ultrabook - teveel eisen ?

Pagina: 1
Acties:

• niek1973
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03-2022
Ik zie door de bomen het bos niet meer, of ik heb gewoon teveel eisen, hopelijk krijg ik hier wat meer duidelijkheid.

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe laptop/ultrabook en ik heb een aantal eisen:
- Haswell, i5 of i7
- minimaal 4GB maar beter 8GB memory (ivm vm's)
- Volledig keyboard, hoeft geen nummeriek gedeelte te hebben maar wel volledige pijl up en down keys...
- Voeding die er niet uitvalt (mijn laatste asus had dit probleem)
- Weinig geluid van een ventilator (mijn laatste asus had dit probleem)
- Liever geen apple (not a fan) en geen acer (slechte ervaringen)
- Touch screen, ips
- Full hd of beter
- Een onboard ethernet poort
- Minimaal 1 usb 3.0 poort
- Wifi n of ac

Ik heb gekeken naar de Lenovo x240 - Samsung ultra7 - Lenovo yoga pro 2 - Asus ca400s ca0021h, en allemaal hebben ze een aantal maar niet alle onderdelen van mijn lijst. Ik vind het ook prima om zelf uit te breiden, dus een ssd of ram plaatsen is geen probleem.

Is er een machine die wel aan mijn eisen voldoet ?
Prijs liever onder de 1500, gewicht maakt niet uit, batterijduur: langer is beter maar minimaal 3 uur.
Is er iemand die een van de boven genoemde machines bezit en kan vertellen dat 1 van mijn eisen voor hun geen probleem is en nergens op slaat, dan hoor ik dat ook graag. ;)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 20:56
Afgezien van de ventilator geluid (ik merk het bij mijn gebruik totaal niet) en een onboard ethernet voldoet de Sony Vaio Pro aan de door jou gestelde eisen. Deze is leverbaar met:
- Core i5 of i7
- 8GB geheugen
- mogelijkheid tot PCIe SSD's
- keyboard met pijltjestoetsen
- 1080p IPS scherm (non-touch model heeft een matte afwerking en is zeer goed)
- 2x USB 3
- Wireless N

Qua accuduur zit het erg goed. Zakelijk gebruik ik hem niet voor al te zware taken en hij staat niet altijd aan, maar met dat gebruik kan ik 2 tot 3 werkdagen zonder opladen werken. Hierbij moet ik zeggen dat het matte non-touch scherm zelfs op zeer lage helderheid (1 standje boven het minimum) goed af te lezen.
Ook hier op het forum is er een uitgebreid topic over de Vaio Pro. Ik ben er zelf helaas nog niet toe gekomen om een review van de Vaio Pro te schrijven, maar ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.

Wel zou ik aanraden om, dit geldt eigenlijk voor elk laptop, hem eerst in de winkel te bekijken. Sommigen vinden dat het keyboard, vanwege de gebruikte materialen, (te) veel flex heeft. Ook hiervan heb ik persoonlijk totaal geen last. Nee, het is zeker niet zo robuust als het keyboard van mijn Asus TF Prime welke ik hiervoor gebruikte, maar het is ook verre van een extreem fragiel gevoel. Dit ligt er natuurlijk ook aan hoe je typt; met een lichte of redelijk forse aanslag.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:15
Al eens gekeken naar de Samsung Ativ book 7? Heeft veel 'echte' aansluitingen zonder dat je hierbij allerlei verloopstekkertjes voor nodig hebt.

Is alleen niet in Haswell te krijgen (in ieder geval voorlopig nog even niet).

[ Voor 14% gewijzigd door aard01 op 05-01-2014 11:47 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:11
Welk formaat en welke programma's gebruik je?

• Markiepie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-01 14:11
Misschien een Samsung Ativ book 8?
Weliswaar geen Haswell maar Ivy schijnt qua snelheid niet zoveel onder te doen aan de Haswell's alhoewel ze wel iets zuiniger zijn.
Mooi formaat (bijna ultrabook waardig?) en een goed scherm. Wel behoorlijk spiegelend!
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop en ik let ook op het hebben van een redelijke dedicated videokaart en dat heeft deze.
Vandaag nog in de mediamarkt geweest en de voeding kabel zit er echt stevig in.

• aard01
Ik ben zelf ook op zoek naar een 13,3/14 inch ultrabook. (ik krijg alleen geen fatsoenlijk tabelletje vanuit mijn Excel sheet, kopieer en plak terug in Excel)

Serie Samsung Ativ Book 7 Acer Aspire S7-391 Sony Vaio Pro 13 Dell XPS13 Dell Inspiron 14 7000
Type NP740U3E-X01NL NX.M3EEH.005 SVP1321M2E
Resolutie 1920x1080 1920x1080 1920x1080 1920x1080 1366x768???
Touchscreen Ja Ja Ja Ja Ja
Verlicht toetsenbord Ja Ja Ja Ja Ja
Diagonaal 13,3" 13,3" 13,3" 13,3" 14,0"
SSD 128GB 128GB 128GB (optie 256GB) 128GB 32+500HDD
Geheugen 4GB (uitbreidbaar) 4GB 4GB 4GB 6GB
Processor Core i5-3337U Core i5-3317U Core i5-4200U Core i5-4200U Core i5-4200U
GPU Radeon HD 8570M Intel HD 4000 Intel HD 4400 Intel HD 4400 Intel HD 4400
Wifi 300MB/s 300MB/s 300MB/s 300MB/s 300MB/s
Aantal USB 2xUSB2; 1xUSB3 2xUSB3 2xUSB3 1xUSB2;1xUSB3 2xUSB3
HDMI poort Ja micro-HDMI Ja Nee Ja
Extern scherm aansluiting HDMI en mini-VGA micro-HDMI HDMI en mini-VGA mini displaypoort HDMI
Ethernet aansluiting Ja Nee Nee Nee Nee
Chipset Ivy bridge Ivy bridge Haswell Haswell Haswell
Afmetingen 324 x 224 x 17,5 mm 323 x 223 x 12 mm 322 x 216 x 17 mm 316 x 205 x 18 mm 345 x 240 x 15 mm
Gewicht 1600g 1300g 1047g 1370g 2000g
Diversen aluminium dun, achterzijde plastic koolstof, flexibel aluminium aluminium
JBL speakers 180gr scherm kantel lichtgewicht 11" behuizing 180gr scherm kantel
Gorilla glass helder scherm 378nits Gorilla glass Gorilla glass

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 05-01-2014 23:20 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 20:56
aard01 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 23:18:
Ik ben zelf ook op zoek naar een 13,3/14 inch ultrabook. (ik krijg alleen geen fatsoenlijk tabelletje vanuit mijn Excel sheet, kopieer en plak terug in Excel)
De nieuwe Dell XPS 13 staat zo te zien nog niet in de Pricewatch, maar dit linkje geeft denk ik een wat beter leesbaar overzicht.

ps: van de Aspire S7 is inmiddels ook een nieuwe versie met Haswell processor en een aantal verbeteringen t.o.v. het Ivy Bridge model. Voor wat betreft diens verbeteringen, zie hiero.

[ Voor 25% gewijzigd door Moi_in_actie op 06-01-2014 00:09 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• aard01
Bedankt voor de linkjes, erg leerzaam!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb zojuist zelf een Lenovo Thinkpad Yoga aangeschaft. Deze had helaas ook geen RJ45 poortje aan bord evenals veel andere ultrabooks. Omdat ik nog steeds minder gebruik maak van bedrade verbindingen kan ik er wel mee leven. En ik zorg gewoon dat ik voor dat ene geval dit dingetje in mijn tas heb zitten. Als je dit geen probleem vindt, zou het je keuze kunnen verbreden.

Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk zelf blijven hangen tussen de XPS 13 en Thinkpad Yoga, waarbij de uiteindelijke keuze uitging naar de Yoga. Veel ultrabooks vond ik te duur en waren voor mij de meerprijs niet waard. De veelgenoemde Vaio Pro 13 stelde me helaas teleur toen ik hem voor het eerst in mijn handen had. Voor mij zijn ze net iets te ver gegaan met het dieet van de Pro 13, maar de meningen lopen hier erg over uiteen. Het is maar net waar je voorkeur ligt.

• wappiewappie
En hoe bevalt de Yoga? Ik wil 'm namelijk ook kopen, maar wacht nog even op een leuke kortingsactie van Lenovo.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor de RJ45 poort heeft Fujitsu best een aardige oplossing IMHO.

Een RJ45-poort die uit de ultrabook klapt

• niek1973
Voor de yoga 2 pro gebruikers:
Ik heb ook naar de "yoga 2 pro" gekeken en dat is intern een goed machine, genoeg geheugen, goede processor, goed toetsenbord. En het is goed om te horen dat de ventilator en warmte regeling ook op orde zijn. Ik baalde van het niet hebben van een ethernet poort anders had ik deze machine al gekocht. Maar wellicht moet ik daar maar aan wennen.

Gebruik je de andere standen van dit apparaat eigenlijk een beetje ? En heb je geen problemen met scaling ? --> http://www.tested.com/tec...ovo-yoga-2-pro-ultrabook/
-----------
Voor de andere ultrabook gebruikers :
Veel van de ultra's hebben een toetsenbord wat een pijltjes toets omhoog en omlaag hebben die een halve toets zijn. Mij lijkt dat ik steeds verkeerd ga drukken en aangezien ik met stukken tikken dit in combinatie met ctrl toetsen veel gebruik lijkt me dit een bezwaar.

Moet je hier gewoon aan wennen en functioneert het beter dan de oude full size toetsen of is het waardeloos en ga je de mousepad meer gebruiken ?

----------------
Ik gebruik mijn machine voornamelijk voor internet en photoshop.Ik maak gebruik van virtualisatie software en ik hoop zoveel mogelijk vm's lokaal te kunnen draaien. Daarom is geheugen ook belangrijk. Verder zoek ik een machine die een aantal jaar mee kan. Ik begin steeds meer te twijfelen of ik wel een touch screen moet hebben. Of dat je dat op een laptop toch eigenlijk niet gebruikt ?

[ Voor 4% gewijzigd door niek1973 op 08-01-2014 23:25 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
wappiewappie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:00:
En hoe bevalt de Yoga? Ik wil 'm namelijk ook kopen, maar wacht nog even op een leuke kortingsactie van Lenovo.
Hij is helaas nog onderweg. Ik heb hem besteld met i5, 8 GB RAM, 1080p LCD met Wacom digitizer en 500 GB HDD met 16 GB caching SSD. Voor de meerprijs van 120 euro voor een 256 GB SSD koop ik liever nog zelf een evo van Samsung, hoewel ik momenteel mijn hoop heb gevestigd op Intel met de 1500 serie (NGFF2). Ik verwacht hem binnen twee weken binnen te krijgen en zal dan ook een review schrijven op tweakers. Vooralsnog moet ik het nog doen met de vele lovende reviews van anderen. Ik ben zelf erg benieuwd :)

Na de downgrade van Windows 8.1 Pro (-€80), een sleve (€20) en de 10% korting verkregen via http://www.kortingscode.nl/lenovo kwam ik uit op ongeveer 1050 euro, wat mij een erg goede deal leek.

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 13:41
Bedankt voor de tip! Zojuist een T440s besteld met 180 EUR korting. Wellicht ook een interessante ultrabook voor jullie?
DEVoTi0N schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 02:01:
[...]

Hij is helaas nog onderweg. Ik heb hem besteld met i5, 8 GB RAM, 1080p LCD met Wacom digitizer en 500 GB HDD met 16 GB caching SSD. Voor de meerprijs van 120 euro voor een 256 GB SSD koop ik liever nog zelf een evo van Samsung, hoewel ik momenteel mijn hoop heb gevestigd op Intel met de 1500 serie (NGFF2). Ik verwacht hem binnen twee weken binnen te krijgen en zal dan ook een review schrijven op tweakers. Vooralsnog moet ik het nog doen met de vele lovende reviews van anderen. Ik ben zelf erg benieuwd :)

Na de downgrade van Windows 8.1 Pro (-€80), een sleve (€20) en de 10% korting verkregen via http://www.kortingscode.nl/lenovo kwam ik uit op ongeveer 1050 euro, wat mij een erg goede deal leek.

Verwijderd

De Intel HD 4400 wat in de Lenovo Yoga zit. Wat soort van games mag ik daarmee verwachten te kunnen spelen. Gamen gaat heel zelden gebeuren, maar een spelletje AoE2 e.d. kan er wel eens inzitten om de tijd tijdens het wachten de de trein/vliegtuig wat te doden. Wat zou hij van nieuwere games gedraaid kunnen krijgen?

• wappiewappie
DEVoTi0N schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 02:01:
[...]

Ik heb 'm vrijdag ook besteld. i7 met 256GB ssd en Windows 8.1 voor €1280,- (met de "multimode" kortingscode op de lenovo website)
Ik dacht dat de ssd die Lenovo mee levert ook van Samsung komt.

De NFC chip er maar lekker uit gelaten. Kost niks extra, maar de levertijd schiet er van omhoog naar meer dan 4 weken.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
wappiewappie schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:09:
[...]
Klopt, mijn TPY is met een Samsung MZ7TD256HAFV-000L9 SSD geleverd.

• wappiewappie
Dat is dus zo te zien een Samsung 840: http://www.notebookcheck....eries-250-GB.93933.0.html :)
(In de legenda van de benchmarks zie dat typenummer staan).

@niek,
Als je de laptop voor Photoshop wilt gebruiken, biedt de Wacom pen techniek van de Thinkpad Yoga een behoorlijke meerwaarde. Dat is ook de reden, waarom ik deze heb besteld.

[ Voor 35% gewijzigd door wappiewappie op 12-01-2014 15:29 ]

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wappiewappie schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:09:
Ik heb 'm vrijdag ook besteld. i7 met 256GB ssd en Windows 8.1 voor €1280,- (met de "multimode" kortingscode op de lenovo website)

De NFC chip er maar lekker uit gelaten. Kost niks extra, maar de levertijd schiet er van omhoog naar meer dan 4 weken.
Heb 'm ook besteld (maar dan met i5). @Niek, het gebrek aan een ethernet poort los ik al een tijdje op met een portable Wifi routertje, dat elke bedrade (hotelkamer)verbinding omzet in een draadloze (pricewatch: TP-Link TL-WR702N). Kost niks en heb er al zo veel plezier van gehad voor tablet en smartphone.

Even opletten voor de bestellers van de Thinkpad Yoga: sinds de 'multimode' kortingsactie hebben de Touch-only modellen geen Full HD scherm meer maar een 1366x768 paneel! Voor 7 jan was dat nog wel een Full HD scherm. Opletten dus :)

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

• niek1973
Bedankt allemaal voor de reacties.
Aangezien ik het zelf altijd vervelend vind dat iemand wel een vraag stelt maar dan nooit de uiteindelijke keuze neerzet: Het is een ideapad flex 15 geworden. De hoofd reden om deze te kiezen tov de yoga was de prijs, het niet hebben van een full ethernet jack en de rescaling opmerkingen op sommige fora.

Ik heb de laptop nu een aantal maanden in gebruik en ik ben er redelijk tevreden over:
+ i5 met 8Gb is voldoende snel voor alles wat ik ermee wil.
+ Ethernet jack op de laptop zelf voor connecties naar switches is beter dan verloop stuk
+ Full size keyboard, incl pijltjes toetsen
+ Groot scherm, screen size is idd geen full hd maar maakt voor mij niet uit.
+ Batterij gaat lang mee
+ weinig geluid van de fan

- Speakers zijn ruk
- Screen is niet heel fel, ik heb hem bijna constant op full brightness staan.
- Windows 8 heeft weinig toegevoegde waarde, scrollen met een touchscreen is wel makkelijk

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 11:30
Misschien is een aantal maanden in gebruik een beetje overdreven, je kan hem hooguit nog maar 1,5 maand hebben, tenzij je hem al had voordat je dit topic opende.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Arthur-M. schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:45:
Misschien is een aantal maanden in gebruik een beetje overdreven, je kan hem hooguit nog maar 1,5 maand hebben, tenzij je hem al had voordat je dit topic opende.
~2,5 maand toch?
niek1973 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:16:
...
+ Ethernet jack op de laptop zelf voor connecties naar switches is beter dan verloop stuk
...
Vond je de Fujitsu-oplossing niets?

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 18-02-2014 18:12 ]

Pagina: 1