Luidsprekers aansluiten op PC met 5.1 geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 14:49

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Ik heb hier:

- 4 passieve luidsprekers; (ingebouwd in een plafond)
- PC met 5.1 geluidskaart. (ook een S/PDIF-aansluiting)

Nu heb ik eigenlijk 2 problemen:

- klein budget;
- weinig ruimte.

Ik heb al heel wat zitten zoeken hoe ik die luidsprekers ga aansluiten op mijn geluidskaart. Wat ik eigenlijk wil is een goedkoop, compact versterkertje op 220 of 24 volt. Ik hecht niet al te veel waarde aan de geluidskwaliteit.

Het enige wat ik zoal kan vinden is het volgende versterkertje bij Conrad:

Basetech 4-kanaals mini versterker

Ik lees in de reviews op Conrad.nl dat dat ding nogal last heeft van ruis e.d. Dat is dus geen optie. Iemand anders stelde mij voor om gewoon een autoradio te kopen en de aux-ingang te gebruiken.. :| Dat lijkt me ook niks. Ik wil gewoon graag iets wat ik netjes kan wegwerken, wat niet al te duur is en waar ik voor de rest geen omkijken meer naar heb.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-07 20:01
Je zou eens op Marktplaats kunnen kijken naar wat oudere stereoversterkers, die zijn niet zo duur en daar kun je vaak 4 speakers op aansluiten.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Of kringloop / tweedehands winkels. Heb je vaak ook (oudere) gebruikte versterkers, maar als alleen pc wil aansluiten dan maakt dat niet veel uit.

Voor 35 eurootjes: http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

't is dan niet zo compact als je wil, maar ik denk dat je bij jouw eisen en budget consessies moet doen (formaat, kwaliteit of prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! die versterker van Marktplaats is inderdaad niet zo compact.. (om weg te werken) :) Maar misschien wel het overwegen waard.

Ik zat gisteravond nog wel even te kijken op DealExtreme en kwam dit tegen:

2 x 25w digital hi-fi-amplifier black

Nu vraag ik me af of het hiermee ook gaat lukken, of is het vermogen simpelweg te laag? Hij is wel wat duurder, maar ook lekker compact.

Hier een plaatje van de luidsprekers die hij moet gaan bedienen: (hoge kwaliteit foto :P )

luidspreker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Dat ziet er uit als een autospeaker, zou dat kunnen? Als dat zo is, is het goed mogelijk dat die maar 4 Ohm zijn en dat zou problemen op kunnen leveren bij sommige versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die T ampjes zijn inderdaad mooi compact. Zouden genoeg vermogen moeten hebben, maar hangt wel even af van wat voor speakers je erop wilt aansluiten. Kan overigens goedkoper, Muse M21 op Ebay doet ongeveer 30 dollar. Vergeet alleen geen power adapter erbij te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Peenutzz schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:11:
Dat ziet er uit als een autospeaker, zou dat kunnen? Als dat zo is, is het goed mogelijk dat die maar 4 Ohm zijn en dat zou problemen op kunnen leveren bij sommige versterkers.
Ik weet het niet, maandag eens kijken of ik een betere foto kan maken en uit kan zoeken wat voor soort luidspreker het is. Zou wel fijn zijn als ik zo'n klein versterkertje kan gebruiken! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07 23:44
Kijk op Ebay voor een TA2020 of TDA7297 bordje. Samen met een goede adapter blijf je onder de 20 euro inclusief verzenden.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik heb nog wat foto's gemaakt van de speaker waar het om gaat. Het gaat om een 'Power Dynamics' (plafondspeaker?)

Foto's luidpreker

Wat ik me nu afvraag, is het misschien niet toch een actieve speaker? Zo heel veel ervaring heb ik namelijk nog niet met audio, maar dat is dan ook de reden dat ik het hier bespreek.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:05

DjVe

Hatsaflats!

Nee dat is echt passief. Ik zou voor 50 euro een receiver van MP trekken en die via spdif aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Oke. Dus, update:

Ik heb hier:

- 4 passieve plafondspeakers; (Merk: Power Dynamics, 120 Watt)
- PC met 5.1 geluidskaart. (ook een S/PDIF-aansluiting)

Ik heb 2 problemen:

- klein budget;
- weinig ruimte. (belangrijk!)

Een versterker van Marktplaats plukken is eigenlijk geen optie vanwege de beperkte ruimte. Ik zoek eigenlijk zoiets als die Muse M21, maar vraag me af of die sterk genoeg is om die 4 x 120 Watt speakertjes aan te kunnen.. :? Hoe werkt dat, bij een te laag vermogen? Blaas je dan die versterker op, of krijg je gewoon weinig geluid uit die speakertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Volgens mij moet dat geen probleem zijn, maar ik zou wel twee versterkers gebruiken, alle 4 speakers op 1 versterker lijkt me niet een goed idee. Is ook handiger mbt input want dan sluit je simpel geluidskaart front stereo op versterker 1 aan en back op versterker 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik heb even gezocht op power dynamics en de enige plafondspeakers die ik van ze kan vinden zijn voor een 100 volt systeem en dat gaat niet met elke versterker werken.Ik zou er eentje losschroeven zodat je precies weet waar je mee te maken hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-07 18:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Definieer 'kleine ruimte'.

Deze versterker met deze voeding is een goede combo voor een kleine ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
lutkeveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:17:
Definieer 'kleine ruimte'.

Deze versterker met deze voeding is een goede combo voor een kleine ruimte.
Bedankt voor je meedenken! De versterker moet in het 'dashboard' van het stuurhuis van een schip geplaatst worden. Liefst is de versterker in spé maximaal zo'n 7,5 x 20 x 20. Iets in die richting..

Een 'gewone' versterker van Marktplaats plukken is eigenlijk geen optie; de ruimte is beperkt en dan wordt het al gauw een rommeltje. Ik ben niet van 'kastje dicht en je ziet er niks meer van'. :+

Wat ik me echter afvraag: wat gebeurt er als je een versterker van 2 x 15 Watt aansluit op 4 speakers van 120 Watt? :? Barst die versterker dan uit zijn voegen, of hoor je bijna niks?
Peenutzz schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:32:
Ik heb even gezocht op power dynamics en de enige plafondspeakers die ik van ze kan vinden zijn voor een 100 volt systeem en dat gaat niet met elke versterker werken.Ik zou er eentje losschroeven zodat je precies weet waar je mee te maken hebt :)
Dat zou best kunnen.. :) Krijg je dan geen geluid uit je speakers? Weet niet of je mij iets wijzer kunt maken met de foto's die ik eerder geplaatst heb? Er staat verder niks daarover op de speaker, volgens mij..

Edit:aanvulling

[ Voor 27% gewijzigd door matroosoft op 15-01-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Laatst online: 23-07 14:31
De TA2024 wordt veel gebruikt is kist- en kratradio's (Zie Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]) icm autospeakers (meestal 4ohm). Deze versterker geeft voldoende volume om een kamer van muziek te voorzien, voor het sourround idee zou ik er dan twee nemen. De versterker kan gewoon de speakers aan, de 15 watt is het vermogen wat de versterker kan leveren, de 150 watt is het vermogen wat de speakers maximaal aankunnen.

Deze versterkers zijn ook in Nederland te koop, natuurlijk wel duurder zie bv deze webshop ik verwacht dat je hier kan vinden wat je zoekt.

[ Voor 14% gewijzigd door HaNS1443 op 15-01-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Zie mijn eerdere post, 4x4Ohm speakers op vrijwel elke budget versterker gaat niet werken, parallel halveert weerstand dus dan moet je versterker opeens 2Ohm doen. Vinden ze niet leuk.
Sowieso dus twee versterkers. Ook gezien twee inputs veel handiger.
Volgens mij als ik zoek op Powerdynamics kom je alleen maar versterkers tegen, daar zal Peenutz wel die 100V weghebben. Speakers hebben m.i. geen voltage aanduiding.
Als je niet twee aparte doosjes wilt hebben dan zul je de printplaatjes los moeten kopen en die zelf in een doosje plakken. Is wat ingewikkelder natuurlijk dan dat, soldeerskills heb je wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
HaNS1443 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:11:
De versterker kan gewoon de speakers aan, de 15 watt is het vermogen wat de versterker kan leveren, de 150 watt is het vermogen wat de speakers maximaal aankunnen.
Kijk, nu snap ik er al een stuk meer van! :) We komen er wel! ;)
wagenveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:28:
Zie mijn eerdere post, 4x4Ohm speakers op vrijwel elke budget versterker gaat niet werken, parallel halveert weerstand dus dan moet je versterker opeens 2Ohm doen. Vinden ze niet leuk.
Sowieso dus twee versterkers. Ook gezien twee inputs veel handiger.
Volgens mij als ik zoek op Powerdynamics kom je alleen maar versterkers tegen, daar zal Peenutz wel die 100V weghebben. Speakers hebben m.i. geen voltage aanduiding.
Als je niet twee aparte doosjes wilt hebben dan zul je de printplaatjes los moeten kopen en die zelf in een doosje plakken. Is wat ingewikkelder natuurlijk dan dat, soldeerskills heb je wel nodig.
Of.. gewoon een bordje met vier uitgangen? die zijn blijkbaar ook te verkrijgen. (ik weet het, ik ben niet gauw tevreden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Jazeker, kan natuurlijk ook :) Is simpel twee keer dezelfde chips. Wou je alleen even afhouden van die vier speakers op een stereo versterker aan te sluiten. TK2050 is ook een leuke chip, wat meer power dan de 2021. Maar ook wat duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

als je gewoon overal geluid wilt hebben (dus 2.0) dan kan je ze dus ook best per kant (links/rechts) in serie zetten zodat je 8 ohm krijg. Dan passen opeens veel meer versterkers. Als deze speakers standaard aanwezig waren lijkt het me dat het reguliere speakers zijn dus gewoon op een normale versterker kunnen

In dat geval is een simpel auto versterker / eindtrap ook al bruikbaar (mits je het volume via de pc kan regelen) zoiets bv http://link.marktplaats.nl/1001307922 voldoet nog aan het formaat ook :) is wel 12 volt trouwens. Kan je nergens 12 volt van de accu's afhalen ?

zit er trouwens niet gewoon een autoradio (aansluiting) in de boot ? dat zie je wel vaker. Daar kunnen dan de speakers op en via een aux in de pc. heb je zowel radio als pc

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 15-01-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wagenveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:47:
TK2050 is ook een leuke chip, wat meer power dan de 2021. Maar ook wat duurder natuurlijk.
En behoeft meer stroom, een grotere voeding dus. 24v 10A zal wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Ray schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:48:
als je gewoon overal geluid wilt hebben (dus 2.0) dan kan je ze dus ook best per kant (links/rechts) in serie zetten zodat je 8 ohm krijg. Dan passen opeens veel meer versterkers. Als deze speakers standaard aanwezig waren lijkt het me dat het reguliere speakers zijn dus gewoon op een normale versterker kunnen

In dat geval is een simpel auto versterker / eindtrap ook al bruikbaar (mits je het volume via de pc kan regelen) zoiets bv http://link.marktplaats.nl/1001307922 voldoet nog aan het formaat ook :) is wel 12 volt trouwens. Kan je nergens 12 volt van de accu's afhalen ?

zit er trouwens niet gewoon een autoradio (aansluiting) in de boot ? dat zie je wel vaker. Daar kunnen dan de speakers op en via een aux in de pc. heb je zowel radio als pc
In de oude situatie was er een autoradio op de speakers aangesloten, zonder verder een versterker ertussen. De situatie is inmiddels dat de autoradio is overleden (iets met kortsluiting ofzo :+ ) en er een computer bij is gekomen, die onder andere gebruikt wordt om navigatiekaarten weer te geven. Af en toe een stukje geluid is dan wel handig. :)

In de oude situatie met autoradio was het volume van de speakers in principe voldoende. Ik weet niet wat een gemiddelde autoradio aan vermogen levert?

Om het over de voeding te hebben: er is hier zowel 220V als 24V beschikbaar. Helaas geen 12 V.. In de beroepsscheepvaart is zowat alles 24V. Misschien is een autoradio dan toch wel de beste oplossing. Heeft iedere autoradio een Aux-ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Nee dat hebben ze niet allemaal en ik weet zo niet meer precies hoe het zit met die 24 volt en auto radio's. Standaard lopen die op 12 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
matroosoft schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:06:
[...]

In de oude situatie was er een autoradio op de speakers aangesloten, zonder verder een versterker ertussen.
Zeg dat dan meteen :P
Om het over de voeding te hebben: er is hier zowel 220V als 24V beschikbaar. Helaas geen 12 V.. In de beroepsscheepvaart is zowat alles 24V. Misschien is een autoradio dan toch wel de beste oplossing. Heeft iedere autoradio een Aux-ingang?
Ik kan verder niks vinden wat aan je eisen voldoet, behalve autoradio's :P Je hebt ze al vanaf een tientje of 5, 6 met aux in, ook wel goedkoper, maar dan ga je in de richting van kijkshopmerken en daar krijg je spijt van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De gemiddelde (12v) autoradio geeft maximaal 10 watt. De TK2050 lijkt mij hier de beste optie, het zal hoe dan ook een behoorlijke vooruitgang zijn. Of dat qua kwaliteit echt te merken valt met die speakers is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Ben even aan het kijken voor een autoradio.. Wat moet ik met een autoradio waarvan alleen het PMPO vermogen wordt opgegeven? :? Waardeloze marketingtruc.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door matroosoft op 15-01-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je moet hem links laten liggen, dat is wat je er mee moet :). RMS waarde klopt vaak ook niet. Elke autoradio, zonder uitzondering, levert maximaal 16 watt in 4 ohm per kanaal @12v. Als je meer output wilt moet je het voltage verhogen of de weerstand verlagen. Maarja, 16 watt output op de doos staat ook zo armzalig. Er is bijna geen enkele fabrikant die de werkelijke specs vermeld.

Ohja: let op dat het wel een 24v moet zijn, een 12v radio gaat niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 15-01-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
lutkeveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:57:
Je moet hem links laten liggen, dat is wat je er mee moet :). RMS waarde klopt vaak ook niet. Elke autoradio, zonder uitzondering, levert maximaal 16 watt in 4 ohm per kanaal @12v. Als je meer output wilt moet je het voltage verhogen of de weerstand verlagen. Maarja, 16 watt output op de doos staat ook zo armzalig. Er is bijna geen enkele fabrikant die de werkelijke specs vermeld.

Ohja: let op dat het wel een 24v moet zijn, een 12v radio gaat niet werken.
Mm.. wist niet dat er ook 24V radio's waren. Nou ja, ander pakken we wel een omvermertje/adapter. Heeft die max van 16 Watt ermee te maken dat de versterker anders actief gekoeld zou moet worden? Leuk, zo leer ik ook nog het één en ander over audio.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
maximale output bereken je zo: (voltage in het kwadraat) delen door (weerstand speaker x2) keer de efficiëntie van de versterker. Bij 12 volt, 4 ohm en maximale efficientie (93%) kom je uit op ongeveer 16 watt. Je kan het verhogen door een efficiente (class D) versterker te gebruiken die zijn stroom krijgt via een step up converter. Dat kost de fabrikant veel geld, terwijl er weinig mensen op letten. Daarom blijft het meestal bij 16 watt max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

matroosoft schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:14:
[...]

Mm.. wist niet dat er ook 24V radio's waren. Nou ja, ander pakken we wel een omvermertje/adapter. Heeft die max van 16 Watt ermee te maken dat de versterker anders actief gekoeld zou moet worden? Leuk, zo leer ik ook nog het één en ander over audio.. :)
nee meer met de voedingspanning en weerstand
(even uitgaan van een 12 volt motor)

P=UxI=U2/R
P=122/4 en dat is bij gelijk stroom
Voor een fatsoenlijke sinus kun je beter uitgaan van 12/wortel2 als spanning dan kom je op 18 watt
Trek nog wat verliezen af in de versterker. dan komt 16 aardig in de buurt.

Dan zijn we stieken al uitgegaan van een H-brug omdat we ergens een negatieve kant uit moeten creeren.
Maar 12 volt is meestal in praktijk 13,8 volt (open klemspanning van de accu) of hoger 14-14,5 volt wanneer de accu geladen wordt.

Maar maakt het veel uit voor de ervaring in de auto? nee. 4x15 (echte! rms)watt. is best wel hard.ik neem even aan dat dit voor jouw "kleine" ruimte ook meer dan genoeg zal zijn

10 watt is 2x zo hard als 1 watt
100 watt is 2x zo hard als 10 watt
etc.

Radios met 24 volt? vrachtwagens hebben vaak 24volt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Bedankt voor de bijdragen tot nu toe, allemaal! Heb een hoop geleerd en het heeft sowieso erg geholpen. Wat hebben we toch een topforum.. :D

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een autoradio toch de meest efficiënte en effectieve oplossing is. :) Vooralsnog kijk ik even naar dit model: Pioneer DEH-1600UB Iemand ervaringen met deze autoradio?

Ik zit nog met het probleem dat zowat iedere autoradio de Aux-ingang aan de voorkant heeft.. Logisch natuurlijk. 8)7 Maar voor mij een probleem, want ik wil graag alles uit het zicht wegwerken, de PC staat ook onder het dashboard. Ik denk dat ik maar een haakse 3.5 mm jack bestel op DealExtreme, dan lijkt het nog wat.

Suggesties zijn overigens nog steeds welkom!

@lutkeveld: ik vind je idee van een los bordje op zich super, maar ik heb niet al teveel tijd om alles te installeren / aan te sluiten, en wil graag alles snel, goedkoop en netjes afgewerkt hebben. :) Voor zo'n los bordje moet je ook weer een passende behuizing kopen enz., enz. Je kan hem op Ebay natuurlijk wel bestellen met behuizing, maar dan komt hij boven de bovenste oppergrens van het budget.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
JVC heeft een paar modellen met front én rear aux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Stom, stom.. Ik dacht ineens aan de autoversterker die m'n werkgever in zijn Suzuki Swift had zitten. Die wou hij kwijt, want vervoerd regelmatig dingetjes in z'n kofferbak. Die zat dus aardig in de weg. Wat denken jullie? Is deze versterker bruikbaar?

4 channel, 15 Watt RMS.. (denk dat deze wel klopt :) )

Waarom ik me afvraag of zo'n versterker wel kan: het signaal wat uit de autoradio komt is volgens mij al voorversterkt en het signaal uit de PC niet. Klopt deze redenatie?

Nog een vraagje: er zit tweemaal een zekering in van 5A. Een omvormer / adapter 220V > 12V, 5A is dan goed? Of juist 10A (2 x 5A)?

Edit: aanvulling

[ Voor 13% gewijzigd door matroosoft op 16-01-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Een pc kun je gewoon aansluiten op zo'n versterker, alleen moet je wel alle ingangen aansluiten om uit alle vier de speakers geluid te krijgen. Dat betekent dat je een splitter moet gebruiken, of dat je twee kabels van je pc naar de versterker moet trekken. Ook de remote moet je niet vergeten, die zorgt ervoor dat de versterker aan gaat. Normaal krijgt hij dat signaal (gewoon 12v) van de autoradio, maar als je die niet gebruikt moet je iets anders verzinnen. Het makkelijkst is gewoon de 12v van de versterker via een schakelaar naar de remote af te takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:15:
Een pc kun je gewoon aansluiten op zo'n versterker, alleen moet je wel alle ingangen aansluiten om uit alle vier de speakers geluid te krijgen. Dat betekent dat je een splitter moet gebruiken, of dat je twee kabels van je pc naar de versterker moet trekken. Ook de remote moet je niet vergeten, die zorgt ervoor dat de versterker aan gaat. Normaal krijgt hij dat signaal (gewoon 12v) van de autoradio, maar als je die niet gebruikt moet je iets anders verzinnen. Het makkelijkst is gewoon de 12v van de versterker via een schakelaar naar de remote af te takken.
Mooi! Ik neem aan dat je bedoelt dat ik dan de PLUS van de versterker door moet lussen naar de remote, met eventueel een schakelaar ertussen?

[ Voor 39% gewijzigd door matroosoft op 16-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jup

Nou ja als het echt een "schip" is met een constante stroomvoorziening met generator enzo. zou ik me geen zorgen maken over het aan en uitzetten. Als er tijden zijn dat er alleen op accuspanning gewerkt word dan ja. dan wel een schakelaar er in zetten.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
fish schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:35:
jup

Nou ja als het echt een "schip" is met een constante stroomvoorziening met generator enzo. zou ik me geen zorgen maken over het aan en uitzetten. Als er tijden zijn dat er alleen op accuspanning gewerkt word dan ja. dan wel een schakelaar er in zetten.
Ik heb in het dashboard nog een WCD over. Daar staat constant stroom op van de omvormer. Die levert geen zuivere sinus maar gemodificeerde sinus. Kan dat een probleem zijn voor die versterker?

Edit:

Las dit op internet:
Werkt ALLEEN met zuivere sinus omvormer:
- (...)
- HiFi-set (gemodiceerde sinus geeft brom in de luidsprekers)
Dat gaat waarschijnlijk ook niet werken, hoewel de voormalige radio het wel deed. :? Iemand ervaringen?

[ Voor 19% gewijzigd door matroosoft op 16-01-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als de voormalige radio het goed deed zou ik het doen ....wat valt er te verliezen ? je hebt hooguit een brom en hij is gratis nam ik aan. bromt ie, regel je wat anders.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
met oudere trafo´s is dat wel een probleem. Met hedendaagse lineare of ´switch mode´ voedingen gaat dat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

heb je de oude radio nog ? kijk daar eens op en op hoeveel volt werkte die ? als dat 12 is kan 1:1 de zaak aansluiten (wellicht dat er simpelweg al iets in de boot geregeld is)

Let wel op dat de versterker wellicht wat meer stroom vraagt dan een radio en dus mogelijk een keer ergens een zekering sneuvelt (in het beste geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

Schepen en vrachtwagens werken idd op 24V ipv 12V. Inderdaad even kijken waar de vorige radio op werkte. Daarnaast zijn er ontstoringssetjes te koop (een grote condensator met wat spul eromheen) die een brom kunnen verhelpen.
En 16 watt is hard genoeg!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1