Router gezocht! Help!

Pagina: 1
Acties:

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 11:33
Hallo allen!

Onze wifi thuis is niet helemaal top, of dit te maken heeft met de router, welke na een jaar of 5 natuurlijk al lang aan vervanging toe is, of met recente verbouwinkjes (lijkt me sterk, hier gaat het niet om grote muren slopen/bijzetten maar dat terzijde), is het nu toch echt tijd voor eens een goede router, waarmee we eindelijk van dit grote punt van ergernis af zijn.

Even wat toelichting:
Ons huis is een vrijstaand huis, redelijk groot, en zal voor een router niet het meest ideale huis zijn, aangezien er nogal wat leidingen, betonijzer, stroomdraden door de muren en vloeren liggen.

Nu hebben we een aantal maanden terug een tp link extender laten installeren door een kennis, echter, dit werkt voor geen meter. Zolang deze ingeplugt zit werkt de printer niet, wifi is alsnog bagger, ga zo maar door.

Dat is dus ook de reden dat ik graag 1 enkele router/acces point zou hebben die in de meterkast hangt, en we vervolgens overal in huis fatsoenlijke wifi hebben.

Verder zijn er ook weinig eisen wat betreft snelheid etcetera, liefst zo snel mogelijk natuurlijk, maar dit is geen belangrijk of uitzonderlijk issue.
Het enige echt belangrijke is dus eigenlijk dat we overal in huis een sterke wifi ontvangst hebben.

Verder,
Wat betreft de verbruiksapparatuur: In ons huis gebruiken gemiddeld ongeveer 3 telefoons en 1 laptop tegelijkertijd wifi, met pieken die tot 5 telefoons en 3 laptops gaan.

We hebben een modem van motorola waar een mooie netwerkkabel uitkomt die naar de router loopt (lijkt me logisch maargoed).

Aangezien ik totaal niet thuis ben in de wereld van netwerken etc. vraag ik het hier, wie kan mij een geschikte router aanbevelen? Hij mag gerust wat meer kosten, als hij maar goed is.

Graag hoor ik van jullie!
Groeten, Arno

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Arnodekkers1995 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:49:
Dat is dus ook de reden dat ik graag 1 enkele router/acces point zou hebben die in de meterkast hangt, en we vervolgens overal in huis fatsoenlijke wifi hebben.
Dat kun je vergeten en hoeft ook niet.
Je haalt wat termen door elkaar. Een extender/repeater werkt inderdaad zoals je beschrijft: soms goed, vaak niet. Een Access Point is een heel ander verhaal. Dat is een WiFi transmitter die bedraad is aangesloten op de hoofd-router. Zeker gezien je verhalen over de gebruikte materialen in je huis, zul je waarschijnlijk ten minste per verdieping één AP nodig hebben.

Voor de apparaten is van belang welke WiFi standaarden en frequentie ze aankunnen. b/g/n(/ac)? 2,4 GHz en/of 5 GHz.

Wil je ook een gast-netwerk?

Heb je een budget in gedachte? Je moet denken aan € 50,- tot € 150,- per AP wat je kwijt bent.

Voorzetje:
Enkel 2,4 GHz: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Ook 5 GHz en gast-netwerk: pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En mocht je WiFi-ac willen, dan kun je de TP-Link Archer C7 overwegen.

Ik zou iig minimaal twee (begane grond/zolder) nemen, drie als je >100Mbps op de meeste plekken wil hebben.

Een apparaat gaat prima als je een houten bungalow hebt, maar in Europa, zeker in NL met alle beton, kun je dat schudden.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Inderdaad, ik zou per vedieping een goed AP neerzetten die met een UTP kabel aan het modem/router verbonden zit. Gezien het wat mag kosten, zou ik zeker investeren in aparatuur met 3 anntennes, en als je devices het ondersteunen ook voor AC support.

Verder kun je alle APs hetzelfde SSID en key meegeven als de router, zodat je door het huis kan lopen, zonder je per verdieping opnieuw aan te hoeven melden op een ander AP.

Heb je nog devices - NAS, server, etc.. - die een snelle èn stabiele verbinding nodig hebben? Dan kan je nog een netwerkswitch voor het AP aansluiten.

Verwijderd

Jolke schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:31:
Verder kun je alle APs hetzelfde SSID en key meegeven als de router, zodat je door het huis kan lopen, zonder je per verdieping opnieuw aan te hoeven melden op een ander AP.
Dit lijkt me de beste oplossing, ik zou trouwens gewoon de huidige router laten staan en 1 netwerkkabel naar de nieuwe trekken en die daar hetzelfde SSID e.d. geven, dan ben je voor 80 tot 100 euro waarschijnlijk klaar.

Een router is trouwens na 5 jaar gewoon nog prima bruikbaar, het is niet zo dat ze na verloop van tijd minder gaan werken ofzo.

Ik red het trouwens in ons huis met 1 router in het wat duurdere segment, maar het was wel even zoeken waar hij het beste kon hangen voor ontvangst boven. Met een wifi metertje op je telefoon kan je in iedergeval nu al de situatie goed in kaart brengen, daarna experimenteren met een 2e router erbij en dan ben je wellicht al klaar.

Als het apparaat dat door die kennis geplaatst is niet goed werkt zou je dat ook kunnen oplossen, dat klinkt alsof het zou moeten werken, die interventie met de printer begrijp ik niet, waarom laat je dat accespoint niet uitzenden op een ander kanaal dan de printer?

Ik zou in iedergeval gezien je kennis er iemand bijhalen die er wat verstand van heeft, het klinkt allemaal niet als heel lastig zo van wat ik lees.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 09:42 ]

• Fietstasss
Hmm, een accespoint op de beneden en bovenverdieping moet wel mogelijk zijn, moeten we even een kabeltje trekken van de meterkast beneden naar boven dus..

Verder, wat betreft de 2,4 en 5ghz, dit zou ik zo niet durven zeggen, het gaat hier om een aantal zeer recente laptops uit het hogere segment, een aantal Iphones, en nog enkele android apparaten.
Overigens, voor die 20 euro verschil ga ik niet moeilijk doen ;)

Stel, we zouden een netwerkkabel van beneden naar boven leggen, en vervolgens 2 stuks TP-Link TL-WDR4300 aanschaffen, waarvan we er 1 boven hangen, en 1 beneden, dan is de kans dus groot dat het allemaal netjes werkt?

(En wat betreft bekabeling, dit zou dus betekenen, van het modem (in de meterkast) naar TP-Link #1 (ook in de meterkast). En vervolgens vanuit 1 van de LAN uitgangen van TP-Link #1 een kabel naar boven, naar TP-Link #2 ?
Klopt dit?

Alvast bedankt allemaal!

Groeten Arno

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arnodekkers1995 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 10:34:
Hmm, een accespoint op de beneden en bovenverdieping moet wel mogelijk zijn, moeten we even een kabeltje trekken van de meterkast beneden naar boven dus..

Verder, wat betreft de 2,4 en 5ghz, dit zou ik zo niet durven zeggen, het gaat hier om een aantal zeer recente laptops uit het hogere segment, een aantal Iphones, en nog enwikele android apparaten.
Overigens, voor die 20 euro verschil ga ik niet moeilijk doen ;)
Ik zou sowieso dualband apparatuur aanraden. 5GHz is - als je verbinding hebt - vrijwel altijd sneller en stabieler dan 2.4GHz, maar omgekeerd zijn er plekken (zoals badkamers) waar 5GHz gewoon niet komt. Je wilt daarom allebei.
Stel, we zouden een netwerkkabel van beneden naar boven leggen, en vervolgens 2 stuks TP-Link TL-WDR4300 aanschaffen, waarvan we er 1 boven hangen, en 1 beneden, dan is de kans dus groot dat het allemaal netjes werkt?
Hangt af wat je eisen zijn. Als het puur gaat om verbinding denk ik dat het zo moet lukken. Als het ook gaat om zekere minimale snelheid zou ik slag om de arm houden en alsvast rekening houden met een derde ertussenin.

Let trouwens wel dat je de alleen de eerste als router inzet, de rest moet als AP. Iirc in die TP-links simpele optie. Anders hak je je netwerk namelijk in stukjes.
(En wat betreft bekabeling, dit zou dus betekenen, van het modem (in de meterkast) naar TP-Link #1 (ook in de meterkast). En vervolgens vanuit 1 van de LAN uitgangen van TP-Link #1 een kabel naar boven, naar TP-Link #2 ?
Klopt dit?
Klinkt goed. Als de modem alleen een moden is (dus zelf geen NAT doet) is dit de optimale manier. Als de modem zelf wel NAT doet kun je evt beide TP-Links daarop aansluiten, maar even goed kun je ze zoals beschreven daisy-chainen.

Oslik blyat! Oslik!

• Fietstasss
Oke, klinkt duidelijk allemaal..
Ik heb even opgezocht, we gebruiken nu deze router: pricewatch: Linksys WRT54GR Wireless-G Broadband Router with RangeBooster
Hiermee hebben we boven dus totaal geen bereik, of je moet net goed zitten..

Verder, ik heb even de pricewatch van de TP-Link TL-WDR4300 ingekeken, en zie in sommige reviews toch wat staan over een matig bereik.. Zijn er misschien nog betere optie's? (Uiteraard zullen deze een aantal tientjes duurder zijn, maar ik bekijk graag alle optie's..)

Dan nog één vraagje, bovenstaande persoon noemt een eventuele 3e accespoint, waar zou ik die moeten plaatsen? Wat bedoel je precies?

Iedereen bedankt voor de goede reactie's!

Groeten Arno

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen zullen altijd klagen over onvoldoende bereik als ze onrealistische verwachtingen hebben, zoals een heel huis met een enkele router/AP te kunnen bedienen. Zou er niet zo zwaar aan tillen, maar als je een goede vergelijkende review wilt:

Voor 2.4GHz performance:
http://www.smallnetbuilde...arts/bar/111-2_4-ghz-dn-c
- daar doen de Asus RT-N66U en AC66U/AC68U het bijzonder goed, maar de al door mij genoemde TP-Link Archer C7 doet het ook niet slecht en levert ac voor minder dan de prijs van de Asus N66U.

Voor 5GHz performance:
http://www.smallnetbuilde...charts/bar/113-5-ghz-dn-c
- let wel dat getest is met ac clients, dus nogal logisch domineren de ac-devices de charts. Wederom Asus AC68U en TP-Link Archer C7 bovenaan, waarbij de Asus anderhalf keer zoveel kost als de TP-Link. Als je de ac-apparaten negeert komt de Asus N66U weer bovenaan (maar wederom, het is duurder dan de TP-Link Archer C7 die ook ac biedt). De TP-Link WDR4300 staat niet in deze tests, maar scoort in andere reviews ongeveer 80% van de N66U, maar tegen 50% van de prijs (muv een ronduit waardeloze review van HW.info waar ik totaal geen waarde aan zou hechten)

Kortom, voor significant betere performance dan de WDR4300 moet je rond de EUR 90 betalen per stuk voor ofwel de Asus N66U (WiFi-n only) danwel de TP-Link Archer C7 (WiFi-n en ac voor zelfde prijs). Die Archer C7 had ik al genoemd.

Mbt waar een derde AP moet komen: dat hangt helemaal af van hoe je huis in elkaar steekt. Zonder het te kennen of bouwtekeningen te hebben kan ik daar weinig ove zeggen behalve dat je ze zo ver mogelijk uit elkaar moet doen. Bij eengezinswoning met drie verdiepingen kun je denken aan router+AP beneden aan voorzijde huis, 2e AP 1e verdieping aan achterzijde, 3e AP 2e verdieping weer voorzijde.

Vraag is alleen of het nodig is in jouw situatie. Wederom de vraag: wat zijn de performance-eisen? Welke snelheid moet overal in huis minimaal behaald worden? Als dat <10Mbps is kun je waarschijnlijk met twee AP's toe.

Oslik blyat! Oslik!

• Miyamoto
Over de reviews en bereik: Dat ligt meer aan de persoon dan aan de router. WiFi is een lastig iets om in te (goed) stellen. Gewoon een router neerkwakken en denken dat het allemaal werkt is utopie. Natuurlijk lukt dat in sommige gevallen, maar lang niet altijd.

Het aantal AP's is ook afhankelijk van de grootte en indeling van je huis.

Ah, laat ook maar. Dion is me voor

Begin eens met twee AP's. Uitbreiden kan natuurlijk altijd.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:37
Volgens mij kan je de TL-WR1043ND bij Wehkamp goedkoper krijgen -->

http://www.wehkamp.nl/Zoe...&cmid=WEH&Ntt=TL-WR1043ND

• Fietstasss
Hmm, dus met 2 maal die Archer C7 ga ik een heel stuk vooruit?
Ook al lees ik daar ook erg veel negatieve reactie's wat betreft het bereik.. dit laat me toch niet helemaal koud..
Wil niet dat het probleem van slecht bereik zich dadelijk nog steeds voordoet natuurlijk.

Heb ik nog meer optie's, of is dit toch wel the best i can get?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals rooot en ik al aangaven, je gaat met het allerbeste product nog klachten hebben over bereik als je onrealistische verwachtingen hebt. Lees anders een paar reviews van mensen die het wel snappen ipv iedere jandoedel die denkt dat hij z'n hele betonbunker met een AP kan dekken...

Of andersom: lees voor de grap eens reacties van zelfde reaguurders op de Asus AC68U, een van de duurste maar ook hoogst aangeschreven routers van het moment. Zal exact zelfde zijn :o

Dit zijn goede reviews:
http://www.techradar.com/...-c7-ac1750-1198451/review
http://www.smallnetbuilde...d-gigabit-router-reviewed

Genoemde minpunten:
- ac performance met clients met Broadcom chips is niet optimaal (die Broadcom chip is sowieso brain-dead...)
- 2.4GHz performance niet zo goed als 5GHz. Duh, daar koop je geen high-end router voor.

Sowieso, die 2.4GHz performance hit is makkelijk te verklaren: slechts twee van de drie radio's en antenne's doen 2.4GHz, die is echt alleen voor legacy meuk toegevoegd. Logica is dat als je performance wilt, je toch 5GHz gebruikt, 2.4GHz is puur voor connectivity met oude meuk, en dan maakt snelheid niet uit.

Overigens gaat dat ook op voor bijvoorbeeld mijn Asus AC66U, die heeft ook maar 2x2:2 voor 2.4GHz en daarin presteert hij niet beter dan een Sitecom prutrouter van EUR 30. Maar 5GHz... daar is het een beest :)

[ Voor 52% gewijzigd door dion_b op 05-01-2014 17:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Fietstasss
Oke, dan denk ik dat het 2 maal de TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7 wordt :)
Even een kabeltje trekken van onder naar boven, gelukkig gaat dit vrij gemakkelijk, en dan hopelijk problemen opgelost :)

Zouden we de oude router eventueel ook nog kunnen blijven gebruiken (De Linksys dus) om bijvoorbeeld bijna buiten neer te hangen, zodat we buiten ook goede internet hebben?

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Nog 1 opmerking:
Als je een tamelijk groot huis hebt, en AP in je meterkast bevind zich bij de voordeur, dan is de kans groot dat je aan de andere zijde van je huis slecht bereik hebt. Het is een kwestie van de goede plek kiezen voor je AP (zo centraal mogelijk) OF 2 AP's beneden als je veel (dikke/gewapende) muren hebt. Ik weet niet of je in de zomer graag op je terras zit met je laptop? :)

Verwijderd

Als je op elke verdieping een AP plaatst en daar hetzelfde SSID gebruikt, moet je dan het kanaal overal gelijk hebben (zeg c11) of zorgen dat die elkaar niet overlappen waar mogelijk ( c3 - bg, c6 - 1st, c11 - 2nd, c3 - zolder ) of ligt dit aan de apparatuur die je gebruikt (wireless roaming?).

• Jolke
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:26:
Als je op elke verdieping een AP plaatst en daar hetzelfde SSID gebruikt, moet je dan het kanaal overal gelijk hebben (zeg c11) of zorgen dat die elkaar niet overlappen waar mogelijk ( c3 - bg, c6 - 1st, c11 - 2nd, c3 - zolder ) of ligt dit aan de apparatuur die je gebruikt (wireless roaming?).
Idd, zoals ik ook al zei :Y

• Miyamoto
Arnodekkers1995 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:51:
Zouden we de oude router eventueel ook nog kunnen blijven gebruiken (De Linksys dus) om bijvoorbeeld bijna buiten neer te hangen, zodat we buiten ook goede internet hebben?
De oude router kun je nog gebruiken, maar deze straalt natuurlijk alleen 802.11g uit. Geen n, geen 5GHz en al helemaal geen ac. De vraag is dus of dat wenselijk is. Nu maak je je netwerk future-proof en schakel je toch weer een oud apparaat in.

Ik zou dan eerder een WDR4300 erbij hangen om eventueel € 30,- te besparen. Al is dan de vraag of je wel moet besparen op dat bedrag als je het eigenlijk goed wilt doen... Maar dat hangt ook van je beurs (en eventueel vrouwlief) af :)

Alles natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van je tuin en de plaatsing van de routers binnen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:26:
Met meerdere AP's moet je juist niet overal gelijk kanaal gebruiken, dan gaan je APs met elkaar interfereren :o

Repeaters moeten per definitie op zelfde kanaal, AP's per defintie niet. Hou die twee uit elkaar...

We leven niet meer in WiFi-b tijd trouwens, je hebt vier kanalen die niet interferen in 2.4GHz: 1, 5, 9, 13. Pak daar drie verschillende van. Voor 5GHz luistert het niet zo nauw, je hebt daar vier kanalen die je vrij kunt kiezen (36, 40, 44, 48) en 15 andere die enkel automatisch geselecteerd kunnen worden. Je kunt in 5GHz dus beter op 'auto' zetten.

Als blijkt dat je veel overlap hebt met meerdere AP's kan het verstandig zijn om je zendvermogen terug te schroeven op een of meerdere APs om die overlap zo klein mogelijk te maken. Minder overlap is beter roaming.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 06-01-2014 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:11:
[...]

Met meerdere AP's moet je juist niet overal gelijk kanaal gebruiken, dan gaan je APs met elkaar interfereren :o
Dit was een vraag en niet een advies voor de TS, dank voor het antwoord.

• Jolke
dion_b schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:11:
[...]

Als blijkt dat je veel overlap hebt met meerdere AP's kan het verstandig zijn om je zendvermogen terug te schroeven op een of meerdere APs om die overlap zo klein mogelijk te maken. Minder overlap is beter roaming.
Dit omdat je dan niet te lang op een AP met 'slecht' ontvangst blijft hangen, maar snel overschakelt naar een betere AP.
Pagina: 1