Twee externe displays, 1 thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 10:34
Hallloo,

Ik heb een vraagje, binnenkort komt mijn 2e display binnen. Ik heb een macbook air 2013 13" i7 8gb.
Zoals de titel al vermeld wil ik eigenlijk op mijn thunderbolt poort 2 externe displays aansluiten. het gaat hierbij om 2 maal een 20" 16:10 1680x1050 display. Nu zie ik allemaal thunderbolt docks, maar ik kan er zo snel niet een draad aan vast knopen. Hebben jullie hier ervaring mee? of advies? ik wil zegmaar op mijn enige thunderbolt poort 2 maal die displays aansluiten. Als ik hierbij mijn interne display niet kan gebruiken, is dat geen probleem zolang ik de externe maar wel kan gebruiken.

Omdat ik ook nog rand apparatuur heb is een thunderbolt dock niet zo erg. Maar ik zag bijvoorbeeld de belkin thunderbolt dock maar die heeft weer geen video uit. Ik kwam dan ook de Matrox ds1 tegen die heeft dan 1 dvi uit maar geen thunderbolt daisychain poort. Maakt het allemaal heel moeilijk. tevens kwam ik de zotac ZT-MDP2HD tegen. Dan kan je 2 hdmi beeldschermen aansluiten, ik dacht 2x hdmi -> dvi maar werkt dat? of wordt het dan gemirrored?

Hopelijk weten jullie iets!

M.v.G. jctjepkema

p.s. ik weet dat dyslexie geen reden is maar spelfouten zitten er bij mij vast in.

[ Voor 3% gewijzigd door jctjepkema op 05-01-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 14:57
Ik heb hier zelf ook heel erg naar zitten zoeken, maar het lijkt erop dat alles vóór Thunderbolt 2 (dus zegmaar alles voor 2014...) slechts één DisplayPort stream aankan. Oftewel, slechts 1 scherm per Thunderbolt poort :-( De enige workaround zijn de Apple schermen, maar die zitten weer in een andere prijsklasse.

Een externe videokaart gaat 'em waarschijnlijk ook niet worden, want OS X ondersteunt dit AFAIK niet. Dan zou je Windows moeten gaan draaien op je MBA, en dat zou toch wel weer een beetje zonde zijn als je geen andere eisen hebt die Windows nodig maken :-( Dat, en dat Windows niet overweg kan met Thunderbolt hotplugging door de manier waarop Apple dat gedaan heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Xudonax op 05-01-2014 00:40 . Reden: Ooit ga ik de emoticons hier in 1x goed doen. Ooit. Goed voornemen voor 2014 denk ik :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
hmm ja een thunderbolt display was ook niet in mijn planning nee, dan wordt het denk ik een usb 3 -> dvi kaartje. Die kunnen prima een videotje afspelen is in de meeste gevallen genoeg voor mijn wensen. jammer dat andere fabrikanten zoiets nog niet ondersteunen. Is precies wat ik en meerdere mensen op internet nodig hebben.

edit:

ik zie net deze: CalDigit Thunderbolt Station.
die heeft een hdmi out en een daisychain thunderbolt poort waar ze zelfs op de website zeggen dat daar nog een thunderbolt monitor aan kan. maar hebben ze het dan over een thunderbolt monitor of kan je daarop ook een displayport to dvi adapter aansluiten?

-- vraag al beantwoord door mezelf! ja dat kan hij! je kan op hdmi een scherm aansluiten en op de daisychain thunderbolt poort een displayport to dvi adapter:D

dit wordt hem denk ik!

hij is nog net geprijsd ook $199,-

[ Voor 47% gewijzigd door jctjepkema op 05-01-2014 12:11 . Reden: caldigit miss well 2x ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:29
ooit gedacht aan een dvi splitter en die plaatsen tussen de schermen en je tunderbolt aansluiting?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
maar met 1 dvi splitter, word dan niet je beeldscherm uitgerekt? of kan je dan gewoon echt 2 monitoren aansluiten?

als hij hem wel ziet als 1 beeldscherm die zegmaar heel erg breed is, kan je die dan ook virtueel weer splitsen naar 2 beeldschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:29
volgens mij maakt de dvi-splitter je scherm virtueel groter en spreid dit over beide schermen... heb hier al eens een artikel van gevonden die het prima uitlegd... anders moet je even kijken via google... (veelal vind je hier wel windows gerelateerde resultaten)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt (met jouw Air) twee Thunderbolt schermen op één Tb poort aansluiten. Of één Tb scherm, dan een ander Tb-apparaat, en dan met een mDP-DVI dongle nog een ander scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 06-01-2014 10:06 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
CyBeR schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:03:
Je kunt (met jouw Air) twee Thunderbolt schermen op één Tb poort aansluiten. Of één Tb scherm, dan een ander Tb-apparaat, en dan met een mDP-DVI dongle nog een ander scherm.
TS heeft geen thunderbolt schermen, zit dus geen tb op. Kan dus niet doorlussen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobV schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:16:
[...]

TS heeft geen thunderbolt schermen, zit dus geen tb op. Kan dus niet doorlussen.
Dan volgt uit mijn eerdere post dat wat TS wil niet kan, behalve met zoiets als een dualhead2go waarmee twee schermen voor de computer als één gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:17

Hoite

Goed verhaal

Is iets als dit niet een idee?
http://www.focalprice.com...o_Cable.html?Currency=EUR

Ik durf niet te zeggen dat het snel genoeg is om bijvoorbeeld op te gamen ofzo, maar ik gok dat full-HD video wel moet lukken.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
@CyBeR
Ik weet dat ik met thunderbolt display 2 externe kan aansluiten, maar waar het bij mij omgaat is dat ik 2 ouwe iMac G5's heb en allebij omgebouwd tot beeldscherm. Het gaat mij er juist om om deze allebij op de macbook Air te krijgen. en eventueel een dualhead2go kan ik proberen.

Lijkt mij opzich ook een prima oplossing. Ik kwam er al achter dat ik via de caldigit thunderbolt station maar 1 beeldscherm kan aansluiten en er niet nog een displayport to dvi adapter achteraan kan gooien.

@Hoite zoiets lijkt mij zeker interessant maar usb2.0 is dan wat te traag denk ik dan ga ik liever voor een met usb3.0 maar die zijn bijna net zo duur als een usb3.0 dock waar ik ook meteen mijn audio enzovoort kan aansluiten. ben er nog niet een tegen gekomen die fijn werkt met osx helaas.

mijn resoluties zijn dus 1680x1050 wat maakt: 3360 x 1050 waardoor volgens mij die dualhead2go afvalt. + 1 van de beeldschermen heeft geen controller maar is direct op de dvi gesoldeerd omdat hij tmds gebruikt(moeilijke benaming voor industrieele variant van hdmi) waardoor ik er geen vga op aan kan sluiten maar alleen maar dvi.

is er iets als dualhead2go wat gebruikt maakt van dvi? en hoe werkt dat op osx? is dat fijn of stoort het.

[ Voor 21% gewijzigd door jctjepkema op 06-01-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, er is een DVI variant van de dualhead2go. Werkt prima. http://www.matrox.com/gra...cts/gxm/dh2go/digital_me/

(En TMDS is niet de 'industriele' variant van HDMI, het is de manier waarop HDMI en DVI signalling over de fysieke lijn gaat; Transition Minimised Differential Signalling.)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 06-01-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oh Nice die is wel stoer! Qua uiterlijk ook nog in stijl. En van de tmds thx voor de info wist ik nog niet:)

Is er maybe ook een goedkopere variant? Doet de zotac uit mijn eerste post hetzelfde? Want dan zou ik namelijk die kunnen halen in combo met de caldigit. Dan gebruik ik de caldigit voor de audio en usb en dan via de daisychain thunderbolt dit apparaat voor de beide beeldschermen.

zou bijvoorbeeld zoiets als dit:

http://www.ebay.com/itm/U...pters&hash=item53fd06fa44

werken? staat niet bij welke chipset namelijk..
hij lijkt alleen weer sprekend op deze
http://www.amazon.com/Plu...ter-Windows/dp/B00A2E1MQA

en die heeft de displaylink dl-3100 die volgens mij gewoon moet werken op mac.

[ Voor 37% gewijzigd door jctjepkema op 06-01-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:33
Ik gebruik met mijn Air 13 uit 2011 de onderstaande adapter
2 x 1920x1080

Voor office werkzaamheden werkt dit prima en betaalbaar:

http://www.alternate.nl/E...ter/html/product/1018000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oh dank, die is een stuk interessanter, hoe zit het met video afspelen via bijvoorbeeld vlc, gaat dat of is dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:33
Gaat wel, maar beter is dit te doen op het beeldscherm welke via de TB wordt aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
oke dus meer een beeldscherm waar ik op kan browsen en programmeren. En videos word hem dan wel teveel. daar kan ik nog wel mee leven. Stuk interessanter ook qua prijs. alleen heb ik nog steeds te weinig usb poorten dus zal ik er nog steeds een dock bij moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

jctjepkema schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:27:
ik zie net deze: CalDigit Thunderbolt Station.
die heeft een hdmi out en een daisychain thunderbolt poort waar ze zelfs op de website zeggen dat daar nog een thunderbolt monitor aan kan. maar hebben ze het dan over een thunderbolt monitor of kan je daarop ook een displayport to dvi adapter aansluiten?

-- vraag al beantwoord door mezelf! ja dat kan hij! je kan op hdmi een scherm aansluiten en op de daisychain thunderbolt poort een displayport to dvi adapter:D
Dan heb je de website niet goed gelezen. In de FAQ staat duidelijk aangegeven dat dit dus niet kan. Je kunt maar 1 DisplayPort stream gebruiken. Dat betekent in dit geval dat je OF de HDMI OF een DisplayPort adapter kunt gebruiken, niet beide. Wat wel kan is de HDMI icm een Thunderbolt scherm. Wat ook kan, is een ander Thunderbolt apparaat erop aansluiten die een 2e Thunderbolt aansluiting heeft. Dan kun je de HDMI aansluiting gebruiken en op dat tweede Thunderbolt apparaat de DisplayPort adapter gebruiken.

Het Apple Thunderbolt scherm heeft een tweede Thunderbolt poort. Op die manier kun je doorlussen (tot 6 apparaten).

Die Matrox producten kunnen twee of drie schermen fysiek aansluiten maar dit wordt als 1 scherm aan het OS gepresenteerd. Je Mac denkt dan ook dat er maar 1 scherm aan zit. Bij dual screen houdt dat in dat dingen in het midden van het "scherm" starten wat in werkelijkheid dus deels op het linker en deels op het rechter scherm zal zijn. Iets fullscreen maken kan dan ook anders werken.

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 10-01-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
@ppl, ja daar kwam ik ook achter zei ik ook nog in een latere reply.
Maar je zegt dat wanneer ik een caldigit thunderbolt station pak, ik er een of ander thunderbolt apparaat met een daisychain poort er op aansluit en op die daisychain een displayport naar dvi/hdmi aansluit en op de hdmi van de caldigit het wel zou moeten werken? dat zou wel interessant zijn. maar prijzig..

nog een vraagje. ik weet dat mijn book geen thunderbolt 2 heeft maar just asking.
als ik een mac had met thunderbolt 2 en ik sluit er een apparaat met daisychain poort op aan die thunderbolt 1 heeft kan ik dan daar achter weer een apparaat die thunberbolt 2 heeft aansluiten en hem ook ziet als thunderbolt 2? Handig om te weten voor als ik nog een mac haal in de toekomst en nu thunderbolt apparatuur ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De volgende review van de Thunderbolt Station laat het goed zien (lees ook de comments): http://fortysomethinggeek...bolt-station-docking.html

Thunderbolt 1 spullen moet je achter Thunderbolt 2 doen. Zet je ze er voor dan zal alles wat je er achter hangt op Thunderbolt 1 snelheid draaien. Geldt met USB ook: 2.0 zet je achter 3.0. Aangezien de huidige Thunderbolt docks nog Thunderbolt 1 doen kun je die het beste achter in de keten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Probeer eens dit:
http://www.anandtech.com/...port-to-dual-hdmi-adapter

Je gaat van 1 HDMI naar 2 en als je een thunderbolt naar HDMI hebt, deze erop aansluiten. Het zou zo maar kunnen werken!

-- Edit --

Of moet het per sé DVI zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Maistah op 14-01-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
gekeken, maar mij is niet duidelijk of mijn macbook wel displayport 1.2 heeft. Volgens mij niet namelijk. Want displayport 1.2 ondersteunt dat ding en herkent ze dan ook als 2 losse monitoren. En dat apparaat van zotac heeft dan wel dp 1.2 nodig.

Ik kan altijd een hdmi->dvi adapter gebruiken dat is het probleem niet.

edit:
bij nader inzien zie ik dat dat ding wel kan werken. Hij vereist geen dp1.2. En volgens mij pakt hij ook nog 2 verschillende monitoren omdat de resolutie die ik gebruik onder de 1920x1080 is.

Ik ga er even naar kijken. Ik heb gelukkig nog geen aankopen gedaan omdat mijn 2e beelscherm nog niet af is.

maar dan zou ik ook een mst hub kunnen gebruiken of niet?

[ Voor 36% gewijzigd door jctjepkema op 14-01-2014 14:55 . Reden: ik heb weer eens niet goed gekeken.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik denk zelfs dat een mst hub beter resultaat zal geven dan een HDMI splitter.

Ik ben wel erg benieuwd naar je bevinding, mocht je het gaan proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
ja, ik zit nog wel erg te kijken wat mijn opties zijn. Maar ik denk dat een mst hub het beste is, meerdere monitoren op 1 kabel. enige wat probleem kan zijn is dat wanneer ik 2 maal een hdmi -> DVI ding er op aansluit word dat dan niet te breed en het niet past. Maar daar zal ik wel een oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

talin

ES-MA

ik heb dezelfde macbook al TS en gebruik 3 beeldschermen + eigen beeldscherm van laptop tijdens werk.

heb 2 van deze er tussen zitten via USB, drivers worden netjes geüpdatet.

http://h30094.www3.hp.com...967421/mfg_partno/NL571AA

dingen zijn perfect zelfs films zijn geen probleem, full HD wel, die gaan stotteren maar voor die prijs ben ik tevreden.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47

3DDude

I void warranty's

koentjuh1987 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:01:
volgens mij maakt de dvi-splitter je scherm virtueel groter en spreid dit over beide schermen... heb hier al eens een artikel van gevonden die het prima uitlegd... anders moet je even kijken via google... (veelal vind je hier wel windows gerelateerde resultaten)
Dat is een dure grap want wil je van mini displaypoort (wat thunderbolt dus eigenlijk is)
naar duallink DVI (wat je denk nodig hebt als je twee keer full hd wilt aansturen) heb je een mooie converter
van zo'n 100 euro nodig.
Mini displaypoort naar DVI is standaard tot maximaal 1920*1200.
De Matrox Dual head 2GO o.i.d. kan inderdaad ook.. maar volgens mij is dat ook niet 'goedkoop' (en als je wat bijlegt kan je een mooier scherm halen.. ik zou het wel weten :P )

[ Voor 19% gewijzigd door 3DDude op 15-01-2014 00:57 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Dat het een dure grap word vind ik niet echt een probleem. Dat moet dan maar, een macbook is ook niet heel goedkoop, dus jaa pech. Duallink DVI zegt alleen wat over de hoeveelheid data en niet over de hoeveelheid beeldschermen. Dus ik wil geen duallink DVI ik wil hdmi omdat ik een digitaal signaal out moet hebben.

Maar wat ik nog niet echt heb kunnen vinden is of de Zotac MDP2HD hem als 1 grote monitor ziet of als 2 monitoren.

Ik weet overigens dat het wel theoretisch moet kunnen over displayport 1.1a want mijn resoluties zijn lager dan full HD. En 1.1a kan over 1 kabel maximaal 2 full HD beeldschermen aansturen. ik heb dan 2x 1680x1050 dus dat moet zeker kunnen. Alleen welk apparaat ziet ze als 2 losse monitoren?

EDIT:

Ik zag net een video van Club 3D die de displayport mst hub 3-1 hebben. Ik zag dat ik volgend de specificaties op hun site, met displayport 1.1a (die ik volgens mij heb) 2 displays van 1920x1080 kan draaien. Dan zou ik ook 2x 1680 op 1050 kunnen draaien lijkt mij. En hij zou ze dan ook zien als apparte monitoren. In ieder geval in windhoos.

Ik denk dat ik eind van de maand voor dat ding ga. Tenzij jullie een betere oplossing hebben?

[ Voor 24% gewijzigd door jctjepkema op 15-01-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oja ik zou nog even melden, ik heb inmiddels op ebay de ZT-DP2HD besteld. Ik kijk hoe hij mij bevalt en post t hier. Hij komt helaas pas begin februari binnen.
Pagina: 1