Harde schijf (bijna) defect, wordt gedetecteerd door windows

Pagina: 1
Acties:

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 07:36
Beste Tweakers,

Toen ik vandaag mijn externe harde schijf aansloot werkte hij niet. Hij kwam niet in My computer te staan.
Ik ging checken bij Disk Management en daar zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/e9j687.jpg

Het betreft de 2TB Western Digital Elemens
Raar dacht ik bij mezelf, ik heb er niks aan veranderd.
Vervolgens even gecheckt op mijn tv waar ik hem altijd op aansluit. Deze geeft aan dat hij hem niet kan openen.
Na wat googlen kwam ik uit op de Western Digital Data LifeGuard Diagnostics die dit aangeeft:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2s95bbc.jpg
Hij zou dus moeten werken.

Als ik de HDD aansluit hoor ik wel wat lichte tikjes en kraakjes. Ik ben er van overtuigd dat mijn harde schijf kapot is, maar toch hoop ik dat ik nog wat bestanden kan redden. Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Aan bestandsbeheer te zien, is je partitietabel corrupt/verdwenen. Als er belangrijke data opstaat, dan hoop ik dat je een backup hebt?
Lees het datarecovery topic goed door voor tips en trucs. Ik kan het programma Recuva adviseren, om verloren bestanden terug te halen. Maar probeer eerst je partition table te reparerenmiddels Gparted LiveCD/USB-stick.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Testdisk zou hier wonderen kunnen doen.

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 07:36
Ik krijg bij elk mogelijk programma errors die duiden dat de harde schijf gewoon kapot is. Unfortunately peanutbutter. Iig bedankt!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Als je nog data moet/wil redden kun je een 1:1 kopie van de schijf maken met ddrescue en dan daarop indien nodig nog de genoemde tools loslaten. Succes.

@Jolke: voor Windows: SystemRescueCD op een bootable USB (recovery draai ik nooit van een OS drive). ddrescue kan veel meer kopieren wat met dd niet meer leesbaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door mtr33 op 05-01-2014 19:44 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Leuk, maar heb je ook een versie voor onder Windows - in *nix kan je sowieso met 'dd' eenvoudig 1:1 kopiën maken.
Pagina: 1