Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal
ik ben Michael Meel uit Nieuwpoort en ik heb wat vragen ivm een 2de handse computer die ik wil kopen. Een vriend van mij had aangeraden om eerst eens te kijken via tweakers.
Het gaat alleen om de computerbak zonder scherm. Het is een mooie van Alienware en daarom zou ik hem willen. Er zit een i7 extreme processor in. Het moederbord was een asus p6t deluxe met 12gb ram. Volgens de verkoper zat hier 6 keer 2gb ram in en hij zei dat het triple channel was. Het zal dan wel 3 keer 4gb zijn volgens mij want dat kan toch nooit? Je hebt normaal toch maar maximum 4 bankjes?
Er zitten ook nog 2 videokaarten in van GTX 580. Deze staan volgens de verkoper in SLI. Maar dat zijn toch al oude videokaarten en zijn niet veel meer waard, nietwaar? Die zijn toch van in 2008 geloof ik?
Volgens de verkoper kan hij Battlefield 4 aan op ultra resolutie maar volgens mij zal dat wel maximum op de low specs zijn.
Verder zat er nog waterkoeling en een dvd in. Daar kan ik mijn blueray's wel mee afspelen denk ik.
Ik had gedacht aan maximum 500 euro maar de verkoper wilt 700 euro. Ik zou hem graag kopen maar wil graag jullie advies.
Bedankt op voorhand
Michael Meel uit Nieuwpoort, België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09
Het is een hele lap tekst, maar toch erg weinig informatie.
Een i7 Extreme CPU kan van alles zijn. Heb je ook een modelnummer?

Je zou eigenlijk een zelfde pc in elkaar moeten zetten en dan zien of je voor die prijs beter iets anders / nieuws kan kopen.

Daarnaast als er een DVD speler in zit, kun je er geen Blu-ray's mee afspelen! Hou daar rekening mee. Nu zijn losse BD-spelers ook weer niet zo duur als je dat zou willen.

Maar of 500/700 euro veel is, ligt echt aan wat er in zit en of het voor jou nut heeft dit er in te hebben.
12GB ram is best veel en als je geen films bewerkt etc, dan kun je ook prima met 8GB af.

De SLI GTX580 hoeft niet zo heel slecht te zijn hoor. Als het een high end was in 2008, dan zal het nu nog best mee komen.

Als de verkoper ultra aan geeft, dan zou hij liegen als het niet zo is, maar je zou dat dan moeten testen bij de verkoper. Als hij dat weet, zal hij het ook wel kunnen showen. Mocht je het willen hebben, dan zou ik je aanraden om daar te gaan kijken.

Zou je kunnen posten wat er precies in de pc zit? Of heb je de advertentie? Dan kan ik kijken of je goedkoper uit zou zijn op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:51
Wat arunia zegt idd. Maar in principe kan je nog best lang vooruit met de CPU en het ram geheugen. Die zijn zo,slecht nog niet.
De 580's waren ooit top of the line, maar waar ze nu staan weet ik niet precies.

Dat er waterkoeling in zit suggereert dat er mee is overgeklokt.. Wat dat betreft krijg ik gelijk het idee van een afgetrapt golfje. Wat natuurlijk een mooi argument is voor een lagere prijs dan de vraagprijs..

Wel zou ik zelf resultaten van een memtest+ willen zien. Evenals een programma wat op artifacts van de Video kaarten checked en als het maar even kan ook smart waarden van de HDD. Dan weet je tenminste wat beter dat die onderdelen nog goed presteren.

Bedenk ook dat je voor een huidige gamepc ongeveer €1000 kwijt bent (nattevingerwerk adhv topics hiero)
die op sommige punten beter zal presteren bijv dankzij de SSD (met sata 600) misschien sneller ram geheugen (wel iets minder maar genoeg, 8gb), gelijkwaardig of snellere videokaart. (denk aan een i5 met recente videokaart) Maar die heeft dan weer geen begin voor waterkoeling en ook geen 6-core(?) (waar je in games niks aan hebt)

en mbt tot 6 rambankjes dat klopt wel.

Je kan op de anandtech benchmarks even vogelen met Videokaart testen uit 2012, 2013 en misschien ook zelfs 2014 om een inschatting te malen van de prestaties van 580sli tov recente kaarten. Helaas is er geen directe vergelijking mogelijk tussen 580sli en bijv een R9 280 met recente games. Vandaar het vogelen :+
http://www.anandtech.com/bench/product/584?vs=550

[ Voor 39% gewijzigd door analogworm op 07-01-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Dat moederbord heeft inderdaad 6 geheugenbankjes, dus het zou prima kunnen dat dat aantal er dan ook in zit in triple channel.

GTX580 in SLi zal waarschijnlijk wel BF4 nog best hoog kunnen draaien, maar ultra zal afhankelijk zijn van de resolutie.

Ik denk dat 700 euro een beetje aan de prijzige kant zal zitten, maar ik weet niet om welke processor het gaat. Intel i7 Extreme zou meen ik ook de hexacore kunnen zijn en dan denk ik dat 700 beter in de richting zal komen (of misschien wel wat aan de lage kant zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De verkoper zegt dat de grafische kaarten pas midden 2011 op de markt waren gekomen maar volgens mij zijn ze van 2008.
De waterkoeling is de originele van Alienware die kwam met de computer, nooit gebruikt om te overclocken zegt hij.
Processor: i7 965 extreme
Moederbord: Asus p6t deluxe
Geheugen: 12Gb DDR3 1600Mhz triple channel 6 keer 2gb (maar volgens mij is 3 keer 4gb want dat kan niet dat het zo triple channel is, normaal zijn er maar 4 bankjes)
Graphics: 2 x GTX 580 1.5Gb DDR5

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09
Dat moederbord heeft inderdaad 6 geheugen banken. Dus 6 keer 2GB triple channel kan gewoon.
De CPU is op zich niet traag. Het is een high-end van toen.
Maar zal even voor de grap kijken wat nu zo'n soort pc zou doen. Dan heb je geen waterkoeling, maar dat lijkt me absoluut geen gemis. Zelf zou ik gewoon dual channel 8 GB doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:27:
Moederbord: Asus p6t deluxe
Geheugen: 12Gb DDR3 1600Mhz triple channel 6 keer 2gb (maar volgens mij is 3 keer 4gb want dat kan niet dat het zo triple channel is, normaal zijn er maar 4 bankjes)
Dit moederbord heeft 6 geheugen banken.

De launch date van de GTX 580 had je zelf ook kunnen vinden:

Kijk eens rond in de pricewatch en stel een systeem samen, zo kun je kijken of je voor minder geld een goede pc in elkaar kunt zetten.

Als je dit tweedehands systeem niet nodig hebt (qua specificaties) is het sowieso te duur natuurlijk. Maar die vraag zul je zelf moeten beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:27:
De verkoper zegt dat de grafische kaarten pas midden 2011 op de markt waren gekomen maar volgens mij zijn ze van 2008.
...
Review van de 580.. November 2010.. Dus eind 2010 / begin 2011 uitgekomen.. Beetje Googlen en je weet het jongen. Net als dat van die ram bankjes..
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:36
Het zal waarschijnlijk een Alienware Aurora R1 pc zijn, aangezien het gaat om een socket 1366 P6T Deluxe moederbord. Wat betreft het geheugen kan het prima dat er 6x2GB in zit, aangezien s1366 werkt met triple channel geheugen en dus altijd geheugen met setjes van 3 dimms werkt.

Qua CPU is een i7 965 zeker niet slecht, menigeen speelt tegenwoordig nog met diens kleine broertje de i7 920. Helaas is het een quadcore extreme edition, de s1366 reeks extreme edition CPU's bevat namelijk ook twee 6-cores (980X en 990X). Deze zijn echter significant duurder, destijds rond de 1000 euro per stuk.
Ook dual GTX580 moet het qua gaming nog prima doen. Het zal BF4 misschien niet op Ultra kunnen spelen vanwege het lage VRAM op de GTX580's. Diens 1.5GB, en nee bij SLI mag je het niet optellen, aan geheugen is wat weinig tegenwoordig. Maar dit kun je met wat zoekwerk altijd nakijken.

Qua prijs is het lastig te zeggen. GTX580's gaan los voor zo'n 150-180 euro per stuk, de CPU is ook nog makkelijk 150 euro waard. Tel hierbij nog zo'n 75 euro bij op voor het RAM geheugen en dan nog het een en ander voor het moederbord, voeding, kast, harddisk(s) etc. Al met al schat ik dat een bod van 500 euro wat aan de lage kant is voor het gehele systeem, maar je kunt het proberen. Mij lijkt een bod van rond de 600+ euro realistischer.

De vraag is echter of je voor datzelfde geld niet een gelijkwaardig/beter nieuw systeem kunt halen. Voor dat geld zou je bijvoorbeeld ook dit kunnen halen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 130,80€ 130,80
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 77,39€ 77,39
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X Battlefield 4 Edition€ 262,-€ 262,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 31,16€ 31,16
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,45€ 57,45
1Seasonic M12II 520W€ 61,65€ 61,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,45

Of dit beter/slechter draait is lastig te zeggen, daar zul je even wat naar moeten Googlen voor benchmarks. Een R9 280X is daarbij qua prestaties gelijk aan een HD7970. Wat ik wel kan stellen is dat dit systeem minder stroom zal verbruiken als het Alienware.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:04
Hey Michael,

Persoonlijk vind ik het te veel geld en ben van nature achterdochtig.
Wat de verkoper zegt hoeft niet altijd de waarheid te zijn.

Als je er zelf niet zoveel verstand van hebt ga dan met iemand anders die er wel verstand van heeft langs om te kijken of het wat is.

Zoals hierboven wordt gezegd kan je zelf voor circa 600 euro ook een leuk systeem nieuw aanschaffen en dat zou ik wel doen in jouw situatie. (zekerheid+garantie)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:41:
Het zal waarschijnlijk een Alienware Aurora R1 pc zijn, aangezien het gaat om een socket 1366 P6T Deluxe moederbord.
Kan niet want de Aurora R1 zijn µATX, het mobo is ATX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken veel van computers. Triple channel met 6 slots dat kan toch niet.
Mijn bedoeling was enkel de behuizing houden en de rest weg te doen voor +/- 300 euro. Daarom mijn bod van 500 euro, 200 voor de behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:21:
Mijn bedoeling was enkel de behuizing houden en de rest weg te doen voor +/- 300 euro. Daarom mijn bod van 500 euro, 200 voor de behuizing
hmm ja.. |:(

weetje wat volg jij maar gewoon de BBG van januari.. Evt met een aanpassinkje hier en daar...
reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:21:
Je zult het woordje 'niet' vergeten zijn... Zoek maar eens op Core i7 920 of Asus P6T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
No offence, maar je reacties hier geven niet al te veel blijk van dat je veel van computers kent. Veel vragen waren middels Google en de Pricewatch makkelijk te vinden. Zoals bijvoorbeeld de introductie van de videokaarten of de specs van het moederbord.

Hier zie je de layout van het MB. 3x oranje en 3x zwart. Je hebt dus 2x triple channel geheugen, oftewel 2x3=6 latjes

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:00
De 580 is redelijk gelijk met de 660ti en 2 ervan kunnen BF4 nagenoeg op ultra draaien.
Het grote nadeel van de 580's is dat ze maar 1,5GB geheugen hebben, wat simpelweg erg weinig is voor de maatstaven van nu, hierdoor zul je 'niet' resoluties boven full HD kunnen draaien en tevens geen hoge AA settings kunnen gebruiken bij de nieuwere games.
Voor full HD kan de pc echt nog prima mee, maar bedenk je wel dat het geen investering voor de komende 4-5 jaar zal zijn.
Pagina: 1