thomasmoors schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:14:
[...]
Er komt windows server 2012r2 op te draaien, omdat ik windows prettig vind werken en ik de licentie toch gratis krijg via MSDN. Ik ga nog wel virtualiseren waarschijnlijk, applicaties verschillen nogal en ik draai natuurlijk ook gewoon third party software. De belangrijkste reden om dit topic te starten is echter of de hardware goed gekozen was in combinatie met elkaar en niet of ik mijn applicaties kan draaien. Als ik zeer specifieke hardware nodig had om miljoenen clients van data te voorzien koos ik wel voor VPS, daar is mijn netwerk toch niet toerijkend voor (15 mbit up).
Alles past zo snel even te zien wel in elkaar, maar de vraag is imho juist of de hardware die je kiest de beste keuze is voor de taken die je wilt doen. Misschien ben je wel een overkill aan het configureren en kan het met veel minder af, maar dat kunnen we pas beoordelen als we weten waar het om gaat natuurlijk.
Dan nu afgaande op je aanvulling en aannemende dat je er een ESXi van gaat maken (wat me eigenlijk wel de meest logische keuze zou lijken), zou ik in eerste instantie kiezen voor een grotere SSD. 120GB is vrij karig. Ik draai nu zelf een 2012-server gevirtualiseerd met 2 Debian hosts ernaast op een 120GB SSD en loop eigenlijk continue tegen gebrek aan schijfruimte op snelle storage aan. Windows met wat software wordt al gauw groot; 80GB ben je al snel kwijt als je ook nog wat vrije ruimte over wilt houden. Dan hou je theoretisch nog 40GB over, maar in de praktijk is dit redelijk wat minder, en kan je beter rekening houden met 30GB. Daarnaast moet je de storage waar de VMDK op staat nooit naar 100% vullen, aangezien er ook nog wat ruimte voor het toegewezen geheugen nodig is. Al met al is het al snel genoeg reden om naar een grotere SSD over te gaan.
Verder heb je gekozen voor 8GB ValueRam. Nog naast dat ik geen valueram zou adviseren is 8GB toch wel wat krap. Het volstaat, maar als er een database bij komt kijken wordt het al heel snel krap. 16GB zou je een stuk beter bedienen.
Voor wat betreft de CPU valt er weinig advies te geven uiteraard; daarvoor is te veel nog onduidelijk, maar ik zou wel voor een haswell-based CPU kiezen. Zoals je zelf al opmerkte is de energiebesparing toch wel interessant, maar je investeert dan ook in een levend platform, terwijl een Yvi Bridge simpelweg EOL is. Lijkt me niet handig om dat dan in huis te halen.
Voor je voeding van je disks zijn er natuurlijk heel mooie oplossingen voor handen (je bent niet de eerste die hiermee geworsteld heeft

). Zie bijvoorbeeld de
pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA wat ook meteen al je bekabeling netjes brengt. Zeker als je dit combineert met een modulaire voeding, wat ook je airflow weer bevordert. Ik zou in ieder geval voor een voeding met een goed rendement kiezen (24/7 gebruik dus energie-zuinig is wel prettig) en die kwalitatief ook goed is. Niet alleen dat deze je een langere levensduur oplevert, maar ook een stabiele output is zeer belangrijk om fouten in je systeem te voorkomen. Een voeding die niet constant genoeg is kan resulteren in de nodige bluescreens, spontane reboots, of zelfs beschadiging van andere hardware. Maak hier dus niet een bezuinigingspunt van, want het is zeer essentieel in je build. Overigens maakt o.a. Seasonic prima voedingen, maar ook Zalman, Silverstone en Be!Quiet worden over het algemeen als prima gezien.
Wat betreft het moederbord ga ik ervan uit dat je kiest voor Haswell. Dan wordt het daarna zaak de juiste chipset erbij te zoeken. Op
Wikipedia: LGA 1150 kun je een goed overzicht krijgen van de chipsets die voor LGA-1150 beschikbaar zijn en wat hun specs zijn. Zoals je kunt zien zul je hooguit 6 SATA-aansluitingen op Haswell aantreffen. Een aparte controller erbij voor extra SATA’s lijkt me dus wel handig. Indien je de disks in Raid wilt plaatsen zou ik in ieder geval een chipset met Intel Rapid Storage erbij nemen, wat je limiteert tot de Q87, H87 en Z87. Aangezien je ook wilt virtualiseren zou je dan al snel bij de Q87 uitkomen aangezien dat de enige chipset is die officieel VT-d ondersteund, of (voor als je heel graag zou willen, maar wat ik ZEKER niet zou adviseren) via een Z87-bord van ASRock (zie
http://blog.kihltech.com/...7-extreme6-with-esxi-5-5/). Ik zou dus zelf voor een Q87 kiezen, zodat je nooit problemen krijgt met dergelijke lapmiddeltjes en gewoon “echte” support hebt op je hardware. Op basis van een Q87-based bord kan je dan naar verdere details per bord gaan kijken. In eerste instantie zou ik dan uitkomen bij een
pricewatch: Asus Q87M-E of een
pricewatch: Intel Desktop Board DQ87PG. Er hoeft dan alleen nog maar een controller bij voor je storage. De vraag is dus met name hoe je dit wilt inrichten, aangezien je ook hier alle kanten mee op kan.