thewizard2006 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:47:
[...]
Ja, heel bijzonder ja. En? Omdat het bijzonder/magisch/mooi is moet het daarom een bedenker hebben? Je gaat er elke keer vanuit omdat het niet te bevatten is dat er een maker moet zijn (Dat is het horlogemaker argument
Wikipedia: Watchmaker analogy). Maar als dat je uitgang is dan is de maker ook heel bijzonder. Die moet dan ook een maker hebben. En die maker ook en die maker ook etc.
Waarom is het niet acceptabel om te zeggen "we weten het niet". Waarom moet daar gelijk weer een of andere god/entiteit/intelligentie achter zitten.
Hoho, ik denk dat je me verward met iemand anders, ik geloof absoluut niet in een maker..
Met andere woorden, ik ben het met je eens.
Ik stel helemaal niet omdat het niet te bevatten is, er een maker moet zijn. Wijs me aan waar ik dat doe en ik zal er afstand van nemen. Wat ik wel zeg is dat er een stroming/principe in de wetenschap is, namelijk het
antropisch principe dat ruwweg stelt dat om het mogelijk te maken dat we een universum kunnen waarnemen, dit universum dus de omstandigheden moet hebben om te kunnen bestaan (waarbij de mens eigenlijk foutief op een voetstuk wordt gezet, voor waarnemen kun je eigenlijk ook invullen een universum waarin een enkele atoom kan bestaan).
Dit principe is ooit bedacht door
Brandon Carter, die zei:
"we must be prepared to take account of the fact that our location in the universe is necessarily privileged to the extent of being compatible with our existence as observers."
Waarbij "location" de plek in plaats en tijd inhoudt.
Echter al voor zijn uitspraak zei Russell Wallace (de evenknie van Darwin)
Such a vast and complex universe as that which we know exists around us, may have been absolutely required ... in order to produce a world that should be precisely adapted in every detail for the orderly development of life culminating in man.
Verklaart dat het ontstaan van dat universum? Nee, maar dat is ook het doel niet. Echter het haalt wel de stelling onderuit dat het universum wel gemaakt moet zijn omdat het anders zo toevallig zou zijn dat het redelijker nooit zou zijn ontstaan. Een universum met omstandigheden die niet het ontstaan van leven/bouwstenen mogelijk maakt is een universum waarin niemand dat (verkeerde) beeld van toeval op kan roepen.
Los daarvan kwam ik met de termen mooi en magisch niet om een maker naar voren te schuiven, maar om de opmerkingen in zowel dit topic als erbuiten tegen te gaan dat het leven zonder maker en derhalve zonder doel saai en grijs zou zijn. Sommigen zien in het idee van een maker (god of anders) schoonheid zoals we ook ons kunnen verwonderen over een schilderij, treintafel of videospel. De aandacht voor details, de samenwerking tussen onderdelen en de onverwachte en vaak over het hoofd gekeken pareltjes geven voor die mensen "sjeu" aan het leven.
Ik vind daarentegen, als iemand die het idee van een maker verwerpt, juist het feit (voor mij) dat met een handvol deeltjes (stuk of 12) en vier krachten (zwakke en sterke kernkracht, zwaartekracht en de elektromagnetische kracht), samen met talloze jaren "doelloze" evolutie en invloeden van de omgeving je een zo'n complexe wereld "krijgt".
Zonder maker/ontwerper dus!
Daar waar de eerste groep mensen zich verwonderen over hooi mooi de wijzerplaat is van een modern horloge en waardering hebben voor hoe netjes de tandwieltjes in elkaar grijpen, kan ik plezier hebben in het verhaal hoe het voorwerp horloge in de eeuwen verfijnd en ontwikkeld is door veranderende vraag en omgeving.
Dat er in het geval van een horloge wel een (menselijke) ontwerper is staat er buiten, de vorm en functie van veel objecten staat vaak onder invloed van de omgeving, waarna de ontwerper moeite doet om aan die eisen te voldoen. De uiteindelijke vorm en functie is derhalve een gevolg van externe factoren en je kan de omgeving dan ook de ontwerper noemen, in plaats van diegene die uiteindelijk de bouwtekening maakt, naar mijn mening.
Uiteraard een wat kromme metafoor en niet geheel juist, maar ik hoop iets duidelijk te maken wat ik bedoel.
[
Voor 69% gewijzigd door
Fly-guy op 06-01-2014 12:07
]