Mensen belden me nooit voor de lol, een beetje Firesphere achtige omgangsvormen werkten bijna net zo goed

.Gertjan. schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:05:
[...]
Is die echt zoveel beter? Ik kom hem zo af en toe tegen, maar zit steeds te twijfelen. Ik heb namelijk een flauw vermoeden dat xcode eigenlijk de enige ide is waarmee je mag werken van Apple. Ik vraag mij dus af hoe het zit met compatibility en regels voor ios spul...
Je hebt bij AppCode nog steeds XCode nodig op het moment dat je een Interface Builder nodig hebt. Geen probleem voor mensen die toch al alles in code opzetten en Interface Builder is niet het slechtste deel van XCode. En wellicht dat je ook af en toe wat moet doen rondom het publishen van apps in XCode.
Ik ga AppCode een keer testdriven op het moment dat ik grote lappen code wil gaan refactoren, XCode is daar a) heel erg slecht in en b) loopt daar ook nog wel eens bij vast.
Wat me irriteert is dat ik best wel wat moeite moet doen om mijn IBOutlets naar een UIView te koppelen (draggen naar het vlakje in je boom aan de linkerkant in IB nadat je de outlet eerst met de hand toegevoegd hebt in je header) terwijl het veel makkelijker is om het naar een UIViewController te doen (CTRL+drag naar je header) terwijl je juist zo veel mogelijk logica rondom het presenteren van je Views in je UIView classes wil stoppen en niet in je UIViewController
Microsoft heeft best practices die meestal ook echt meestal in de praktijk goed werken. Kopieer je code van MSDN dan is het meestal goede code, in XCode zijn de templates alleen al rommelig en meestal een verkeerde opzet.
.Gertjan. schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:37:
[...]
Bij mij is het meer:
XCode. Kak...
Op de een of andere manier raken mijn vingers in de knoop in die IDE en krijg ik na 5 minuten direct heimwee naar Visual Studio. Naast het feit dat ik moet wennen aan de afwijkingen tussen MacOS en Windows (control? nah... command. Alt links/rechts doet ook in MacOS iets anders...

) zijn sommige dingen in XCode op het oog zo onhandig opgezet...
Tja VS+R# is gewoon helemaal nergens mee te vergelijken, zeker als je al een maal door een aantal standaard vage .Net / Windows problemen zoals pdb files die moeilijk doen en dll-knopen heen bent. Ik heb er in het begin toch wel op lopen vloeken maar met R# is het fantastisch.
Wat shortcuts die ik meestal gebruik:
CTRL+click op een variabelenaam of classnaam neemt je naar de definitie.
Mac+CTRL+pijltje omhoog brengt je van header naar implementatie en vice versa
Mac+SHIFT+pijltje is alles naar links of naar rechts selecteren
Mac+] is indendatie naar rechts schuiven
Mac+SHIFT+B is builden
Mac+R is runnen
Mac+SHIFT+F is Spotlight binnen je project (dat is echt een sterke feature)
En dan scheelt het ook nog wel een beetje als je weet hoe je in de debug commandline kunt werken, hoewel ik nog vaak meemaak dat een bijvoorbeeld een CGRect wel gewoon netjes in de functie meegestuurd wordt maar totaal niet te debuggen is.
.Gertjan. schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:37:
[...]
Het is dat ik mijzelf het
moet leren, als er geen druk achter zou zitten had ik iemand ingehuurd voor dat klusje en was ik mijlen weg gebleven van dat ding... Logisch dat een gratis pakket niet kan tippen aan een duur pakket als Visual Studio, maar ik kan mij niet voorstellen dat mensen vrijwillig met Xcode werken en het ook nog fijn vinden

Interface Builder is goed, de emulatoren zijn goed (vrijwel altijd gelijk met hardware) en snel, de Spotlight functie is goed. Ken je die gast die altijd die oude applicaties helemaal analyseert op zijn site? Die had het ineens ook over XCode voor het analyseren van C++ projecten zoals DOOM, puur en alleen voor die functie. Maar wellicht dat VS voor C++ ook niet zo goed is als voor C# of hij had gewoon een Mac en geen PC.
Maar ik ben ook ooit zo met iOS devven begonnen, maar van me had een opdracht van zijn vaste klant voor een app binnengesleept, een Mac gekocht en werd binnen drie avonden helemaal gloeiend gek van XCode. Wellicht dat het wat te veel is tegelijk, nieuwe taal met daaronder nog eens C, nieuw OS, nieuwe IDE, nieuwe SDK die ook behoorlijk vreemd kan werken, apps op zichzelf die natuurlijk al weer redelijk verschillend werken dan de webapplicaties waar de meeste mensen zich tegenwoordig mee bezig houden, gecombineerd met de werkdruk van bestaande projecten die ook allemaal af moeten. Je gaat er IMHO wel een uurtje of 100-200 aan kwijt zijn voordat je een beetje weet wat waar zit en hoe je het op moet zetten.
Maar mocht je er echt van af willen dan hoor ik het wel