Toon posts:

[Windows 8.1 OEM] installeren op SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk zit ik op het goede forum onderwerp, zo niet excuses.

Een paar dagen geleden heb ik een computer gebouwd daar heb ik windows 8.1 OEM op de HDD geinstalleerd.
Nu heb ik vandaag een SSD gekregen en vroeg ik me af of ik windows 8.1 kon verwijderen en opnieuw kon installeren op de SSD.
Simpel gezegd kan ik een windows 8.1 OEM twee keer gebruiken?

wat heb ik zelf al geprobeerd
Zelf heb ik de site van windows volledig doorgelezen en het is me toch niet duidelijk.

Alvast bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom niet? Je doet hetzelfde alsof je HDD kapot zou zijn gegaan. Zorg wel dat de HDD zelf geen Windows meer bevat, of niet is aangesloten ten tijde van de installatie. Anders krijg je dit probleem: Nieuwe SSD, oude HDD met windows formatteren werkt niet

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay de microsoft support en ''veelgestelde vragen'' waren nog al vaag over dit onderwerp.

Dus ik kan windows 8 verwijderen van de HDD en vervolgens herinstalleren op de SSD?
Sorry wil het even zeker weten :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Moet je wel de OEM installatiemedia hebben die bij je pc hoort. Je zou ook je HDD kunnen clonen zoals hier beschreven:
http://mavmesa.com/how-to...rd-drive-to-an-ssd-drive/

[ Voor 52% gewijzigd door Turdie op 02-01-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Die installatiemedia kan en mag je tegenwoordig ook gewoon van het internet downloaden, is hier in ieder geval in een aantal eerdere recente topics voorbij gekomen. Als je maar dezelfde product key sticker die als het goed is op je PC of in het doosje zit gebruikt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:49:
Die installatiemedia kan en mag je tegenwoordig ook gewoon van het internet downloaden, is hier in ieder geval in een aantal eerdere recente topics voorbij gekomen. Als je maar dezelfde product key sticker die als het goed is op je PC of in het doosje zit gebruikt.
Volgens mij download je dan de retail media en OEM key's werken daar niet mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 02-01-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Je moet dan natuurlijk ook wel de corresponderende versie (OEM in dit geval) downloaden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Als het goed is kan je gewoon een Windows 8 image downloaden (zie DigitalRiver waar openbaar de MSND images staan), de code bepaalt namelijk je versie. Deze code zit in het UEFI ingebakken, dus tijdens de install wordt deze voor je ingevuld. 't Wordt steeds makkelijker :) :P

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 02-01-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:54:
Je moet dan natuurlijk ook wel de corresponderende versie (OEM in dit geval) downloaden. :+
Zonder VL of MSDN/Technet ga jij die niet echt legaal kunnen downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De meeste SSD leveranciers leveren een "kitje" bij waarmee je de SSD middels USB kunt verbinden aan je PC en de volledige setup ineens (netjes) kunt over zetten.

Als je een schone installatie wil doen dan gaat dat truukje met een OEM naar Retail overigens niet lukken tenzij.... VL/Technet/MSDN abo,

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Hier staat het ook mooi beschreven:

www.eightforums.com/insta...ws-8-1-clean-install.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
shadowman12 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:56:
[...]

Zonder VL of MSDN/Technet ga jij die niet echt legaal kunnen downloaden ;)
Want?

Je hebt een geldige productcode. Microsoft biedt zelfs tegenwoordig de ISO's aan op een validatiepagina waarna je bij het invoeren van je product key, toegang krijgt tot de installatie.

http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:00:
[...]

Want?

Je hebt een geldige productcode. Microsoft biedt zelfs tegenwoordig de ISO's aan op een validatiepagina waarna je bij het invoeren van je product key, toegang krijgt tot de installatie.

Download maar eens een VL/MSDN/Technet .iso (de oude "Retail" media) en installeer die maar eens met een OEM key. Installeren lukt 100%, gebruiken óók... alleen registreren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb is even gekeken in de handleiding van mn Samsung 840 EVO en in de handleiding hebben ze het wel over data migration en ik zie een Sata naar USB kabel.
Is dit de manier om windows 8.1 over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
wimmel_1 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:03:
[...]

Download maar eens een VL/MSDN/Technet .iso (de oude "Retail" media) en installeer die maar eens met een OEM key. Installeren lukt 100%, gebruiken óók... alleen registreren niet.
Ik heb nergens gezegd dat je een MSDN/technet .ISO moet gebruiken.
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:04:
Ik heb is even gekeken in de handleiding van mn Samsung 840 EVO en in de handleiding hebben ze het wel over data migration en ik zie een Sata naar USB kabel.
Die migratie-software is er inderdaad voor bedoeld om een gehele image van de schijf te migreren naar je nieuwe schijf, in dit geval je SSD. Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met het programma (werkte in zijn geheel niet), maar als het voor jouw de klus klaart, moet je dat natuurlijk doen!

[ Voor 45% gewijzigd door Royeboi op 02-01-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:04:
Yups. Er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat je een retail-kit aanschaft áls je je HDD wil upgraden naar een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zucht. kan ik zo'n kabel los ergens aanschaffen of morgen even terug en inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:00:
[...]

Want?

Ok, geef dan is een een link waar je de OEM installatiemedia legaal kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
shadowman12 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:09:
[...]

Ok, geef dan is een een link waar je de OEM installatiemedia kan downloaden?
Zie je de link die je nota bene zelf quote? Tel daarbij je eigen link naar eightforums op (generic key invullen, dan na installatie eigen OEM key invullen) en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kabeltje moet je gewoon even ergens lenen, is niks aparts. Wat ik hier bij familieleden gedaan heb is m'n Volume Licence Key gebruiken om een schone installatie te realiseren en daarna 't spul weer netjes terug zetten naar de OEM LICENSE (telefonisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:10:
[...]

Zie je de link die je nota bene zelf quote? Tel daarbij je eigen link naar eightforums op (generic key invullen, dan na installatie eigen OEM key invullen) en klaar ben je.
Dat zijn de retail 8)7 . Weet je wel het verschil tussen retail en OEM?
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:07:
zucht. kan ik zo'n kabel los ergens aanschaffen of morgen even terug en inruilen?
Waarom maak je niet gewoon een clone van je HDD zoals ik eerder aangaf en zet je die op USB en restore je die op je SSD?

[ Voor 30% gewijzigd door Turdie op 02-01-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
shadowman12 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:12:
[...]

Dat zijn de retail. Weet je wel het verschil tussen retail en OEM?
Dat weet ik, jij ook? Zie jij retail staan op die pagina? Lees anders je eigen link even door... daar staat dat het ook mogelijk is met een OEM key, alleen dat je eerst de generic in moet vullen, zoals reeds gepost.

Edit: ik zie gemixte resultaten, blijkbaar niet zo gemakkelijk als het lijkt. Alhoewel ik het zelf niet geprobeerd heb. Is voor TS beter om gewoon de kabel/migreer methode toe te passen i.p.v. te klooien met .ISO's die mogelijk na installatie niet activeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Royeboi op 02-01-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*edit*
ben nog steeds een beetje nieuw in het hele computer bouw gebeuren :3

Is het ook mogelijk om mijn SSD aan te sluiten op het moederbord en vervolgens de inhoud van mijn HDD te kopieren naar mijn SSD en daarna de HDD helemaal leeg gooien?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:39

TheVMaster

Moderator WOS
Royeboi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:54:
Die is volgens mij officiel niet legaal te downloaden, in ieder geval niet bij Microsoft. Maar er zijn wel 'legale' bronnen waar je retail iso's kunt downloaden, die linkjes zijn inderdaad wel eens in verschillende topics voorbij gekomen. En met behulp van de how-to's die je oa. via die link van Shadowman12 kunt lezen ga je ook gewoon je OEM Windows installatie kunnen activeren.

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 02-01-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:26:
*edit*
ben nog steeds een beetje nieuw in het hele computer bouw gebeuren :3

Is het ook mogelijk om mijn SSD aan te sluiten op het moederbord en vervolgens de inhoud van mijn HDD te kopieren naar mijn SSD en daarna de HDD helemaal leeg gooien?
Já. Al zul je daar even voor met MS moeten bellen (en daar zitten héle enge mensen die daar alleen maar zitten om je 't leven zuur te maken ten koste van alles..... :N ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
wimmel_1 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:20:
[...]

Já. Al zul je daar even voor met MS moeten bellen (en daar zitten héle enge mensen die daar alleen maar zitten om je 't leven zuur te maken ten koste van alles..... :N ).
Eh.....om je harddisk te migreren naar een andere disk hoef je Microsoft niet te bellen. Maar om even op de initiele vraag van de TS te antwoorden : Ja, je kunt op dezelfde computer rustig de HDD vervangen door een SSD en dezelfde Windows licentie gebruiken. Je zult alleen Windows opnieuw moeten installeren en dus moeten zorgen voor installatie media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheVMaster schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:32:
[...]

Eh.....om je harddisk te migreren naar een andere disk hoef je Microsoft niet te bellen. Maar om even op de initiele vraag van de TS te antwoorden : Ja, je kunt op dezelfde computer rustig de HDD vervangen door een SSD en dezelfde Windows licentie gebruiken. Je zult alleen Windows opnieuw moeten installeren en dus moeten zorgen voor installatie media.
Dat DIK GEDRUKTE deel is vaak/altijd 't probleem bij OEM installaties. Vroeger kregen we overal een aantal CD/Dvd's mee bij een nieuwe PC, tegenwoordig staat alles op een recovery partitie die verdwenen is ná een format / diskcrash óf vervanging van de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
wimmel_1 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:56:
[...]

Dat DIK GEDRUKTE deel is vaak/altijd 't probleem bij OEM installaties. Vroeger kregen we overal een aantal CD/Dvd's mee bij een nieuwe PC, tegenwoordig staat alles op een recovery partitie die verdwenen is ná een format / diskcrash óf vervanging van de HDD.
Dat is helemaal geen probleem. Je kunt in de meeste gevallen een recovery iso/dvd maken of je neemt contact op met de fabrikant/leverancier en moet een paar knaken neerleggen voor een dvdtje.

Een probleem? Neuh...onhandig...ja zeker weten! 8)7 Maar goed...het neemt niet weg dat de TS z'n probleem kan oplossen door dus een Windows ISO te regelen en die op een usb stick te zetten en daar vanaf te booten. Je moet een probleem niet groter maken dan het is natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm ik was begonnen met de windows ISO te regelen toen me iets te binnen schoot wat ik misschien had moeten vermelden.

Ik heb windows 8.1 OEM zelf geinstaleerd met disc maar omdat ik nog geen tijd heb gehad om een internetkabel door te trekken heb ik dus nog geen verbinding gehad met internet en heeft microsoft nog niet de check gedaan die hij doet wanneer je internet verbinding maakt.
Veriferen van de code als ik het goed zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...je installeert Windows toch op fysiek dezelfde machine? Dat gaat gewoon werken hoor. En als de code niet wil activeren, dan moet je eventueel Microsoft bellen. Kan echt geen kwaad, ik heb dat ook wel eens moeten doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheVMaster schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:26:
Eh...je installeert Windows toch op fysiek dezelfde machine? Dat gaat gewoon werken hoor. En als de code niet wil activeren, dan moet je eventueel Microsoft bellen. Kan echt geen kwaad, ik heb dat ook wel eens moeten doen....
Iets wat ik al een paar keer eerder aangaf. En zó moeilijk zijn de daar niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay sorry dat ik zo moeilijk doe :3 ik heb een klein beetje kennis van computers maar softwarematig weet ik niks.

*edit* laatste vraag..
Is er nog een bepaalde manier hoe ik windows moet verwijderen of kan ik mn harde schijf formateren?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Mijn methode is foolproof:

Je heb een product code, dus je kan ISO gewoon krijgen, daar heb je recht op, het enige is dat je aannemelijk moet maken dat je je origineel niet meer hebt en je het op de oorspronkelijke machine wil installeren, geen probleem, je hebt alleen de hdd te vervangen.

Installeren als volgt. Koppel de oude hdd los en sluit de sdd op die poort de aan (meestal 1) Laat de oude losgekoppeld! Booten van dvd en installeren (clean install). Ben je klaar? Sluit je oude hdd weer aan en check in de bios of deze geen boot prio heeft gekregen. Start op en je zal windows van je sdd opstarten en in je verkenner je oude hdd zien voor eventueel migratie van data en daarna kan je die rustig de hdd formatteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 00:10:
Okay sorry dat ik zo moeilijk doe :3 ik heb een klein beetje kennis van computers maar softwarematig weet ik niks.

*edit* laatste vraag..
Is er nog een bepaalde manier hoe ik windows moet verwijderen of kan ik mn harde schijf formateren?
Formatteren is in Windows eigenlijk het leegmaken/verwijderen van je harde schijf, te voorbereiding op een nieuwe installatie. Windows installeer je op een partitie en die partitie heeft een bestandssysteem nodig (NTFS). Door het formatteren zet je eigenlijk bestandssysteem er weer op. Hij wordt dan ingedeeld in sporen en sectoren. Er wordt een soort lege inhoudsopgave gemaakt.

Als een formatteer actie klaar is alles gewoon weg van Windows. Als je nog bestanden wil behouden, zorg dan dat je een goede backup hebt.

Als je Windows opnieuw installeert zou ik het volgende doen:
1. Alle partities verwijderen (inclusief system reserved partitie)
2. Nieuw partities aanmaken en grootte bepalen
3.Partitie formatteren
4.Windows installeren.

Maar dit is onderdeel van de Windows installatiewizard. Zie hier:
http://www.eightforums.co...-install-windows-8-a.html

[ Voor 38% gewijzigd door Turdie op 04-01-2014 14:36 ]

Pagina: 1