Laatste advies suggesties op gamingpc

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Hey-ho Tweakers graag wou ik nog wat laatste advies op mijn samenstelling voor een PC.

Even wat achtergrond info:
Ik ben al héél lang uit de running met pc gaming (pre pentium 4) en ben destijds overgestapt naar playstation 1/2 dus alles wat ik op het moment weet komt van het doorspitten van benchmarks en doormiddel van reviews hier en op andere sites zo goed mogelijk geprobeerd een pc samen te stellen toch kan het zijn dat er enigszins dingen aan mijn aandacht zijn ontsnapt. Vandaar dit topic.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is vooral bedoeld om op degelijke settings te kunnen gamen. Momenteel zit ik te denken aan de 1920x1080/1200 resolutie om eventueel over te stappen naar een 2560x1080. Afhankelijk van hoe de eerste resolutie bevalt. Een triple-monitor setup zal het hoogstwaarschijnlijk niet worden. Twee schermen alleen voor CAD applicaties

Verder zal ik ook een á 2 renders in de maand er mee maken en 2D als 3D CAD software gebruiken (max 20 uur in de maand) voornamelijk Autocad, Revit en Adomi van Autodesk en Arkey.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Vooralsnog heb ik tussen de 1600 euro en 1700 euro gereserveerd voor de pc zelf. De randapparatuur is afhankelijk van advies. Ik wil hier +/- 250-300 voor reserveren. Dus het totale budget ligt dus tussen de 1850 – 2000 euro

Kosten efficiëntie mag natuurlijk altijd

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik alleen een 2.1 soundsysteem van Logitech dat ik meel nee, dus ik denk nodig te hebben

- Monitor (hoogstwaarschijnlijk ilyma of LG)
- Muis & keyboard (voorkeur voor logitech goede ervaringen mee!)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,90€ 189,90
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 161,60€ 161,60
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 445,-€ 445,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Silencio 652€ 88,40€ 88,40
1Asus PCE-N53€ 32,50€ 32,50
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 80,-€ 80,-
1be quiet! Dark Rock 2€ 61,70€ 61,70
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,06€ 14,06
1Corsair RM850€ 123,50€ 123,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.448,51

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik denk dat ik de producten bij een lokale pcwinkel zal bestellen ik houd op het moment rekening mee dat het iets duurder uit kan vallen.

Alleen geeft deze persoon aan dat de service van Asus bij garantie een ramp is. Toch heb ik meerdere malen gelezen dat de 780GTX van Asus het beste overclock potentieel heeft. Mischien heeft iedereen hier andere ervaringen mee. Ik had reeds met hem besproken dat hoogstwaarschijnlijk toch de GPU van Asus zal komen.

Voor verdere merken heb ik geen voorkeur. En geef ik meer om prestaties dan looks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluid mag minder maar hierdoor hoeven prestaties niet te lijden. Het zal toch gamen met een headset worden.

de winnende nummers van de loterij :P

Ga je overklokken?
Ik houd een overclock in het achterhoofd. Hier wil ik mijzelf eerst nog wat in verdiepen. Verder zou ik graag bij een upgrade op grafisch gebied SLI gaan gebruiken vandaar de 850w voeding.

Groetjes,

[ Voor 41% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-01-2014 22:07 . Reden: Eigen tabel vervangen door pricewatch ]

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:17
Ziet er opzich goed uit.

2 opmerkingen:

Er is eig. maar 1 merk (wat ik weet) die gewoon goed met RMA omgaat en ook gewoon 3 jaar
garantie geeft; EVGA

Daarnaast zijn de SC versies van EVGA geselecteerde chips, die makkelijker zijn over te clocken.

pricewatch: EVGA GeForce GTX 780 3GB Superclocked ACX Cooler

Die voeding is niet de beste kwaliteit, vraag hier om advies:

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Je zal wss uitkomen bij 1 van deze 2:

pricewatch: Cooler Master V Series V700

pricewatch: Seasonic G-Serie 750Watt

[ Voor 11% gewijzigd door Firedre op 03-01-2014 00:27 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Even een vrij belangrijk vraagje, wil je dit systeem overklokken, anders kan het veel goedkoper!

Zoals Firedre al zei is een andere voeding wel aan te raden. niet alleen omdat de huidige vrij warm wordt wat de levensduur niet ten goede komt, maar daarbij is 850 watt wel een beetje veel van het goede, 500 watt volstaat ook prima. Als je later nog in SLI wilt gaan draaien is 650-700 watt meer dan voldoende. De seasonic is van hoge kwaliteit, zou zeker daarvoor gaan!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
CPU: 100W, GPU: 250W x 2 = 500W, rest: 50W => 650W
Een 650W voeding lijkt mij dan wat nipt te zijn. ;)

http://www.techpowerup.co...0_Direct_Cu_II_OC/24.html

Deze Seasonic kan ook nog: Seasonic S12G 750W

Als je gaat overklokken, check even of je de extra features van de GD65 tov de MSI Z87-G45 Gaming wel nodig hebt:
- 8 x SATA 6Gb/s connectors (6 x voor de G45-Gaming)
- 1 x Multi BIOS Switch
- 1 x GO2BIOS button
- 1 x Power button
- 1 x OC Genie button
- 1 x Reset button
- 1 x 2-Digit Debug Code LED

Je kan hetzelfde doen bij de MSI Z87-G43 GAMING (check de specificaties op de site van MSI)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

Thomg

Aww yiss

Robbedem schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 02:17:
:?

Verwijderd

Overweeg eens een ander moederbord, de Gigabyte GA-Z87X-UD4H, Maximus VI Hero of Sabertooth Z87 zijn ook leuke dingen en bieden iets meer features. Bedenk ook of je voltagemeetpunten nodig hebt, ik kwam er te laat achter dat mijn moederbord deze niet had.

Kijk ook even hier: http://www.overclock.net/...ng-thread-with-statistics om te beslissen of je wel wilt overklokken. Anders heb je nogal wat geld verspild, al zal de verkoopwaarde van je componementen wel hoger liggen.

Voeding is ook bagger, neem deze: pricewatch: Cooler Master V Series V850
Seasonic KM3.
Klopt ongeveer. http://www.techpowerup.co...A/GeForce_GTX_780/24.html 268w max tijdens furmark. en 200w bij games.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 04:58 ]

• Robbedem
@Thomg
Het was een reactie op de post van SirKartoffel waar hij stelde dat een 650W - 700W voeding genoeg zou zijn voor SLI.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

Thomg

Aww yiss

Robbedem schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:17:
@Thomg
Het was een reactie op de post van SirKartoffel waar hij stelde dat een 650W - 700W voeding genoeg zou zijn voor SLI.
TS zei zelf niks over SLI, vandaar de :?

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Firedre schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 00:25:
Ziet er opzich goed uit.

2 opmerkingen:

Er is eig. maar 1 merk (wat ik weet) die gewoon goed met RMA omgaat en ook gewoon 3 jaar
garantie geeft; EVGA

Daarnaast zijn de SC versies van EVGA geselecteerde chips, die makkelijker zijn over te clocken.

pricewatch: EVGA GeForce GTX 780 3GB Superclocked ACX Cooler

Die voeding is niet de beste kwaliteit, vraag hier om advies:

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Je zal wss uitkomen bij 1 van deze 2:

pricewatch: Cooler Master V Series V700

pricewatch: Seasonic G-Serie 750Watt
Dus EVGA is dus redelijk met de garantie, das top om te horen en dat van de geselecteerde chips is ook leuk om te weten.
SirKartoffel schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:09:
Even een vrij belangrijk vraagje, wil je dit systeem overklokken, anders kan het veel goedkoper!

Zoals Firedre al zei is een andere voeding wel aan te raden. niet alleen omdat de huidige vrij warm wordt wat de levensduur niet ten goede komt, maar daarbij is 850 watt wel een beetje veel van het goede, 500 watt volstaat ook prima. Als je later nog in SLI wilt gaan draaien is 650-700 watt meer dan voldoende. De seasonic is van hoge kwaliteit, zou zeker daarvoor gaan!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een overclock van de processor en GPU toch nog wat wattekes kan toevoegen daarom leek het mij verstandiger om richting een 850w voeding te gaan.
Robbedem schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 02:17:
Een 650W voeding lijkt mij dan wat nipt te zijn. ;)

http://www.techpowerup.co...0_Direct_Cu_II_OC/24.html

Deze Seasonic kan ook nog: Seasonic S12G 750W

Als je gaat overklokken, check even of je de extra features van de GD65 tov de MSI Z87-G45 Gaming wel nodig hebt:

Je kan hetzelfde doen bij de MSI Z87-G43 GAMING (check de specificaties op de site van MSI)
Ik had dit bord reeds bekeken, alleen ondersteund het als ik niet verkeerd gelezen heb alleen PCIe 2,0 vandaar dat ik richting de GD65 was gegaan. Kan zijn dat ik bij verkeerde chipset heb gekeken.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 04:55:
Overweeg eens een ander moederbord, de Gigabyte GA-Z87X-UD4H, Maximus VI Hero of Sabertooth Z87 zijn ook leuke dingen en bieden iets meer features. Bedenk ook of je voltagemeetpunten nodig hebt, ik kwam er te laat achter dat mijn moederbord deze niet had.

Kijk ook even hier: http://www.overclock.net/...ng-thread-with-statistics om te beslissen of je wel wilt overklokken. Anders heb je nogal wat geld verspild, al zal de verkoopwaarde van je componementen wel hoger liggen.

Voeding is ook bagger, neem deze: pricewatch: Cooler Master V Series V850
Seasonic KM3.

[...]

Klopt ongeveer. http://www.techpowerup.co...A/GeForce_GTX_780/24.html 268w max tijdens furmark. en 200w bij games.
zal even kijken naar die gigabyte. ik neem aan dat deze voltage meetpunten voor overclocken is?

Verder houd ik een overclock in het achterhoofd. God weet wat er over een tijd gebeurt met processoren gezien de nieuwe console generatie (hoogstwaarschijnlijk kraam ik nu onzin uit :/)
Thomg schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:19:
[...]

TS zei zelf niks over SLI, vandaar de :?
Had het wel genoemd misschien onder de verkeerde vraag, maar dat was meer gericht op upgraden in een later traject.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt allemaal.

Terwijl ik blij ben dat het niet zo is dat alle keuzes worden afgeschoten begin ik nu een beetje te twijfelen over het hele overclocken.

Dus hier moet ik toch nog eens gaan kijken. Aangezien er dan toch kan worden bespaard. Wanneer men niet kiest voor overclocken hoort er een andere chipset bij. Is er dan wel de mogelijkheid om de GPU over te clocken.

En aan de andere kant zal een overclock bij mij hoogstwaarschijnlijk in de 4-4.3 Ghz bereik liggen gezien de turbo frequentie op 3.8ghz ligt van de 4670K is het mischien toch verstandig om over te stappen op een niet overclockbaar systeem.

Iemand hier advies voor? Beste chipset en dergelijke, of eventueel een samenstelling.

Nogmaals bedankt! _/-\o_

• Robbedem
Ik had dit bord reeds bekeken, alleen ondersteund het als ik niet verkeerd gelezen heb alleen PCIe 2,0 vandaar dat ik richting de GD65 was gegaan. Kan zijn dat ik bij verkeerde chipset heb gekeken.
Alle LGA 1150 borden vanaf B85 ondersteunen PCIE 3.0. Dus zeker ook de MSI Z87-G45 Gaming, deze heeft zelfs drie PCIE 3.0 x16 connectors! (wel met gedeelde bandbreedte, maar als je meer wilt moet je naar een 2011 bord, wat een stuk duurder en niet nodig is voor u)

Een overklok op de CPU en GPU kan idd wat W toevoegen, maar nu ook weer niet zoveel.

In een extreem geval kom je dan op:
CPU: 150W, GPU: 300W, rest: 50W => 550W is al voldoende (bvb: Seasonic S12G 550W, Cooler Master VS V550S of Seasonic G-Serie 550Watt)
voor SLI zit je dan wel aan 850W.
Je neemt dan echter beter niet de RM. Die zou slechte secundaire caps hebben.
deze zijn wel goed: XFX Pro Series Full Modular Edition (Gold) 850W, Cooler Master V Series V850 of zelfs een platinum: Corsair AX860

Bedenk wel dat de turbo overklok van 3,8GHz maar op twee kernen werkt. Als het op 4 kernen is, zit je maar aan 3,6GHz en van 3,6 naar 4,2 GHz is toch al 25% sneller. ;)
GPU kan je ook overklokken op de goedkopere borden. Wikipedia: LGA 1150

Persoonlijk zou ik het overklokken behouden, maar de SLI mogelijkheid weglaten.
Dan kan je een goedkoper moederbord en voeding nemen.

[ Voor 71% gewijzigd door Robbedem op 03-01-2014 21:44 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Robbedem schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:30:
[...]

Alle LGA 1150 borden vanaf B85 ondersteunen PCIE 3.0. Dus zeker ook de MSI Z87-G45 Gaming, deze heeft zelfs drie PCIE 3.0 x16 connectors! (wel met gedeelde bandbreedte, maar als je meer wilt moet je naar een 2011 bord, wat een stuk duurder en niet nodig is voor u)

Een overklok op de CPU en GPU kan idd wat W toevoegen, maar nu ook weer niet zoveel.

In een extreem geval kom je dan op:
CPU: 150W, GPU: 300W, rest: 50W => 550W is al voldoende (bvb: Seasonic S12G 550W, Cooler Master VS V550S of Seasonic G-Serie 550Watt)
voor SLI zit je dan wel aan 850W.
Je neemt dan echter beter niet de RM. Die zou slechte secundaire caps hebben.
deze zijn wel goed: XFX Pro Series Full Modular Edition (Gold) 850W, Cooler Master V Series V850 of zelfs een platinum: Corsair AX860

Bedenk wel dat de turbo overklok van 3,8GHz maar op twee kernen werkt. Als het op 4 kernen is, zit je maar aan 3,6GHz en van 3,6 naar 4,2 GHz is toch al 25% sneller. ;)
GPU kan je ook overklokken op de goedkopere borden. Wikipedia: LGA 1150

Persoonlijk zou ik het overklokken behouden, maar de SLI mogelijkheid weglaten.
Dan kan je een goedkoper moederbord en voeding nemen.
hmm dat lijkt mij redelijk wie weet is het vervangen van een videokaart ten tijde van een upgrade mischien dan toch beter gezien het feit dat er veel kan gebeuren. Ik zal nog even kijken naar die voedingen alleen dan richting de 550/600 watt en ga dan maar eens bestellen :D

Nogmaals bedankt voor de tips en hulp.

Ik zal proberen niet te vergeten mijn building skills vast te leggen zodra ik er aan begin.

Tot de volgende keer! _/-\o_
Pagina: 1