player-x schreef op zondag 05 januari 2014 @ 06:09:
[...]
Onzin je was gewoon te lui om zelf 5min op Google te zoeken!
Als je een uurtje of twee uurtjes had rond gekeken had je de meeste vragen zelf kunnen vinden, en als je dan als nog vragen hebt, dan is het tijd om hier te komen en ze te stellen.
Bijvoorbeeld als verschillende (tegenstrijdige) adviezen hebt gelezen en je dan hier komt om de mening van andere te vragen is prima, maar jij wild gewoon je antwoord op een presenteerblaadje aan geleverd krijgen.
Want als je een Google doet naar
diy+painting+pc+case en je dan ook even op de video's knop klikt, dan krijg je een paar uitstekend bruikbare antwoorden op al je vragen.
In plaats van zo'n rant zou je TS ook gewoon op weg kunnen helpen...Het is hier al zo stil de laatste tijd, als iedereen dan maar de verwijzing naar Google krijgt gaat dat ook nooit veranderen. Waar is de community die elkaar helpt?!
@ TS:
- wat voor spuitbussen raden jullie aan?
Ik gebruik zelf Gamma eigen merk spuitbussen (8 euro) en Gamma primer.
- kan ik er zo overheen spuiten of is schuren een must?
Je kan de verf zo op je kast spuiten, maar dat ziet er niet uit natuurlijk. Als je een beetje een net resultaat wilt moet je eerst schuren, ontvetten en primeren.
Stappenplan:
1. Ontvetten
2. Schuren met fijn waterproof schuurpapier (Grid: 800, 1000, 1200 en als je echt glad wilt ook nog grid 2000)
3. 1e (dunne) laag primer
4. Schuren (800, 1000)
5. 2e laag primer
6. Schuren (800, 1000)
deze stappen blijven herhalen tot de primerlaag helemaal mooi strak is en dan door naar de volgende stap
7. 1e dunne laag kleur
8. Schuren (800, 1000)
9. 2e laag kleur
10. Schuren (800, 1000)
Herhalen tot laklaag mooi strak is.
11. Optioneel: Blank lak aanbrengen nadat laatste kleurlaag erop zit. Eerst de kleurlaag héél licht opschuren, daarna blanke lag erover. (Bjj witte kleurlak kan je beter geen blanke lak gebruiken, aangezien blanke lak 9 van de 10 keer een gelige gloed geeft.)
- hoeveel lagen moet het zijn?
- Ligt eraan hoe dik je spuit, maar het algemene advies hierin is: Dunne lagen gebruiken! Dat voorkomt lelijke druipers of rare plekken in de lak. Vaak is het na een laag of 3-4 wel dekkend. Maar dit hangt ook af van de ondergrond, als de ondergrond zwart is en je spuit witte verf, zal je meer lagen nodig hebben. Daarom is gebruik van primer ook aan te raden, die is ook al licht van kleur.
- Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Een schone werkomgeving, stof en andere dwarrelende stukjes zijn funest voor je net mooi gespoten zijpaneel.
wat is het makkelijkste manier om door een plastic sidewindow te boren?
Ik zou een boormachine gebruiken

Accuboor met een scherp metaalboortje is hier prima voor geschikt. Niet te veel toeren maken met de boor en niet duwen (Dan breekt het plastic) maar de boor het werk laten doen.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black