Ondertussen gaat de discussie onverminderd verder en is het nu zover
dat onder druk van een grote lobby er nu langzamerhand 'draagvlak' ontstaat om de ZZP'ers te verplichting pensioen te gaan sparen.
Ik probeer, los van alle lobby-onzin die wordt gebezigd, te begrijpen wat men probeert te zeggen. Denk met me mee ajb:
Jerry Helmers, voorzitter ZZP Nederland:
"De ZZP'ers die nu WEL sparen voor hun pensioen, hebben grote angst dat zij in de toekomst - hun zorgvuldig gespaarde appeltje voor de dorst - moeten delen met de ZZP'ers die het anno nu gewoon vertikken om voor hun pensioen te sparen," zo vertelde hij de goed gevulde zaal.
"Dat is weinig solidair."
Mensen die geen pensioen sparen, maken geen aanspraak op pensioen. Dus, als je buurman niet spaart, krijgt ie alleen AOW en spaar jij wel, dan krijg jij wel een pensioen. Althans, mits het fonds waarin je deelneemt nog bestaat, maar dat is een andere discussie. Hoe kan iemand die geen pensioen heeft aanspraak maken op het pensioen van een ander?
Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Nederland, vervolgt:
"ZZP'ers vertikken het gewoon om na te denken over de toekomst. Of, ze gaan liever van de beschikbare euro's op vakantie of ze kopen een te dure auto. Prima allemaal. Maar wie betaalt over 20, 25 jaar de rekening?"
Ik begrijp niet wat ie bedoelt. Blijkbaar rijd je een te dure auto als je geen pensioen spaart, of ga je te vaak op vakantie. Alternatieven, zoals mensen die ipv een hoog pensioen, een lage hypotheek nastreven, of mensen die iets opbouwen op een andere manier, zijn er blijkbaar niet. En dan heb ik het niet eens over de mensen die wel ZZP'er zijn, maar dit 'erbij' doen en de mensen die er nauwelijks geld aan verdienen.
Allemaal verplicht een pensioen laten sparen. Ik snap het wel, de pensioenfondsen ruiken onraad en hebben het nu al zwaar, dus daar moet geld in. En als het niet vrijwillig gaat, dan maar verplicht. Volgens dezelfde Jerry in een artikel in
DFT ook nog eens heel liberaal. Hij vergelijkt mensen die geen pensioen sparen met mensen die hun hele leven tegen beter weten in roken en dan toch ziek worden.
Zoals zoveel zelfstandigen, ben ik juist uit vast dienstverband ontsnapt om niet aan het
pensioencircus mee te doen. Dus, aan mij heeft Jerry een slechte en zal gewoon blijven zoeken naar mogelijkheden om ook als zo'n idiote wet er komt, te voorkomen dat hij/iemand gaat bepalen hoe mijn pensioen er uit moet komen te zien. Ik vind de redenatie daarbij ook vrij bedroevend, terwijl ik denk dat er in de discussie wel iets zit: er zijn ook veel onderbetaalde ZZP'ers die niet genoeg verdienen om rond te komen en dus ook niets opbouwen. Zelfs als ze zouden willen.