Toon posts:

Advies upgraden van mijn PC. Hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers!

Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk ook nieuw in het upgraden of bouwen van een pc. Ik heb misschien een beetje basiskennis maar daar houd het dan eigenlijk ook wel op.

Nu wil ik mijn pc upgraden met nieuwe videokaart. Ik heb dan ook op advies van een vriend van mij alvast nieuwe voeding en een nieuw moederbord gekocht. Mijn nieuwe voeding is de Coolermaster G700 van 700 Watt en het moederbord is de MSI 970A-G46. Deze kan ik nog retourneren als dit een advies is!

Dit is wat verder in mijn pc zit:

Processor: AMD zambezi FX-6100
Grafische kaart: PALIT GTX650 OC
Geheugen: 8192MB DDR3 corsair
Huidig Moederbord: MSI 760GM- P23
Huidige voeding: MS-tech n550 (550Watt)
SSD hardeschijf 120 GB van kingston.

Op dit moment heb ik Windows 7 maar dit wordt windows 8 als het nieuwe moederbord erin zit.
Ik hoop dat de beschrijvingen zo duidelijk zijn.

Nu zit ik te denken aan 2 videokaarten:
- De MSI GTX770 TF
- De MSI R9 280 X

Deze kaarten zitten rond de 280/300 euro en dat is dan ook mijn budget voor een nieuwe kaart. Wat kunnen jullie mij adviseren of welke ervaringen hebben jullie misschien met de videokaarten?

Alvast bedankt! :)

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-03 13:54
Ik heb al 6 NVIDIA en 4 AMD/ATI kaarten gehad en ik heb de beste ervaringen met Nvidia.

Dus ik raad een GTX770 aan.

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-03 14:09
700W voeding is ver overkill voor één videokaart. Je kunt net zo goed de pricewatch: XFX Pro 550W of de pricewatch: Seasonic M12II 520W nemen.
Dan heb je een iets betere kwaliteit voeding. (Die verhalen gaan rond tenminste. Heb zelf nog niet een langer dan een paar jaar ervaring met een specifieke voeding)

Verwijderd

Voor een goed advies over voedingen kun je die vraag altijd even hier stellen: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Zoals hierboven ook al staat dat zijn twee goede merken :). De G serie van CM is de budget lijn.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09

Esumontere

Floep, banaan.

Beide grafische kaarten zijn prima, maar eigenlijk is het jammer om een kaart met maar 2GB videoram te kopen. Games als BF4 zitten er al tegenaan, en ik heb bijvoorbeeld BioShock Infinite er ruim overheen zien gaan (~2400MB volgens GPU-Z). Dus, zou je denken, koop de 4GB versie van de GTX760/770. Maar, die 2 kaarten hebben beiden een 256bit bus. Dit is te krap om die 4GB goed aan te kunnen sturen, dus de 4GB versie van de 760 en de 770 zijn een grap.

Ik heb zelf de HD7970 (=280X) met 3GB videogeheugen. Het geheugen wordt aangestuurd via een 384bits bus, wat wél voldoende is om het aan te sturen. Qua GPU-based performance zijn de R9 280X en de GTX770 ongeveer gelijk, maar met daadwerkelijke performance in games veegt de 280X de pan met de GTX770. Lekker voor AMD gaan dus :)

Wat betreft voeding ben ik het volledig eens met WouterT13. 700W ga je nooit nodig hebben met 1 GPU. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal kijken voor een andere voeding.

Is de rest van mijn systeem ( moederbord, processor etc.) voldoende om een game als BF4 goed aan te kunnen ? Of kan ik hier beter nog een aanpassing in maken?

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-03 14:09
je huidige systeem zal met zijn gtx650 BF4 niet goed aan kunnen, maar als je upgrade naar een 770 of 280x moet het zeker lukken om BF4 te spelen! Het moederbord dat je nu hebt voldoet ook. Ik zie geen reden om te upgraden, behalve als je wilt overclocken? Ik zou dus gewoon het moederbord retourneren en bij je huidige moederbord blijven. Voor de prestatie van je videokaart zit er namelijk geen verschil tussen de twee moederborden

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ondanks dat de GTX 770 maar 2GB aan geheugen heeft, is die meestal wel sneller dan de R9 280X hoor. Zelfs bij Bioshock Infinite: http://www.anandtech.com/bench/product/1041?vs=1037

Bij AMD games zoals Battlefield 4 zal de R9 280X wss wel net iets sneller zijn en met mantle wss nog wat sneller zelfs. Mantle is echter nog niet uit (ze zijn wat over tijd, want het ging er oorspronkelijk zeker voor 1 januari zijn)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09

Esumontere

Floep, banaan.

Robbedem schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:08:
Ondanks dat de GTX 770 maar 2GB aan geheugen heeft, is die meestal wel sneller dan de R9 280X hoor. Zelfs bij Bioshock Infinite: http://www.anandtech.com/bench/product/1041?vs=1037

Bij AMD games zoals Battlefield 4 zal de R9 280X wss wel net iets sneller zijn en met mantle wss nog wat sneller zelfs. Mantle is echter nog niet uit (ze zijn wat over tijd, want het ging er oorspronkelijk zeker voor 1 januari zijn)
Eerlijk gezegd vind ik die verschillen marginaal. Het prijsverschil is ook marginaal tegenwoordig, maar toch denk ik dat je met een kaart met 3GB toch iets meer futureproof bent :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt voor de tips!

Robbedem als ik zo de benchmarks zie van jouw link ga ik dan toch maar voor de 280X.
Over het algemeen heb ik de games waarin de 280X beter is. En de verschillen zijn eigenlijk helemaal niet zo groot als ik het zo zie.
Pagina: 1