Thuisnetwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:54
Ik ben niet compleet zeker in welk subforum dit topic thuis hoort, maar omdat het overkoepelende thema het netwerk is plaats ik het hier. Ik zal voor de zekerheid een TR toevoegen. Dan kan een modje dit verplaatsen mocht dit nodig zijn.

Wij zijn thuis aan het kijken naar een aantal mogelijkheden om ons thuis netwerk wat te verbeteren. het originele idee was het toevoegen van een NAS, maar omdat wij (eigenlijk vooral ik) een aantal specifieke dingen willen vroeg ik me af of alleen een NAS de oplossing was.

Ten eerste zou hij moeten fungeren als de centrale opslag plaats. Hier zou puur en alleen een NAS voldoende zijn. Dit is namelijk waar deze voor gemaakt zijn.

de andere punten:

Ik ben een front-end developer. Nu werk ik gewoon voor een baas en werk nauwelijks thuis, maar komt het wel eens voor dat ik thuis in de hobby uren wat dingen knutsel. Nu gebruik ik daar momenteel gewoon een online pakket voor, maar het zou wel fijn zijn hier lokaal iets voor te hebben waar ik direct op kan werken. Dit zou betekenen dat er ook de mogelijkheid zou moeten zijn een server(tje) te draaien.

Mijn vader gaf ook aan dat hij het prettig zou vinden om een eigen plek te hebben waar hij verschillende dingen kon plaatsen welke hij vervolgens gewoon overal kon bereiken. Een simpele ftp was hiervoor voldoende, maar omdat wij een dynamisch ip hebben vroeg ik me af hoe dit precies in zijn werk zou gaan.

Verder willen we een centrale back-up locatie te hebben waar we de belangrijkste data (automatisch) naar kunnen back-uppen. Verder zou het helemaal ideaal zijn als deze dan weer automatisch (off-site) geback-upped wordt. Ik weet alleen niet of daar vaste pakketten voor zijn. Ik heb hier namelijk helemaal geen brood van gegeten.

En als laatste puntje. Het streamen van data (films, muziek. Dat soort dingen). Als we dan toch al onze data op 1 vast punt hebben is het natuurlijk wel makkelijk dit ook overal te kunnen bereiken. Met als belangrijkste locatie de TV. Nu hebben wij een samsung televisie welke dlna ondersteunt, een xbox 360 en een Cisco 8485DVB (interactieve hd recorder). Wat zou de makkelijkste manier zijn om deze data naar de tv te streamen?

tl;dr:
1: alleen een NAS voldoende?
2: zo nee. andere oplossing (servertje erbij?)
3: back-up strategie
4: streamen naar tv, xbox of hd recorder?
5: misschien een htpc ipv streamen naar tv, xbox of hd recorder

Op dit moment is er geen vast budget. Het plan is eerst kijken naar wat de meeste geschikte oplossing is voor de verschillende elementen. Daarna zal er gekeken worden naar wie wat voor zijn rekening neemt en dus ook naar het budget voor de verschillende onderdelen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

Zeker als je ook een server wil hebben voor je hobby projecten (ik neem aan dat je HTML/PHP o.i.d. bedoelt?), kan je toch wel richting een computer kan gaan denken.
Je kan voor niet al te veel geld een simpele computer samenstellen die je in kan zetten als server.
Mijn vader gaf ook aan dat hij het prettig zou vinden om een eigen plek te hebben waar hij verschillende dingen kon plaatsen welke hij vervolgens gewoon overal kon bereiken. Een simpele ftp was hiervoor voldoende, maar omdat wij een dynamisch ip hebben vroeg ik me af hoe dit precies in zijn werk zou gaan.
Dit kan je relatief makkelijk oplossen met een DDNS. No-ip bijvoorbeeld.

Op die PC kan je dan een DLNA server draaien waarmee je media kan streamen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Op een wat luxere NAS (Synology bijvoorbeeld) kan je ook webhosting draaien, alle andere zaken lijken mij ook geen probleem voor een goede NAS..

Ik weet niet hoe uitgebreid de mediaplayer van de Samsung televisie is, maar hou er rekening mee dat deze nog wel is problemen willen geven qua ondersteuning van bepaalde bestanden. Overweeg eventueel een externe mediaplayer.

Hou er ook rekening mee dat FTP niet een erg veilig protocol is, een dynamic IP kan je oplossen door een DDNS te koppelen.

Ik denk dat het ook deels de keuze gaat zijn hoeveel je zelf wilt "knutselen" een server vergt veel meer knutselen/instellen dan een NAS

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Mijn situatie:

1 Pc die ik als server ingezet heb: Windows server 2012 met als hardware:

i5 760, 12 GB DDR3, 2 TB Opslag. Deze server gebruik ik voor eigenlijk alles, opslag voor mijn films/series die ik met XBMC stream ( Dus aparte htpc beneden ) Webserver voor PHP en mySQL... WDS draait er ook op. Gebruik hem ook voor VMware i.v.m. school. Werkt allemaal prima !

Dus ik denk als je ook zoiets neer zou zetten je al een heel eind komt toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 02-01-2014 11:03 ]

• perpixel
nooberke schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:55:
Op een wat luxere NAS (Synology bijvoorbeeld) kan je ook webhosting draaien, alle andere zaken lijken mij ook geen probleem voor een goede NAS..

Ik weet niet hoe uitgebreid de mediaplayer van de Samsung televisie is, maar hou er rekening mee dat deze nog wel is problemen willen geven qua ondersteuning van bepaalde bestanden. Overweeg eventueel een externe mediaplayer.

Hou er ook rekening mee dat FTP niet een erg veilig protocol is, een dynamic IP kan je oplossen door een DDNS te koppelen.

Ik denk dat het ook deels de keuze gaat zijn hoeveel je zelf wilt "knutselen" een server vergt veel meer knutselen/instellen dan een NAS
Een eigen server knutselen (software matig) lijkt me inderdaad ook nog wel wat buiten mijn kunnen. Nu hoeft het natuurlijk niet zo veel eisend te zijn, maar een beetje veiligheid is wel belangrijk. Dit is denk ik ook het lastigste punt.

Het probleem van een extra htpc is voornamelijk het nog 1 extra apparaat, maar ik ben ook bang dat de dlna functionaliteit van een "smart" tv te wensen overlaat. Voor zover ik weet is het lastig om ook daadwerkelijk tv te kijken via een htpc. De bedoeling is dat mijn moeder het uiteindelijk ook nog kan bedienen.
Marsjee schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:03:
Mijn situatie:

1 Pc die ik als server ingezet heb: Windows server 2012 met als hardware:

i5 760, 12 GB DDR3, 2 TB Opslag. Deze server gebruik ik voor eigenlijk alles, opslag voor mijn films/series die ik met XBMC stream ( Dus aparte htpc beneden ) Webserver voor PHP en mySQL... WDS draait er ook op. Gebruik hem ook voor VMware i.v.m. school. Werkt allemaal prima !

Dus ik denk als je ook zoiets neer zou zetten je al een heel eind komt toch?
Zoiets zou inderdaad ideaal zijn, maar ik ben bang voor het software gedeelte van een server. Uiteindelijk zou ik het wel werkend krijgen. Alleen de bedoeling is ook dat het gebruiksvriendelijk blijft voor mijn moeder en stabiel. Ik weet niet of ik het zo ver zou krijgen.
TommieW schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:54:
Zeker als je ook een server wil hebben voor je hobby projecten (ik neem aan dat je HTML/PHP o.i.d. bedoelt?), kan je toch wel richting een computer kan gaan denken.
Je kan voor niet al te veel geld een simpele computer samenstellen die je in kan zetten als server.

[...]

Dit kan je relatief makkelijk oplossen met een DDNS. No-ip bijvoorbeeld.

Op die PC kan je dan een DLNA server draaien waarmee je media kan streamen.
De hobby projectjes zijn inderdaad html/php dingen. Denk dan aan het uitproberen van nieuwe cms systemen en optimalisatie technieken enzo.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik zou gewoon een redelijk eenvoudige computer pakken en daar je back-ups op draaien. Dat kan relatief makkelijk met allerlei software en zonder dat je er veel naar om hoeft te kijken. Zo'n computer moet ook in te zetten zijn om wat projectjes op te draaien.

Een DDNS lost zoals eerder vermeld het probleem van het dynamische IP op, en als je deze computer naast je TV neerzet kun je 'm ook prima gebruiken als mediaspeler.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou gaan voor de NAS oplossing. Zelf heb ik een Synology 412+ en deze voldoet volgens mij prima aan wat jij wilt. Het scheelt gigantisch in allerlei rompslomp met verschillende software / configuraties waar je misschien allemaal geen zin in hebt. Deze NAS ondersteund hosting voor je PHP projecten, je kan er MySQL op installeren etc. Zelfs GIT / SVN is prima mogelijk.

Voor streaming zijn er ook klant en klare oplossingen (DLNA o.a.) en ook met apps voor op je mobiele telefoon. Je kan je eigen cloud opzetten (CloudStation) etc. Flinke mogelijkheden in ieder geval!

Daarbij zijn zulke NAS systemen (incl. software) bewezen op het gebied van redundantie / stabiliteit en is hij waarschijnlijk zuiniger dan een zelfbouw systeem.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

http://nl.hardware.info/p...er-deluxe---december-2013

Ik heb een aantal jaren geleden op basis van hun advies een server in elkaar gezet,
ik heb er nog altijd veel plezier van. Alle onderdelen worden duidelijk op keuze onderbouwd.

• perpixel
Wat ik uit de algemene mening begrijp is dat de nas en server best gecombineerd kunnen worden. Of dat dan een NAS met server mogelijkheid of een server met NAS mogelijkheid is dat ligt een beetje aan hoeveel ik zelf wil knutselen en waar de prioriteiten liggen.

Dan nog het stukje back-up strategie. Wat zou ik hier het best voor kunnen gebruiken? en wat zijn hier de normale manieren voor?

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er zijn een aantal hele informatieve topics hierover op GoT, een mooi overzicht vind je hier o.a. een topic over back-up strategieën e.d. vind je daar (klik). Lees dat eens aandachtig door :).
Pagina: 1