Toon posts:

NAS zoektocht

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel dus zegt, ben'k op zoek naar'n goed NAS systeem..

Ik heb twijfels of'k zelf eentje in elkaar zou flanzen of dat'k er een zou kopen.
Ik heb al wat rondgezocht, maar heb niet meteen een goed idee wat goede specificaties zouden zijn om zélf een NAS te maken. Hoewel ik persoonlijk wel meer naar die keuze aan't kijken ben, gezien ik redelijk veel geheugen nodig heb en een NAS met veel geheugen kost al snel een pak geld. Ik ga altijd voor kwaliteit ipv prijs, maar ik ben tot nu toe ook niet van plan om ineens een 1500 euro er tegenaan te gooien :P
Qua geheugen zou'k rond 10TB of hoger willen gaan, gezien ik nu 2 externe schijven van 2 TB heb die al heel snel volstonden...
Mensen die mij kunnen helpen hiermee?

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Al eens gekeken bij QNAP of Synology?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:40
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:50:
gezien ik redelijk veel geheugen nodig heb
Waarom? Wat wil je met de NAS doen?
Als je wat meer info geeft, kunnen we je iets aan- of afraden.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
Ik denk dat je opslag bedoelt? Maar wat had je zelf al gevonden? Zelf een NAS bouwen is in praktijk hetzelfde als een PC bouwen, alleen in een (eventueel) kleine(re) case en met wat meer schijven. Douw daar dan een mobo + cpu in die past bij de taken die je wil doen en zet er een OS op zoals FreeNAS of OpenMediaVault, of natuurlijk gewoon Windows en je kan los.

Ik denk dat als je 4 of meer schijven wilt gebruiken zelfbouw een stuk goedkoper kan zijn dan een kant-en-klare NAS kopen, zeker als je een gratis OS gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Miyamoto
Zie nu ook dat ie waarschijnlijk opslag bedoeld.
Heb je al eens geklikt door de pricewatch?
DS412+, DS1513+, etc.

Verder ter informatie/leesvoer:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Storage showoff topic - 10+ TB storage systems

Zelfbouw of kant-en-klaar: Wat wil je precies met het systeem doen? Hoe handig ben je zelf / hoe veel tijd wil je besteden?
Zinloze reactie, deze apparaten kunnen (bijna) geen van allen 10TB aan. Bovendien heeft deze site veel betere reviews. ;)

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Ramon schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:12:
[...]
Ik denk dat als je 4 of meer schijven wilt gebruiken zelfbouw een stuk goedkoper kan zijn dan een kant-en-klare NAS kopen.
Klopt, maar qua onderhoud is een QNAP of Synology toch heel makkelijk, en er zijn genoeg programma's op te installeren.
Ik ben voor mij zelf blij dat ik een paar jaar geleden een Synology gekocht hebt, kost iets meer, maar heb er totaal geen gezeik mee qua opzetten en onderhouden. Voor mij dat iets extra geld zeker waard.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Was de search defect? Hier is zoooo veel over te vinden. Een beetje zelf inspanning wordt hier wel van je verwacht hoor. We zijn hier geen helpdesk.

[Synology] Vraag en antwoord
Het grote Netgear NAS topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote Thecus topic ~ Deel 1
Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3
Het grote QNAP topic - Deel 2

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Miyamoto schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:05:
[...]

Waarom? Wat wil je met de NAS doen?
Als je wat meer info geeft, kunnen we je iets aan- of afraden.
Voor mij is't vooral om te gebruiken voor films/series op te slaan, eventueel ook muziek.
Had al wat rondgeneusd op websites voor kant-en-klare NAS-systemen, maar dat lijkt me dus redelijk duur voor veel geheugen en lijkt het me ook lastig om later uit te breiden.
Miyamoto schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:20:
Hoe handig ben je zelf / hoe veel tijd wil je besteden?
Zelf ben'k wel handig genoeg, heb mijn eigen PC vorig jaar bijeen gesprokkeld en gemonteerd en hij werkt nog steeds! :D Hoeveel tijd ik wil besteden maakt me niet echt uit, zolang'k maar goed, degelijk materiaal heb wat niet na'n week stuk is :+

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:53
Voor de mensen hieronder: als de TS het over geheugen heeft bedoeld hij/zij opslag :) .

• Miyamoto
Maar je weet nog niet het verschil tussen geheugen en opslagruimte?
Lees verder de reacties nog eens door en geef eens fatsoenlijke antwoorden.

"redelijk duur": Dat is voor jou anders dan voor mij.

Maar denk dat je beste een kant-en-klaar model kunt pakken :+
Lees de verschillende topics eens door en kom nog eens terug als je wat concretere vragen hebt.

Verwijderd

Hoi WaxWeazle92,

Welkom op GoT!

Voordat je een topic opent, wordt van je verwacht dat je eerst zelf vooronderzoek doet. Dus lees de in dit topic genoemde links eens door en probeer of je eerst zelf antwoord op je vragen kunt vinden. Pas als dat niet lukt, mag je een topic aanmaken. In je topic vermeld je wat je al hebt geprobeerd en waarnaar je al hebt gezocht en ben je zo specifiek mogelijk over je vraag/probleem, zodat wij jou het beste kunnen helpen.

Veel succes!
- CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.