betreft best kritisch op gereageerd worden, maar door een moderator. Wannabe-mods dragen alleen maar bij aan een negatieve sfeer op het forum.
Jazeker, maar niet in het openbaar.Gebeurt het trouwens dat gebruikers aangesproken worden op het feit dat ze modje spelen?
Bij alles wat je hier tegenkomt, gewoon een TR aanmaken met een korte omschrijving. Dan pakt een moderator het zsm op.En hoe zien de moderators eigenlijk het liefst dat wij als gebruikers omgaan met slechte topic-starts?
Verwijderd
Maar met uitzonderingen daar gelaten word het forum in zijn heel goed gemodereerd en ja het kost soms moeite om de beslissingen te begrijpen, maar ze zijn hier beslist niet de kwaadste.
Maja wat ik wel soms irritant vind is mensen die zich beter voelen dan andere om de hogere geplaatst zijn in de maatschappij en soms worden die mensen ook wel snobs genoemd. Maar voor rest stoor ik me er niet zo aan.
Het gaat niet zozeer om intelligentie, het gaat meer om kennis, ervaring en vooral persoonlijke instelling.evEndzhar schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:38:
Sommige mensen hebben gewoon niet genoeg grijze massa om met behulp van een forum een probleem op te lossen. Helaas is zelfkennis bij dit soort mensen vaak ook gebrekkig en blijven ze toch maar hun problemen op fora posten.
Zelf post ik vrijwel nooit een vraag op welk forum dan ook, simpelweg omdat ik er via google of eigen onderzoek altijd wel uit kom. Toch ben ik echt niet super intelligent ofzo. Ik kan googelen en mijn engels is goed, dat is genoeg.
Ik ken ook intelligente, hoog opgeleide mensen die goed of zeer goed engels spreken, maar elk probleempje aan anderen voorleggen, gewoon omdat dat makkelijk is. Of misschien is het soms onzekerheid, het gevoel dat ze het zelf niet kunnen, ik weet het niet precies.
Dat is een hele, hele andere discussie. Ik ken een paar academici die moeite hebben LinkedIn goed te gebruiken, als voorbeeld. Heel erg slim zijn is niet inherent verbonden aan iets ook meteen begrijpen of als een 2e natuur iets aan te voelen.Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:39:
Helaas is GoT een gemeenschap waar de meerheid hoogopgeleid is en dat heeft zijn gevolgen voor mensen die het minder goed getroffen hebben en laag opgeleid zijn.
Maar met uitzonderingen daar gelaten word het forum in zijn heel goed gemodereerd en ja het kost soms moeite om de beslissingen te begrijpen, maar ze zijn hier beslist niet de kwaadste.
Maja wat ik wel soms irritant vind is mensen die zich beter voelen dan andere om de hogere geplaatst zijn in de maatschappij en soms worden die mensen ook wel snobs genoemd. Maar voor rest stoor ik me er niet zo aan.
[ Voor 12% gewijzigd door SkyStreaker op 10-01-2014 13:48 ]
De gemiddelde tweaker heeft vaak een vrij goede basis kwa techniek en ICT. Dit zien we dus ook graag terug, waardoor de lat best hoog gelegd wordt.
Een reactie waarbij je aankaart dat er wat eigen initiatief gevraagd wordt kan op meerdere manieren gegeven worden, sommige goed, andere keren wat minder.
Daarbij is de zoekfunctie niet echt je-van-het op Tweakers. Dat merk ik wel vaker als ik dingen zoek maar niet meer exact weet waar het ook al weer zat...SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:20:
Als een beginnende gebruiker hier met een vraag komt en oh jee, als de gebruiker niet voldoende zijn werk heeft gedaan wordt je toch helemaal bestookt met klachten en opmerkingen van kleine irritaties tot idioterie als LMGTFY.
Wie zijn wij om te beoordelen of iemand wel voldoende voorwerk heeft gedaan? Wat is de norm!? Ja, er heerst hier een cultuur van voorwerk. Ja, ook dat zie ik liever gebeuren opdat wij er ook beter op kunnen reageren.
Maar de kracht van het individu om dit te bewerkstelligen word helemaal overheen gekeken. Een beginnende gebruiker kan mogelijkerwijs het antwoord niet herkennen of mogelijkerwijs is Engels niet het sterkste punt.
Ik wordt er soms zo moedeloos van hoe sommige nieuwe gebruikers zo mogelijkerwijs weggejaagd worden met de soms heel, heel erg moedeloze discussies of reacties die uit zo'n starter zijn post voortvloeien. De reacties zijn gebaseerd op aannames naar gelang hoe de post eruit ziet. En dat die aannames niet altijd correct zijn, komen in mijn beleving ook her en der wat voor.
Het komt er op neer dat ik af en toe denk van: "jongens, kan het wat minder?" en zelf al helemaal uit het topic wegblijf.
Dan antwoord je toch gewoon niet, misschien vinden anderen het niet erg erop te antwoorden.Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:31:
Wij zijn degene die antwoorden geven: Waarom zouden daar niet wat eisen aan gesteld mogen worden? Het is niet alsof we ervoor betaald worden.
Of bepaal jij ook even voor mij dat ik het erg vind erop te antwoorden?
Sommige gevallen zijn extreem, maar som denk ik ook: "man, zeur niet zo. Dit antwoord typen heeft al meer tijd gekost dan de TS verder te helpen..."
Nu zeg je eigenlijk tussen de regels door, dat als iemand eigenlijk een paar uur moet googlen en daarna pas een topic mag openen.evEndzhar schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:38:
We zijn niet allemaal gezegend met bovengemiddelde intelligentie. Ik heb ook best wel begrip (en geduld) voor mensen die het op dat gebied wat minder getroffen hebben, maar iemand die na een paar uur Googlen nog geen moederbord voor een Pentium 133 heeft kunnen vinden, kan beter naar een computerwinkel gaan.
Dat vind ik belachelijk.
Doe ik iig nooit, voor ik een topic open
Je krijgt vaak veel betere antwoorden dan met google, vooral bij advies vraagstukken...Sommige mensen hebben gewoon niet genoeg grijze massa om met behulp van een forum een probleem op te lossen. Helaas is zelfkennis bij dit soort mensen vaak ook gebrekkig en blijven ze toch maar hun problemen op fora posten.
Niet met lui te maken, heeft ook met de aard van de vraag te maken...Mensen die te lui zijn om iets op te zoeken en daarom maar hun vragen op een forum plempen heb ik absoluut geen begrip voor. Daar mag wat mij betreft best kritisch op gereageerd worden, maar door een moderator. Wannabe-mods dragen alleen maar bij aan een negatieve sfeer op het forum.
Vooral bij advies is google een slechte raadgever, want die stuurt je in één richting. Maar die andere optie, die een medetweaker aandraagt kan wel eens veel beter bij je passen. Meer advies op maat, terwijl je bij google juist vaak op advies voor anderen uitkomt...
Daarom maak ik ook onderscheid tussen domme mensen en luie mensen. Iemand die na een paar uur Googlen nog geen moederbord voor een Pentium 133 heeft gevonden is niet lui, maar dom. Zowel luie mensen als domme mensen zijn eigenlijk ongewenst hier. Sommige mensen (zoals de ts) vinden dat niet terecht.Ploink schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:44:
Ik ken ook intelligente, hoog opgeleide mensen die goed of zeer goed engels spreken, maar elk probleempje aan anderen voorleggen, gewoon omdat dat makkelijk is. Of misschien is het soms onzekerheid, het gevoel dat ze het zelf niet kunnen, ik weet het niet precies.
Nee, wat ik stel is dat iemand die niet in staat is zo'n eenvoudig probleem met een paar uur Googlen op te lossen beter het probleem compleet uit handen kan geven in plaats van mensen op een forum om hulp vragen.dfrenner schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:57:
Nu zeg je eigenlijk tussen de regels door, dat als iemand eigenlijk een paar uur moet googlen en daarna pas een topic mag openen.
Dat vind ik belachelijk.
Als dat gebeurt, plaats dan een TR en laat de crew de zondaars aansprekenSkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:20:
Daarbij de opmerking dat sommige forums inderdaad wat "anders" gemodereerd worden, zoals de Aankoopadvies forums en ook het Aanbiedingen forum. Dat is meer noodzaak, we zorgen nu dat dergelijke magere topics in ieder geval niet alle forums vervuilen.
[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 10-01-2014 14:30 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Als ik een topic of post tegenkom die volgens mij niet voldoet in een forumdeel waar ik geen extra knopjes heb dan maak ik ook gewoon een TR aan en laat de crew daar het beoordelen. Dat gebeurt ook bij modgedrag van users.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is dat wel zo? Voor mijn gevoel 'zakt' het niveau al langere tijd van mensen met erg veel kennis op een bepaald vlak naar een grotere groep mensen met een breder (maar veelal lager op de afzonderlijke onderdelen) kennisniveau. Dat heeft ook te maken met de steeds maar breder wordende doelgroep en verregaandere commercie.SkyStreaker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:35:
Dat niveau is hier nog steeds. Sensatiezoekers en mensen die het verdommen om mee te werken worden al snel in de kiem gesmoord.
Maar goed, deze discussie is al veel vaker gevoerd. Heb je wel naar gerelateerde topics gezocht voor dat je dit topic opende
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Ik zal eens kijken of ik het onderzoek kan vinden, maar het idee dat 'de jeugd het minder doet' is van alle tijden en blijkt onjuist te zijn. Hetzelfde psychologische effect is toepasbaar op de community.Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:46:
[...]
Is dat wel zo? Voor mijn gevoel 'zakt' het niveau al langere tijd van mensen met erg veel kennis op een bepaald vlak naar een grotere groep mensen met een breder (maar veelal lager op de afzonderlijke onderdelen) kennisniveau.
Dat is niet het effect wat ik bedoel en ik denk ook niet dat je dat goed kunt meten. Met de komst van andere / bredere doelgroepen worden er ook andere onderwerpen aangesneden waarvoor in veel gevallen maar weinig ICT kennis voor nodig is. Tegenwoordig kan iedereen wel een app installeren op een telefoon, een game installeren en neemt het aantal die hard modders en tweakers verder en verder af. Dit laatste ook doordat tweaken en modden tegenwoordig door kant en klaar gepimte producten en beter presterende hardware minder en minder nodig is. Je ziet de userbase veranderen en de hierbij aangesneden topics op GoT (en de frontpage) ook.Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:54:
[...]
Ik zal eens kijken of ik het onderzoek kan vinden, maar het idee dat 'de jeugd het minder doet' is van alle tijden en blijkt onjuist te zijn. Hetzelfde psychologische effect is toepasbaar op de community.
Ook dat is van alle tijden. Ik open ook weinig topics in Harde Waren omdat dat gewoon niet mijn ding is. Als ik er dan toch een topic open ben ik altijd weer bang dat ik een domme vraag stel en het zou de eerste keer niet zijn dat er een antwoord van één regel op komt waarmee mijn probleem is opgelost. Waarom zou dat anders zijn met die andere, nieuwe gebruikers die gewoon andere interesses hebben?Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:57:
[...]
Je ziet de userbase veranderen en de hierbij aangesneden topics op GoT (en de frontpage) ook.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Niet alleen de userbase van Tweakers natuurlijk, maar het WWW in het algemeen. Waar internet 15 jaar geleden in Nederland nog voornamelijk een plek was voor early adopters, leergierige mensen en mensen met een voorliefde voor computers en/of pornografie, is het internet nu voor iedereen. Dat heeft zowel voordelen als nadelen.Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:57:
Je ziet de userbase veranderen en de hierbij aangesneden topics op GoT (en de frontpage) ook.
Mocht de reactie-drang dan toch te groot zijn dan kunnen ze beter een TR vol typen ipv gefrustreerd leeglopen in een post.
Ik vind dat dus erg dat er mensen bang moeten zijn om een domme vraag te stellen. Ik zie het juist als een pluspunt dat er direct een oplossing/antwoord kan komen. Is dat niet juist de kracht van zo een community, mensen helpen? Een forum is een plek waar gediscussieerd wordt, waar stellingen worden ingenomen, waar mensen met bepaalde specialisaties of interesses andere mensen helpen die andere specialisaties/interesses hebben. Tweakers is dé Nederlandstalige plek voor mensen die met welk niveau dan ook over alles wat met elektronica en verder te maken heeft; het is zonde dat dat soort mensen die hier net instappen of andere specialisaties soms even hard weer weggejaagd worden omdat sommige leden zich als vingerwijzende mod voordoen.NMe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:00:
[...]
Ook dat is van alle tijden. Ik open ook weinig topics in Harde Waren omdat dat gewoon niet mijn ding is. Als ik er dan toch een topic open ben ik altijd weer bang dat ik een domme vraag stel en het zou de eerste keer niet zijn dat er een antwoord van één regel op komt waarmee mijn probleem is opgelost. Waarom zou dat anders zijn met die andere, nieuwe gebruikers die gewoon andere interesses hebben?
Vertaal dat eens naar het "echte leven"? Ik zie bakkers of vaste klanten andere klanten al wegsturen naar de Spar omdat dieklant het verschil wil weten tussen krenten en rozijnen.

Ik ben daar "bang" voor omdat ik als crewlid extra een flater sla als ik stomme dingen doe, niet omdat ik het lef heb om een domme vraag te stellen.KrazyJay schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:24:
[...]
Ik vind dat dus erg dat er mensen bang moeten zijn om een domme vraag te stellen.
Met genoeg domme vragen, blijft er niemand over die ze wil beantwoorden... Ook in beantwoording en reacties ga je uit van een bepaald basisniveau van de poster.KrazyJay schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:24:
[...]
Ik vind dat dus erg dat er mensen bang moeten zijn om een domme vraag te stellen. Ik zie het juist als een pluspunt dat er direct een oplossing/antwoord kan komen. Is dat niet juist de kracht van zo een community, mensen helpen? Een forum is een plek waar gediscussieerd wordt, waar stellingen worden ingenomen, waar mensen met bepaalde specialisaties of interesses andere mensen helpen die andere specialisaties/interesses hebben. Tweakers is dé Nederlandstalige plek voor mensen die met welk niveau dan ook over alles wat met elektronica en verder te maken heeft; het is zonde dat dat soort mensen die hier net instappen of andere specialisaties soms even hard weer weggejaagd worden omdat sommige leden zich als vingerwijzende mod voordoen.
Vertaal dat eens naar het "echte leven"? Ik zie bakkers of vaste klanten andere klanten al wegsturen naar de Spar omdat dieklant het verschil wil weten tussen krenten en rozijnen.
En er was een tijd dat een moderator dit regelmatig schreef in de sluitpost of een modbreak. Dat mag van mij wel weer wat meer terugkomen, gewoon mensen hier zichtbaar op aanspreken zodat ook de anderen zien wat wenselijk en onwenselijk gedrag is.janvanduschoten schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:24:
Ik denk dat veel mensen zich moeten realiseren dat het niet verplicht is om te reageren in een topic
Mocht de reactie-drang dan toch te groot zijn dan kunnen ze beter een TR vol typen ipv gefrustreerd leeglopen in een post.
Dat heb ik heel lang gehad omdat ik MVP was dus expert in mijn vakgebied geacht werd te zijn, ik durfde domweg geen vragen te stellen.NMe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:26:
[...]
Ik ben daar "bang" voor omdat ik als crewlid extra een flater sla als ik stomme dingen doe, niet omdat ik het lef heb om een domme vraag te stellen.
[ Voor 25% gewijzigd door Jazzy op 10-01-2014 15:41 ]
Wel grappig, zo kreeg ik ooit bij het Skodaforum het commentaar dat ik niet alles per persoon moet replyen, mensen snappen zelf ook wel waar je op reageert.
Hier op GOT moet je de eigen post aanpassen omdat het overzichtelijker is, andere fora willen juist een aparte reply per onderdeel, of persoon waarop je replied omdat dat volgens hen weer overzichtelijker is.
Dus ja... Ik ben ook van mening dat het alles maar in één post proppen absoluut niet overzichtelijker is. Maar goed, daar heeft GOT niets aan, dat is mijn mening en die van andere fora.
Hetzelfde als deel 1 t/m 45 op betaalde topics... Ik ben soms zo ver terug aan het zoeken, al die delen doorklikken is absoluut niet handig.
Ik heb het persoonlijk veel liever in één heel groot topic, maar anderen denken daar anders over...
Terugzoeken met 45 topic delen is echt een crime...
Helemaal mee eens. Het is hier voor mij leuk juist omdat er een bepaald minimum niveau aanwezig en gewenst is. Hoe meer helpdesk achtige vragen hoe minder interessant het forum is. Juist een bepaald aanwezig niveau zorgt ervoor dat het leuk en interessant is en blijft hier op GoT.Senor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:38:
[...]
Met genoeg domme vragen, blijft er niemand over die ze wil beantwoorden... Ook in beantwoording en reacties ga je uit van een bepaald basisniveau van de poster.

Nee, niet direct. Dat gedoe in het PS4-topic echter daar wrong mij de schoen even en toen moest ik even de boel van mij afschrijvenBor de Wollef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:46:
[...]
Is dat wel zo? Voor mijn gevoel 'zakt' het niveau al langere tijd van mensen met erg veel kennis op een bepaald vlak naar een grotere groep mensen met een breder (maar veelal lager op de afzonderlijke onderdelen) kennisniveau. Dat heeft ook te maken met de steeds maar breder wordende doelgroep en verregaandere commercie.
Maar goed, deze discussie is al veel vaker gevoerd. Heb je wel naar gerelateerde topics gezocht voor dat je dit topic opende?
@Nedra:
Dit:
Haal mijn recent, maar fictief, voorbeeld er eens bij? Het gaat hem voor mijn gevoel mis bij aannames.Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:50:
Is het ook niet zo dat de iets minder tech poster het gevoel wat de topicstarter omschrijft wellicht sneller heeft wanneer hij of zij iets in een tech forum plaatst dan de meer technisch onderbouwde user?
[ Voor 19% gewijzigd door SkyStreaker op 10-01-2014 16:22 ]
Soldeerprobleem databatterijtje
Deze beste man krijgt het maar niet voor elkaar om een fatsoenlijke foto te uploaden. Terwijl het topic inmiddels 14 posts lang is. Er wordt hem zeer geduldig uitgelegd hoe dat hij dit voor elkaar kan krijgen zonder botte reacties.
Tsja de 14e post met een hint naar een computer cursus voor senioren vind ik dan ook niet overdreven lullig. Waarschijnlijk gewoon een goed idee.
Kortom, ik herken het geschetste probleem eigenlijk niet. Tweakers reageren over het algemeen prima op dit soort dingen. Terwijl daar best nog wel wat zelfbeheersing bij komt kijken. Want waarschijnlijk zit iedereen hier wel eens hoofdschuddend achter zn pc.
minstens net zo irritant zijn? Reageer dan gewoon niet, of met een topicreport.Wat heb je zelf al gevonden?
Al denk io dat het niet vaak gebeurd. Al kan ik me de topic starter alleen maar gelijk geven over zijn gevoel.
Waarom...? Als dat niet in de OP staat, dan is dat een uiterst relevante vraag.Kurkentrekker schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:53:
Mag ik hieraan toevoegen dat de een-regelige posts die op domme vragen ingaan met:
[Wat heb je zelf al gevonden?]
minstens net zo irritant zijn? Reageer dan gewoon niet, of met een topicreport.
Maar een TR is natuurlijk heel vaak nog beter, daar heb je wel gelijk in. Of je doet het gewoon allebei.
Dat boeit mij dan weer minder. TR is TR. Ik heb mijn plicht gedaan of mijn hart gelucht of mijn irritatie geuit. Wat de mod's dan verder met die TR doen is geheel aan hen en voor hun verantwoording.Jazzy schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:57:
Exact mijn punt dus, plus dat moderators daar wat meer aan zouden mogen doen...

Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik zal daar eigenlijk vrijwel altijd op ingaan. Sterker nog, als ik een topic sluit én wil reageren op dat soort replies, dan komt de melding dat die onzin ongewenst is meestal bovenaan in de post en de echte sluitmessage er pas onder.Jazzy schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:57:
Exact mijn punt dus, plus dat moderators daar wat meer aan zouden mogen doen.
Als die vraag alles is dat er in die post staat, dan komt het eigenlijk alleen betweterig over. Van een moderator willen gebruikers dat nog wel pikken, van gewone users vaak niet.Fiber schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:26:
[...]
Waarom...? Als dat niet in de OP staat, dan is dat een uiterst relevante vraag.
[ Voor 29% gewijzigd door NMe op 10-01-2014 19:32 ]
39
Inderdaad, ik loop nu toch al een tijdje mee (voor zover je dat nou echt een tijdje mag noemen) en heb soms ook een vraag, waar ik na een tijd googlen nog steeds niet uitkom, nou dan zet ik in een nieuw topic, zelfs als je er dan in zet dat je al gezocht hebt krijg je vaak nog reacties met 'had je zelf best kunnen vinden', dan vind ik het allang best dat ik het nu gevonden heb, maar ik wil dan eigenlijk reageren met 'nee, niet dus, daarom vraag ik het, jij...'Fietsbel schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:46:
Er zit een groot verschil tussen mensen die onwetend zijn en wellicht een vreemde vraag stellen, of degene die laks zijn. zie bijvoorbeeld: nexus 5 via telefoon torrents gelijk op HDD downloaden
We gaan blijkbaar uit van een standaard niveau, maar toch ook niet, want als het er niet bijstaat (of wel, maar iemand heeft het gewoon niet kunnen oplossen), gaan we er net zo makkelijk vanuit dat iemand achterlijk en nieuw is, en dus niet een bepaald niveau heeft.
Het kan inderdaad allemaal wat minder, al betekend dat niet dat je antwoord moet geven op mensen zonder inzet.
Zet je er dan ook bij welke zoekwoorden je gebruikt hebt op Google en in de zoekfunctie van GoT en in mogelijke andere hulpbronnen zoals bijvoorbeeld microsoft.com en de website van het onderwerp van je vraag, etc. etc..?StrongArmLance schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:53:
[...] heb soms ook een vraag, waar ik na een tijd googlen nog steeds niet uitkom, nou dan zet ik in een nieuw topic, zelfs als je er dan in zet dat je al gezocht hebt...
Daarmee laat je namelijk zien dat je eerst zelf moeite hebt gedaan. Een zinnetje tikken als 'Ik heb gezocht op Google en kan het niet vinden...' kan namelijk iedereen en zegt m.i. dus helemaal niks. Natuurlijk heb je eerst zelf gezocht, daar gaan we vanuit...
Ik moest een beetje denken aan dit redelijk recente topic van mezelf in CSA: [Excel (alle versies)] Uitverdelen waardes over kolommen. Ik weet weer helemaal niets af van programmeren en databases (behalve als gebruiker), en heb daar aangegeven wat ik heb gedaan, wat ik heb geprobeerd, etc. Beetje discussie, wordt een oplossing gesuggereerd die ik echter niet goed begrijp, krijg ik van mijn collega moderator te horen:NMe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:00:
Ook dat is van alle tijden. Ik open ook weinig topics in Harde Waren omdat dat gewoon niet mijn ding is. Als ik er dan toch een topic open ben ik altijd weer bang dat ik een domme vraag stel en het zou de eerste keer niet zijn dat er een antwoord van één regel op komt waarmee mijn probleem is opgelost. Waarom zou dat anders zijn met die andere, nieuwe gebruikers die gewoon andere interesses hebben?
Het is dan ook niet de bedoeling te knippen/plakken. Hier op GoT verwachten etc.etc.

Het gaat niet om een minimaal kennisniveau, het gaat om inzet. Laat gewoon zien wat je zelf hebt geprobeerd, en dan zal de community en de moderator echt wel zien of het luiheid is, of gebrek aan kennis. Het verdere verloop van het topic zal dan ook hopelijk zijn dat er suggesties worden gedaan (geen complete oplossing), de topicstarter aan de slag gaat, terugrapporteert etc. Die paar topics van me in CSA vond ik heel informatief, al lieten ze vooral mijn gebrek aan kennis van Excel etc zien
http://gathering.tweakers...nd/poster/571379/messagesgambieter schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:33:
Bij dat soort verhalen helpt het als men een voorbeeld geeft

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

9,9 van de 10x keer ben je namelijk niet de enige met een computerprobleem. Het is nagenoeg altijd raak als je de foutmelding, code of zelfs maar de eerste drie woorden intikt in je favoriete zoekmachine. Het is me in al die jaren in iedergeval nog niet overkomen.
Ook voor wat betreft aankoopadviesforum krijg ik soms kromme tenen. Voorbeeld: ik wil een laptop en max budget is €1000 en ik wil kunnen photoshoppen/autocad-ten, enz. enz. WTF! moeten we daar nou mee

De discussie zou zich in mijn ogen moeten beperken tot een beperkt aantal modellen dan wel, specfieke hardware waardoor je het optimale uit je doel kunt halen. Dingen als goed ontspiegelt scherm van merk X vs iets tragere schijf van merk Y vs sneller geheugen merk Z.. enz. enz. Het uitzoeken van de modellen moet je toch echt wel zelf kunnen, zeker met de huidige BBG waarin zelfs gemotiveerde keuzes t.o.v. afwegingen opgenomen zijn.
Wat mij daarbij ook nog eens opvalt is dat het lijkt alsof er ook niet meer ingelezen wordt in wat "men" nu eigenlijk aan het doen is. Ik zie regelmatig mensen die hun mobieltje flashen met één of ander tooltje en dan pas vragen gaan stellen omdat het niet werkt of niet aan de verwachtingen voldoet dan wel vragen hoe ze het ongedaan moeten maken. Even een avondje er voor zitten, wat topics doorneuzen en de TS zelf lezen + bookmarken en je kunt aan de gang. nee ipv daarvan de 100ste vraag binnen het topic in x aantal weken neer plempen. Ja sorry, dan wordt ik een beetje chagrijnig van.
Begrijp me goed, nieuwe aanwas is wel degelijk nodig want ook ik en andere oud gedienden zullen ooit eens stoppen hier op GoT, leeftijdsfase, gezin, geen tijd, enz. enz. Maar we mogen de jonkies wel een beetje opvoeden om zelfredzaam te worden. Immers moeten zij het voor de volgende generatie ook weer doorgeven

En daarom is het ook zo belangrijk dat mensen met een computerprobleem eerst zelf zoeken en gevonden oplossingen uitproberen. Als je er dan nog niet uitkomt en je zet erbij WAT je zelf allemaal al hebt geprobeerd dan krijg je hier echt wel hulp.Miki schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:
Wat mij altijd een beetje jeukt in dit soort discussies is dat ik het gevoel krijg dat wij een soort alwetende type mensen(Genius bar alike zeg maar). Maar dat zijn we helemaal niet
![]()
9,9 van de 10x keer ben je namelijk niet de enige met een computerprobleem. Het is nagenoeg altijd raak als je de foutmelding, code of zelfs maar de eerste drie woorden intikt in je favoriete zoekmachine. Het is me in al die jaren in iedergeval nog niet overkomen.
Niet mee eens. Dat forum kun je namelijk wegfilteren en dan hoef je het nooit meer te zien en hoef je er dus ook geen kromme tenen van te krijgen.Ook voor wat betreft aankoopadviesforum krijg ik soms kromme tenen. Voorbeeld: ik wil een laptop en max budget is €1000 en ik wil kunnen photoshoppen/autocad-ten, enz. enz. WTF! moeten we daar nou mee
De discussie zou zich in mijn ogen moeten beperken tot een beperkt aantal modellen dan wel, specfieke hardware waardoor je het optimale uit je doel kunt halen. Dingen als goed ontspiegelt scherm van merk X vs iets tragere schijf van merk Y vs sneller geheugen merk Z.. enz. enz. Het uitzoeken van de modellen moet je toch echt wel zelf kunnen, zeker met de huidige BBG waarin zelfs gemotiveerde keuzes t.o.v. afwegingen opgenomen zijn.
Wat ik wel graag zou willen is dat die zogenaamde Aankoop Advies Fora nog wat steviger onder de aandacht worden gebracht. Er staan nog veel te veel topics die daar thuishoren in andere fora en dat is gewoon forum vervuiling.
En de zoekfunctie van dit forum gebruiken...Wat mij daarbij ook nog eens opvalt is dat het lijkt alsof er ook niet meer ingelezen wordt in wat "men" nu eigenlijk aan het doen is. Ik zie regelmatig mensen die hun mobieltje flashen met één of ander tooltje en dan pas vragen gaan stellen omdat het niet werkt of niet aan de verwachtingen voldoet dan wel vragen hoe ze het ongedaan moeten maken. Even een avondje er voor zitten, wat topics doorneuzen en de TS zelf lezen + bookmarken en je kunt aan de gang. nee ipv daarvan de 100ste vraag binnen het topic in x aantal weken neer plempen. Ja sorry, dan wordt ik een beetje chagrijnig van.
Gaat niet lukken, vergeefse moeite...Begrijp me goed, nieuwe aanwas is wel degelijk nodig want ook ik en andere oud gedienden zullen ooit eens stoppen hier op GoT, leeftijdsfase, gezin, geen tijd, enz. enz. Maar we mogen de jonkies wel een beetje opvoeden om zelfredzaam te worden. Immers moeten zij het voor de volgende generatie ook weer doorgeven

Klopt, maar daar is een TR perfect voor. Als ik ze zie zet ik een TR met alleen maar ">DAA", ">LAA", ">CAA" of ">MAA", en dan kan de crew het verplaatsenFiber schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:11:
Wat ik wel graag zou willen is dat die zogenaamde Aankoop Advies Fora nog wat steviger onder de aandacht worden gebracht. Er staan nog veel te veel topics die daar thuishoren in andere fora en dat is gewoon forum vervuiling.