Een Ubuntu nas bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Beerkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
Hallo,

Ik ben van plan om mijn NAS te herbouwen. Ik wil hem op Ubuntu laten draaien.
Mijn probleem is alleen wat moet ik qua schijf configuratie gebruiken

Ik heb namelijk dit:

4x 2TB schijven
2x 3TB schijven
1x 80 GB schijf voor het OS
1 Raid controller met ondersteuning voor RAID 5 met vier SATA connectoren
Mijn moederbord heeft geen mogelijkheid voor RAID in de bios zitten

Het doel is om uit eindelijk 1 grote schijf te creëren en daar mappen op te maken en die te sharen.
Alleen ik zie door het bomen het bos niet meer wat je allemaal kan doen

Het systeem moet schijf crash proof zijn. Dus als 1 schijf crasht dat ik die vervang en dan gewoon weer verder kan gaan na dat alles weer is opgebouwd qua data.

Ik zit zelf te denken om 4 schijven in RAID 5 te zetten en 2 in RAID 1

Dus
RAID 5 van 4x 2TB
RAID 1 van 2x 3TB

Alleen ik heb nog geen idee hoe ik die RAID 1 ga maken omdat mijn mobo dit niet ondersteunt

Ik heb een adv in vraag en aanbod staan voor een mobo met proc.

V&A gevraagd: Gezocht moederbord amd of intel

Hebben jullie misschien nog tips

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
Als je moederbord de juiste chips heeft om de disks goed door te geven aan het OS, kan je een poging doen met ZFS on Linux .. ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of ubuntu van zfs kan booten... dan kan je die alle raid configuratie doen (met alle mogelijkheden die daar zijn).

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

RAID support van je moederbord nooit gebruiken. Kies voor software RAID op Linux, liefst ZFS of anders MDADM. ZFS is veiliger maar je kunt niet makkelijk uitbreiden (zonder hogere kosten), MDADM is eenvoudig en flexibel maar biedt niet de data bescherming die ZFS biedt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
ZoL werkt uitstekend. Je kan ook MDADM + LVM doen.

Booten vanaf ZFS is niet perse nodig, je kan ook ext3/ext4 op je OS disk hebben en de rest in een ZFS pool.

• Beerkiller
Zit de zfs functionaliteit in Ubuntu?

Laat maar.

Zfs ken ik niet maar heb het laatst ook al een x gehoord.

Kan iemand mij in gewone mensen taal uitleggen hoe het werkt?

[ Voor 65% gewijzigd door Beerkiller op 08-01-2014 22:50 ]

• DXaroth
wat een simpele google kan doen: https://wiki.ubuntu.com/ZFS

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ZFS en Linux is misschien niet voor mensen die om 'gewone mensentaal' vragen. Dat is toch een platform dat veel meer assertiviteit en zelfstandigheid vereist, ook om eventuele problemen op te kunnen lossen.

Ik denk dat je beter een kant-en-klaar NAS kunt kopen.

[ Voor 80% gewijzigd door Q op 08-01-2014 23:06 ]

• Beerkiller
Toch wil ik zelf een nas bouwen omdat ik niet het geld heb om een nas te kopen.

Ik bedoelde met gewone mensen taal niet dat je jip en janneke taal moet gebruiken. Ik heb ook al op het ZFS forum gekeken.

Ik heb de know how wel alleen ZFS is iets compleet nieuw voor mij. Ik heb er wel al wat over gelezen en het lijkt heel veel op RAID 5 alleen is de fout controle veel beter.

Ik moet alleen nog even verder in verdiepen maar tot nu toe lijkt mij het wel wat.

[ Voor 15% gewijzigd door Beerkiller op 08-01-2014 23:58 ]

• DXaroth
Beerkiller schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:56:
Toch wil ik zelf een nas bouwen omdat ik niet het geld heb om een nas te kopen.

Ik bedoelde met gewone mensen taal niet dat je jip en janneke taal moet gebruiken. Ik heb ook al op het ZFS forum gekeken.

Ik heb de know how wel alleen ZFS is iets compleet nieuw voor mij. Ik heb er wel al wat over gelezen en het lijkt heel veel op RAID 5 alleen is de fout controle veel beter.

Ik moet alleen nog even verder in verdiepen maar tot nu toe lijkt mij het wel wat.
Om je punten even af te werken
1) een nas -hoeft- niet duur te zijn.. enkel als je al hardware hebt, is het natuurlijk duurder dan gratis.
2) de uitleg op het grote ZFS topic (die een paar regels onder jouw topic staat) zou voldoende informatie geven voor een 'simpele' uitleg... veel simpeler ga je het niet uitgelegd krijgen zonder dat men een basiscursus IT er bij moet geven
3) zfs is raid, maar dan beter .. (met nadruk op het weglaten van de '5'; zfs is meer dan enkel raid 5, maar dat merk je snel genoeg)

Wel een noot bij dit alles; ZFS is uit zichzelf geen linux fs, het komt van solaris/bsd af. Nu is het wel bruikbaar onder ubuntu, maar het is minder volwassen dan de originele versie.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-01 12:12
Kijk anders even rond op google. Een tijd geleden heb ik een filmpje gezien op YouTube wat ik zelf nogal verhelderend vond: http://youtu.be/3-KesLwobps

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Probeer eens nas4free(hier kun je zfs gebruiken), daar heb ik ook een nas meer gemaakt, werkt perfect tot nu.
Installeren gemakkelijk.
De schijven indelen vond ik niet gemakkelijk(zfs), via een youtube voorbeeld ging het wel.
Dan de rechten op mappen maken, en het delen instellen.
Hierna heb je geen monitor meer nodig.
Mijn nas kan ik nu uitzetten door 1x op de startknop drukken.
(en als alles goed werkt, maak ook een copie van je hd configuratie).
Zelf heb ik met spelen op de nas, opnieuw moeten installeren, daarna de schijven opnieuw toegevoegd, hij vond de schijven zelf, dus de zfs configuratie.

Maak liever in plaats van raid controller, gebruik van gewone controller, en laat alles door de software regelen.
Of je gebruik kunt maken van je raid controller, weet ik niet, maar als deze de hd's als gewone hd kan doorgeven, dan zou het kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 09-01-2014 05:45 ]

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
Een nas op basis van Ubuntu met eventueel ZoL is prima te doen natuurlijk.. In Het grote ZFS topic staat wel ergens beschreven hoe je het een en ander kan installeren en configureren.

Hier een korte omschrijving van batsma over het installeren van Ubuntu met ZoL.

Maar waarom is je keuze gevallen op Ubuntu en geen ander OS/kant-en-klaar-pakket. Bijvoorbeeld NAS4free of ZFSguru?

[ Voor 19% gewijzigd door mkroes op 09-01-2014 08:22 . Reden: extra info ]

• Beerkiller
mkroes schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 06:45:
Een nas op basis van Ubuntu met eventueel ZoL is prima te doen natuurlijk.. In Het grote ZFS topic staat wel ergens beschreven hoe je het een en ander kan installeren en configureren.

Hier een korte omschrijving van batsma over het installeren van Ubuntu met ZoL.

Maar waarom is je keuze gevallen op Ubuntu en geen ander OS/kant-en-klaar-pakket. Bijvoorbeeld NAS4free of ZFSguru?
Ik wil namelijk ook software op die PC draaien zoals sabnzb en utorrent en FTP servertje. Maar als dat draait in nas4free is dat ook goed. Het moet makkelijk en snel zijn.

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-01 18:37
Ik zou zeggen probeer eens zfsguru. Dat is net zoiets als freenas / nas4free. Zfsguru is makkelijk met rechten zetten op de nas en via plugins kan je snel en simpel SABNZB en Torrents laten downloaden, als mede FTP en Samba en dergelijke.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
FreeNAS, NAS4free, ZFSguru.. ze hebben allemaal wel plugins voor SABnzbd of Torrents.. hier is genoeg over te vinden.
Gewoon even kijken wat je zelf het gemakkelijkst vind en wat goed draait op je hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door mkroes op 09-01-2014 11:51 ]

• Beerkiller
Ja is goed. Zal wel FF een vmware machine maken

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Ik heb nog een ARC1220 liggen. DM me als je geïnteresseerd bent.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Als je ZFS wilt gebruiken, moet je absoluut geen hardware RAID gebruiken. Areca ARC1220 is dus ongeschikt hiervoor. Doe je dit wel, dan is met default instellingen je ZFS pool gauw stuk (onveilige write-back). Dat kun je oplossen, maar de gevoeligheid voor timeouts blijft. Een enkele bad sector betekent dus dat je disk onzichtbaar is en meerdere betekent dat je pool ontoegankelijk wordt.

Kortom, prima controller die Areca maar niet voor ZFS en ook niet voor dit type RAID. Areca wilt een BBU en goede 10^-15 of 10^-16 uBER disks. Dat is een heel andere route dan ZFS; dure hardware ipv goedkope hardware.

• Beerkiller
Ok dus ZFS is dus gewoon een software matige RAID alleen onderliggend werkt het allemaal anders dan de traditionele RAID systemen.

Ik ben tegen nog een probleem aan gelopen en dat is dat ZFS niet uitbreid baar is als LVM. Want ik heb nu een back up van de data op mijn 3TB schijven staan. Maar die wil ik uit eindelijk ook erbij prikken. Hoe ga ik dat probleem oplossen.

Heb net het filmpje op youtube gekeken en ben al een heel stuk wijzer bedankt daarvoor. Dat is wat ik net zocht. 1 persoon die alles ff rustig uitlegt

[ Voor 17% gewijzigd door Beerkiller op 09-01-2014 21:48 ]

Pagina: 1