Canon MG6100 probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 563480

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik gebruik al meerdere jaren een Canon MG6100 voor het via WiFi printen vanaf meerdere computers en laptops binnen ons huishouden. Enkele dagen geleden is ons netwerk aangepast, waardoor sommige computers en laptops de printer nu niet meer kunnen vinden.

Ons netwerk bestond eerst uitsluitend uit een Linksys WRT160Nv2 waarmee draadloos verbinding kon worden gemaakt. Deze router gaf echter niet genoeg dekking en daarom heb ik de router van Ziggo, een Cisco EPC3925 uit de DHCP modus gehaald en dezelfde SSID en beveiliging gegeven als ons bestaande netwerk.

Alles werkt nu perfect, op de printer na. Het is op dit moment mogelijk om te printen via een laptop, maar niet via elke laptop en computer in het huis, wat eerst wel mogelijk was. Systemen waarbij het niet werkt krijgen de melding dat de printer offline zou zijn, wat niet het geval is.

Elke suggestie en reply wordt ontzettend gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 14:18
In welke poort heb je de kabel in de Linksys gestoken?
Op welke plaats staat DHCP nu aan?

Check: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 11% gewijzigd door Miyamoto op 04-01-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal de situatie maar eens proberen te omschrijven;

- In de meterkast bevindt zich de Cisco die een WiFi signaal afgeeft voor de begane grond. Daarnaast gaat er een kabel door de muur naar boven naar de linksys. DHCP staat uit op de Cisco om het WiFi signaal af te kunnen geven.
- Boven staat op een centrale slaapkamer de linksys waarop verschillende laptops (draadloos) en een console is aangesloten (niet draadloos, via poort linksys).
- Zowel de linksys als de Cisco hebben DHCP uitstaan waardoor zij dus beiden een WiFi signaal afgeven met dezelfde SSID en beveiliging.
- De printer staat op de verdieping waar zich ook de linksys bevindt en zal deze dan ook als dichtstbijzijnde punt zien en hier via WiFi contact mee maken. Laptops die ook dichtbij zijn zullen ook met de linksys contact maken, maar zij zien de printer soms niet terwijl andere laptops dit weer wel lukt.

Ik heb nog een soort router die ik voor lan parties heb gebruikt. Zou het werken als ik deze plaats in de meterkast en vervolgens de Cisco aansluit, de linksys aansluit en de printer aansluit? Aansluitpunten zijn er namelijk in het gehele huis en komen dmv kabels uit in de meterkast.

Enige tijd geleden heb ik nog een ander topic gemaakt, misschien dat je daar nog wat info uit kan halen. Advies WiFi extender

In ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-07 21:07
Je moet DHCP aanzetten op de Cisco, en de kabel in de LAN-poort van je Cisco en in de LAN-poort van je Linksys doen. Niet in de WAN-poort dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinL94 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:09:
Je moet DHCP aanzetten op de Cisco, en de kabel in de LAN-poort van je Cisco en in de LAN-poort van je Linksys doen. Niet in de WAN-poort dus.
Dit gaat voor de printer wel werken maar voor de rest niet. Het gaat namelijk om een redelijk groot huis waardoor slechts een WiFi signaal niet alles dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-07 21:07
Waarom zou je WiFi niet kunnen werken als DHCP aanstaat? Het is toch wel handig als je het op een van de twee aan hebt staan, anders kan het problemen geven met je IP-adressen (tenzij je overal een statisch IP hebt ingesteld, maar daar ga ik niet vanuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinL94 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:02:
Waarom zou je WiFi niet kunnen werken als DHCP aanstaat? Het is toch wel handig als je het op een van de twee aan hebt staan, anders kan het problemen geven met je IP-adressen (tenzij je overal een statisch IP hebt ingesteld, maar daar ga ik niet vanuit)
Wanneer ik DHCP activeer op de Cisco router valt het WiFi signaal direct weg en kan ik deze alleen met een laptop die ik via kabel aansluit weer activeren. Statisch IP heb ik inderdaad niet.

Mijn kennis is zoals jullie merken hierover minimaal. Als ik DHCP kan inschakelen zonder dat mijn WiFi signaal verloren gaat hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:53
Anoniem: 563480 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:10:
[...]

Wanneer ik DHCP activeer op de Cisco router valt het WiFi signaal direct weg en kan ik deze alleen met een laptop die ik via kabel aansluit weer activeren.
...
Dan doe je dat toch? Even via de kabel activeren en uiteraard DHCP aan houden.. Boel even aan uit zodat er opnieuw ip adressen uitgedeeld worden et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:20:
[...]

Dan doe je dat toch? Even via de kabel activeren en uiteraard DHCP aan houden.. Boel even aan uit zodat er opnieuw ip adressen uitgedeeld worden et voila!
Ik bedoel dat als ik DHCP uitschakel ik alleen met de kabel DHCP weer kan uitschakelen. WiFi signaal is sowieso verdwenen wanneer ik DHCP inschakel.

Het probleem is dus dat ik niet weet hoe ik DHCP kan aanzetten zonder dat mijn WiFi signaal van de Cisco of linksys volledig verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dan zou ik als ik jou was maar eens beginnen met een reset (terug naar fabrieksinstellingen) van het Cisco modem/Router, bij voorkeur dan alleen het Wan poort aangesloten en de rest even (er)uit zodat na de reset alle apparaten opnieuw verbinding maken. Als het goed is staat zo DHCP standaard aan en je wifi op dat vage ziggoXXX adres.

Vanhieruit kan je je SSID instellen (trouwens wel op een ander kanaal als je linksys router) en daarna opnieuw je Printer instellen volgens het boekje.

Overigens is het SSID, kanaal en wachtwoord het enige wat je op je cisco in hoeft te stellen verder zou alles goed moeten staan.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 04-01-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 14:18
DHCP aan/uit en WiFi aan/uit zouden niets met elkaar te maken moeten hebben.
DHCP verzorgt uitdelen IP-adressen: Dat moet dus één apparaat in je netwerk doen.

Zoiets moet je sowieso even via een kabel doen.

Dus inderdaad terug naar stap 1: Reset naar fabrieksinstellingen. Linksys uit. Eerst de Cisco werkend krijgen.
De Linksys, met een kabeltje, configureren op hetzelfde subnet en daarna via een LAN poort verbinden met de Cisco. Zie ook het topic wat ik eerder aangehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update!

De linksys staat nu op DHCP disabled en Cisco op enabled. Het IP-adres van de Linksys kon ik niet aanpassen omdat ik de ranges van de Cisco niet kon vinden.

Laptop en iPad maken nu probleemloos gebruik van WiFi netwerk boven. Xbox (via kabel naar Linksys) en de printer doen dit niet. De printer zegt dat hij verbinding heeft, maar wanneer ik vanaf mijn laptop verbinding maak met de printer is de pret over.

Op dit moment loop ik dus tegen nieuwe problemen aan:
- Apparaten die direct worden aangesloten op de Linksys werken niet meer (xbox 360, laptop)
- De laptop die niet werkt met kabel, kan wel draadloos verbinding maken
- Printer zelf zegt dat alles in orde is, maar wanneer ik iets afdruk krijg ik de melding dat de printer offline is.

Edit: er staat in de Cisco wel dat het starting IP address 192.168.178.10 is en dat het maximum number of DHCP users 64 is.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 563480 op 04-01-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gefixt. Ik had de UTP kabel niet in een LAN poort zitten maar in de WAN poort. Allemaal bedankt voor de hulp.

Is het nog belangrijk dat ik de range aan pas als nu alles gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
NoqNoq schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:17:
...

Is het nog belangrijk dat ik de range aan pas als nu alles gewoon werkt?
if it aint broke, dont fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weer een probleem, draadloze apparaten raken nu regelmatig de verbinding kwijt. Er staat dat er gewoon een goede verbinding aanwezig. Websites blijven echter ontzettend lang laden waarna ze een foutmelding geven. Waar komt dit door en hoe kan ik het verhelpen?
Pagina: 1