Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• Wopper89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Hallo allen,

Sinds kort woon ik op mezelf en ben ik verstoten van het goed-werkende netwerk wat ik bij mijn vader thuis had. Bij mijn vader woonde ik in een rijtjeshuis, waar ik zelf een Netgear-router had geplaatst. Deze werkte altijd goed - mede omdat het niet heel druk was met draadloze netwerken. Nu woon ik in een appartement, waar het beduidend drukker is. Op mijn nieuwe adres heb ik internet van Ziggo, waarbij hun (uiterst waardeloze) Ubee-modem is meegeleverd. Ik had nog een oude wifi-router (een Netgear met 802.11b/g-router) maar ook deze werkt niet naar behoren.

Het probleem is als volgt: de aanwezige telefoons en andere apparaten (wat minimaal is, aangezien het meeste bekabeld gebeurt) hebben wél gewoon verbinding met het netwerk, maar om de zoveel tijd is data-verkeer niet mogelijk. Op de telefoons resulteert dit in het te laat doorkomen van bijvoorbeeld whatsappberichten en het niet kunnen gebruiken van applicaties. Op de laptop gebeurt dit gelukkig een stuk minder vaak, maar het blijft ergerlijk.

Ik werk zelf bij een telecomprovider, waardoor ik wel e.e.a. weet van de optimale instellingen voor wifi-netwerken. Alles is ook al geprobeerd, zoals het wijzigen van de beveiliging van WPA2-PSK naar WPA-PSK. Het beste kanaal is al geselecteerd en ook zijn alle varianten van 802.11b/g/n/mixed-modes geprobeerd. Het probleem blijft echter steeds bestaan.

Ik wil graag een nieuwe router kopen, waarbij mijn budget op ca. 40 euro ligt. Het moet een 802.11n-router zijn en bij voorkeur een router waarop dd-wrt te gebruiken is. Wie kan mij van een goed advies voorzien voor een aan te schaffen router?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Tja...eerste stap (lijkt mij) is om in de pricewatch te gaan zoeken. Als je filtert op 802.11n icm max prijs van €40,= dan staat op de eerste plaats pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Lijkt me simpel dus...

Tenzij je meer eisen hebt, dan zal je de filter in de pricewatch moeten uitbreiden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Wopper89 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:35:
Ik wil graag een nieuwe router kopen, waarbij mijn budget op ca. 40 euro ligt. Het moet een 802.11n-router zijn en bij voorkeur een router waarop dd-wrt te gebruiken is. Wie kan mij van een goed advies voorzien voor een aan te schaffen router?
Alsjeblieft... zelf controleren of dd-wrt mogelijk is. De suggestie van lier is een hele fijne router voor een mooie prijs, maar ondersteunt geen 5 GHz (wat mogelijk je probleem kan oplossen).

Mogelijk heb je meer eisen?
- Gigabit?
- 5 GHz?
- Merkvoorkeur?

Los van het feit dat je misschien niets op gaat schieten door blind een router te vervangen? Als je met de Ziggo router geen internetverbinding hebt, ga je dat met een nieuwe router ook niet oplossen gok ik zo. Het probleem zit ergens anders, dat moet je eerst traceren.

Wat is het beste kanaal? Heb je de eventuele babyfoons ook meegenomen?
Bekabeling gecheckt/vervangen?
Om wat voor laptop en telefoons hebben we het?

Zie ook bijv. Router gezocht! Help! met één router kun je -bijna- nooit je hele huis meer dekken, dus waar (ten opzichte van de router) ondervind je uitval?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Wopper89 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:35:
[...]

Ik werk zelf bij een telecomprovider, waardoor ik wel e.e.a. weet van de optimale instellingen voor wifi-netwerken. Alles is ook al geprobeerd, zoals het wijzigen van de beveiliging van WPA2-PSK naar WPA-PSK. Het beste kanaal is al geselecteerd en ook zijn alle varianten van 802.11b/g/n/mixed-modes geprobeerd. Het probleem blijft echter steeds bestaan.

Er is iets tegenstrijdigs aan dit bericht: heb heel veel verstand van netwerken en WiFi (omdat je bij een telecomprovider werkt? Ik maak veel kilometers, dus ik kan goed autorijden?), maar kan geen PriceWatch bedienen? :?

Anyway, on topic!, vertel eens wat meer over welke settings je nu hebt ingesteld; kanaal, security, etc...
Weet je wel zo zeker dat je internetverbinding wel zo stabiel/snel is? Heb je het al geprobeerd direct aan het modem. Speed testje maar eesn doen en hier posten.

• Wopper89
Jolke schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:38:
[...]

Er is iets tegenstrijdigs aan dit bericht: heb heel veel verstand van netwerken en WiFi (omdat je bij een telecomprovider werkt? Ik maak veel kilometers, dus ik kan goed autorijden?), maar kan geen PriceWatch bedienen? :?

Anyway, on topic!, vertel eens wat meer over welke settings je nu hebt ingesteld; kanaal, security, etc...
Weet je wel zo zeker dat je internetverbinding wel zo stabiel/snel is? Heb je het al geprobeerd direct aan het modem. Speed testje maar eesn doen en hier posten.
Ik zeg niet dat ik er veel verstand van heb, maar weet er wel e.e.a. vanaf ;) Ik kan wel pricewatch bedienen, maar het topic is meer aangemaakt voor advies/ervaringen. Was gewoon benieuwd wat jullie mij aanbevelen en waarom. Ik heb uiteindelijk een Netgear WNR3500v2 gekocht. Tot nu toe werkt alles als een trein.

Bekabeld is de verbinding helemaal top, dus aan de stabiliteit van de verbinding twijfel ik niet. De snelheid van 60 Mbit wordt ook nagenoeg altijd gewoon behaald wanneer ik bekabeld werk.
Miyamoto schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Alsjeblieft... zelf controleren of dd-wrt mogelijk is. De suggestie van lier is een hele fijne router voor een mooie prijs, maar ondersteunt geen 5 GHz (wat mogelijk je probleem kan oplossen).

Mogelijk heb je meer eisen?
- Gigabit?
- 5 GHz?
- Merkvoorkeur?

Los van het feit dat je misschien niets op gaat schieten door blind een router te vervangen? Als je met de Ziggo router geen internetverbinding hebt, ga je dat met een nieuwe router ook niet oplossen gok ik zo. Het probleem zit ergens anders, dat moet je eerst traceren.

Zie ook bijv. Router gezocht! Help! met één router kun je -bijna- nooit je hele huis meer dekken, dus waar (ten opzichte van de router) ondervind je uitval?
Het dekken van het hele huis (het is 'slechts' een appartement) is geen probleem voor de Netgear, waar het Ziggo-modem toch duidelijk tekort schoot. Het probleem is nog geeneens de dekking, maar gewoon de werking in het algemeen. Het niet-werken van de verbinding (waarbij de smartphones/tablet vol bereik hebben, maar geen data meer plaatsvindt voor soms wel een kwartier tot een half uur. De laptop geeft dan de melding dat alleen lokale toegang mogelijk is) gebeurt ook wanneer we de apparatuur binnen een paar meter van het modem hadden. De volgende apparaten worden (met de nieuwe router naar tevredenheid) gebruikt:

- Samsung Galaxy S3
- HTC One X
- Asus Transformer TF101
- Dell laptop met Windows 7

Problemen deden zich op alle apparaten voor (ook op smartphones van vrienden/familie die langskomen) en lijken nu opgelost met de nieuwe router.

[ Voor 5% gewijzigd door Wopper89 op 13-01-2014 09:55 ]

• Wopper89
Update: het leek met de nieuwe router goed te gaan, maar inmiddels loop ik daar tegen dezelfde problemen aan (al is de onderbreking vaak kortstondiger dan bij het modem van Ziggo).

Bekabeld werkt alles, maar draadloos (oa. op smartphones en tablet) werkt het niet goed. De draadloze verbinding is er, maar er vindt geen data-overdracht plaats. Dit houdt maximaal een paar minuten aan, waarna alles weer werkt. Heel soms valt de gehele wifi-verbinding weg na een paar minuten, waarna de verbinding na ca. een minuut weer hersteld wordt. Wanneer deze problemen zich voordoen, werkt alle bekabelde apparatuur prima.

Wie kan me verder helpen?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Miyamoto schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:00:
[...]

En aanvullend:
Downloads aan staan?
Geen WiFi verbinding: Krijg je geen IP? Of heb je wel een geldig IP maar kun je niet surfen?

• Wopper89
Miyamoto schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:03:
[...]

En aanvullend:
Downloads aan staan?
Geen WiFi verbinding: Krijg je geen IP? Of heb je wel een geldig IP maar kun je niet surfen?
Zal op zowel jouw post als de door jou gequote tekst reageren.

Het beste kanaal in mijn geval, aldus InSSIDer, is 1. Gezien de netwerken hier in de buurt, zal dit ook inderdaad heel goed kunnen kloppen qua hoeveelheid overlap.

Babyfoons zijn hier thuis niet van toepassing.

Bekabeling is gecheckt. Probleem doet zich met verschillende kabels tussen modem en router voor. Ook wanneer de router wordt geplaatst op de plek van mijn pc (welke nooit problemen heeft via een bekabelde verbinding), werkt wifi niet goed.

Laptop die wordt gebruikt is een Dell Studio 15 met Windows 7. Smartphones zijn HTC One X, Samsung Galaxy S4 en een iphone (4S geloof ik; het is niet mijn telefoon dus ik weet het nu niet 100% zeker). Tablet die wordt gebruikt is een Asus TF101.

Downloads staan niet standaard aan. Op momenten van testen staan eigenlijk alleen de draadloze apparaten aan en worden deze niet intensief gebruikt; alleen voor lichte toepassingen (mail/facebook/whatsapp/surfen). De problemen doen zich echter ook 'gewoon' voor wanneer via een bekabelde computer of mediacenter wordt gedownload.

Wanneer de wifi niet werkt hebben de betreffende apparaten wél gewoon een IP adres en is ook gewoon een volledig bereik te zien op het betreffende apparaat. Heel soms valt de verbinding even helemaal weg, en herpakt deze zich na enkele seconden tot een minuut weer.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Ik zou toch eens op zoek gaan naar apparatuur dat een signaal uitzend en stoort op de verbinding.
Magnetron, Koelkast, Telefoon, Babyfoon, en aangezien je in een appartement woont hoeft het niet ze zijn dat de oorzaak in je appartement ligt, kan ook bij een van je buren zijn.

Ik heb ook eens meegemaakt dat een babyfoon in een straal van 50 meter alle Wifi platlegde, en dus niet alleen de eigen verbinding.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Wopper89
yzf1kr schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:20:
Ik zou toch eens op zoek gaan naar apparatuur dat een signaal uitzend en stoort op de verbinding.
Magnetron, Koelkast, Telefoon, Babyfoon, en aangezien je in een appartement woont hoeft het niet ze zijn dat de oorzaak in je appartement ligt, kan ook bij een van je buren zijn.

Ik heb ook eens meegemaakt dat een babyfoon in een straal van 50 meter alle Wifi platlegde, en dus niet alleen de eigen verbinding.
Ik denk dat er weinig anders op zit dan de buren eens navragen of zij tegen dezelfde problemen aanlopen. Van de directe buren weet ik dat er sowieso geen kinderen zijn. Aan de andere kant hebben we geen buren. Maar geen idee wat voor bewoners we boven/beneden hebben (A)

Ik kan inmiddels wel uitsluiten dat het probleem in de verbinding tussen modem en router zit. Mijn pc zit bekabeld op de router en werkt altijd goed. Ook hebben niet alle mobiele apparaten tegelijkertijd problemen.

• Wopper89
Na wat verder zoeken, aansluiten en testen, is er goed nieuws van deze kant: het werkt

Ik heb Ziggo mijn Ubee-modem in bridged mode laten zetten, aangezien dit modem schijnbaar alle problemen kan veroorzaken. Na het schakelen naar bridged mode, heb ik een kabel van het modem (LAN1) op de router (WAN) aangesloten. Na een herstart van de router, pakte deze het WAN IP-adres binnen een paar minuten op. Dit heb ik vorige week laten doen (woensdag of donderdag, meen ik) en tot nu toe werkt alles helemaal prima.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Mooi dat het werkt en ook goed dat je de terugkoppeling hier maakt. Altijd fijn al er naast problemen ook antwooren worden gemeld :)
Pagina: 1