De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 116 Laatste
Acties:
  • 268.547 views

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 00:40

HMS

Megamind schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:37:
[...]

Even lastpass opnieuw installeren, is volgens mij een bekende bug.
Heeft niet geholpen :'(

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:15

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Krijg ik geen koekje van jou? :'(

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:44

F.West98

Alweer 16 jaar hier

alwinuzz schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:10:
[...]

Cool! Heb je het t-shirt gewonnen? Met een kangoeroe ofzo?
:F Dat is de Kangoeroe wedstrijd, daar doe ik allang niet meer aan mee.
Dit is de Wiskunde Olympiade. Ronde 2 is op lokale universiteiten, 130 beste leerlingen daar mogen dan naar TU Eindhoven komen voor de finale. Winnaars + veelbelovende leerlingen kunnen dan worden uitgezonden namens Nederland naar de Internationale Wiskunde Olympiades. Als ik daar bij hoor dit keer dan ga ik naar Thailand.
Uitwerkingen online; ik bleek 24 punten te hebben; 2 open vragen fout en 1 MC. Vorige jaren was 24 en meer naar 2e ronde, dus misschien net door. We'll see.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als je dan 5$ mee neemt heb je wel leuke leeftijdsgenoten. :+

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Moet ik daar eerst maar terecht komen....

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
alwinuzz schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:10:
[...]

Cool! Heb je het t-shirt gewonnen? Met een kangoeroe ofzo?
Ook ooit nog eens gewonnen, zo'n t-shirt. Toch zonde dat ik zo'n luie 6jes Havo'er was. Pas later op t hbo besefte ik meer dat ik t voor mezelf moest doen. Nu alweer ruim 8 jaar in dienst bij m'n eerste werkgever :)

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
(jarig!)
Welke leeftijds categorie is die wiskunde Olympiade?

Nothing to see here!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

4/5vwo. 6vwo mag niet meer meedoen.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-12 14:33
F.West98 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:18:
[...]

:F Dat is de Kangoeroe wedstrijd, daar doe ik allang niet meer aan mee.
Dit is de Wiskunde Olympiade. Ronde 2 is op lokale universiteiten, 130 beste leerlingen daar mogen dan naar TU Eindhoven komen voor de finale. Winnaars + veelbelovende leerlingen kunnen dan worden uitgezonden namens Nederland naar de Internationale Wiskunde Olympiades. Als ik daar bij hoor dit keer dan ga ik naar Thailand.
Uitwerkingen online; ik bleek 24 punten te hebben; 2 open vragen fout en 1 MC. Vorige jaren was 24 en meer naar 2e ronde, dus misschien net door. We'll see.
Ja de olympiade, die bedoel ik ook. 8 jaar terug (sjees tijd gaat snel) stond er een kangoeroe op het shirt dat ik daarmee won, in de 5e klas. Dus vandaar. :)

Zelfde shirt als Cartman denk ik!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 22:41
morguh!

Koffie?

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 21:55
Lekker Koffie, vandaag laaste dagje bij huidige werkgever, maandag bij de nieuwe!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-12 07:48
Een goedemorgen! pdbedie gooi er maar een bakkie in :).

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Jaaaa, koffie.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Ik heb mn blog overgezet van Wordpress naar Hexo. Wat een verademing. Een blog of pagina schrijven is as simple as
code:
1
$ hexo new post "title"
en dan kun je in markdown je post schrijven. Daarna met twee commando's is je post gedeployed. In mijn geval op Github pages, snel en gratis :)

code:
1
2
$ hexo generarate
$ hexo deploy

Nu nog de content updaten en wat posts schrijven.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

wouterwouter2 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:27:
Ik heb mn blog overgezet van Wordpress naar Hexo. Wat een verademing. Een blog of pagina schrijven is as simple as
code:
1
$ hexo new post "title"
en dan kun je in markdown je post schrijven. Daarna met twee commando's is je post gedeployed. In mijn geval op Github pages, snel en gratis :)

code:
1
2
$ hexo generarate
$ hexo deploy

Nu nog de content updaten en wat posts schrijven.
Ik zou wel een bugreport indienen over dat generarate geen goed Engels is, en dat er snel fouten kunnen worden gemaakt bij het typen van dat commando. :+

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:28:
[...]

Ik zou wel een bugreport indienen over dat generarate geen goed Engels is, en dat er snel fouten kunnen worden gemaakt bij het typen van dat commando. :+
Ik type te snel 8)7

• Solopher
Ik toevallig gisteren dit:
Goodbye WordPress: 2014 Will Be the Year of the Flat-File CMS

http://www.typeandgrids.c...e-year-of-flat-file-cmses

Grappig, dat jij je blog ook hebt omgezet :).

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:50
In het bureautje vlak naast mij is er een bespreking aan de gang in het Engels. Het Engels van de Vlamingen valt wel mee, maar er zit een Franstalig persoon bij en die klinkt zoals Inspector Clouseau uit de Pink Panther. :'( Ik zal maar wat muziek opzetten.

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12 11:33

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Laat ik in dit topic ook maar eens binnenvallen, de andere waar ik inzit zijn zo dood. Al als ik een paar pagina's terug lees vraag ik me af of ik er geen spijt van ga krijgen :9

Ik denk persoonlijk dat FFC niet zo zeer aanslaat, misschien onder de developers of mensen die gewoon net dat beetje meer verstand hebben van de ICT dan de gemiddelde gebruiker. Veelal mensen in mijn omgeving gebruiken Wordpress en daar komen ze dan nog maar net uit, maar ze bloggen en updaten hun site wel als de pest. Laat ze eens moeten werken via FTP of via CMD, ik voorzie dus dat mensen of hun website weggooien door iets verkeerds te doen :P

• Korben

Korben

() => {};

Solopher schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:40:
Ik toevallig gisteren dit:
Goodbye WordPress: 2014 Will Be the Year of the Flat-File CMS

http://www.typeandgrids.c...e-year-of-flat-file-cmses
Ik ben het wel eens met je verhaal, behalve 'WordPress is a great CMS'.
XzeroD schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:45:
Ik denk persoonlijk dat FFC niet zo zeer aanslaat, misschien onder de developers of mensen die gewoon net dat beetje meer verstand hebben van de ICT dan de gemiddelde gebruiker. Veelal mensen in mijn omgeving gebruiken Wordpress en daar komen ze dan nog maar net uit, maar ze bloggen en updaten hun site wel als de pest. Laat ze eens moeten werken via FTP of via CMD, ik voorzie dus dat mensen of hun website weggooien door iets verkeerds te doen :P
Gebruikers hoeven niet zelf in die bestanden te klooien; dat doet juist het CMS voor je. In de meeste gevallen heeft een gebruiker niet eens door dat het een database-loos systeem is.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Grijze Vos
  • Laatst online: 28-02 22:17
Bestaat zoiets? Ik heb er nog geen gevonden waar ik echt blij van word.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• PdeBie
Interessant om te lezen over dat FFC.
Ik vind voor de meeste zaken Wordpress ook zwaar over the top. Zeker voor simpele statische websites (like mine :+ ).

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:51:
[...]

Ik ben het wel eens met je verhaal, behalve 'WordPress is a great CMS'.

[...]

Gebruikers hoeven niet zelf in die bestanden te klooien; dat doet juist het CMS voor je. In de meeste gevallen heeft een gebruiker niet eens door dat het een database-loos systeem is.
Ah dan had ik het verkeerd begrepen, dan zou het nog wel potentie kunnen hebben inderdaad. :9 Wel word het lastig voor die paranoïde mensen die al hun bestanden op 644 zetten haha :P

• Korben

Korben

() => {};

pdebie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:01:
Ik vind voor de meeste zaken Wordpress ook zwaar over the top. Zeker voor simpele statische websites (like mine :+ ).
Een database-based systeem is überhaupt alleen interessant als je query's wilt kunnen uitvoeren op vrij grote hoeveelheden data, of als je content niet bestaat uit logische pagina's.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

pdebie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:01:
Ik vind Wordpress vooral slecht geprogrammeerd. Het begon als blog-platform wat zichzelf probeerde te upgraden naar full-blown CMS. Met als gevolg dat het een grote warboel is geworden.

De plugins, vaak geschreven door scriptiddies, maken het niet makkelijker om mijn mening over Wordpress naar boven bij te stellen.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:23
Fijn, kom je na een week weer op kantoor. Is er een nieuwe dev-server in gebruik genomen maar staan de permissies niet goed waardoor ik mijn eigen files niet meer mag bewerken |:(

En de sysadmin (met zijn nieuwe root pass).. Is out-of-the-office }:O

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

CrashOverDrive schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:06:
Fijn, kom je na een week weer op kantoor. Is er een nieuwe dev-server in gebruik genomen maar staan de permissies niet goed waardoor ik mijn eigen files niet meer mag bewerken |:(

Extra bakje koffie halen dan maar ? :+

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

CrashOverDrive schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:06:

je eigen pc/laptop voldoet toch ook prima als server?

• Solopher
Mja, ik heb zelf ook een hekel aan Wordpress. Wij hebben voor een klant een online reserveringssysteem gemaakt dat beviel ze zo goed of wij dan ook niet het beheer van de website wouden doen.

Maar die mensen die het gemaakt hebben, hebben plugins geïnstalleerd en vervolgens in de plugin bestanden wijzigingen doorgevoerd.

Het is niets voor mij, maar laatst wou iemand een simpele website, toen heb ik zelf maar Wordpress geïnstalleerd zodat deze persoon er zelf mee kan spelen en ik er verder geen werk aan heb ('t is op vrijwillige basis).

Maar voor mijn eigen blog kan het misschien een uitkomst zijn, daarnaast lijkt het mij ideaal voor mensen die een blog van een reis oid bijhouden en niet altijd over een internet verbinding beschikken, je kunt je post compleet voorbereiden en als je internet hebt publishen waardoor je je tijd in het internetcafé kunt verkleinen en meer kunt genieten van je vakantie :).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-12 16:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zo... Laatste dag vandaag. Flesje al binnen, laptop al ingeleverd, bureau al wat opgeruimd

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Succes bij je nieuwe werk maandag :), weet je al wat voor opdracht je daar krijgt?

[ Voor 38% gewijzigd door Woy op 31-01-2014 10:22 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• PdeBie
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:04:
[...]

Een database-based systeem is überhaupt alleen interessant als je query's wilt kunnen uitvoeren op vrij grote hoeveelheden data, of als je content niet bestaat uit logische pagina's.
Je hebt in luttele tijd een WP website online.
Ik installeer WP, installeer het thema en voila! Website op basis van een database-based systeem.
Dus daarom dat velen voor WP gaan waarschijnlijk.

Wat Firesphere echter zegt is ook waar. WP is gewoon niet goed gebouwd. En sommige thema's en plug-ins zijn nog erger.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Janoz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:19:
Zo... Laatste dag vandaag. Flesje al binnen, laptop al ingeleverd, bureau al wat opgeruimd
Flesje al opgedronken? :)

Klinkt als een relaxte laatste dag. Mijn vorige laatste dag eindigde in een paar kritieke bugs fixen een half uur voor ik naar huis zou gaan -O-

Wat ga je nu doen?

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:23
Firesphere schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:16:
je eigen pc/laptop voldoet toch ook prima als server?
Webserver met allemaal productiesettings. Ik kan het project wel van SVN afsleuren en lokaal draaien, maar erg ver zal ik niet komen. Tegen de tijd dat ik alle foutmeldingen heb opgelost heeft de sysadmin wel een pc gevonden en de boel gefixed. (en braaf de login op de juiste plaats gezet).

Nu zit CrashOverDrive naar idee van XzeroD aan een grote bakkie koffie :9

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-01-2014 10:24 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
code:
1
2
$ bundle install terminal-notifier
bundle install requires at least 0 argument: "bundle install".

Ik moest natuurlijk gem hebben en niet bundle, maar ik vond de foutmelding wel creatief.

[ Voor 31% gewijzigd door Gamebuster op 31-01-2014 10:26 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Korben

Korben

() => {};

pdebie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:23:
[...]

Je hebt in luttele tijd een WP website online.
Ik installeer WP, installeer het thema en voila! Website op basis van een database-based systeem.
Dus daarom dat velen voor WP gaan waarschijnlijk.

Wat Firesphere echter zegt is ook waar. WP is gewoon niet goed gebouwd. En sommige thema's en plug-ins zijn nog erger.
Dat Wordpress een makkelijke installatie kent, heeft werkelijk niks te maken met of het een database-based systeem is. Sterker nog, ik durf te wedden dat het makkelijker is om een gebruiksvriendelijke installatie te maken wanneer je niet met een database te maken hebt.

• Intru
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-12 20:37
CrashOverDrive schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:24:
[...]

Webserver met allemaal productiesettings. Ik kan het project wel van SVN afsleuren en lokaal draaien, maar erg ver zal ik niet komen. Tegen de tijd dat ik alle foutmeldingen heb opgelost heeft de sysadmin wel een pc gevonden en de boel gefixed. (en braaf de login op de juiste plaats gezet).

Daarom is het erg fijn als je een clone van een productiebak kan draaien in een VM

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

EddoH schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:23:
[...]

Flesje al opgedronken? :)

Klinkt als een relaxte laatste dag. Mijn vorige laatste dag eindigde in een paar kritieke bugs fixen een half uur voor ik naar huis zou gaan -O-

Wat ga je nu doen?
Ik kon bij me vorige werkgever op mijn laatste dag nog gaan overwerken ook nog ook, nou ja het was meer om mijn collega uit de brand te helpen. Vond het sneu om hem in die shit te laten zitten, inmiddels is die oude collega een goede vriend dus dat is wel chill :9
CrashOverDrive schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:24:
Heel verstandig :*)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Firesphere schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:49:
[...]

Krijg ik geen koekje van jou? :'(
Nou, vooruit dan maar

Afbeeldingslocatie: http://www.textnovel.com/images/20197/1331797037_cookie.jpg

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:41
Ik ben nu bezig aan mijn laatste week van stage. Woensdag mijn stage-presentatie.

Nu druk bezig met laatste hand aan de documentatie, vreemd om de verslagen te 'renderen' (LaTeX -> PDF) voor de laatste keer met versienummer 1.0.

• PdeBie
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:26:
[...]

Dat Wordpress een makkelijke installatie kent, heeft werkelijk niks te maken met of het een database-based systeem is. Sterker nog, ik durf te wedden dat het makkelijker is om een gebruiksvriendelijke installatie te maken wanneer je niet met een database te maken hebt.
Nee, maar menig noobie gebruiker boeit het ook niet of het database-based of textfile-based of weetikveel-based is. :)
Ze gebruiken Wordpress voor hun website, omdat het makkelijk te installeren is, je er gigantisch veel plugins voor hebt en dat er veel kant en klare thema's beschikbaar zijn.

Ik denk dat het gros van de WP websites gemaakt is door dit soort noobies. Die zal je niet horen klagen.
'Echte' developers gaan dieper op WP in. Duiken de thema's en plugins in. En die lopen tegen de warboel van WP aan. En die hoor je klagen.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 31-01-2014 11:30 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

Voor de gemiddelde bedrijfswebsite; "kijk dit doe ik, dit heb ik gedaan, en daar ben ik te vinden", boeit dat sowieso niet. Als de website maar werkt, gemakkelijk aan te passen is en niet nodeloos traag is.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12 14:27
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:26:
Mwoa. Meestal hoef je alleen databasecredentials op te geven bij een installatie, da's misschien een stapje extra maar niet gebruikers-onvriendelijk.

https://niels.nu

• PdeBie
TheNephilim schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:33:
Voor de gemiddelde bedrijfswebsite; "kijk dit doe ik, dit heb ik gedaan, en daar ben ik te vinden", boeit dat sowieso niet. Als de website maar werkt, gemakkelijk aan te passen is en niet nodeloos traag is.
Juist. Maar Korben zegt:
[...]

Zo denken wij als ontwikkelaar ja. Maar de my-first-website noobies denken daar helemaal niet aan en vinden WP prima voor wat het doet. En dat doet het ook.
Dat het echter voor de meeste statische websites 'overkill' is. Mja, dat is waar. Goed dat wij professionals dat onderscheid wel kunnen maken.

• D-Raven
  • Laatst online: 16-10 10:47
pdebie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Juist. Maar Korben zegt:

[...]

Zo denken wij als ontwikkelaar ja. Maar de my-first-website noobies denken daar helemaal niet aan en vinden WP prima voor wat het doet. En dat doet het ook.
Dat het echter voor de meeste statische websites 'overkill' is. Mja, dat is waar. Goed dat wij professionals dat onderscheid wel kunnen maken.
Maak een file based CMS waarnaartoe je content kunt pushen met Windows Live Writer en hele hordes sales mensen staan in de rij om t te gebruiken..

• Hydra
Dus jij wil stellen dat als je een systeem hebt waar je geen queries uitvoert op grote hoeveelheden data, je net zo goed met platte files kunt werken?

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:36:
[...]

Mwoa. Meestal hoef je alleen databasecredentials op te geven bij een installatie, da's misschien een stapje extra maar niet gebruikers-onvriendelijk.
En tegenwoordig heeft vrijwel elke hoster "installatron", daarmee kun je gewoon WP uit een lijst selecteren en wordt letterlijk alles automatisch gedaan. Inclusief de DB. Je hoeft alleen een admin username+password te kiezen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb inderdaad al een klus. Maandag en dinsdag even introductie van de nieuwe werkgever en dan woensdag beginnen bij de klant als architect in een scrumteam. Ietsje verder dan mijn huidige klant, maar ik denk dat het per dag misschien 3 kwartier extra reistijd wordt.

Gister was nog wel een hectisch dagje. Er waren enkelebevindingen in de gebruikersacceptatie omgeving van een product dat we in oktober vorig jaar al opgeleverd hadden. Deze heb ik gisteren dus nog even 'snel' door de straat getrokken. Vanochtend gelukkig het akkoord van de gebruikers dus hij kan door naar de productie like omgeving voor de laatste tests (hack- en performancetest). Dat ga ik echte rniet meer meemaken :)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

D-Raven schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:49:
[...]

Maak een file based CMS waarnaartoe je content kunt pushen met Windows Live Writer en hele hordes sales mensen staan in de rij om t te gebruiken..
Volgens mij ondersteund Wordpress dat ook. Goed idee overigens, misschien zijn er wel klanten die daar wat aan hebben.

• Hydra
Wat heeft welke applicaties je gebruikt om de content te creëren te maken met of een system file- of database-based is?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[...]

Opslaan in je dropbox en de website zijn content daar uit laten halen :9.

• PdeBie
Mja, of host je file-based website op Github. Dat kan ook :P

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Stomme Belastingdienst! Beetje geld terugvragen vier jaar later :( :(

[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 31-01-2014 12:04 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:40
PrisonerOfPain schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:58:
[...]
Men is best geschrokken van de (terechte) shitstorm die er over ons heen kwam. ;)
Wat ik mij nou nog steeds afvraag: Wie bepaalt nou eigenlijk wat bij jullie? Wordt het releasen met bugs opgelegd vanuit EA of is het binnen Dice bepaalt? Of is er samen besloten dat het beter was COD voor te blijven dan een minder bug-ridden spel te releasen?
En uit nieuwsgierigheid is jullie codebase c of c++? Ik begin eigenlijk steeds minder c++ features te gebruiken in mijn codebase en vraag me af of dit niet eigenlijk logisch is. Ik meen mij te herinneren dat jij (of iemand anders hier) ooit heeft gezegd dat games een data probleem zijn.
alienfruit schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:03:
Och, doen ze hier al elk jaar (niet van 4 jaar terug maar ok). Mooiste vond ik vorig jaar. Toen kreeg ik een brief dat ik 1500E moest terug betalen en mijn vriendin dat ze die 1500E kreeg. Nog geen twee dagen later was het al weer andersom en paar dagen daarna was ik de weg helemaal kwijt. Heb uiteindelijk gewoon de stapel papieren naast me neergelegd en maar gekeken wat ze nou eigenlijk wilden. Tot op heden nog niets gemerkt van al die zooi.
Dit jaar zijn ze weer opnieuw begonnen over iets anders en 6 brieven later was ik de weg alweer kwijt. Maar vermoed dat ze het verrekenen met mijn subsidies nu. Ik vind het allemaal best. Volgens mij doen ze het gewoon expres. Gewoon zoveel mogelijk inconsistente verwarrende informatie opsturen zodat niemand meer weet wat er aan de hand is en ze kunnen doen wat ze willen :P

[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 31-01-2014 12:07 ]

Verwijderd

alienfruit schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:03:
Ze snappen er zelf niets meer van bij de belastingen. Heb ze voor de zoveelste keer gebeld om eens te weten te komen of ik nu nog inkomstenbelasting moet schokken. Alle medewerkers (en ik heb er al wat aan de lijn gehad) zeggen wat anders en elke uitspraak gaat gepaard met "volgens mij...". Niemand weet dus echt hoe het zit. |:(

Als ik dan vraag om een bevestiging zeggen ze dat ik dan maar een brief met verzoek daartoe moet schrijven. Het lijkt erop dat ik niet hoef te betalen maar dat laat ik even zwart op wit zetten want ik weet hoe het gaat. Maken zij een fout, dat heb je maar te slikken, maar wee je gebeente dat jij een vergissing begaat dan ben je aan de beurt. ;w

• D-Raven
Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:53:
[...]

Wat heeft welke applicaties je gebruikt om de content te creëren te maken met of een system file- of database-based is?
Zoals je het daar stelt, niks, echter..
Het gaat erom dat zodra je bestaande tooling integreert in zo'n CMS, en dan doel ik dus op windows live writer e.d, de kans veel groter is dat deze gebruikt gaat worden door niet technische mensen.

Zoals pdebie ook insinueert: de gebruiker zal het geen hol interesseren wat er achter zit, als het maar werkt, en als het maar makkelijk is.

Vandaar dat WP nog zoveel gebruikt wordt, het is makkelijk, en het werkt (most of the time). Dat het verder een gruwel is, daar merkt een doorsnee gebruiker over t algemeen weinig van.

• alienfruit

alienfruit

Ja, het vervelende dat ik het papier werk hier niet heb. Dus ik kan ook niet controleren of ik de volgens hun te veel ontvangen zorgtoeslag (nooit om gevraagd) al niet heb terug betaald. Het is maar €190,- maar toch.

• Korben

Korben

() => {};

Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:51:
[...]

Dus jij wil stellen dat als je een systeem hebt waar je geen queries uitvoert op grote hoeveelheden data, je net zo goed met platte files kunt werken?
Ja, eigenlijk wel. Precies om de redenen die Solopher geeft:
  • Sneller;
  • Veiliger;
  • Simpeler (je hebt altijd al een FS);
  • Goedkopere hosting;
  • Version control;
  • Portable

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:15

StM

Sneller zou ik nog weleens mijn twijfels over kunnen hebben. Ik ken de inrichting van een aantal shared webhosting clusters bij middelgrote Nederlandse hosters en die zijn absoluut niet ingericht voor dit soort systemen. Met name als er ook comments geplaatst kunnen worden voorzie ik nog wel de nodige problemen (oa synchronisatie issues)...

File IO voor wijzigende bestanden is relatief duurder als DB toegang. Het zal vooral voordeel moeten hebben van dat het veel kleinere systemen zijn en veel minder van dat het FS efficienter is als de database.

• Korben

Korben

() => {};

StM schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:50:
Sneller zou ik nog weleens mijn twijfels over kunnen hebben. Ik ken de inrichting van een aantal shared webhosting clusters bij middelgrote Nederlandse hosters en die zijn absoluut niet ingericht voor dit soort systemen. Met name als er ook comments geplaatst kunnen worden voorzie ik nog wel de nodige problemen (oa synchronisatie issues)...
Ik zie niet wat het probleem is met synchronisatie; als websites gewoon vanaf een SAN worden geserveerd en data naar diezelfde SAN schrijven is er toch geen probleem?
File IO voor wijzigende bestanden is relatief duurder als DB toegang. Het zal vooral voordeel moeten hebben van dat het veel kleinere systemen zijn en veel minder van dat het FS efficienter is als de database.
Ik moet het inderdaad anders formulieren: voor read-heavy applicaties met weinig tot geen write-concurrency, is FS-based opslag een meer dan afdoende oplossing. Hier vallen overigens de meeste blogs en kleine websites onder.

[ Voor 3% gewijzigd door Korben op 31-01-2014 13:03 ]

• StM

StM

Jawel want er wordt lokaal gecached zonder voor iedere request naar de SAN te gaan ;) Als er al een SAN wordt gebruikt en het geen zelfbouw / zelfgeconfigureerde NFS bak is met een dikke array SATA disken in raid 10. Met name de goedkopere shared hosting oplossingen staan op amper betere bakken als wat velen hier thuis hebben draaien.

De DB's daarentegen staan juist vaak wel op veel zwaarder spul met SSD's, ook omdat MySQL bar slecht te clusteren is en als er een webbak omvalt dat helemaal niet erg is want er is voldoende ander spul om het op te vangen.

[ Voor 25% gewijzigd door StM op 31-01-2014 13:09 ]

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
StM schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:50:
Met name als er ook comments geplaatst kunnen worden voorzie ik nog wel de nodige problemen (oa synchronisatie issues)...
Comments worden tegenwoordig ook steeds meer uitbesteed aan een externe partij, zoals hij ook in dat artikel noemt. Bijvoorbeeld Disqus.

• Grijze Vos
BS. Databases kunnen data in mem zetten waardoor het sneller is. Wat je bedoelt is dat gedernomaliseerde data access sneller is dan genormaliseerde relationele data, dat klopt.
Veiliger
Dat argument is ontzettend zwak. Een file system is even goed een zwakke plek, en ook een van de eerste targets in een systeem. Per ongeluk execute rechten op een mapje en verkeerde en een webserver die vanuit de verkeerde user rechten draait -> probleem.
Simpeler (je hebt altijd al een FS);
In vergelijk met een RDBMS wel, er zijn ook andere oplossingen mogelijk die even simpel zijn. Denk aan een pre-packaged document db oid.
Goedkopere hosting;
Kan me voorstellen dat er hosters zijn die geen onderscheid maken tussen wel/niet een db in een pakket hebben zitten, dus dat vind ik ook een non-argument. Je praat bij low budget hosting uberhaupt over tientjes werk.
Version control;
Conceptueel ook prima te integreren in een CMS, daar heb je als end user / integrator dan in principe geen last van. Nu moet de end user zelf versioning regelen, of je moet alsnog iets gaan bouwen als integrator.
Portable
Dat is het sterkste argument.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Hydra
*proest*
[list]
• Sneller;
Dit is onzin. Vrijwel iedere database cached veelgebruikte queries automatisch al, dit moet je als developer als je flat-file gebruikt zelf gaan implementeren.
• Veiliger;
Waarom is een FS inherent veiliger dan een DB? En daarbij; wat is volgens jou 'veilig'? Daarnaast zit je ook nog eens met issues met write-locks, je moet een hoop zelf gaan bouwen om om te gaan met files die op dat moment een WL open hebben. Om nog maar niet te spreken over het gevaar van hangende processen die een file open houden. Ook dat vereist een hoop zelfbouw.
• Simpeler (je hebt altijd al een FS);
Want dingen als referentiele integriteit zitten standaard ingebouwd? Stel je hebt user-files, en een blog verwijst naar een user. Hoe zorg je dat deze twee netjes geupdate worden als de username oid verandert? Moet je allemaal zelf gaan bouwen.
• Goedkopere hosting;
Een eventuele discount ben je honderd maal kwijt aan al het extra implementatietijd.
• Version control;
Een windows/linux filesystem heeft default geen versioncontrol.
• Portable
[/list]
Fileaccess tussen OSen is volgens jou meer portable dan basis SQL?

Ik hou het hier maar ff bij, anders word ik onvriendelijk en dat vinden de modjes niet leuk :)

Misschien moet je ff nadenken over argumenten i.p.v. ze rechtstreeks te kopiëren van iemand die absoluut uit z'n kont praat.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 31-01-2014 13:23 ]

• Intru
  • Laatst online: 14-12 20:37
Ik ben zelf niet erg overtuigd van flat file CMS'es (misschien alleen voor nerds met een erg simpele website). Maar qua snelheid denk ik dat er weinig systemen zijn die kunnen tippen aan nginx met flat files.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Intru schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:26:
Ik ben zelf niet erg overtuigd van flat file CMS'es (misschien alleen voor nerds met een erg simpele website). Maar qua snelheid denk ik dat er weinig systemen zijn die kunnen tippen aan nginx met flat files.
Wij hebben hier Wordpress (:Y)) draaien op nginx + php-fpm. Dat vliegt er ook overheen, vooral reponse tijden zijn veel beter, vergeleken bij normaal.

• Hydra
eekhoorn12 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:09:
Comments worden tegenwoordig ook steeds meer uitbesteed aan een externe partij, zoals hij ook in dat artikel noemt. Bijvoorbeeld Disqus.
Ja, en dat is geen argument ten faveure van het FS gebruiken als datastore, het is een argument voor het niet zelf bouwen van functionaliteit die al bestaat. Iets wat je WEL gaat doen als je je FS als datasource gaat gebruiken. Je doet niks anders dan het wiel opnieuw uitvinden op het moment dat je tegen write-locks en relationele data aanloopt. Problemen die RDBMSen al tig jaar geleden opgelost hebben.
Intru schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:26:
Kwa snelheid kan niks op tegen statische HTML serven vanuit het geheugen van een HTTP cache. Of die HTML gegenereerd wordt vanuit een FS of een DB maakt niks uit.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 00:53

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik ben het wel met Hydra eens en nog eentje...
Stuff tends to grow
Voor je het weet wil je alleen dingen zien waar datum < bla
etc.

Ik begin vaak met een simpele SQLite of iets dergelijks. Als dat niet meer toereikend is is het opschalen naar een Oracle vele malen makkelijker dan wanneer je een flat file implementatie hebt, waar je op het moment dat je naar iets anders toe moet al waarschijnlijk veel te veel handige routines voor hebt gemaakt.

Lekker op de bank

• Hydra
ZaZ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:30:
Ik ben het wel met Hydra eens en nog eentje...
Stuff tends to grow
Voor je het weet wil je alleen dingen zien waar datum < bla
etc.
Precies. En dan bouwt de PHP prutser dus een aparte index met datums in een aparte file, die verwijst naar die andere files. En voor je 't weet ben je MySQL aan het nabouwen.

• Korben

Korben

() => {};

Grijze Vos schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:13:
[...]
BS. Databases kunnen data in mem zetten waardoor het sneller is. Wat je bedoelt is dat gedernomaliseerde data access sneller is dan genormaliseerde relationele data, dat klopt.
OS'en cachen bestanden ook.
[...]
Dat argument is ontzettend zwak. Een file system is even goed een zwakke plek, en ook een van de eerste targets in een systeem. Per ongeluk execute rechten op een mapje en verkeerde en een webserver die vanuit de verkeerde user rechten draait -> probleem.
SQL injection is een ietsje grotere vector. Bovendien, wat bereik je er mee dat je execute rechten hebt in één of andere map, als je daar niks neer kunt zetten?
[...]
In vergelijk met een RDBMS wel, er zijn ook andere oplossingen mogelijk die even simpel zijn. Denk aan een pre-packaged document db oid.
Maar die pre-packaged document schrijft ook simpelweg bestanden weg in een FS.
[...]
Kan me voorstellen dat er hosters zijn die geen onderscheid maken tussen wel/niet een db in een pakket hebben zitten, dus dat vind ik ook een non-argument. Je praat bij low budget hosting uberhaupt over tientjes werk.
Het blijft wel degelijk een geldig argument, of we het nou over euro's per maand verschil hebben of niet.
[...]
Conceptueel ook prima te integreren in een CMS, daar heb je als end user / integrator dan in principe geen last van. Nu moet de end user zelf versioning regelen, of je moet alsnog iets gaan bouwen als integrator.
Version control die je in een CMS vindt is niet zo volwassen als die in bijvoorbeeld Git of Mercurial.
Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:22:
[...]
Dit is onzin. Vrijwel iedere database cached veelgebruikte queries automatisch al, dit moet je als developer als je flat-file gebruikt zelf gaan implementeren.
Wat voor 'query' moet je cachen? Open bestand, lees bestand, sluit bestand. Als je dat moet cachen moet je toch eens nadenken over je implementatie.
[...]
Waarom is een FS inherent veiliger dan een DB? En daarbij; wat is volgens jou 'veilig'?
Geen SQL injection.
[...]
Want dingen als referentiele integriteit zitten standaard ingebouwd? Stel je hebt user-files, en een blog verwijst naar een user. Hoe zorg je dat deze twee netjes geupdate worden als de username oid verandert? Moet je allemaal zelf gaan bouwen.
Ja, inderdaad. Bij read-heavy applicaties is dat allemaal niet zo'n probleem. Bovendien, is het heel erg dat wanneer je user name verandert, dit niet wordt gereflecteerd in historische data?
[...]
Een eventuele discount ben je honderd maal kwijt aan al het extra implementatietijd.
Er zijn kant-en-klare oplossingen, dus dat is bullshit.
[...]

Een windows/linux filesystem heeft default geen versioncontrol.
:F Ik heb het over een DVCS.
[...]
Fileaccess tussen OSen is volgens jou meer portable dan basis SQL?
File access is meer portable dan SQL, met al zijn verschillende dialecten.
Ik hou het hier maar ff bij, anders word ik onvriendelijk en dat vinden de modjes niet leuk :)

Misschien moet je ff nadenken over argumenten i.p.v. ze rechtstreeks te kopiëren van iemand die absoluut uit z'n kont praat.
:z

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:57
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:36:

[...]
:F Ik heb het over een DVCS.
Dan nog steeds is het zo dat dit niet standaard op elk systeem aanwezig is.

• StM

StM

Een enduser Git laten gebruiken? Top idee.... 8)7

• Grijze Vos
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:36:
SQL injection is een ietsje grotere vector. Bovendien, wat bereik je er mee dat je execute rechten hebt in één of andere map, als je daar niks neer kunt zetten?
SQL injection is een non-issue voor iedereen die serieus software bouwt met fatsoenlijke tools en frameworks.
die pre-packaged document schrijft ook simpelweg bestanden weg in een FS.
Een document DB doet op zn simpelst idd precies hetzelfde, dat is het punt. Jouw voordeel is dus geen voordeel. Het voordeel van een document DB is dan ineens dat je als het nodig is wel ineens een functionaliteit kan toevogen.
Het blijft wel degelijk een geldig argument, of we het nou over euro's per maand verschil hebben of niet.
Penny wise pound foolish. De kosten van een budget hoster voor een jaar hosting zijn vergelijkbaar met mijn uurtarief. Waar heb je het over.
Version control die je in een CMS vindt is niet zo volwassen als die in bijvoorbeeld Git of Mercurial.
Van mijn part heeft ons hypotetische CMS precies dezelfde version control als Git. Moot point dus.

• Hydra
Ja, en daar profiteert een DB net zo goed van.
Hoezo is dat een 'grotere' vector? SQL injecten is een opgelost probleem. Dat er veel brakke PHP programmeurs zijn die nog slechte code schrijven is daar geen argument voor.
Niet als de developer veel tijd moet investeren in een hoop zelfbouw.
We hadden het over FS versus een DB. Als je Git gaat misbruiken voor het bewaren van content kan dat net zo goed als je een DB gebruikt. Ook kun je in een DB heel simpel dingen niet weggooien maar steeds een laatste versie maken als je dat graag wil.
Wat voor 'query' moet je cachen? Open bestand, lees bestand, sluit bestand. Als je dat moet cachen moet je toch eens nadenken over je implementatie.
We hebben het over een site met meer dan 1 bezoeker per maand neem ik aan? Dan wil je veegebruikte / lastige queries graag cachen. DB servers doen dat automatisch.
Geen SQL injection.
Want als je je input niet zuivert doet het OS dat automagisch voor je als je het opslaat?
Ja, inderdaad. Bij read-heavy applicaties is dat allemaal niet zo'n probleem. Bovendien, is het heel erg dat wanneer je user name verandert, dit niet wordt gereflecteerd in historische data?
Ga je dat aan de klant vertellen als 'ie met zo'n changerequest aankomt? "Joh, da's toch niet belangrijk!"?
Er zijn kant-en-klare oplossingen, dus dat is bullshit.
We zitten hier in de devschuur, dingen moeten geimplementeerd worden. Ook bij hergebruik van een bestaand CMS moet vaak zelfbouw gedaan worden. En dan beperk je je enorm als dev als je een filebased systeem gebruikt.
File access is meer portable dan SQL, met al zijn verschillende dialecten.
De interne werking van filesystems is dat allesbehalve. Hoe read/write locks werken is dat allesbehalve. Dat terwijl basale ANSI-SQL hardstikke portable is, en daarnaast iedere fatsoenlijkehost wel MySQL /Postgres ondersteunt.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

File Access mag dan portable zijn.
SQLite is dat ook, en is op langere termijn een heel stuk effectiever gok ik.

• PdeBie
http://stackoverflow.com/...-when-using-visual-studio
If I look up the properties of say C:\Windows\notepad.exe, the Version tab gives "File version: 5.1.2600.2180". I would like to get these cool numbers in the version of my dll's too, not version 1.0.0.0, which let's face it is a bit dull.
Ja, want daar zijn versie nummers voor. Om cool te zijn. Niet voor versiehistorie ofzo.... 8)7

• Hydra
Firesphere schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:51:
File Access mag dan portable zijn.
SQLite is dat ook, en is op langere termijn een heel stuk effectiever gok ik.
Ook op korte. Zogauw je data met relaties hebt (een blog met daarbij reacties en daarbij gebruikers) bijvoorbeeld loop je al tegen issues aan. Als je met verschillende gebruikers die content maken werkt, loop je tegen issues aan. Als je gebruikers spul lezen terwijl jij een file upload, loop je tegen issues aan. Dingen die je dan allemaal zelf moet gaan implementeren.

De "ik kan het beter zelf doen" is een misconceptie die veel onervaren developer hebben, da's een fase waar je doorheen moet :P
pdebie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:52:
Ja, want daar zijn versie nummers voor. Om cool te zijn. Niet voor versiehistorie ofzo.... 8)7
Dat "a bit dull" is een geintje.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 31-01-2014 13:54 ]

• StM

StM

Behalve bij Wordpress plugins, dan is de kans aanzienlijk dat als je een beetje ervaring hebt het wel degelijk beter kunt :P

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wordpress plugins worden nu juist precies door die onervaren developers gemaakt >:)

• Hydra
Janoz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:56:
Wordpress plugins worden nu juist precies door die onervaren developers gemaakt >:)
Die smiley is niet nodig, het is gewoon waar :)

• Korben

Korben

() => {};

Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:49:
[...]
Ja, en daar profiteert een DB net zo goed van.
Nee, je suggereerde dat cachen iets exclusiefs voor een RDBMS is.
[...]Hoezo is dat een 'grotere' vector? SQL injecten is een opgelost probleem. Dat er veel brakke PHP programmeurs zijn die nog slechte code schrijven is daar geen argument voor.
Wel degelijk, want als er brakke PHP-programmeurs met jouw blog gaan werken ben je blij als SQL injection niet mogelijk is.
[...]Niet als de developer veel tijd moet investeren in een hoop zelfbouw.
Dat hoeft ook niet; er zijn kant en klare oplossingen.
[...]
We hadden het over FS versus een DB. Als je Git gaat misbruiken voor het bewaren van content kan dat net zo goed als je een DB gebruikt. Ook kun je in een DB heel simpel dingen niet weggooien maar steeds een laatste versie maken als je dat graag wil.
Dat is gecompliceerder dan je denkt, vooral wanneer je relaties tussen verschillende tabellen hebt.
[...]
We hebben het over een site met meer dan 1 bezoeker per maand neem ik aan? Dan wil je veegebruikte / lastige queries graag cachen. DB servers doen dat automatisch.
De meeste RDBMS'en cachen alleen query plans en data pages, niet de resultaten van query's. Query's zijn er al niet bij een FS-based systeem, dus het enige dat overblijft is ruwe data, en dat is nu net wat OS'en wél cachen.
[...]Want als je je input niet zuivert doet het OS dat automagisch voor je als je het opslaat?
Nee, maar je OS flipt niet als je een user Robert'); DROP TABLE Users;-- noemt.
[...]Ga je dat aan de klant vertellen als 'ie met zo'n changerequest aankomt? "Joh, da's toch niet belangrijk!"?
Nee hoor, maar aan de andere kant, om alle posts door te lopen en de user name te wijzigen is ook niet spectaculair moeilijk.
[...]We zitten hier in de devschuur, dingen moeten geimplementeerd worden. Ook bij hergebruik van een bestaand CMS moet vaak zelfbouw gedaan worden. En dan beperk je je enorm als dev als je een filebased systeem gebruikt.
Ik heb het ook niet over grote en complexe applicaties; ik heb het over blogs en content-heavy sites.

Verwijderd

Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:10:

Alleen z'n moeder mag 'm bij zijn volledige naam noemen :+

• StM

StM

[...]
Nee, dan krijg je de volgende klojo die denkt dat file_get_contents('blogs/'.$_GET['title']); wel veilig is.

[ Voor 17% gewijzigd door StM op 31-01-2014 14:21 ]

• Korben

Korben

() => {};

StM schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:21:
[...]

Nee, dan krijg je de volgende klojo die denkt dat file_get_contents('blogs/'.$_GET['title']); wel veilig is.
Ik heb ook niet gezegd dat het veilig is, maar wel veiliger.

• Hydra
Nee, je suggereerde dat cachen iets exclusiefs voor een RDBMS is.
Een DB doet dat wel ff iets slimmer dan een OS. Een DB is specifiek gemaakt voor op een performante manier data serveren. Een OS niet.
Wel degelijk, want als er brakke PHP-programmeurs met jouw blog gaan werken ben je blij als SQL injection niet mogelijk is.
Want die kunnen opeens wel zorgen dat unsanitized input niet op disk komt?
Dat hoeft ook niet; er zijn kant en klare oplossingen.
Geldt niet meer of minder voor oplossing op databases gebaseerd.
Dat is gecompliceerder dan je denkt, vooral wanneer je relaties tussen verschillende tabellen hebt.
Als je relationele data hebt loop je sowieso tegen een hoop complexiteit aan als je een FS gebruikt. En jij denkt dat dat minder complex is dan gewoon een "version" kolom opnemen in de tabellen?
De meeste RDBMS'en cachen alleen query plans en data pages, niet de resultaten van query's. Query's zijn er al niet bij een FS-based systeem, dus het enige dat overblijft is ruwe data, en dat is nu net wat OS'en wél cachen.
Uit de MySQL docs: "The query cache stores the text of a SELECT statement together with the corresponding result that was sent to the client"

Dus je zit fout, sorry. Daarnaast wil je helemaal niet dat een OS een hele file cached als je alleen maar een paar items nodig hebt. Daarnaast kan jouw systeem uberhaupt geen aggregaties cachen: een simpele count(id) query gaat bij jou over je hele dataset heen, je hebt geen indices, en je gaat uit de OS cache lopen. En dat heb je toch al nodig als je iets simpels als paginering toe wil passen, dan moet je weten hoeveel posts je hebt.
Een database flipt net zo min. Je raakt data kwijt, net zoals je data kwijt raakt als je unsanitized formdata opslaat in je files. Als die bijvoorbeeld regelgebaseerd zijn, en iemand stuurt enters in een formveld waarin je dat niet verwacht, dan is je hele data record naar de klote.
Nee hoor, maar aan de andere kant, om alle posts door te lopen en de user name te wijzigen is ook niet spectaculair moeilijk.
En allemaal extra bouw-werk. Wat ik al zei; je gaat op een gegeven moment MySQL nabouwen.
Ik heb het ook niet over grote en complexe applicaties; ik heb het over blogs en content-heavy sites.
Vrijwel alle 'content-heavy' sites hebben relationele gegevens. Blogs hebben relationele gegevens. Alleen retesimpele sites hebben dat niet.
Korben schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:22:
Ik heb ook niet gezegd dat het veilig is, maar wel veiliger.
Ja, want met een fuckup aan de kant van de programmeur kun je i.p.v. een DROP statement gewoon een password file ophalen, die op gemak cracken, via SSL inloggen, en dan alsnog een DROP-table doen (en en-passant gebruikersgegevens jatten). Nee, fantastisch veilig.

Echt, ben je aan het trollen of geloof je deze onzin echt? :D

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 31-01-2014 14:26 ]

• StM

StM

Iemand die niet bekend is met SQLi zal ook zijn FS en include stuff volop fout doen en als hij het echt goed weet te verpesten kan ik gewoon willekeurige php code runnen of de source van je site incl configs downloaden. Je verruilt het ene probleem voor een ander potentieel nog veel gevaarlijker probleem. En als ik geen php kan runnen kan ik wel al je data uit je nagebouwde database engine trekken. En je bent weer net zo ver als toen SQLi mogelijk was qua veiligheid.

*edit*: Grr, iemand die me even aan de praat houdt en geen edit notificaties krijgen is iri :P

[ Voor 10% gewijzigd door StM op 31-01-2014 14:31 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Korben

Korben

() => {};

Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:24:
[...]
Een DB doet dat wel ff iets slimmer dan een OS. Een DB is specifiek gemaakt voor op een performante manier data serveren. Een OS niet.
Correct, maar de manier waarop een DB dat doet is wellicht overkill voor een boel scenario's.
[...]
Want die kunnen opeens wel zorgen dat unsanitized input niet op disk komt?
Nee. Zoals ik al zei, het is veiliger.
[...]
Geldt niet meer of minder voor oplossing op databases gebaseerd.
Correct, dat heb ook nooit ontkend.
[...]
Als je relationele data hebt loop je sowieso tegen een hoop complexiteit aan als je een FS gebruikt. En jij denkt dat dat minder complex is dan gewoon een "version" kolom opnemen in de tabellen?
Zoals ik al zei, versiebeheer in een relationeel systeem is complexer dan een version-kolom opnemen.
[...]
Uit de MySQL docs: "The query cache stores the text of a SELECT statement together with the corresponding result that was sent to the client"

Dus je zit fout, sorry. Daarnaast wil je helemaal niet dat een OS een hele file cached als je alleen maar een paar items nodig hebt. Daarnaast kan jouw systeem uberhaupt geen aggregaties cachen: een simpele count(id) query gaat bij jou over je hele dataset heen, je hebt geen indices, en je gaat uit de OS cache lopen. En dat heb je toch al nodig als je iets simpels als paginering toe wil passen, dan moet je weten hoeveel posts je hebt.
MySQL is dan ook de enige die results te cachet. Anders DBMS'en doen dat niet, met uitzondering van materialized views, wat haken en ogen heeft. Je hele opmerking is dus moot.
[...]
Een database flipt net zo min. Je raakt data kwijt, net zoals je data kwijt raakt als je unsanitized formdata opslaat in je files. Als die bijvoorbeeld regelgebaseerd zijn, en iemand stuurt enters in een formveld waarin je dat niet verwacht, dan is je hele data record naar de klote.
Je bent een hele tabel kwijt. Knappe applicatie die dan niet flipt.
[...]
En allemaal extra bouw-werk. Wat ik al zei; je gaat op een gegeven moment MySQL nabouwen.
Je ziet zelf geen andere oplossing dan MySQL te gebruiken; dat wil niet zeggen dat er geen andere (goede) oplossingen zijn.
[...]
Vrijwel alle 'content-heavy' sites hebben relationele gegevens. Blogs hebben relationele gegevens. Alleen retesimpele sites hebben dat niet.
Er is een verschil tussen relationele gegevens hebben en die gegevens relationeel opslaan. Denk je dat Google gegevens relationeel opslaat?

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:10

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb Firesphere nodig :o

Is het mogelijk om iemand gedeeltelijk toegang te geven tot Facebook (als in: alleen de login en oauth page)? Is er een magische range die we kunnen gebruiken?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Waarom breid je je vraag niet even wat verder uit in een apart topic? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nog even worstelen met aanpassingen voor een bestaand project :/ Niet echt het meeste leuke om te doen, maar het is niet anders. Bijna weekend, dus nog even buffelen! :o

---

Iemand hier nog exotische plannen voor dit weekend? 8)

• StM

StM

Weer eens lekker uit gaan waaien op zee oOo Exotisch genoeg?

En nu ga ik eerst eens mn spellingscontrole fixen want het is weer erbarmelijk... :F

[ Voor 46% gewijzigd door StM op 31-01-2014 14:42 ]

• Hydra
TheNephilim schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:40:
Iemand hier nog exotische plannen voor dit weekend? 8)
Skieen met vrienden :)

En kreeg net een uitnodiging voor een 2e gesprek met een bedrijf waarmee ik in dialoog ben. Kreeg wel een linkje naar www.betterprogrammer.com, of ik daar een test wou doen. Wordt lastig want ik heb eigenlijk de hele week elke avond dingen gepland staan. Eep!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

StM schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:41:
Weer eens lekker uit gaan waaien op zee oOo Exotisch genoeg?

En nu ga ik eerst eens mn spellingscontrole fixen want het is weer erbarmelijk... :F
Ga je zeevissen? :o
Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Skieen met vrienden :)

En kreeg net een uitnodiging voor een 2e gesprek met een bedrijf waarmee ik in dialoog ben. Kreeg wel een linkje naar www.betterprogrammer.com, of ik daar een test wou doen. Wordt lastig want ik heb eigenlijk de hele week elke avond dingen gepland staan. Eep!
In een hal of ga je echt naar Duitsland oid. 8)?

Hey, die test kan ik ook wel eens doen, gewoon voor de lol! :o Wait, Java ... dat word em niet :p

• OkkE
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Hydra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:42:
Kreeg wel een linkje naar www.betterprogrammer.com, of ik daar een test wou doen.
Ongeveer de helft van die Top50 programmeurs komt uit India. :o

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Hydra
TheNephilim schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:44:
In een hal of ga je echt naar Duitsland oid. 8)?
Winterberg. Daar ligt sinds kort zowaar sneeuw. Was bijna een wandelvakantie geworden.
Hey, die test kan ik ook wel eens doen, gewoon voor de lol! :o Wait, Java ... dat word em niet :p
Aww! Misschien wel een leuk idee voor een topic, alleen is valsspelen een beetje makkelijk.

• StM

StM

Kitesurfen :) Heb alleen chronisch te weinig tijd om echt verder te komen qua skills. ;(

• alienfruit

alienfruit

Kitesurfen, waar doe je dat? Echt leuk, maar voor in de zomer. Bijv. op de Canarische Eilanden of Klein Curaçao :) Of je gaat snowkiten in de Alpen maar zo goed ben ik nog niet :P

• Hydra
OkkE schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:45:
Ongeveer de helft van die Top50 komt uit India. :o
Tja, wat ik al zei; valsspelen is simpel. Je kunt op je gemak alle opdrachten doen en ze daarna "voor 't echie" inleveren. In India schijnt dit soort dingen nogal belangrijk te zijn voor je CV. Heb verder niet echt enig idee hoeveel tijd die test gaat kosten en hoeveel tijd je hebt per opdracht. Ben geen grote fan van timed opdrachten maargoed.

• D-Raven
OkkE schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:45:
[...]

Ongeveer de helft van die Top50 programmeurs komt uit India. :o
Hahaha dat viel mij ook op. Op een of andere manier zodra ik zie dat het een Indie'r (sp?) is neem ik de resultaten meteen met een korrel zout...

Hoe zou dat toch komen :+...
Pagina: 1 ... 36 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* zoals jullie weten gaan we tegenwoordig naar een nieuwe iteratie bij ~10k posts. 1 april (en dat is geen grap) gaan we over op het nieuwe deel! *

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.