Nieuwe SSD, oude HDD met windows formatteren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:51
Hallo Tweakers,

Ik heb het volgende waar ik niet uitkom:

Ik had een pc met 4 harde schijven:
- Samsung Spinpoint F1 1TB als opstartschijf Windows 7 64 bit
- Seagate Barracuda 2TB voor films, games en foto's
- Maxtor 500GB voor documenten
- Maxtor 250GB voor alle andere rotzooi

Nu heb ik de Maxtor 250GB eruit gehaald, want ik heb voldoende opslag en het levert alleen maar herrie en extra stroomverbuik op.

Ik heb een Samsung EVO 250GB gekocht en die wil ik gebruiken als opstartschijf in plaats van de Spinpoint.

Ik heb de SSD gemonteerd en ik wil daarop een schone Windows installatie zetten. Dat heb ik dus ook gedaan in de veronderstelling dat ik daarna de Spinpoint makkelijk zou kunnen formatteren...
En daar zit nu het probleem: ik krijg hem niet geformatteerd en daardoor moet ik bij het opstarten ook kiezen uit twee opstartmogelijkheden en daar wil ik vanaf.

Ook wil ik graag de stationletters veranderen zodat de SSD C: is en de Barracuda de D: en de Spinpoint E: en de Maxtor 500Gb de F:

Wat heb ik fout gedaan en wat moet ik doen? :?

Alvast bedankt voor het meedenken!!! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door BvZwolle op 29-12-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows heeft tijdens installatie de System Reserved partitie van je vorige installatie gevonden en daar alles bij gezet, ipv het op je SSD te zetten. Daar komt ook je bootkeuze vandaan. Tijdens installatie had je die partitie moeten verwijderen. Het is sowieso beter om alles van je oude Windows op te schonen voordat je een nieuwe installatie doet.

Als je nu je oude Windows schijf eruit zou halen, zal die op je SSD zeer waarschijnlijk niet eens opstarten.

Wil je de schijfletters anders hebben? Dan doe je dat via Schijfbeheer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

.
Als je Windows 7 op nieuwe / andere schijf installeert dan maak Windows automatisch een Dual boot aan
Windows gebruik dan ook de Boot gegevens van de eerste Windows .
Daarom een keuze menu bij opstarten.
Je heb nu dus 2 keer Windows op 2 verschillen de schijven.
Dit kan je controleren door msconfig in te toetsen in de command regel (start/ alle programma/invoeren)
De schijfletter C wordt aan de schijf toegekend waarvan je opstart
Je kan nu je oude schijf er uit halen of loskoppen en dan op nieuw opstarten als Windows niet wil starten omdat het Boot gegevens niet kan winden Herstart de pc dan met de Windows DVD en kies voor herstellen en niet voor installeren,
Als het goed is maak Windows de Boot gegeven opnieuw aan op de SSD/

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Hero of Time schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:31:
Windows heeft tijdens installatie de System Reserved partitie van je vorige installatie gevonden en daar alles bij gezet, ipv het op je SSD te zetten. Daar komt ook je bootkeuze vandaan. Tijdens installatie had je die partitie moeten verwijderen. Het is sowieso beter om alles van je oude Windows op te schonen voordat je een nieuwe installatie doet.

Als je nu je oude Windows schijf eruit zou halen, zal die op je SSD zeer waarschijnlijk niet eens opstarten.

Wil je de schijfletters anders hebben? Dan doe je dat via Schijfbeheer.
Dus wat moet ik nu doen?? SSD en de HDD formatteren? Want ik het nu een partitie op de 1TB gemaakt, maar daarna kan ik hem nog steeds niet formatteren...

Kunnen jullie misschien in het kort een stappenplan voor me omschrijven, want ik zit nu dus met twee "bevuilde" schijven...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:24
alle oude HDD's loskoppelen en de SSD als als enige gebruiken.
Eerst in Bios kijken of AHCl aanstaat, dan Windows 7 er op zetten of wat r44 zegt: windows herstellen.
Mocht dat niet lukken, dan gebruik ik een cd met Parted Magic ( Gparted kan ook) om de eerste sectoren leeg te maken. of te formatteren Daarna pakt de windows dvd het wel.
Of ben je aan het upgraden vanaf XP/Vista?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Waarom maak je zelf niet een stappenplan en leg je het hier voor? Leer je ook veel meer van :)

[ Voor 69% gewijzigd door Turdie op 29-12-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
beascob schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:21:

Of ben je aan het upgraden vanaf XP/Vista?
Ik doe een schone W7 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
shadowman12 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:21:
Waarom maak je zelf niet een stappenplan en leg je het hier voor? Leer je ook veel meer van :)
Ik begrijp je reactie, alleen ik snap de logica van software niet echt. Ik kan dan wel een stappenplan voorleggen, waar jullie dan op kunnen reageren, maar ik denk dat het voor iedereen (maar vooral voor mij) makkelijker is als één van jullie een stappenplan neerzet.

Ik begrijp dat dit ietwat lui overkomt, maar dat is het niet hoor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In principe heb ik al je stappenplan opgegeven, net als r44. Hieruit kan je dus een stappenplan bedenken (wat doe je eerst, welke schijven eventueel eruit, of eerst de partities verwijderen, etc.). Dit plan plaats je hier en er zal dan een revisie op gemaakt worden als het niet goed is, of beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Ik heb het nu als volgt gedaan:

- Drivers die ik nodig heb voor USB en LAN op de 2 TB gezet
- Ik heb alle schijven losgekoppeld m.u.v. de SSD en de 2TB schijf
- Computer opnieuw opgestart met Win7 dvd in de speler
- Win7 opnieuw geïnstalleerd op de SSD en de drivers van de 2TB ook geïnstalleerd zodat ik de boel kon updaten
- AVG Free 2014 geïnstalleerd
- Alle updates geïnstalleerd
- En nu ga ik de andere HDD's aansluiten en proberen om de 1TB te formatteren

De SSD is inmiddels als C: door de pc ingesteld, dus dat is nu naar wens...

Wordt vervolgd.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Ikzelf zou gewoon alle schijven loskoppelen, SSD aansluiten, Windows installeren, dan de schijven terug allemaal aansluiten, maar wel zorgen dat SSD als eerste boot staat en niet de andere schijf waarop Windows stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Dragunov schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:58:
Ikzelf zou gewoon alle schijven loskoppelen, SSD aansluiten, Windows installeren, dan de schijven terug allemaal aansluiten, maar wel zorgen dat SSD als eerste boot staat en niet de andere schijf waarop Windows stond :)
Gedaan (muv de 2TB schijf om de drivers beschikbaar te houden voor LAN en USB).. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Dan draai je op je SSD en heb je een schijf waarop er nog Windows staat, gewoon dan deze schijf formatteren binnen Windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dragunov schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:07:
Dan draai je op je SSD en heb je een schijf waarop er nog Windows staat, gewoon dan deze schijf formatteren binnen Windows :)
Dat was z'n plan en dat werkte in eerste instantie dus niet. Nu zonder de Windows schijf eraan, werkt 't wel. Wat ook had gekund was tijdens installatie de System Reserved partitie, evenals de Windows partitie zelf van de HDD verwijderen, dan de SSD selecteren voor installatie en klaar.

Is iets voor de volgende keer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Ik ben nu de 1TB aan het formatteren, wat op dit moment nog niet voor problemen zorgt. Kan ik na formatteren de HDD gewoon als opslag gebruiken zonder een extra partitie aan te maken?

Bedankt tot nu toe voor alle input! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door BvZwolle op 29-12-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je formatteert een partitie, geen schijf ;). Kijk dus eens in Schijfbeheer hoeveel partities de schijf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Nou heb ik weer een ander probleem..... Ik ben het zoekbalkje onderin de startknop kwijt... http://www.freebits.nl/vi...me=723zoekfunctie_weg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan heb je Windows Search functie verwijdert onder Programma's en Onderdelen, linkerkant Windows Onderdelen toevoegen/verwijderen. Of de service uitgeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 30-12-2013 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ben toch wel benieuwd met watvoor dvd de TS zijn Windows opnieuw heeft geinstalleerd :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Hero of Time schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:46:
Dan heb je Windows Search functie verwijdert onder Programma's en Onderdelen, linkerkant Windows Onderdelen toevoegen/verwijderen. Of de service uitgeschakeld.
Aha, dat klopt! Ik dacht dat dit een andere functie was. Superbedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
redfoxert schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:49:
Ben toch wel benieuwd met watvoor dvd de TS zijn Windows opnieuw heeft geinstalleerd :)
Toevallig in dit geval een verschrikkelijk dure, echte, betaalde uitvoering!!! O-)

Voor de rest staat het er nu als volgt voor:
De 1TB is inmiddels succesvol geformatteerd en in 3 partities opgedeeld voor Foto, muziek en documenten.
Ik ben een blij man dankzij jullie hulp!
Goede jaarwisseling en een tweakervol 2014 gewenst!!!

[ Voor 30% gewijzigd door BvZwolle op 30-12-2013 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BvZwolle schreef op maandag 30 december 2013 @ 04:36:
[...]

Aha, dat klopt! Ik dacht dat dit een andere functie was. Superbedankt! _/-\o_
Hehe, been there, done that. Ik was 'm ook een keer kwijt toen ik wat 'overtollige' meuk aan het verwijderen was van Windows. Een snelle Google leerde mij dat 't WS was.

Btw, als je wat hebt toe te voegen, hoe klein of groot, is het het beste om je vorige bericht te bewerken ;).

Pagina: 1