Vragen voor een beginnende case "Modder" !

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
hallo allemaal,

Graag zou ik mijn Sharkoon T28 willen overspuiten (zwart/wit) maar hier heb ik toch nog een paar vragen over!

- wat voor spuitbussen raden jullie aan?
- kan ik er zo overheen spuiten of is schuren een must?
- hoeveel lagen moet het zijn?
- hoeveel "spuitbussen" heb je gemiddeld nodig voor een midi kast?
- Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
- wat is het makkelijkste manier om door een plastic sidewindow te boren?

In principe wil ik alleen mijn kast overspuiten en iets met de sidewindow doen!

alvast bedankt :)

Edit: Zie nu net dat mijn titel niet echt klopt.. :F :F

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 04-01-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 17:37
-geen idee welk soort overigens zijn 2K spuitbussen te koop zag ik en deze lak is vele malen sterker maar ook duurder en de spuitbus is na toevoeging van de harder niet meer later te gebruiken wanner de potlife tijd is behaald (kort gezegd, leeg spuiten dus want daarna is het hard en kan die de bak in)

-Goed ontvetten, daarna schuren, let wel op als je bepaalde kunststoffen schuurt , dan kunnen er wel eens krasjes ontstaan die je niet met een spuitbus laagje weg krijgt.
Blijven er een beetje harig uit zien alsof er stof op zit of iets dergelijks.
beste is een primer hier eerst op aanbrengen als je dit hebt, daarna als de primer goed uit is gehard deze zachtjes schuren tot die plekjes weg zijn.
hangt en staat met testje op een hoekje doen wat je toch niet gelijk ziet bijv.

-dunne lagen van voldoende afstand (opbouwen dus voor strak resultaat)
aantal zou ik niet durven zeggen spuit altijd met bovenbeker.

-boren in kunststof, zou ik met een stappenboor doen of hoe deze ook word genoemd aangezien deze zich niet gelijk erin vreet/hapt.
Zijn ook speciaal geslepen boren voor kunststof overigens te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuren is wel nodig, maar niet een al te grof papier, dan krijg je idd krasjes.
Qua goede afstand spuiten, zou ik zeggen is 30 cm ongeveer genoeg. Als je dat doet moet 2 tot 3 lagen goed dekkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10 20:29
ik snap dat je het hier vraagt maar ken je de term ''google'' niet of ''youtube''? daar is genoeg te vinden, zelfs over het spuiten met spuitbussen ect.....

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
HengelNL schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 23:28:
ik snap dat je het hier vraagt maar ken je de term ''google'' niet of ''youtube''? daar is genoeg te vinden, zelfs over het spuiten met spuitbussen ect.....
omdat er genoeg casemodders zijn op Tweakers met eigen ervaringen.

als ik via google kijk kom ik gauw uit op yahoo etc waar iemand misschien iets klakkeloos erop zet zonder dat ze het zelf hebben geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Vergeet de primer niet. Anders krijg je mogelijk scheurtjes en brokkelt je de verf er zo weer af.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16

player-x

Disruptive by design

Knamix schreef op zondag 05 januari 2014 @ 02:16:
omdat er genoeg casemodders zijn op Tweakers met eigen ervaringen.

als ik via google kijk kom ik gauw uit op yahoo etc waar iemand misschien iets klakkeloos erop zet zonder dat ze het zelf hebben geprobeerd ;)
Onzin je was gewoon te lui om zelf 5min op Google te zoeken! |:(

Als je een uurtje of twee uurtjes had rond gekeken had je de meeste vragen zelf kunnen vinden, en als je dan als nog vragen hebt, dan is het tijd om hier te komen en ze te stellen.

Bijvoorbeeld als verschillende (tegenstrijdige) adviezen hebt gelezen en je dan hier komt om de mening van andere te vragen is prima, maar jij wild gewoon je antwoord op een presenteerblaadje aan geleverd krijgen.

Want als je een Google doet naar diy+painting+pc+case en je dan ook even op de video's knop klikt, dan krijg je een paar uitstekend bruikbare antwoorden op al je vragen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

player-x schreef op zondag 05 januari 2014 @ 06:09:
[...]

Als je een uurtje of twee uurtjes had rond gekeken had je de meeste vragen zelf kunnen vinden, en als je dan als nog vragen hebt, dan is het tijd om hier te komen en ze te stellen.

Bijvoorbeeld als verschillende (tegenstrijdige) adviezen hebt gelezen en je dan hier komt om de mening van andere te vragen is prima, maar jij wild gewoon je antwoord op een presenteerblaadje aan geleverd krijgen.

Want als je een Google doet naar diy+painting+pc+case en je dan ook even op de video's knop klikt, dan krijg je een paar uitstekend bruikbare antwoorden op al je vragen.
In plaats van zo'n rant zou je TS ook gewoon op weg kunnen helpen...Het is hier al zo stil de laatste tijd, als iedereen dan maar de verwijzing naar Google krijgt gaat dat ook nooit veranderen. Waar is de community die elkaar helpt?!

@ TS:

Ik gebruik zelf Gamma eigen merk spuitbussen (8 euro) en Gamma primer.

Je kan de verf zo op je kast spuiten, maar dat ziet er niet uit natuurlijk. Als je een beetje een net resultaat wilt moet je eerst schuren, ontvetten en primeren.

Stappenplan:

1. Ontvetten
2. Schuren met fijn waterproof schuurpapier (Grid: 800, 1000, 1200 en als je echt glad wilt ook nog grid 2000)
3. 1e (dunne) laag primer
4. Schuren (800, 1000)
5. 2e laag primer
6. Schuren (800, 1000)
deze stappen blijven herhalen tot de primerlaag helemaal mooi strak is en dan door naar de volgende stap
7. 1e dunne laag kleur
8. Schuren (800, 1000)
9. 2e laag kleur
10. Schuren (800, 1000)
Herhalen tot laklaag mooi strak is.
11. Optioneel: Blank lak aanbrengen nadat laatste kleurlaag erop zit. Eerst de kleurlaag héél licht opschuren, daarna blanke lag erover. (Bjj witte kleurlak kan je beter geen blanke lak gebruiken, aangezien blanke lak 9 van de 10 keer een gelige gloed geeft.)

- Ligt eraan hoe dik je spuit, maar het algemene advies hierin is: Dunne lagen gebruiken! Dat voorkomt lelijke druipers of rare plekken in de lak. Vaak is het na een laag of 3-4 wel dekkend. Maar dit hangt ook af van de ondergrond, als de ondergrond zwart is en je spuit witte verf, zal je meer lagen nodig hebben. Daarom is gebruik van primer ook aan te raden, die is ook al licht van kleur.

Een schone werkomgeving, stof en andere dwarrelende stukjes zijn funest voor je net mooi gespoten zijpaneel.

wat is het makkelijkste manier om door een plastic sidewindow te boren?
Ik zou een boormachine gebruiken :P Accuboor met een scherp metaalboortje is hier prima voor geschikt. Niet te veel toeren maken met de boor en niet duwen (Dan breekt het plastic) maar de boor het werk laten doen.

:)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel met Meelobee eens, als iedereen bot doet, gaat geen enkele beginnende casemodder hier wat posten. Natuurlijk zou je idd wel eerst op google kijken, maar hier vragen stellen is geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10 20:29
ik snap alle reacties, alleen als je de moeite al niet neemt om eerst op google te zoeken, en al vragen stelt voordat je het onderzocht hebt......

en daarbij, de TS leert hier ook van om zo zelf op zoek te gaan en dingen te kunnen gaan proberen.

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meaglin
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 19:43
Ik begrijp dat mensen zeggen dat de ts even op Google had kunnen kijken.
Maar het hier vragen kan ook geen kwaad en daarmee krijgt het forum wel gelijk een extra informatieve waarde.

Bijv: ik zou voor dit topic nog nooit over kasten spuiten gedacht hebben.
Maar nu lijkt me het wel leuk om een keer te doen en ik weet ook gelijk hoe ik het goed kan doen.

Al met al zijn dit soort topics niet alleen handig voor de ts maar ook voor de langs "lopende" lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
player-x schreef op zondag 05 januari 2014 @ 06:09:
[...]

Om mij nou gelijk uit te maken voor iemand die lui is? Vragen mag volgens mij en ik vertrouw Tweakers meer dan mensen die op Yahoo etc zitten. De videos die ik ben tegengekomen zijn in het Engels... laten ze nou net die spuitbussen o.i.d. hier net niet hebben ;)
Meelobee schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:33:
[...]

In plaats van zo'n rant zou je TS ook gewoon op weg kunnen helpen...Het is hier al zo stil de laatste tijd, als iedereen dan maar de verwijzing naar Google krijgt gaat dat ook nooit veranderen. Waar is de community die elkaar helpt?!

@ TS:

Ik gebruik zelf Gamma eigen merk spuitbussen (8 euro) en Gamma primer.

Je kan de verf zo op je kast spuiten, maar dat ziet er niet uit natuurlijk. Als je een beetje een net resultaat wilt moet je eerst schuren, ontvetten en primeren.

Stappenplan:

1. Ontvetten
2. Schuren met fijn waterproof schuurpapier (Grid: 800, 1000, 1200 en als je echt glad wilt ook nog grid 2000)
3. 1e (dunne) laag primer
4. Schuren (800, 1000)
5. 2e laag primer
6. Schuren (800, 1000)
deze stappen blijven herhalen tot de primerlaag helemaal mooi strak is en dan door naar de volgende stap
7. 1e dunne laag kleur
8. Schuren (800, 1000)
9. 2e laag kleur
10. Schuren (800, 1000)
Herhalen tot laklaag mooi strak is.
11. Optioneel: Blank lak aanbrengen nadat laatste kleurlaag erop zit. Eerst de kleurlaag héél licht opschuren, daarna blanke lag erover. (Bjj witte kleurlak kan je beter geen blanke lak gebruiken, aangezien blanke lak 9 van de 10 keer een gelige gloed geeft.)

- Ligt eraan hoe dik je spuit, maar het algemene advies hierin is: Dunne lagen gebruiken! Dat voorkomt lelijke druipers of rare plekken in de lak. Vaak is het na een laag of 3-4 wel dekkend. Maar dit hangt ook af van de ondergrond, als de ondergrond zwart is en je spuit witte verf, zal je meer lagen nodig hebben. Daarom is gebruik van primer ook aan te raden, die is ook al licht van kleur.

Een schone werkomgeving, stof en andere dwarrelende stukjes zijn funest voor je net mooi gespoten zijpaneel.

wat is het makkelijkste manier om door een plastic sidewindow te boren?
Ik zou een boormachine gebruiken :P Accuboor met een scherp metaalboortje is hier prima voor geschikt. Niet te veel toeren maken met de boor en niet duwen (Dan breekt het plastic) maar de boor het werk laten doen.

:)
Hier heb ik wat aan! Top :D

Nu zie ik dat ik ook een stuk plastic aan de voorkant heb van mijn kast (waar de pw switch etc zit)
Daar kan ik dus ook standaard gamma spuitbussen voor gebruiken? het plastic is heel lichtjes geribbeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn eigen casemod heb ik HEMA spuitbussen gebruikt, kun je prima plastic mee spuiten zonder het te schuren. Als het met HEMA lukt moet het ook wel met Gamma willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16

player-x

Disruptive by design

Knamix schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:18:
Om mij nou gelijk uit te maken voor iemand die lui is? Vragen mag volgens mij en ik vertrouw Tweakers meer dan mensen die op Yahoo etc zitten. De videos die ik ben tegengekomen zijn in het Engels... laten ze nou net die spuitbussen o.i.d. hier net niet hebben ;)
Vragen mag zeker wel, maar het is niet de eerste keer dat deze vraag gesteld is, daar naast heb je 0% voor onderzoek gedaan.

Maakt niet uit of het in het Engels of Nederlands is, de informatie is het zelfde, en als je na het zien nog specifieke vragen heb ben je uiteraard zeker welkom om die te stelen.

Zag in deze "youtube,com" video dat ze dergelijke verf gebruikten, welke is vergelijkbaar in NL.

En ieder die vind dat ik overdreven reageer, hij houd zich duidelijk niet aan de algemene regels qua TS.

Ten eerste is deze vraag al vele male gesteld, een eenvoudige zoekopdracht in CM had al meer info opgeleverd dan hij in deze post alleen kan vinden.
Boven in is een dikke balk met "Zoek in dit forum" als je daar invult "case spuiten" Krijg je dit, dat doen is een vereiste op elk forum voor je post, dat zijn 1000 topics, waarvan bijna de helft de zelfde vraag zijn.

Het algemeen beleid #quickstart
Een goede topicstart: De Quickstart

Om je topic zo veel mogelijk kans te geven bij de gebruikers die je zouden kunnen helpen is gebleken dat je je het best kan houden aan de volgende checklist. Er wordt aan deze checklist ook wel gerefereerd als de quickstart.

Houd je bij het openen van een topic altijd aan deze quickstart. Het is niet alleen makkelijk voor jezelf om hem erbij te houden, maar je kunt er ook simpelweg allerlei ergernissen mee voorkomen en een hoop van jouw tijd en die van je medegebruikers besparen.
  1. Zorg dat je bekend bent met het Algemeen Beleid.
  2. Verzin een goede topictitel die zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je probleem is.
    Dus bijvoorbeeld niet "[Windows] Profielprobleem" maar "[Vista] Profielwijzigingen worden niet opgeslagen".

Afhankelijk van het subforum waar je je vraag wil stellen kan een zogeheten tag ("Vista" in het hierboven genoemde voorbeeld) wenselijk zijn. Controleer dit even in de huidige lijst met topics en in de plaatselijke beleidstopics.
  3. Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
  4. Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
  5. Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
    Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn
    .
  6. Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
    Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.
  7. Geef altijd aan wat voor eventuele foutmeldingen of waarschuwingen je krijgt.
  8. Wanneer je alles duidelijk hebt uitgelegd, vat je je probleem samen en stel je de uiteindelijke vraag.
  9. Plaats je vraag in één topic in één forum.
    Zogenaamd "crossposten" is niet gewenst. Als je er niet zeker van bent of je op de goede plaats je topic opent, neem dan contact op met een moderator.
harvey is niet de eerste die zich hier aan schuldig maakt, maar dat wil niet zeggen dat hij er niet op aangesproken mag worden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
player-x schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:09:
[...]

Vragen mag zeker wel, maar het is niet de eerste keer dat deze vraag gesteld is, daar naast heb je 0% voor onderzoek gedaan.

Maakt niet uit of het in het Engels of Nederlands is, de informatie is het zelfde, en als je na het zien nog specifieke vragen heb ben je uiteraard zeker welkom om die te stelen.

Zag in deze "youtube,com" video dat ze dergelijke verf gebruikten, welke is vergelijkbaar in NL.

En ieder die vind dat ik overdreven reageer, hij houd zich duidelijk niet aan de algemene regels qua TS.

Ten eerste is deze vraag al vele male gesteld, een eenvoudige zoekopdracht in CM had al meer info opgeleverd dan hij in deze post alleen kan vinden.
Boven in is een dikke balk met "Zoek in dit forum" als je daar invult "case spuiten" Krijg je dit, dat doen is een vereiste op elk forum voor je post, dat zijn 1000 topics, waarvan bijna de helft de zelfde vraag zijn.

Het algemeen beleid #quickstart

[...]

harvey is niet de eerste die zich hier aan schuldig maakt, maar dat wil niet zeggen dat hij er niet op aangesproken mag worden.
Je weet zelf niet wat ik heb gezocht of niet heb gezocht, dus 0% onderzoek maak ik wel denk ik uit... ;)

Maar is prima, volgende keer ga ik wel "beter" zoeken :)
Zoals eerder al is gezegd: Kijken of de community nog zo levend is als iedereen zich aan de regels hou.

Regels zijn er om gebroken te worden en dat als ik iets vraag word ik gelijk lui genoemd omdat je zeg dat ik geen onderzoek heb gedaan? Right... :+

Topic kan wat mij betreft op slot!

Kan alle antwoorden blijkbaar op het forum/google vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Misschien een soort 'sticky' maken voor dit soort dingen.

Wat meelobee poste van het stappen-plan dat kan heel goed in een sticky maar ook tools enzo.

Hoeft niet veel te zijn maar dan zie je het in een oog opslag hier op tweakers@casemod deel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Solid Seal schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:09:
Misschien een soort 'sticky' maken voor dit soort dingen.

Wat meelobee poste van het stappen-plan dat kan heel goed in een sticky maar ook tools enzo.

Hoeft niet veel te zijn maar dan zie je het in een oog opslag hier op tweakers@casemod deel :D
Dat is een geweldig idee!

Een apart topic/sticky waar de basisbeginselen van casemodden worden uitgelegd en daaronder kunnen mensen vragen stellen, zoiets als The Mask heeft voor voedingen ([BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29), maar dan voor casemodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-10 14:44

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

En dan dat de bekende casemodders hun tips, gebruikte materialen enzo delen.
Dat voorkomt "onnodige" topics (no offence)

Ik zou zeggen: Doen!
Pagina: 1