Thuisserver / NAS

Pagina: 1
Acties:

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-03 11:33
Ik heb deze thuisserver samengesteld op basis van mijn wensen:
  • Een goede processor, voor eigen geschreven applicaties e.d.
  • De mogelijkheid om 6 HDD's en 1 SSD aan te sluiten (voeding, behuizing en mobo die geschikt zijn)
  • Een goede kast die zichzelf iets meer stofvrij houdt en genoeg ruimte biedt om alles makkelijk in te bouwen en ook achteraf nog makkelijk HDD's aan toe te voegen
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,89€ 149,89
1ASRock H87M€ 63,59€ 63,59
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 136,-€ 136,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Kingston ValueRAM KVR16R11S8K2/8€ 41,09€ 41,09
1LC-Power LC6560GP3 V2.3€ 45,-€ 45,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,47

Wat kan er beter aan? Ook met betrekking tot de leverancier (niet alles kan besteld worden bij dezelfde bij deze configuratie).
Dit is mijn eerste keer, dus alle advies is welkom. Bij voorbaat dank.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 22:08
Dit topic is goed voor inspiratie: Het grote zuinige server topic

Even wat aanbevelingen:
- Kijk naar je CPU. Een i5 is natuurlijk prima, maar misschien heb je die niet eens nodig voor jouw taken en kun je het met een i3 af, of misschien wel met een Celeron.
- Je wilt dus 7 Sata devices aansluiten? Dat kan niet met het bord in je lijst, die heeft er 6. Kijk verder even naar de zuinigheid van het bord, ik geloof dat deze het nog wel aardig goed doet: pricewatch: ASRock B85M Pro4
Wil je wel 8 Sata poorten kun je voor dit 1155 bord gaan: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
- HDD's: goed, zo groot mogelijke HDD is lekker zuinig.
- Kast: goed, maar misschien kun je ook voor de Define Mini gaan aangezien het moederbord dan ook mATX is.
- Koeler: goed, kan eventueel ook goedkoper. Scythe Shuriken oid zal ook wel voldoen denk ik.
- Geheugen: niet leverbaar, ik zou voor zoiets gaan: pricewatch: Corsair CMV8GX3M1A1333C9
- Voeding: niet goed. Kies altijd voor een A-merk voeding en als je een zuinig systeem wilt voor een Gold variant. Daarbij is zo'n zware voeding helemaal niet nodig, de standaardkeuze die erg goed is is deze: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
- SSD: kan beter. Een Crucial M500 heeft powersafe capacitors (soort batterijen) die de SSD goed laten afsluiten bij onverwacht stroomverlies. De kans dat je data corrupt raakt is hierdoor kleiner. Daarbij is hij ook erg goed geprijsd.

Succes. In het grote zuinige server topic kunnen ze je beter helpen met de keuze voor een geschikte CPU. Vermeld dan ook even van welke programma's en applicaties je gebruikmaakt.

Wat betreft de leverancier: gewoon bij je wenslijst op Bestelkosten berekenen klikken en bij één of twee shops bestellen die goedkoop zijn en een goede rating hebben (die sterren die bij de shops staan als je naar een product kijkt).

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnLoarne op 04-01-2014 15:45 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• thomasmoors
MartijnLoarne schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:41:
Dit topic is goed voor inspiratie: Het grote zuinige server topic

Even wat aanbevelingen:
- Kijk naar je CPU. Een i5 is natuurlijk prima, maar misschien heb je die niet eens nodig voor jouw taken en kun je het met een i3 af, of misschien wel met een Celeron.
- Je wilt dus 7 Sata devices aansluiten? Dat kan niet met het bord in je lijst, die heeft er 6. Kijk verder even naar de zuinigheid van het bord, ik geloof dat deze het nog wel aardig goed doet: pricewatch: ASRock B85M Pro4
Wil je wel 8 Sata poorten kun je voor dit 1155 bord gaan: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
- HDD's: goed, zo groot mogelijke HDD is lekker zuinig.
- Kast: goed, maar misschien kun je ook voor de Define Mini gaan aangezien het moederbord dan ook mATX is.
- Koeler: goed, kan eventueel ook goedkoper. Scythe Shuriken oid zal ook wel voldoen denk ik.
- Geheugen: niet leverbaar, ik zou voor zoiets gaan: pricewatch: Corsair CMV8GX3M1A1333C9
- Voeding: niet goed. Kies altijd voor een A-merk voeding en als je een zuinig systeem wilt voor een Gold variant. Daarbij is zo'n zware voeding helemaal niet nodig, de standaardkeuze die erg goed is is deze: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
- SSD: kan beter. Een Crucial M500 heeft powersafe capacitors (soort batterijen) die de SSD goed laten afsluiten bij onverwacht stroomverlies. De kans dat je data corrupt raakt is hierdoor kleiner. Daarbij is hij ook erg goed geprijsd.

Succes. In het grote zuinige server topic kunnen ze je beter helpen met de keuze voor een geschikte CPU. Vermeld dan ook even van welke programma's en applicaties je gebruikmaakt.

Wat betreft de leverancier: gewoon bij je wenslijst op Bestelkosten berekenen klikken en bij één of twee shops bestellen die goedkoop zijn en een goede rating hebben (die sterren die bij de shops staan als je naar een product kijkt).
Allereerst hartelijk dank voor je reactie.
  • Misschien is inderdaad een i3 wel genoeg, een celeron daarintegen denk ik niet
  • Over de HDD's: met 5 * 4TB zal ik voorlopig ook wel toe komen denk ik. Het moederbord dat je linkt heeft een 1155 chipset, dan kan ik toch de i5 van de 4e generatie niet meer aansluiten?
  • De server gaat ik de meterkast dus uiterlijk en grootte maakt weinig uit, daarnaast kunnen er dan ook echt geen extra hdd's meer in. (wat volgens mij wel zou moeten kunnen via pci->sata op het moederbord)
  • Waarschijnlijk neem ik dan inderdaad de Shuriken koelerr
  • Kom ik met de voeding die je aanraad niet 2 a 3 sata voedingsaansluitingen tekort?
  • Ik zal zeer zeker de Crucial overwegen

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 12:00
Afgaande op de gegeven specificaties kan je naar mijn mening onmogelijk een gefundeerd advies geven. "Zelf geschreven applicaties" is nogal een ruim begrip waar we natuurlijk geen zinnig advies over kunnen geven. Want wat houden deze applicaties precies in, en op welke manier spreken ze de CPU aan? Hebben ze baat bij hoge snelheden per core? of meer baat bij veel simultane processen? (meerdere cores). Daarnaast is natuurlijk de vraag hoeveel en hoe snel het geheugen moet zijn, of er veel disk-intensieve bewerkingen gedaan worden, of er nog meer taken op worden afgehandeld en welk OS erop komt. Ga je eventueel nog virtualiseren? Oftewel, er is veel meer info nodig om een nuttig advies te kunnen geven.

iRacing Profiel

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 22:08
Als je het 1155 bord neemt heb je inderdaad een CPU van de 3e generatie nodig. Iets minder zuinig en iets langzamer (~10%), niet echt een verschil waar ik wakker van zou liggen.

Met deze voeding: pricewatch: Seasonic S12G 450W heb je 8 SATA aansluitingen en voor meer zou je met verloopjes van molex naar SATA kunnen werken. Is verder vergelijkbaar met de G360 maar een slagje zwaarder.

Verder eens met kroegtijger hierboven.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• thomasmoors
kroegtijger schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:05:
Afgaande op de gegeven specificaties kan je naar mijn mening onmogelijk een gefundeerd advies geven. "Zelf geschreven applicaties" is nogal een ruim begrip waar we natuurlijk geen zinnig advies over kunnen geven. Want wat houden deze applicaties precies in, en op welke manier spreken ze de CPU aan? Hebben ze baat bij hoge snelheden per core? of meer baat bij veel simultane processen? (meerdere cores). Daarnaast is natuurlijk de vraag hoeveel en hoe snel het geheugen moet zijn, of er veel disk-intensieve bewerkingen gedaan worden, of er nog meer taken op worden afgehandeld en welk OS erop komt. Ga je eventueel nog virtualiseren? Oftewel, er is veel meer info nodig om een nuttig advies te kunnen geven.
Er komt windows server 2012r2 op te draaien, omdat ik windows prettig vind werken en ik de licentie toch gratis krijg via MSDN. Ik ga nog wel virtualiseren waarschijnlijk, applicaties verschillen nogal en ik draai natuurlijk ook gewoon third party software. De belangrijkste reden om dit topic te starten is echter of de hardware goed gekozen was in combinatie met elkaar en niet of ik mijn applicaties kan draaien. Als ik zeer specifieke hardware nodig had om miljoenen clients van data te voorzien koos ik wel voor VPS, daar is mijn netwerk toch niet toerijkend voor (15 mbit up).

• thomasmoors
MartijnLoarne schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:13:
Als je het 1155 bord neemt heb je inderdaad een CPU van de 3e generatie nodig. Iets minder zuinig en iets langzamer (~10%), niet echt een verschil waar ik wakker van zou liggen.

Met deze voeding: pricewatch: Seasonic S12G 450W heb je 8 SATA aansluitingen en voor meer zou je met verloopjes van molex naar SATA kunnen werken. Is verder vergelijkbaar met de G360 maar een slagje zwaarder.

Verder eens met kroegtijger hierboven.
Ik denk dat ik inderdaad wel die voeding neem, goede tip. Wat betreft het moederbord: ik vind het zonde om een server die ik van plan ben nog heel wat jaren 24/7 te laten draaien meer energie te laten verbruiken voor minder prestaties. Ik betaal wel een beetje extra.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 12:00
thomasmoors schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:14:
[...]

Er komt windows server 2012r2 op te draaien, omdat ik windows prettig vind werken en ik de licentie toch gratis krijg via MSDN. Ik ga nog wel virtualiseren waarschijnlijk, applicaties verschillen nogal en ik draai natuurlijk ook gewoon third party software. De belangrijkste reden om dit topic te starten is echter of de hardware goed gekozen was in combinatie met elkaar en niet of ik mijn applicaties kan draaien. Als ik zeer specifieke hardware nodig had om miljoenen clients van data te voorzien koos ik wel voor VPS, daar is mijn netwerk toch niet toerijkend voor (15 mbit up).
Alles past zo snel even te zien wel in elkaar, maar de vraag is imho juist of de hardware die je kiest de beste keuze is voor de taken die je wilt doen. Misschien ben je wel een overkill aan het configureren en kan het met veel minder af, maar dat kunnen we pas beoordelen als we weten waar het om gaat natuurlijk.
Dan nu afgaande op je aanvulling en aannemende dat je er een ESXi van gaat maken (wat me eigenlijk wel de meest logische keuze zou lijken), zou ik in eerste instantie kiezen voor een grotere SSD. 120GB is vrij karig. Ik draai nu zelf een 2012-server gevirtualiseerd met 2 Debian hosts ernaast op een 120GB SSD en loop eigenlijk continue tegen gebrek aan schijfruimte op snelle storage aan. Windows met wat software wordt al gauw groot; 80GB ben je al snel kwijt als je ook nog wat vrije ruimte over wilt houden. Dan hou je theoretisch nog 40GB over, maar in de praktijk is dit redelijk wat minder, en kan je beter rekening houden met 30GB. Daarnaast moet je de storage waar de VMDK op staat nooit naar 100% vullen, aangezien er ook nog wat ruimte voor het toegewezen geheugen nodig is. Al met al is het al snel genoeg reden om naar een grotere SSD over te gaan.
Verder heb je gekozen voor 8GB ValueRam. Nog naast dat ik geen valueram zou adviseren is 8GB toch wel wat krap. Het volstaat, maar als er een database bij komt kijken wordt het al heel snel krap. 16GB zou je een stuk beter bedienen.
Voor wat betreft de CPU valt er weinig advies te geven uiteraard; daarvoor is te veel nog onduidelijk, maar ik zou wel voor een haswell-based CPU kiezen. Zoals je zelf al opmerkte is de energiebesparing toch wel interessant, maar je investeert dan ook in een levend platform, terwijl een Yvi Bridge simpelweg EOL is. Lijkt me niet handig om dat dan in huis te halen.
Voor je voeding van je disks zijn er natuurlijk heel mooie oplossingen voor handen (je bent niet de eerste die hiermee geworsteld heeft ;) ). Zie bijvoorbeeld de pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA wat ook meteen al je bekabeling netjes brengt. Zeker als je dit combineert met een modulaire voeding, wat ook je airflow weer bevordert. Ik zou in ieder geval voor een voeding met een goed rendement kiezen (24/7 gebruik dus energie-zuinig is wel prettig) en die kwalitatief ook goed is. Niet alleen dat deze je een langere levensduur oplevert, maar ook een stabiele output is zeer belangrijk om fouten in je systeem te voorkomen. Een voeding die niet constant genoeg is kan resulteren in de nodige bluescreens, spontane reboots, of zelfs beschadiging van andere hardware. Maak hier dus niet een bezuinigingspunt van, want het is zeer essentieel in je build. Overigens maakt o.a. Seasonic prima voedingen, maar ook Zalman, Silverstone en Be!Quiet worden over het algemeen als prima gezien.
Wat betreft het moederbord ga ik ervan uit dat je kiest voor Haswell. Dan wordt het daarna zaak de juiste chipset erbij te zoeken. Op Wikipedia: LGA 1150 kun je een goed overzicht krijgen van de chipsets die voor LGA-1150 beschikbaar zijn en wat hun specs zijn. Zoals je kunt zien zul je hooguit 6 SATA-aansluitingen op Haswell aantreffen. Een aparte controller erbij voor extra SATA’s lijkt me dus wel handig. Indien je de disks in Raid wilt plaatsen zou ik in ieder geval een chipset met Intel Rapid Storage erbij nemen, wat je limiteert tot de Q87, H87 en Z87. Aangezien je ook wilt virtualiseren zou je dan al snel bij de Q87 uitkomen aangezien dat de enige chipset is die officieel VT-d ondersteund, of (voor als je heel graag zou willen, maar wat ik ZEKER niet zou adviseren) via een Z87-bord van ASRock (zie http://blog.kihltech.com/...7-extreme6-with-esxi-5-5/). Ik zou dus zelf voor een Q87 kiezen, zodat je nooit problemen krijgt met dergelijke lapmiddeltjes en gewoon “echte” support hebt op je hardware. Op basis van een Q87-based bord kan je dan naar verdere details per bord gaan kijken. In eerste instantie zou ik dan uitkomen bij een pricewatch: Asus Q87M-E of een pricewatch: Intel Desktop Board DQ87PG. Er hoeft dan alleen nog maar een controller bij voor je storage. De vraag is dus met name hoe je dit wilt inrichten, aangezien je ook hier alle kanten mee op kan.

iRacing Profiel

Pagina: 1