Overclocken van mijn setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
Hallo tweakers,

Ik zou graag mijn computer wat meer pit geven, dus ik dacht aan overclocken. En aangezien ik speciaal hiervoor een CPU en Koeler voor hebt gekocht moet het wel te doen zijn toch? Ook zou ik willen weten of het een nut heeft je videokaart te overclocken.

Hierbij de specificaties van mijn computer:
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkoeling: Scythe Mugen 3 Rev. B
Ram: 8GB Kingston HyperX
Moederbord: Gygabyte P67A-D3-B3 (P67)
Videokaart: XFX Radeon HD 6850 1GB (2 monitoren)

Bij mijn moederbord zit ook software waarmee ik kan overclocken maar ik weet niet of dat wel het beste is. Ook zit er in het Catalyst Control Center iets waarmee je kan overclocken maar ik weet niet of dat wel kan zonder extra koeling op mijn videokaart en of dat ook veel uitmaakt.

EasyTune
Catalyst Control Center

Alvast erg bedankt,
Kazuyakevin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:57
Hier kan je vast wat nuttige info vinden over het overklokken: millman in "Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

Op je vraag over de software, over het algemeen is het beter om vanuit de bios te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Zelf snap ik niet veel van overclocken en weet ook niet of mijn kooler wel een overclock aan kan.

EDIT: Kan mijn kooler bijvoorbeeld nummer 2 aan in Quick boost (4.22GHz) of is het uiteindelijk toch beter dit in de bios te doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Dunta op 01-01-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je koeler het aan kan merk je gewoon door het te proberen. Ik denk dat het wel kan.
Gewoon overclocken en stresstesten. Als je het in kleine stapjes doet is er niet veel aan de hand.
Zoek ergens een tutorial en volg die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Wat voor stresstest programma raden jullie aan waarbij ik ook goed de temperatuur bij kan houden?

[ Voor 34% gewijzigd door Dunta op 01-01-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 13:27
kazuyakevin schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:41:
Wat voor stresstest programma raden jullie aan?
Prime95 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Prime 95, dan maakt het niet zoveel uit welke vande 3 je pakt in P95, maar ik gebruik het eigenlijk altijd als eerste test of er cores uitvallen.

Dan pak ik eigenlijk altijd even een half uur Battlefield 4 omdat dit je PC ook taxt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Sorry dat ik zo veel vraag, maar hij staat nu nog op de normale clock en hij is ongeveer 60 graden op tijdens de test, wat is ongeveer de max temperatuur wat hij mag worden met deze test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

kazuyakevin schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:50:
Sorry dat ik zo veel vraag, maar hij staat nu nog op de normale clock en hij is ongeveer 60 graden op tijdens de test, wat is ongeveer de max temperatuur wat hij mag worden met deze test?
Tja, eigenlijk is 60 al redelijk dik, maar hoelang heb je dan laten draaien? Je komt iig niet HEEL ver met overvolten, al zou ik me daar als OC noob ook niet aan wagen.

Probeer de multiplier gewoon een 2 omhoog, stresstest voor een half uurtje, en dan weer 2 omhoog, maar kom niet aan het voltage, en als je moederbord op auto voltage staat meteen op manual zetten want die dingen zetten vaak veels te veel volt op de CPU,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Ik probeer nu eerst de easy tune van Gigabyte. Hij staat nu op een (voor een minuutje of 10 al testen) en op 70 graden. Ik ben anders bang als ik wat in de bios verander dat er wat erg mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 13:27
kazuyakevin schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:00:
Ik probeer nu eerst de easy tune van Gigabyte. Hij staat nu op een (voor een minuutje of 10 al testen) en op 70 graden. Ik ben anders bang als ik wat in de bios verander dat er wat erg mis gaat.
Dat is geen goede basis om te beginnen met OC'en ;) Lees je wat in over de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Ik denk dat ik hem gewoon weer terug zet. Als ik de temperatuur per kern bekijk staan er 2 op 74 en een zelfs op 80.

Ik denk ook niet dat mijn koeling erg zijn best doet, die staat namelijk te koelen op 900 RPM

[ Voor 29% gewijzigd door Dunta op 01-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Ga nou eens een guide goed doorlezen zodat je weet waar je mee bezig bent. Uit de vragen die je stelt blijkt namelijk dat dat niet het geval is. Overklokken met utilities als EasyTune is simpelweg minder goed dan op de hand in het bios. Socket 1155 is werkelijk kinderlijk eenvoudig over te klokken zolang je een notie hebt van de zaken waar je op moet letten. Heb je je goed ingelezen en snap je het nog niet, dan is er het Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1 om de discussie centraal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docschnitzel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 20:44
Wat Singularity zegt.. Ik wens je alsvast veel succes !

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Yup, ik heb me er een maand over ingelezen. Je moet echt je chip vertrouwen als het ware, anders kom je niet ver in OC'en. Voltages uppen komt wel, lees je eerst gewoon in en doe niet wat je niet vertrouwt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 13:22
Er zijn hele guide's om een 2500K over te clocken, 4,5Ghz blijkt een zeer stabiele clock te wezen afhankelijk van jouw koeler natuurlijk

Dat jouw CPU nu al 60 graden wordt is vrij hoog vind ik. Mijn ivy 3570K op 4,5Ghz komt niet boven de 53c met een H100i.. Wat erg belangrijk is niet de BCLK omhoog te gooien want dit heeft ook effect op de Northbridge ram ETC. Het is de kunst een zo hoog mogelijke Clock te halen met zo min mogelijk voltage's want meer volt = meer hitte
Pagina: 1