Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
En een ander bordje was misschien ook beter geweest, die x8/x8 ondersteunt in verband met je videokaarten. Deze doet x16/x4.
Wat betreft het moederbord, raar. Ik kreeg op alternate te zien dat het bord 2X pci-e Express card 2.0 sloten heeft. Hier heb ik gedacht dat beide kaarten op vol vermogen konden werken.
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Ze hebben er geen verstand van (en ik ook niet) en daarom verwijs ik je naar het voedingen-topic. Daar zitten mensen die verstand van zaken hebben. Ik weet niet of het daadwerkelijk de voeding is, maar het klinkt wel als de voeding. Ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad, dat alles wel draaide maar ik geen beeld kreeg en met een andere voeding deed ie het wel. Je huidige processor zou moeten werken met dit moederbord, dus dat kan het ook niet zijn. Heb je de BIOS geprobeerd te updaten? Of kom je niet eens zover? Maar ik zou voor straks sowieso een betere voeding nemen, gezien het doel wat je ermee hebt.ScreamGT schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 04:55:
Hoi, bedankt voor je reply. Momenteel ben ik aan het werk, ik zal zodadelijk als ik thuis kom een andere voeding proberen. Ik heb dit bij Alternate vandaan, en ze gevraagd over deze voeding. Ze gaven aan dat dit een prima voeding is voor de prijs, en ook betrouwbaar.
Hier http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page2829.htm kun je zien dat het een goedkoop, Duits merk is, wat gebruik maakt van OEM builders. Oftewel goedkope, Chinese meuk. Ik denk dat die voeding de 500W niet eens stabiel haalt. Er zijn ook geen goede reviews te vinden van hun voedingen.
Daarom kan je ook beter kijken op de website van de fabrikant. Het gaat niet om de hoeveelheid sloten, maar om de snelheid ervan. Je gaat straks twee zware videokaarten draaien in CrossFireX, dus dan heb je de volledige bandbreedte nodig. Ik heb geen ervaring met mining, maar lees wel dat het alles uit je videokaarten haalt, dus een moederbord waarbij je de volledige bandbreedte van je videokaarten benut, lijkt me toch wel handig. Op internet kan je reviews en benchmarks vinden over het verschil tussen x8/x8 en x16/x4, maar ik meen me te herinneren dat x8/x8 iets snellers is dan x16/x4.Wat betreft het moederbord, raar. Ik kreeg op alternate te zien dat het bord 2X pci-e Express card 2.0 sloten heeft. Hier heb ik gedacht dat beide kaarten op vol vermogen konden werken.
[ Voor 7% gewijzigd door chim0 op 02-01-2014 05:18 ]
Dat is het rare met mensen die gaan minen. Dat is een investering waarop je winst gaat maken. Dan neem je dus de kosten en baten.
Nu gaan die lui super bezuinigen op bijv moederbord en voeding (besparing 2 tientjes of zo) terwijl de stroomrekening van een serieuze mining pakweg 1000 euro per jaar is, plus video kaarten voor een gigantisch bedrag.
En juist een mining computer, die de hele dag aanstaat, heeft baat bij kwaliteits componenten.
Daarbij, een goede voeding met het juiste watt zal ook zuiniger zijn. Je verbruik op full strees met 2 kaarten zal ongeveer op 450 watt uitkomen. Neem je nu een kwaliteitsvoeding van 520 watt, die zal 40 a 50 euro duurder uitvallen. Maar ten opzichte van je redw voeding van 800 watt zal je stroomverbruik wellicht 10-20% lager uitvallen. Misschien kan je zelf berekenen dat dit wellicht je grootste besparing wordt.
Heb je al een andere voeding geprobeerd?ScreamGT schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 09:01:
Hij geeft geen kick.
Om even terug te komen op het moederbord verhaal, ik lees dat het eerste PCI Express slot alleen op 3.0 werkt als er een FM2+ processor in zit en die van jou is FM2, dus dan werkt ie op 2.0. Dat is op zich niet erg, maar ik weet alleen niet op welke snelheid de twee sloten dan draaien als je er twee videokaarten in doet. Of het dan nog steeds x16/x4 blijft of dat het x8/x8 wordt. Dat zou je dus ergens op moeten zoeken of aan de fabrikant van het moederbord moeten vragen.Ik ga opzoek naar een nieuw moederbord, deze ga ik iniedergeval proberen terug te sturen.
@ Reepje
Een moederbord behoort gewoon te werken, hoe "goedkoop" dit ook geweest mag zijn. Dat er kwaliteits verschillen kunnen zijn in voedingen geloof ik graag. Immers word het moederbord niet 100% ballast maar de GPU'S.
Dat klopt, min of meer. Ik weet niet precies welke onderdelen zwaarder belast worden (dan gemiddeld) op een moederbord bij 24/24 volle belasting van de GPU's. Maar het gebruik van maximale bandbreedte voor die kaarten lijkt me toch wel iets om over na te denken.ScreamGT schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:18:
Een moederbord behoort gewoon te werken, hoe "goedkoop" dit ook geweest mag zijn. Dat er kwaliteits verschillen kunnen zijn in voedingen geloof ik graag. Immers word het moederbord niet 100% bellast maar de GPU'S.
Ik heb het vooral over de voeding. En je hebt nu al gemerkt, dat ding is niet goed. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de stabiliteit en het verbruik.
Ik hem niks gemerkt. Ik heb de Redwing 800watt voeding aan mijn huidige desktop PC aangesloten waar al een HD6950 kaart in zit, dit werkte perfect. Het moederbord is het "ding" dat het niet doet.Reepje schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:29:
[...]
Dat klopt, min of meer. Ik weet niet precies welke onderdelen zwaarder belast worden (dan gemiddeld) op een moederbord bij 24/24 volle belasting van de GPU's. Maar het gebruik van maximale bandbreedte voor die kaarten lijkt me toch wel iets om over na te denken.
Ik heb het vooral over de voeding. En je hebt nu al gemerkt, dat ding is niet goed. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de stabiliteit en het verbruik.
Anyways, zojuist gesproken met Mycom en zij hadden nog een Asrock FM2A75 Pro4-M liggen. Gezien de reviews op het internet is dit een prima bord!
[ Voor 9% gewijzigd door ScreamGT op 02-01-2014 10:34 ]
Dan ligt het dus aan iets anders. Desalniettemin zou ik toch een andere voeding overwegen, want ik denk niet dat deze twee HD6950's trekt. Maar nogmaals, je kunt het beste hier [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 vragen, daar zitten mensen die er meer verstand van hebben dan ik.ScreamGT schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:18:
Ik heb de voeding die ik nieuw gekocht heb op mijn huidige PC aangesloten (voeding die daar in zit zijn de kabels van weggewerkt en of met tie-ribs aan de kast vastgemaakt) en hier werkte hij op. Alles deed het, scherm, muis, toetsenbord.
Zelfde verhaal, ook x16/x4 in plaats van x8/x8. Ook een oudere chipset A75 in plaats van A88x, maar dat laatste maakt niet zoveel uit. Volgens mij is het verschil de ondersteuning van FM2+ processoren, maar de processor zal je waarschijnlijk niet zo snel vervangen.ScreamGT schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:33:
[...]
Anyways, zojuist gesproken met Mycom en zij hadden nog een Asrock FM2A75 Pro4-M liggen. Gezien de reviews op het internet is dit een prima bord!
Ik zit te zoeken, maar kan geen FM2 bordje vinden met x8/x8. Misschien bestaan die wel helemaal niet?
Voor gaming is het een ander verhaal, dan heb je inderdaad liever x8/x8.
16/4 maakt echt geen reet uit bij Mining. Ze kunnen makkelijk draaien op 1x.chim0 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 04:40:
Misschien de voeding. Heb je een andere om te testen? Ik zou overigens ook een wat betere kwaliteit voeding nemen, want deze is volgens mij van niet zulke beste kwaliteit. Zeker omdat je dadelijk twee zware videokaarten gaat draaien en gaat minen, wil je niet dat je voeding doorbrandt en de rest van je PC meeneemt. Voor goed advies kun je hier terecht [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
En een ander bordje was misschien ook beter geweest, die x8/x8 ondersteunt in verband met je videokaarten. Deze doet x16/x4.
Amyway, probeer er toch eens een kaart in te stoppen, kijken of het de voeding is, of toch iets anders.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
mitsumark schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:39:
Voor mining maakt de pcie snelheid niet uit, een pcie2 x1 is ook al prima.
Daarom zei ik ook, ik heb geen verstand van mining, maar ik lees verhalen over dat de videokaarten volledig belast worden en energierekeningen van 1000 euro per jaar, dus daarom dacht ik dat je de volledige bandbreedte nodig had.kuusj98 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:44:
[...]
16/4 maakt echt geen reet uit bij Mining. Ze kunnen makkelijk draaien op 1x.
Dit word meestal gehaald met een setup van 6xHD7770 of iets in die richting. Overigens zal deze set niet 24/7 draaien, ik heb 1 kamer waar de PC dus ook staat. Slapen met die herrie naast je lukt gewoon niet.chim0 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:54:
[...]
[...]
Daarom zei ik ook, ik heb geen verstand van mining, maar ik lees verhalen over dat de videokaarten volledig belast worden en energierekeningen van 1000 euro per jaar, dus daarom dacht ik dat je de volledige bandbreedte nodig had.
Het moederbord was gewoon defect, die gaat terug naar Alternate. Ik die Asrock erin gezet, en het loopt nu als een zonnetje.
Iniedergeval bedankt voor het meedenken!