Net-iets-meer-dan-basissysteem (maximaal €550 incl. OS)

Pagina: 1
Acties:

• jpelgrom
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een pc, en ik zou graag horen van anderen hoe er over mijn idee wordt gedacht, en of er misschien iets anders/beter kan.
Naar: DAA-vragenBuildVragen/opmerkingen

Omschrijving en budget
Zoals de titel van het topic al aangeeft, zie ik dit als een pc die net iets meer is dan het basissysteem uit de BBG.
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor basis internet-/office-taken, ontwikkeling van webapplicaties (van simpele websites tot uitgebreid gebruik van MySQL-databases, lokaal gedraaid via XAMPP). Daarnaast zal er ook wel af-en-toe een spelletje op worden gespeeld, waarbij niet gedacht moet worden aan shooters en open-world adventure games, maar aan wat simpelere games op lage/medium settings, zodat er een redelijke fps kan worden gehaald. Denk aan bijv. SimCity (2013 en 4), Rayman Legends, FEZ, RollerCoaster Tycoon 3 etc.
Het budget voor dit systeem ligt rond de €500, maar indien het te verantwoorden is, is tot €550 'toegestaan'. Let op: in tegenstelling tot veel builds die in andere topics worden besproken, moet een licentie voor Windows inbegrepen zijn bij dit budget!

Reeds aanwezige hardware
De volgende hardware ben ik van plan om mee te nemen/te gaan gebruiken met het systeem:
Monitor: LG 22EA53VQ-P
(Muis/toetsenbord: Logitech MK260
Speakertjes: Logitech S150)

Voorkeuren/eisen/wensen/overclocken
  • Alles moet future-proof en uitbreidbaar/vervangbaar zijn. Meer RAM en bijv. een aparte grafische kaart moeten er later in kunnen worden gezet.
  • Processor: ingebouwde graphics moeten aanwezig zijn, tenzij iemand een gelijkwaardige build met grafische kaart binnen hetzelfde budget kan tonen.
  • Moederbord: minimaal 4 geheugenslots (RAM) en een PCI-e x16-slot, voor toekomstige uitbreidingsmogelijkheden. Ook is minimaal één USB3-header en minimaal twee USB3-poorten achterop een vereiste.
  • Opslag: SSD-opslag is een vereiste, evenals een klassieke harde schijf voor de grote hoeveelheid data die ik wil/moet bewaren. Mijn voorkeur gaat voor een SSD uit naar een Samsung 840 EVO (120 GB), in verband met de zeer goede prestaties en ervaringen uit eigen omgeving.
  • Behuizing: USB3-poorten op het front panel zijn een vereiste voor mij. Minimaal één meegeleverde fan lijkt me ook nodig voor goede koeling (twee meegeleverde fans is natuurlijk nog mooier).
  • OS: Windows 8(.1) heeft mijn voorkeur, een Pro-versie is geen vereiste.
  • Overclocken: nee, niet gepland.
Benodigdheden
Na lange tijd denken en diverse bronnen raadplegen ben ik tot het volgende idee gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 56,30€ 56,30
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,89€ 57,89
1Samsung 840 EVO 120GB€ 81,90€ 81,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 80,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,28

Ik heb hier echter nog wel een paar vragen/opmerkingen bij:
  1. In de [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen wordt er onder het kopje CPU > Budget gezegd dat de A8-5600K een 'nee' is, en wordt de A10-5800K aanbevolen. Kijk ik echter bijv. de Anandtech Bench voor deze twee cpu's, dan is het verschil tussen de prestaties van beiden niet enorm groot naar mijn idee. Zie ik dit verkeerd, en is de ~€20 die extra moet worden betaald voor de A10-5800K t.o.v. de A8-5600K het wel waard, of is de keuze voor de A8-5600K een goede besparing? Of is het nog beter om te wachten op Kaveri (alhoewel dat prijzig lijkt te worden, afgaande op dit artikel)?
  2. Is het verstandig om nu een AMD-processor te kopen (Richland/Trinity), of te wachten op Kaveri, waardoor prijzen mogelijk stijgen/dalen?
  3. Is het verstandiger om een FM2- of een FM2+-moederbord te kopen bij deze processor? FM2+ is backwards compatible met FM2-processoren, maar stijgen mogelijk in prijs als er eind januari/begin februari meer vraag naar komt door de launch van Kaveri. FM2-moederborden bieden echter geen uitzicht op toekomstige vervanging van de processor door een nieuwer model.
  4. Moeten alle fans die gemonteerd worden in de kast worden aangesloten op een (system/chassis) fan header op het moederbord? Als het antwoord nee is, wat is dan het voordeel van fans aansluiten op zo'n header?
  5. Zit er een belangrijk verschil tussen het aansluiten van fans op een system fan header en een chassis fan header?
  6. Is het misschien - ook al denk ik van niet - beter om een setup te nemen met een Intel-processor?
Alvast bedankt voor de hulp/suggesties/adviezen/ideeën (en het lezen van heel de post ;))! Indien er verdere vragen zijn, beantwoord ik deze graag.

[ Voor 1% gewijzigd door jpelgrom op 23-01-2014 18:38 . Reden: Halve zin gecorrigeerd ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
  1. Het verschil is idd niet zo groot, maar dat komt omdat voornamelijk de CPU getest wordt, terwijl het het iGPU deel is dat verschilt. Je moet voor jezelf uitmaken of het het prijsverschil waard is. (zie benchmark onderaan)
  2. Ik zou wachten op Kaveri
  3. Koop FM2+ Als je over dan twee jaar vindt dat je PC te traag is, kan je er een nieuwe APU op zetten. ;)
  4. Alle fans moeten aangesloten worden op een header. Als je er niet genoeg hebt op je moederbord, kan je splitters/molex adapters gebruiken. (best niet meer dan 2 fans op één header) Bij molex kan je wel geen PWM gebruiken.
  5. volgens mij is er geen verschil
  6. Omdat je oudere games speelt, is een intel CPU ook wel interessant. (hogere snelheid per thread)
    Je zou een Intel Pentium G3420 met Gigabyte GA-H81M-DS2V kunnen nemen. Bij een upgrade kan je er dan een basis videokaart bijzetten. bvb: Gigabyte GeForce GTX 650 2GB OC
Een iGPU vergelijking (PassMark - G3D Mark score):
A10-6800K: 814
A10-5800K: 806
A8-6600K: 608
A8-5600K: 662
Pentium G3420: 443

ter vergelijking een paar GPU's:
R7 250: 1428
GTX 650: 1831
GTX 650 Ti: 2697
R7 260X: 2896
GTX 650 Ti Boost: 3577

• jpelgrom
  • Niet online
(Heel late reactie)
Robbedem schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:45:
(...)
6. Omdat je oudere games speelt, is een intel CPU ook wel interessant. (hogere snelheid per thread)
Je zou een Intel Pentium G3420 met Gigabyte GA-H81M-DS2V kunnen nemen. (...)
Dit is eigenlijk best wel een interessant idee. Grafisch gezien draaien de games die ik speel nu niet al te goed, maar werken ze (grotendeels) nog wel op mijn stokoude Intel GMA 4500M, dus een moderne Intel iGPU zal waarschijnlijk meer dan voldoende zijn voor mij. Als ik kijk naar CPU-taken, dan presteert deze Pentium vergelijkbaar of zelfs beter. Het mobo heb ik echter aangepast, omdat het niet aan mijn wensen voldeed. Ik heb nu het volgende idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,-€ 54,-
1ASRock H87M Pro4€ 65,90€ 65,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 83,01€ 83,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,71€ 76,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,51

Ik heb gekozen voor een H87-based moederbord i.p.v. B85 in verband met het geringe prijsverschil (€2 ~ €3 voor een vergelijkbaar bord van B85). Tevens de G3420 en niet de G3220, weer vanwege het prijsverschil dat zeer gering is en het feit dat de G3220 bij RAM geen 1600MHz ondersteund.
Ook voldoet deze configuratie mooi aan mijn wens van ongeveer €500 (als er wordt gekeken naar verzendkosten, is het zo'n €470-€480).

Heeft iemand nog verdere suggesties/opmerkingen? Ik sta ook nog steeds open voor AMD!

[ Voor 2% gewijzigd door jpelgrom op 23-01-2014 17:35 . Reden: Opmerking over G3220 toegevoegd. ]

• SirKartoffel
  • Laatst online: 13-04 08:17
Ziet er goed uit! Denk alleen niet dat je hiermee simcity vloeiend kan krijgen, dan zul je toch iets meer processorkracht en een aparte grafische kaart nodig hebben.

• jpelgrom
  • Niet online
SirKartoffel schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:02:
Ziet er goed uit! Denk alleen niet dat je hiermee simcity vloeiend kan krijgen, dan zul je toch iets meer processorkracht en een aparte grafische kaart nodig hebben.
Nou, dat zou je nog verbazen. Ik draai SimCity nu op een dual-core van 2,1GHz (Pentium T4300, als je geïnteresseerd bent) met de eerdergenoemde GMA 4500M, en ik haal toch nog een redelijk stabiele 20 fps. Overigens is het niet mijn intentie om deze build te gaan gebruiken voor full-time gamen, maar zie ik het eerder als een leuke toegevoegde bonus. Zie ook de openingspost voor meer details over het gebruik.

• SirKartoffel
  • Laatst online: 13-04 08:17
jpelgrom schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:36:
[...]

Nou, dat zou je nog verbazen. Ik draai SimCity nu op een dual-core van 2,1GHz (Pentium T4300, als je geïnteresseerd bent) met de eerdergenoemde GMA 4500M, en ik haal toch nog een redelijk stabiele 20 fps. Overigens is het niet mijn intentie om deze build te gaan gebruiken voor full-time gamen, maar zie ik het eerder als een leuke toegevoegde bonus. Zie ook de openingspost voor meer details over het gebruik.
Heb ik gelezen, maar je noemde simcity, dus wilde even voor de zekerheid melden dat dat misschien niet helemaal vloeidend zou lopen.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53
@ TS je build ziet er goed doordacht uit !!

• Robbedem
Voor uw specifieke eisen is de singlethread snelheid van de AMD CPU's gewoon te traag, dus ik zou het houden bij wat je nu hebt samengesteld. Moest je later wat meer GPU kracht willen, kan je er altijd nog een goedkoop midrange kaartje (R7 260X bijv) bijstoppen.

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 24-01-2014 00:50 ]

• jpelgrom
  • Niet online
Ik ben nu bijna klaar... Toch twijfel ik nog over de volgende moederborden voor de Intel-build:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 61,80€ 61,80
1ASRock H87M Pro4€ 65,50€ 65,50
1Asus B85M-E€ 64,94€ 64,94
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 63,10€ 63,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,34

Momenteel neig ik er naar om voor de ASRock H87M Pro4 te kiezen, omdat de H87-chipset beter zou zijn dan de B85-chipset. Maar heb ik eigenlijk de 'extra's' van H87 nodig/maakt het een groot verschil?

Mijn eisen voor het moederbord zijn (naast het duidelijke, zoals dat het socket 1150 moet zijn):
  • Minimaal 2 USB3 achterop + minimaal één USB3-header
  • Aansluitingen voor 2 case/system/chassis fans
  • Minimaal 4x SATA3
  • PCI-e 3.0 x16
  • 4x DDR3-sloten
  • Mogelijkheid om er later nog een Broadwell i5'je in te zetten (en daarmee de Pentium G3420 te vervangen)
Voor zover ik weet zou dit ook allemaal met een B85-moederbord kunnen, of niet (en is H87 dan geregdvaardigd)?

Heeft iemand advies/suggesties (suggesties voor andere mobo's zijn ook welkom, mochten die er zijn en aan mijn eisen voldoen / beter/goedkoper zijn)?

• Robbedem
Als je van plan bent om wat expansiekaarten te gaan gebruiken. (zoals extra USB poorten, wifi verbinding, RAID controller, PCIE SSD,...) dan is een ATX bord mss wat handiger omdat je dan meer ruimte hebt. ATX borden hebben meestal ook wat meer fan aansluitingen.

Het verschil tussen een B85 en een H87 bord is voor zover ik weet enkel de aanwezigheid van een RAID controller op het H87 bord.

Als laatste heb je een verschil tussen de meegeleverde software.
Pagina: 1