CutePuppy schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:06:
Beetje kromme vergelijking IMO.
Verschil tussen Google en een gemiddeld (NL) bedrijf:
1. IT bedrijf ipv bedrijf met een IT afdeling: veel meer waarde in creatieve mensen voor operationele activiteiten. Er wordt veel waarde gehecht aan het verzinnen van nieuwe manieren om bestaande problemen aan te pakken.
2. Hoogopgeleide medewerkers waardoor de kans groter is dat ze niet alleen met creatieve ideeën komen, maar die ook daadwerkelijk praktisch/winstgevend zijn. Uiteindelijk kan elke aap creatief zijn, maar ben je dan echt productiever, of ben je gewoon anders bezig? En bevordert dat echt de samenwerking, of moeten collega's meer moeite doen om te snappen wat je aan het doen bent?
Creatief is een buzzwoord, het gaat er om dat er oplossingen komen die daadwerkelijk beter zijn en voor de baas meer geld in z'n zak beteken, uit eindelijk zit iedereen daar omdat er een financiële transactie plaats vindt.
3. Geen 40 uur werkweek. IMO, als je niet goed 8 uur per dag kan functioneren (met een 30 minuten lunchpauze en enkele rookpauzes van 2-3 minuten x aantal keer per dag) ligt het waarschijnlijk meer aan jou dan aan je werkgever. Op tijd naar bed om fris de werkdag in te gaan van 8 uur is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Bij Google werken ze gemiddeld echt wel veeeeeel meer dan 40 uur per week. Dan kan ik me voorstellen dat je alleen maar productief blijft als je meer vrijheid krijgt om even bij te komen.
Ok, ik ben op mijn werk per dag meestal max een uur of 4 echt nuttig bezig en werk in efficient, daarna is het op voor mij en komen er weinig goede ideeën meer uit. Ook de uitwerking is vrij beperkt gezien ik over het algemeen vrij conceptueel werk blijft het constant zoeken naar grote of kleine oplossingen. Vaak donder ik de volgende dag gewoon een hele bak werk van de dag ervoor weg omdat ik binnen een paar minuten een betere oplossing heb bedacht.
Stelt het je gerust als ik in die 4 uur echter wel veel en veel meer werk verzet dan studiegenoten/collega's?
Verder is de suggestie dat je optijd je bed in moet een valse, nu heb ik chronische slaapproblemen maar ook als ik echt fris m'n bed uit kom is mijn effectief nuttige tijd niet zo heel hoog per dag.
Daarnaast bedenk ik vaak de beste oplossingen als ik weer eens uren lig te woelen in bed (en nee dat is niet omdat ik me zorgen maak, dat passeert gewoon) daar heb ik ook nog nooit een minuut betaald voor gekregen maar is wel nuttig voor mijn werkgever.
4. Uiteindelijk zijn dit ook technieken om ervoor te zorgen dat je langer per dag voor het bedrijf werkt. Elk uur dat je op kantoor bent, is weer elk uur dat je over problemen hoort waar je mogelijk een handje bij kan helpen of dat je net weer iets langer door wilt werken om iets af te krijgen. Bang om later thuis te komen? Geen nood, ik kan gewoon bij Google eten! Door deze technieken vertroebelt de grens tussen "tijd voor jezelf" en "tijd voor Google". De cultuur is zodanig "doe alsof je thuis bent, nee echt!" dat medewerkers overuren misschien niet meer eens als overuren beschouwen maar gewoon als "eigen tijd, maar dan in een project voor Google".
En om toch een sterke stereotype in de mix te gooien:
5. Jonge IT honden zijn makkelijker blij te maken: geef ze een computerspel en ze zijn 1-2 uur heerlijk zoet als het moet. Elke dag. 5 dagen in de week. Zo makkelijk krijg je de gemiddelde professional elders niet vermaakt.
Goed of fout zijn dit gewoon keuzes die mensen moeten maken. Als je als professioneel zo snel mogelijk wilt ontwikkelen, is dit natuurlijk perfect: je doet vrijwel niets anders dan werken, dus heb je ook genoeg mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen in je vakgebied.
Wil je een grotere scheiding hebben tussen "jouw leven niet met je collega's/werkgever", dan is dit natuurlijk hel op aarde.
Dat is te makkelijk, ik werk hier bijvoorbeeld met een elektronische prik-klok en op de uren dat ik ingeklokt staat worden er XX minuten 'pauze' afgehaald en X minuten (je geloofd het niet) tijd om 'van en naar het kantoor te lopen' van de tijd af gehaald. Je moet dus per week contracturen + 5x (xx minuten pauze + x minuten looptijd) ingeklokt staan, althans tijd tussen eerst klokin en laatste klok uit van de dag.
Kijk met z'n houding van een werkgever dan ben ik ook gewoon echt weg als m'n uren er in de week op zitten, bedrijf kleinzielig, ik kleinzielig. Uit eindelijk ben ik er omdat mijn baas geld aan mijn werk verdiend en ben ik er omdat ik ergens de bakker van moet betalen. Als er overwerk is (mijn baas heeft mij langer nodig om geld te verdienen) wil ik daar ook een deel van zien als we op deze manier werken.
Overigens neem ik mijn werk ook totaal niet naar huis; als ik in mijn autotje stap dan ben ik alle 'zorgen' (ik maak me sowieso erg weinig zorgen over dit soort dingen) vergeten, overigens komt het vaak zat voor dat er 'opeens' een goed idee in me op komt, zonder dat ik aan m'n werk zat te denken. Valt dit onder flexibel werken en geen 9 tot 5 mentaliteit etc. etc.?
Al werken we (veel lastiger, dat geef ik toe) aan de hand van hoe goed je werkt, hoe veel je bijdraagt (en dan bedoel ik niet XXX regelscode per dag) en het dus geen probleem is als ik in 4 uur veel werk verzet en dan zeg: joh ik ga naar huis en ik doe dat elke dag. Ja dan ben ik ook niet te beroerd om langer te blijven als het nodig is.