The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
knop disablen tot het request verwerkt is.Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:50:
Oh my.... Een erg mooie bug aangetroffen in de samenwerking tussen browsers en mijn .NET applicatie. Zodra een pagina redelijk groot is of de verbinding traag (of iig als de post lang duurt) en een gebruiker ramt meerdere keren op save, dat er dan incomplete requests naar de server gaan en .NET deze vrolijk verwerkt.
De browser besluit bij een een nieuwe klik namelijk de verbinding dicht te knijpen, maar op dat moment is mogelijk al een deel van de data verstuurd. IIS pakt hem vervolgens op als (semi)"lege" post (Page.Request.Form bevat dan maar een deel van de data) en gaat hem doodleuk verwerken. Dit resulteert vervolgens weer in lege velden en andere ellende....
Deze had ik niet verwacht, ik had zelf verwacht dat als de verbinding niet netjes zou worden gesloten dat de request genegeerd werd, maar dat is dus niet het geval...
Transactions gaan toch pas volledig door op het moment dat jij ze commit?.Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:50:
Oh my.... Een erg mooie bug aangetroffen in de samenwerking tussen browsers en mijn .NET applicatie. Zodra een pagina redelijk groot is of de verbinding traag (of iig als de post lang duurt) en een gebruiker ramt meerdere keren op save, dat er dan incomplete requests naar de server gaan en .NET deze vrolijk verwerkt.
De browser besluit bij een een nieuwe klik namelijk de verbinding dicht te knijpen, maar op dat moment is mogelijk al een deel van de data verstuurd. IIS pakt hem vervolgens op als (semi)"lege" post (Page.Request.Form bevat dan maar een deel van de data) en gaat hem doodleuk verwerken. Dit resulteert vervolgens weer in lege velden en andere ellende....
Deze had ik niet verwacht, ik had zelf verwacht dat als de verbinding niet netjes zou worden gesloten dat de request genegeerd werd, maar dat is dus niet het geval...
RTFM!
There is your problem....Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:50:
Edit: hoewel, het zou natuurlijk kunnen met chunked of connection-close, is het WebForms?
Edit 2:
Ah.ViewState
[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 27-01-2014 15:07 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zou ik ook zeggen, maar ik zie in de debugger enkel de eerste 2 tags meekomen in de Form.AllKeys. De network info van Chrome geeft netjes aan dat de requests cancelled zijn, maar de requests komen wel aan in mijn applicatie. Ik kom zelfs in de eventhandlers terecht. EventValidation staat uit voor een aantal pagina's, mogelijk dat hij normaliter wel wat extra checks doetCodeCaster schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:59:
Het lijkt me érg sterk dat een halve HTTP-request wordt verwerkt, aangezien niet alleen het prematuur sluiten van de verbinging een exception oplevert, maar ook het niet aan de content-length voldoen van de request body.
Het lijkt erop alsof de post afgebroken wordt bij het versturen ViewState (die is op de betreffende pagina redelijk groot, zeker met de brakke verbinding waar ik nu op aan het testen ben), de tags na de viewstate komen dan ook niet mee, maar wat er voor staat wel.
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Hier ben ik ook een keer tegenaan gelopen!.Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:50:
Wij hebben het opgelost door een soort van 'overlay' over het scherm te tonen zolang het request nog bezig is. Daarop tonen wij de tekst 'een ogenblik geduld aub'.
Je communiceert hier vrij duidelijk mee dat de site nog bezig is. Zeker voor mijn type gebruikers, is dit zeker nodig. Die klikken al na 1 seconde als er nog niets gebeurt.
Zitten we hier nu ook te overwegen. Voor een aantal apps hebben we dat ook, maar hier zijn we nog niet zo ver. Vaak disable ik gewoon de knop, maar dat heeft als nadeel dat als de user op escape/stop ramt de request wordt afgebroken en hij de knop nier meer kan gebruiken (is ook wel weer omheen te werken).pdebie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:05:
[...]
Hier ben ik ook een keer tegenaan gelopen!
Wij hebben het opgelost door een soort van 'overlay' over het scherm te tonen zolang het request nog bezig is. Daarop tonen wij de tekst 'een ogenblik geduld aub'.
Je communiceert hier vrij duidelijk mee dat de site nog bezig is. Zeker voor mijn type gebruikers, is dit zeker nodig. Die klikken al na 1 seconde als er nog niets gebeurt.
[ Voor 84% gewijzigd door alienfruit op 27-01-2014 15:11 ]
In de debugger? Je weet dat als je in debug=true mode draait, dat ASP.NET zich anders gedraagt? Misschien is FRT een handigere manier van debuggen..Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:04:
[...]
Zou ik ook zeggen, maar ik zie in de debugger enkel de eerste 2 tags meekomen in de Form.AllKeys. De network info van Chrome geeft netjes aan dat de requests cancelled zijn, maar de requests komen wel aan in mijn applicatie. Ik kom zelfs in de eventhandlers terecht. EventValidation staat uit voor een aantal pagina's, mogelijk dat hij normaliter wel wat extra checks doet
Het lijkt erop alsof de post afgebroken wordt bij het versturen ViewState (die is op de betreffende pagina redelijk groot, zeker met de brakke verbinding waar ik nu op aan het testen ben), de tags na de viewstate komen dan ook niet mee, maar wat er voor staat wel.
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
We kwamen hem eerst tegen op productie (met published release code op een IIS) en konden hem redelijk goed reproduceren op development. Het klopt dat debug wat ander gedrag vertoont, maar daar zit hier gelukkig niet het verschil. De debug mode staat uit op de productie omgeving.Korben schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:11:
[...]
In de debugger? Je weet dat als je in debug=true mode draait, dat ASP.NET zich anders gedraagt? Misschien is FRT een handigere manier van debuggen.
Ja klopt. Zo zijn onze gebruikers dan gelukkig weer niet. Die klikken op de knop en die willen 'bevestiging' dat ze geklikt hebben. Dat doen wij dus d.m.v. die overlay..Gertjan. schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:07:
[...]
Zitten we hier nu ook te overwegen. Voor een aantal apps hebben we dat ook, maar hier zijn we nog niet zo ver. Vaak disable ik gewoon de knop, maar dat heeft als nadeel dat als de user op escape/stop ramt de request wordt afgebroken en hij de knop nier meer kan gebruiken (is ook wel weer omheen te werken).
Helaas komt het wel eens voor dat hij onder water crashed en dat de overlay blijft hangen (zijn we nog aan het uitzoeken waardoor dit komt). Al levert dit ook wel eens grappige telefoontjes op.
Ja, ik heb gisteravond op de knop verzenden gedrukt, maar hij is nog steeds bezig. Is het zo druk bij jullie?
pdebie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:23:
Helaas komt het wel eens voor dat hij onder water crashed en dat de overlay blijft hangen (zijn we nog aan het uitzoeken waardoor dit komt). Al levert dit ook wel eens grappige telefoontjes op.
[...]
Verwijderd
Alleen moet je die natuurlijk niet publiekelijk openzetten, zodat de google bots deze pagina netjes indexeert
Ik zoek dus op net een specifieke foutmelding en krijg gewoon als eerste hits de ELMAH pagina van een paar websites te zien..
Kater? Eerst water, de rest komt later
Nah, die mensen hebben het veel te druk. Die rammen op de knop en als de overlay dan langer dan x seconden blijft staan lopen ze weg van de pc en kijken ze na x minuten weer of het gelukt is. De meesten hebben de PC gewoon in de winkel staan en voeren een order in nadat ze de klant hebben geholpen. Vaak staan er dan alweer andere klanten in de rij, dus hebben ze geen tijd om eeuwig naar het scherm te turen.
En dan komt dit wel eens (gelukkig niet heel vaak) voor.
Mocht je het fancy willen dan kan je hier je inspiratie op doen:Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:32:
Ik moet zelf ook toegeven dat ik me zelf ook wel schuldig durf te maken aan meermaals op een knop te duwen. Meestal komt dit omdat er nergens staat aangegeven dat ik moet wachten op eventuele processing. Een overlay vind ik op dat gebied wel een mooie oplossing. Een progressbar oid en een disabled knop zouden in die gevallen ook al een wereld van verschil maken.
http://tympanus.net/Development/ProgressButtonStyles/
dus Nixxes gaat Dice verslaan? ^^
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Vrij duidelijk dat Dice als eerste uit de bus komt. 100% klaar of nietCaelorum schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:05:
nieuws: Gerucht: Mantle voor Battlefield 4 komt pas in februari
dus Nixxes gaat Dice verslaan? ^^
<--
^^
EA die een spel met bugs vrijgeeft?Douweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:15:
[...]
Vrij duidelijk dat Dice als eerste uit de bus komt. 100% klaar of niet
[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 27-01-2014 16:16 ]
Moest pas krabben
[ Voor 70% gewijzigd door Megamind op 27-01-2014 16:33 ]
Dat is een 403tjeMegamind schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:19:
@Sneeuw discussie van paar uur geleden
Moest pas krabben
[afbeelding]
Niks is zo irritant als veel tijd in een sollicitatie steken en vervolgens een flut bod krijgen. Na een paar keer ben ik gewoon maar harde eisen mbt het salaris gaan stellen. Onder het motto 'Ik ben zeker bereid om tijd te investeren in de sollicitatieprocedure, maar als jullie uiteindelijk met een bod komen waarvan ik nu al weet dat ik deze niet accepteer dan is dat voor beiden verspilde moeite'.alienfruit schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:57:
Ja, ik weet ook niet hun max. salaris budget. Misschien is dit wel lager wat ik nu verdien. Verder kom ik er net achter dat een collega er ook solliciteert. Ik zal een mail schrijven of de opdracht ook thuis kan worden gemaakt en dat collega's leren kennen voor beide partijen iets voor de proeftijd is. Zo niet, dan geen proeftijd of een kortere (minder dan de normale drie maanden).
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Hij woont in een land waar de toiletrollen van handgeschept perkament worden gemaakt. Ies doer.Douweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:30:
Maar wat, verdien jij 946euro per dag? @alienfruit Of wat snap ik niet aan dat bedrag
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Verwijderd
Hij zal zelf niet dagelijks 946 euro in zijn eigen zak steken hoor. Hij zal eerder ZZP'er zijn die voor elke gewerkte dag (van 8 uur waarschijnlijk) 946 ex. BTW factureren.Douweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:30:
Maar wat, verdien jij 946euro per dag? @alienfruit Of wat snap ik niet aan dat bedrag
[ Voor 54% gewijzigd door alienfruit op 27-01-2014 16:38 ]
En daar gaan vervolgens nog kosten vanaf voor allerlei verzekeringen etc. dus reken jezelf niet rijk met 946 euro per dag. Want elke dag dat je niet kan werken (ziekte bijv.) levert niets op.
[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 27-01-2014 16:51 ]
Verwijderd
Klopt! Er zijn veel mensen die zich er blind op staren. Zoals je zelf al aangaf verdien je niets bij ziekte en ook op die 946 euro moeten nog belastingen betaald worden (als je er loon van zou uitkeren, op winst, ...).pdebie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:51:
@Douweegbertje:
En daar gaan vervolgens nog kosten vanaf voor allerlei verzekeringen etc. dus reken jezelf niet rijk met 946 euro per dag. Want elke dag dat je niet kan werken (ziekte bijv.) levert niets op.
Daar wil ik uiteindelijk ook graag naartoe. Het uitvoerende deel ben ik wel goed genoeg in, alleen het acquisitie deel he...alienfruit schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:04:
Ja, precies en dit is ook wel het toptarief hoor. Freelance klusje.
https://niels.nu
Precies, het gerucht is dat het ál in februari komt. Het wordt waarschijnlijk oktober
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ga werken als contractor bij een consultancybureauHydra schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:16:
Daar wil ik uiteindelijk ook graag naartoe. Het uitvoerende deel ben ik wel goed genoeg in, alleen het acquisitie deel he...
Als het dan al speelbaar is.oisyn schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:26:
[...]
Precies, het gerucht is dat het ál in februari komt. Het wordt waarschijnlijk oktober
Nothing to see here!
Om een xpath string te krijgen kun je rechtermuisknop op een site doen -> element inspecteren -> rechtermuisknop -> Xpath string
Flabbergasted
fatal: Cannot setup tracking information; starting point 'remotes/origin/sap73deploy' is not a branch.
Verwijderd
Ik vind SAP best meevallen, al heb ik tot nu toe ook niet zo gek veel ervaring in SAPDouweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:36:
Hij ziet gewoon SAP staan, en valt alvast uit elkaar voor je. Scheelt weer tijd.
Alle grote bedrijven gebruiken SAP hier tegenwoordig, is super want kan ik weer addons voor schrijven.Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:43:
[...]
Ik vind SAP best meevallen, al heb ik tot nu toe ook niet zo gek veel ervaring in SAP.
Verwijderd
Klopt. Ben zelf SAP "consultant" al vind ik die term iets te krachtig voor hetgeen ik momenteel doe. Helaas kan ik zelf ook niet meteen op een betere functietitel komen.Megamind schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:46:
[...]
Alle grote bedrijven gebruiken SAP hier tegenwoordig, is super want kan ik weer addons voor schrijven.
Weet je wat, vanaf nu noem ik mezelf Software Architect
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2014 17:55 ]
Verwijderd
SAP HANA lijkt me wel mooi. Ik wil zelf niet gaan beginnen met ABAP en wil eerder de functionele kant op.alienfruit schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:55:
Aah, ik kom niet verder dan twee introductiecursussen ABAP Programming en SAP HANA
iOS developer
Totdat de phone app weer eens gekilled werd door geheugen tekort, bijv in de auto met tomtom ^^BikkelZ schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:20:
Ik mis Windows Mobile 6.5 eigenlijk best wel een beetje. Gewoon een broekzakcomputer waar je toevallig ook nog mee kon bellen. Geen limitaties.
Ik mis de tijd dat mensen gewoon eens lang kwamen of even de telefoon oppakte. Elke keer die sms'jes en nu whatsapp. Sociaal niveau daalt met de dag. Zie nu al 12 jarige bij elkaar staan elk met hun telefoontje.BikkelZ schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:20:
Ik mis Windows Mobile 6.5 eigenlijk best wel een beetje. Gewoon een broekzakcomputer waar je toevallig ook nog mee kon bellen. Geen limitaties.
Als ik een "Getting started with ABAP"-video bekijk op YouTube bekruipt mij namelijk het gevoel dat je een enigszins sadomasochistische insteek moet hebben om dat leuk te vinden, maar dat heb ik vast verkeerd.
We are shaping the future
Het geld wat je er mee kan verdienenAlex) schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:39:
Leg mij, als doorgewinterde .NET'ter, nou eens uit: wat is er leuk aan SAP ABAP-development?
Ik had ook de keuze gehad, maar ik wilde niet eerder van school om met zo'n wurgcontract te zitten bij een groot bedrijf. Tegenwoordig kun je in elk geval wel wat fatsoenlijker in SAP in stromen (en elk ander ERP pakket trouwens) waarbij op zich heel het traject wel ókay is, mits je geen domme dingen ondertekend
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat is iets wat ik me soms ook afvraag, en daarna "Waarom wíl men dit gebruiken?"
Waar ik helemaal gek van word zijn mensen die altijd hun agenda moeten trekken als je er wat mee wil gaan doen. Mensen die al twee maanden van te voren precies weten wat ze gaan doen op een bepaalde datum. Moet je eens een keer spontaan aanbellen bij zulke mensen als je in de buurt bent, die stomverbaasde gezichten.Douweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:38:
[...]
Ik mis de tijd dat mensen gewoon eens lang kwamen of even de telefoon oppakte. Elke keer die sms'jes en nu whatsapp. Sociaal niveau daalt met de dag. Zie nu al 12 jarige bij elkaar staan elk met hun telefoontje.
Als het aan mij lag had ik niks te maken met zulke mensen maar het betreft makkelijk 3/4 van de mensen die ik ken dus ik kom er niet eens onder uit om met die totale gekte mee te doen
iOS developer
Dat is trouwens wel echt een Nederlands dingetje hoor. Mijn vrienden in het buitenland vonden dat ook allemaal raar. Ik zelf gebruik mijn agenda ook vaak hoor maar ik ben altijd wel bereid om iets spontaans te doen. Maar met werk enzo is plannen wel wat makkelijker, helemaal als je weinig vrije tijd hebt. Soms wil ik ook weleens gewoon bankhangen en niks doenBikkelZ schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:00:
[...]
Waar ik helemaal gek van word zijn mensen die altijd hun agenda moeten trekken als je er wat mee wil gaan doen. Mensen die al twee maanden van te voren precies weten wat ze gaan doen op een bepaalde datum. Moet je eens een keer spontaan aanbellen bij zulke mensen als je in de buurt bent, die stomverbaasde gezichten.
Als het aan mij lag had ik niks te maken met zulke mensen maar het betreft makkelijk 3/4 van de mensen die ik ken dus ik kom er niet eens onder uit om met die totale gekte mee te doen
Nothing to see here!
Rutix schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:06:
[...]
Dat is trouwens wel echt een Nederlands dingetje hoor. Mijn vrienden in het buitenland vonden dat ook allemaal raar. Ik zelf gebruik mijn agenda ook vaak hoor maar ik ben altijd wel bereid om iets spontaans te doen. Maar met werk enzo is plannen wel wat makkelijker, helemaal als je weinig vrije tijd hebt. Soms wil ik ook weleens gewoon bankhangen en niks doen
1
2
3
4
| 20:00 - 00:00 Bankhangen Location: bank, thuis Recurs every 3 weeks on zaterdag |
Alex) schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:39:
Leg mij, als doorgewinterde .NET'ter, nou eens uit: wat is er leuk aan SAP ABAP-development?
Als ik een "Getting started with ABAP"-video bekijk op YouTube bekruipt mij namelijk het gevoel dat je een enigszins sadomasochistische insteek moet hebben om dat leuk te vinden, maar dat heb ik vast verkeerd.
Ik dacht dat AX een drama was, maar het kan dus nog erger. Waarom zou je in een middeleeuwse IDE liggen rondklooien...
Die markt verzadigd dan redelijk snel als er zo om geschreeuwd wordt. Er komt dan een lading programmeurs binnen die tegen toptarieven worden ingezet, op een gegeven moment is er teveel aanbod en donderen de prijzen naar beneden. De detacheerders hebben dan niet echt veel zin meer in die te dure jongens en kegelen de hele handel eruit. Later ontstaat dan wel weer een keer een tekort en begint het verhaal opnieuw. En zo ontstaat er een perfect jojo effectDouweegbertje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:48:
Als ik moet gokken uit eigen ervaring komt dat door SAP en alle bedrijven eromheen zelf. Al op school wordt je dood gegooid met "Met SAP heb je direct een toekomst" en zijn er al bedrijven waar je kan 'werken en leren' met SAP voor een (voor je leeftijd dan, en in vergelijking met) goed salaris. Vervolgens stikt het van de detacheerders die helemaal voor SAP SAP SAP gaan en allemaal riante beloftes doen. Dat, inclusief het feit dat er ook daadwerkelijk veel om wordt gevraagd (althans paar jaar terug zeker), weet je vaak niet beter.
Nadeel van schreeuwen en veel volk binnentrekken, is bovendien dat de markt ook overspoeld raakt met matig tot slechte ontwikkelaars die puur voor het geld gaan. Dit gebeurde ook met de andere ICT-bubbels, destijds tekende je je contract in de showroom en reed je met je nieuwe leasebak naar huis. Je hoefde niet eens goed te zijn, want er was genoeg vraag en meer dan genoeg geld. Uiteindelijk klapt de bubbel en is er een overschot van die matige mensen. Veel zijn dan inmiddels gewend aan het geld dat ze eigenlijk "niet waard" zijn, wat hun zoektocht naar een nieuwe baan niet echt ten goede komt. Het feit dat mensen eigenlijk overbetaald worden zag je bijvoorbeeld bij het recente loonmatigingverzoek bij een aantal grote detacheerders.
Het wordt overal gebruikt maar er wordt eigenlijk weinig gevraagd naar SAP experts. Waarschijnlijk omdat het toch de eindmarkt is en niet het consultancy stuff dat hier zit.
Dat verklaart misschien ook waarom er veel consultants in het (SAP-)wereldje te vinden zijn, en maar weinig mensen binnen een bedrijf fulltime bezig zijn met het opzetten van dergelijke systemen.
[ Voor 19% gewijzigd door Alex) op 27-01-2014 20:47 ]
Serieus? Wat weinig zegalienfruit schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:04:
Ja, precies en dit is ook wel het toptarief hoor. Freelance klusje.
/maar ik zit ook in andere nichemarkten
[ Voor 9% gewijzigd door BtM909 op 27-01-2014 21:52 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Sinds dit weekend ben ik weer eens wat gaan spelen met mn oude Touch HD, en ik heb er wel hetzelfde idee bij. Oké, geen enkele webbrowser is vooruit de branden vergeleken met mn Android telefoon, maar zelfs vergeleken met Android lijkt gewoon alles mogelijk.BikkelZ schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:20:
Congrats! Nu nog jezelf melden in het bitcointopicGamebuster schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:42:
Zojuist mijn 1e fractie van een bitcoin aangeschaft, gewoon om te proberen.
Verwijderd
Over ABAP development kan ik je niets vertellen aangezien ik dit tot nu toe nog nooit heb gedaan. Er is echter wel degelijk een reden waarom ik voor SAP heb gekozen en niet voor (Java) development.Alex) schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:39:
Toen ik enkele maanden geleden stage deed bij mijn huidige werkgever, was dat in Java. Ik schreef een mobiele applicatie die op Android en iOS devices werkt. Ik vond het ontzettend fijne opdracht maar besloot toch dat ik in mijn dagelijkse leven niet elke dag zou programmeren. Het project dat ik kreeg was een proof of concept voor een bepaalde technologie. Wanneer ik eenmaal aan de slag zou gaan als developer, zou het er allemaal minder spannend aan toe gaan: De meeste klanten willen gebruik maken van proven technologies, een beslissing die ik snap maar waarvan ik vrees dat ze een belemmering zou zijn op hoe ik me zou amuseren bij het programmeren. Ik programmeer best graag en hou er mij in mijn vrije tijd ook regelmatig mee bezig, maar dan met de talen en frameworks waar ik op dat ogenblik zin in heb. Hierdoor heb ik de "definitieve" keuze gemaakt om niet te beginnen als Java-programmeur maar mij zou verdiepen in SAP, een softwarepakket waar ik nog niets van kende maar dat mij wel ontzettend interesseerde (Toen ik studeerde had ik een vak "Business processen met ERP" waar de processen binnen een bedrijf aan bod kwamen).
De bedoeling was om eerder de functionele kant op te gaan al heb ik tot nu toe wel nog een vrij technische rol. Dit zal in de komende jaren wel veranderen. Wel heb ik aangegeven dat ik nog steeds ontzettend geboeid ben door de nieuwste technologieën en dat ik dus wel zin heb naar eerder "technische" projecten: Denk hierbij aan mobility of SAP HANA.
Langs de andere kant vind ik het ontzettend spijtig dat ik op deze manier niet meer zo technisch ben. Ik ben altijd vrij goed geweest in programmeren (ten opzichte van klasgenoten, in vergelijking met jullie ben ik nog steeds waardeloos) en heb zo het gevoel dat ik hierdoor een bepaalde "skill" in de vuilbak gooi. Het lijkt me ook wel ontzettend fijn om gewoon een echte expert te worden in een bepaald vakgebied zoals bijvoorbeeld .NET en node.js.
Ik zal helaas pas over enkele jaren kunnen zeggen of mijn keuze al dan niet de juiste was en wie weet wil ik over 2 jaar niets meer met SAP te maken hebben. Tot dan probeer ik er gewoon het beste van te maken.
Inderdaad super handig!Caelorum schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:17:
Ah nice.. Een nieuwe Resharper C++ build heeft "Create Function From Usage" toegevoegd. Daar was ik mij al een tijdje over aan het ergeren dat het er niet in zat ^^
Nothing to see here!
[ Voor 24% gewijzigd door Acid_Burn op 28-01-2014 00:54 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Ja, en ga nu eens een C++ project openen en probeer het nog eens. Toen ik van C# naar C++ ging was het toch wel even slikken hoor. Lijkt wel alsof VS 10 jaar heeft stilgestaan, maar eigenlijk is dat alleen voor C++.Acid_Burn schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 00:53:
WutDat kan mijn VS zonder addons ook al. Althands in de VB omgeving.
Nu zijn alle IDE's die ik heb geprobeerd voor C++ nogal spartaans. Dat komt denk ik grotendeels door de tooling (compilers, linkers en analyzers) die (tot voor kort*) niet al te nuttige zaken uitspuugde.
Overigens is JetBrains ook bezig met een C/C++/Objective-C IDE die los staat van AppCode.
*vermoed dat de opkomst van clang wel kan helpen. Zo zijn ze bij QtCreator bezig clang als basis te nemen, gaat JetBrains dat ook doen voor hun nieuwe IDE en vind je het eigenlijk in steeds meer producten terug.
[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 28-01-2014 01:46 ]
Goede morgen allemaal ^^
[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 28-01-2014 07:58 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 28-01-2014 08:36 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
E-mail nieuwsbrief die er in alle mail clients pixel precies uit moet zien...
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Same over here! Al van 4 uur mijn bed uit voor een interventie met de brandweer.OkkE schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:40:
This is gonna be a long day.
Zal al van start gaan met koffie.
RTFM!
Welke standaard wil je 100% gesupport zien? ISO/IEC 14882:1998 of ISO/IEC 14882:2003 of ISO/IEC 14882:2011. In 14882:2011 zijn exported templates toch verwijderd?Woy schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:34:
Inderdaad, dat soort tools zijn door de complexiteit van C++ enorm moeilijk om goed te maken. Het is niet zonder reden dat er volgens mij nog steeds geen enkele compiler is die 100% van de C++ standaard implementeert( Comeau is ieder geval al een uitzondering die export voor templates ondersteunt )
Screenshot maken, copy paste in de nieuwsbrief. KlaarOkkE schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:40:
This is gonna be a long day.
E-mail nieuwsbrief die er in alle mail clients pixel precies uit moet zien...![]()
![]()
Dat zou zo maar kunnen, heb wel eens zoiets gehoord, maar ben zelf niet veel met C++ bezig. Punt is gewoon dat het enorm complex kan worden om goede refactor tools te maken die gegarandeerd goed werken. Vooral door de complexiteit van de template engine, en macro's die per translation unit ook nog eens kunnen verschillen.Ealanrian schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:45:
[...]
Welke standaard wil je 100% gesupport zien? ISO/IEC 14882:1998 of ISO/IEC 14882:2003 of ISO/IEC 14882:2011. In 14882:2011 zijn exported templates toch verwijderd?
Punt meer is dat ze blijkbaar niet de moeite vonden om het te doen. Het kan namelijk wel (kijk maar eens naar Visual Assist X) maar kost gewoon veel moeiteWoy schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:56:
[...]
Dat zou zo maar kunnen, heb wel eens zoiets gehoord, maar ben zelf niet veel met C++ bezig. Punt is gewoon dat het enorm complex kan worden om goede refactor tools te maken die gegarandeerd goed werken. Vooral door de complexiteit van de template engine, en macro's die per translation unit ook nog eens kunnen verschillen.
Nothing to see here!
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Echter, verder is mijn mening, Macros zijn evil
[ Voor 12% gewijzigd door Robbiedobbie op 28-01-2014 09:08 ]
D-Raven schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:52:
Screenshot maken, copy paste in de nieuwsbrief. Klaar
Daar zat ik ook aan te denken, maar uiteraard wil de klant wel zelf teksten aan kunnen passen.Acid_Burn schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:55:
Haha, ik wou net zeggen. Nieuwsbrief als plaatje en gaan. Misschien als PDF?
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ken een verhaal van een bedrijf dat in C++ werkte en een Pascal programmeur aan had genomen, met het idee dat die persoon zonder veel problemen C++ zou leren. Was ook geen probleem; hij had in een paar weken tijd Pascal nagebouwd in macro's en zat dus min of meer gewoon pascal te programmerenRobbiedobbie schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:07:
Wanneer ik in Java programmeer mis ik wel eens die preprocessor. Dat is zo makkelijk en handig om een macro te maken voor debug output, die lekker verdwijnt in releases
Echter, verder is mijn mening, Macros zijn evil
https://niels.nu
Maar de features van Visual Assist X op C++ gebied kwamen de laatste keer dat ik het gebruikte in ieder geval nog niet in de buurt van de mogelijkheden van Resharper C#. En de functies van de huidige Resharper C++ versie zijn ook niet vergelijkbaar met Resharper C#.Rutix schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:00:
[...]
Punt meer is dat ze blijkbaar niet de moeite vonden om het te doen. Het kan namelijk wel (kijk maar eens naar Visual Assist X) maar kost gewoon veel moeite
Natuurlijk is het ook afhankelijk van de investering die er in gedaan wordt, maar door de opzet van C++ is ook gewoon niet alles even goed mogelijk.
Zelfs met tabellen en plaatjes is het vrij lastig om een nieuwsbrief in alle clients precies het zelfde te krijgen...Alex) schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:15:
De meeste pixelperfecte e-mailnieuwsbrieven die ik krijg staan bol van de tabellen en plaatjes. Dat moet ook wel als je je bedenkt dat er genoeg mensen zijn die Outlook 2007/2010/2013 gebruiken om mails mee te bekijken...
Klopt, pakketten zoals MailChimp doen het net zo. Het zal toch wel ergens voor nodig zijn, maar handig is het in ieder geval niet!Alex) schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:15:
De meeste pixelperfecte e-mailnieuwsbrieven die ik krijg staan bol van de tabellen en plaatjes. Dat moet ook wel als je je bedenkt dat er genoeg mensen zijn die Outlook 2007/2010/2013 gebruiken om mails mee te bekijken...
---
Koffie xd
Haha, Outlook. Kom maar terug als je klanten hebt die eisen dat het er goed uit ziet in Lotus Notes. Ja, die zijn er nog.Alex) schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:15:
I know, vandaar ook mijn reactie: This is gonna be a long day.Alex) schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:24:
Pixelperfect kan nou eenmaal zo goed als niet niet, er zijn zoveel factoren waardoor een nieuwsbrief of website er toch net iets anders uit komt te zien..
Jep, onderandere de Belastingdienst maakt nog gebruik van Lotus NotesKorben schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:25:
[...]
Haha, Outlook. Kom maar terug als je klanten hebt die eisen dat het er goed uit ziet in Lotus Notes. Ja, die zijn er nog.
http://android-plus-plus.com/
Zelf heb ik er niks aan, ik ben lang geleden al vertrokken naar linux
Dit topic is gesloten.
![]()
* zoals jullie weten gaan we tegenwoordig naar een nieuwe iteratie bij ~10k posts. 1 april (en dat is geen grap) gaan we over op het nieuwe deel! *
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.