Kwaliteit cd/dvd-speler van belang bij digital out?

Pagina: 1
Acties:

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
Ik zit hier al even mee, en kan geen geschikt topic vinden. Dus dan maar zo:

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een acceptabele audio-set. In ieder geval naar mijn idee :+
En aan de hand van dit topic, kwam langzaam het verlangen om cd's te luisteren bovendrijven. Op dit moment gaat het geluid van mijn ps3 en pc via hdmi naar de receiver, want dat zou de beste kwaliteit leveren. Mijn vraag is alleen: gaat hetzelfde op voor een cd/dvd-speler?

Ik heb namelijk rond lopen kijken naar een beetje cd-speler, en het valt me op dat die eigenlijk onder de 200 euro niet te krijgen zijn. Dit terwijl een beetje dvd-speler al voor 25 euro te koop is. Nu zal dit prijsverschil vast te maken hebben met de DAC die in de betreffende speler zit, maar als ik het signaal digitaal naar de receiver stuur, is de DAC toch helemaal niet van belang?

Dus, wie maakt met los. Is de kwaliteit van een audio cd via de digitale uitgang van een dvd-speler of zelfs mijn ps3, evengoed als dat van een cd-speler van 200+ euro? Of gaat die zon niet op.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Verwerking van het signaal vindt inderdaad plaats in de versterker, dus qua DAC maakt het niets uit.

Kwaliteit van het loopwerk maakt wel nog wat uit; denk aan:
- leesnauwkeurigheid (o.a. overslaan)
- bijgeluiden (loopwerk kan aardig ratelen)
- levensduur

Hoewel ik uit ervaring kan zeggen dat zelfs het loopwerk van duurdere (NAD) dvd-spelers wel eens te wensen over laat.

Verwijderd

Alle DVD/CD loopwerken worden in een of twee fabrieken wereldwijd gemaakt dus dat maakt geen bal uit. Maar wat digitaal signaal uit betreft zal de kwaliteit afhankelijk zijn van de gebruikte chipset maar volgens mij zijn die zo algemeen dat je er niet snel een bult bij zal vallen. Misschien als de rest van de onderdelen belangrijk kan zijn zoals voeding en de discrete componenten dat die zo slecht zijn dat het apparaat slecht presteert en/of snel kapot gaat.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mij lijkt het niks uit te maken: als je op een goedkope DVD-speler prima DVD's kan kijken, dan betekent dat het loopwerk goed is (geen leesfouten). Verder hoeft de DVD speler alleen het digitale signaal van de DVD/CD af te lezen en dit op de HDMI te zetten. Indien je verder zo min mogelijk opties en modificaties aanzet op de DVD-speler, moet dit al goed zijn.

Meer geld gaat vooral zitten in:
- merknaam
- look & feel
- duurzaamheid (dat is natuurlijk wel een pré)
- "hifi"-gevoel ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je betaald dus voor het analoge gedeelte maw. Een cd speler sluit je over het algemeen ook analoog aan zodat je de DAC in de speler gebruikt. Afhankelijk van de speler en receiver natuurlijk moet dat normaal gesproken wel een beter resultaat opleveren. DACs in een receiver zijn vaak van de goedkoopste variant.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Zoals Flozem en Noes al opmerkte zal het voor de kwaliteit van het verwerken van het geluid niets uitmaken. De DAC van de receiver wordt gebruikt, dus de DAC van de CD of DVD-speler (wat het duurste component erin is), is niet van toepassing. Nauwkeurigheid van loopwerk, bijgeluiden, bouwkwaliteit e.d. zijn daarmee dus eigenlijk nog de enigste verschillen, en die ga je waarschijnlijk ook niet opmerken in je huidige set. Het feit dat je de boel met HDMI aan elkaar knoopt is voor Home Theater doeleinden prima, en voor audio-doeleinden ook best goed, maar niet top. Bij High-end Hifi gebruik je namelijk geen receivers maar versterkers, wat eigenlijk per definitie al een analoog stereo-signaal oplevert aangezien de versterkers puur doen wat de naam zegt, namelijk versterken en dus niet van Digitaal naar Analoog Converten. Daar is een DAC voor bedoeld.

iRacing Profiel

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de antwoorden :) Dit maakt veel duidelijk.

Als ik het dan samenvat:
Het digitale signaal is voor elke prijsklasse dvd/cd hetzelfde. Maar een "high-end" cd-speler heeft een betere DAC dan een receiver, waardoor die uiteindelijk een betere geluidskwaliteit geeft.
Zoiets?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Moofnor schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:16:
Bedankt allemaal voor de antwoorden :) Dit maakt veel duidelijk.

Als ik het dan samenvat:
Het digitale signaal is voor elke prijsklasse dvd/cd hetzelfde. Maar een "high-end" cd-speler heeft een betere DAC dan een receiver, waardoor die uiteindelijk een betere geluidskwaliteit geeft.
Zoiets?
In heel grote lijnen wel ja. Het grootste gedeelte van de prijs zit in de DAC. Daarnaast kunnen loopwerk en degelijkheid van bouw, design etc. ook de prijs nog wat opdrijven, maar die verschillen zijn vrij klein. De DAC is met afstand het duurste in een high-end speler

iRacing Profiel

Pagina: 1