Hallo,
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een pc, en ik zou graag horen van anderen hoe er over mijn idee wordt gedacht, en of er misschien iets anders/beter kan.
Naar: DAA-vragen • Build • Vragen/opmerkingen
Omschrijving en budget
Zoals de titel van het topic al aangeeft, zie ik dit als een pc die net iets meer is dan het basissysteem uit de BBG.
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor basis internet-/office-taken, ontwikkeling van webapplicaties (van simpele websites tot uitgebreid gebruik van MySQL-databases, lokaal gedraaid via XAMPP). Daarnaast zal er ook wel af-en-toe een spelletje op worden gespeeld, waarbij niet gedacht moet worden aan shooters en open-world adventure games, maar aan wat simpelere games op lage/medium settings, zodat er een redelijke fps kan worden gehaald. Denk aan bijv. SimCity (2013 en 4), Rayman Legends, FEZ, RollerCoaster Tycoon 3 etc.
Het budget voor dit systeem ligt rond de €500, maar indien het te verantwoorden is, is tot €550 'toegestaan'. Let op: in tegenstelling tot veel builds die in andere topics worden besproken, moet een licentie voor Windows inbegrepen zijn bij dit budget!
Reeds aanwezige hardware
De volgende hardware ben ik van plan om mee te nemen/te gaan gebruiken met het systeem:
Monitor: LG 22EA53VQ-P
(Muis/toetsenbord: Logitech MK260
Speakertjes: Logitech S150)
Voorkeuren/eisen/wensen/overclocken
Na lange tijd denken en diverse bronnen raadplegen ben ik tot het volgende idee gekomen:
Ik heb hier echter nog wel een paar vragen/opmerkingen bij:
)! Indien er verdere vragen zijn, beantwoord ik deze graag.
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een pc, en ik zou graag horen van anderen hoe er over mijn idee wordt gedacht, en of er misschien iets anders/beter kan.
Naar: DAA-vragen • Build • Vragen/opmerkingen
Omschrijving en budget
Zoals de titel van het topic al aangeeft, zie ik dit als een pc die net iets meer is dan het basissysteem uit de BBG.
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor basis internet-/office-taken, ontwikkeling van webapplicaties (van simpele websites tot uitgebreid gebruik van MySQL-databases, lokaal gedraaid via XAMPP). Daarnaast zal er ook wel af-en-toe een spelletje op worden gespeeld, waarbij niet gedacht moet worden aan shooters en open-world adventure games, maar aan wat simpelere games op lage/medium settings, zodat er een redelijke fps kan worden gehaald. Denk aan bijv. SimCity (2013 en 4), Rayman Legends, FEZ, RollerCoaster Tycoon 3 etc.
Het budget voor dit systeem ligt rond de €500, maar indien het te verantwoorden is, is tot €550 'toegestaan'. Let op: in tegenstelling tot veel builds die in andere topics worden besproken, moet een licentie voor Windows inbegrepen zijn bij dit budget!
Reeds aanwezige hardware
De volgende hardware ben ik van plan om mee te nemen/te gaan gebruiken met het systeem:
Monitor: LG 22EA53VQ-P
(Muis/toetsenbord: Logitech MK260
Speakertjes: Logitech S150)
Voorkeuren/eisen/wensen/overclocken
- Alles moet future-proof en uitbreidbaar/vervangbaar zijn. Meer RAM en bijv. een aparte grafische kaart moeten er later in kunnen worden gezet.
- Processor: ingebouwde graphics moeten aanwezig zijn, tenzij iemand een gelijkwaardige build met grafische kaart binnen hetzelfde budget kan tonen.
- Moederbord: minimaal 4 geheugenslots (RAM) en een PCI-e x16-slot, voor toekomstige uitbreidingsmogelijkheden. Ook is minimaal één USB3-header en minimaal twee USB3-poorten achterop een vereiste.
- Opslag: SSD-opslag is een vereiste, evenals een klassieke harde schijf voor de grote hoeveelheid data die ik wil/moet bewaren. Mijn voorkeur gaat voor een SSD uit naar een Samsung 840 EVO (120 GB), in verband met de zeer goede prestaties en ervaringen uit eigen omgeving.
- Behuizing: USB3-poorten op het front panel zijn een vereiste voor mij. Minimaal één meegeleverde fan lijkt me ook nodig voor goede koeling (twee meegeleverde fans is natuurlijk nog mooier).
- OS: Windows 8(.1) heeft mijn voorkeur, een Pro-versie is geen vereiste.
- Overclocken: nee, niet gepland.
Na lange tijd denken en diverse bronnen raadplegen ben ik tot het volgende idee gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 79,30 | € 79,30 |
| 1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 56,30 | € 56,30 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,89 | € 57,89 |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 81,90 | € 81,90 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Corsair Builder CX430 Bronze | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM | € 80,- | € 80,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 485,28 | |
Ik heb hier echter nog wel een paar vragen/opmerkingen bij:
- In de [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen wordt er onder het kopje CPU > Budget gezegd dat de A8-5600K een 'nee' is, en wordt de A10-5800K aanbevolen. Kijk ik echter bijv. de Anandtech Bench voor deze twee cpu's, dan is het verschil tussen de prestaties van beiden niet enorm groot naar mijn idee. Zie ik dit verkeerd, en is de ~€20 die extra moet worden betaald voor de A10-5800K t.o.v. de A8-5600K het wel waard, of is de keuze voor de A8-5600K een goede besparing? Of is het nog beter om te wachten op Kaveri (alhoewel dat prijzig lijkt te worden, afgaande op dit artikel)?
- Is het verstandig om nu een AMD-processor te kopen (Richland/Trinity), of te wachten op Kaveri, waardoor prijzen mogelijk stijgen/dalen?
- Is het verstandiger om een FM2- of een FM2+-moederbord te kopen bij deze processor? FM2+ is backwards compatible met FM2-processoren, maar stijgen mogelijk in prijs als er eind januari/begin februari meer vraag naar komt door de launch van Kaveri. FM2-moederborden bieden echter geen uitzicht op toekomstige vervanging van de processor door een nieuwer model.
- Moeten alle fans die gemonteerd worden in de kast worden aangesloten op een (system/chassis) fan header op het moederbord? Als het antwoord nee is, wat is dan het voordeel van fans aansluiten op zo'n header?
- Zit er een belangrijk verschil tussen het aansluiten van fans op een system fan header en een chassis fan header?
- Is het misschien - ook al denk ik van niet - beter om een setup te nemen met een Intel-processor?
[ Voor 1% gewijzigd door jpelgrom op 23-01-2014 18:38 . Reden: Halve zin gecorrigeerd ]