Upgrade videokaart resulteert in computer freezes

Pagina: 1
Acties:

• Scylin
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen Zaterdag mijn nieuwe Gigabyte R9 290 opgehaald bij Alternate (degene met de windforce koeler) en sinds die erin zit is mn systeem diverse keren vastgelopen. Volgens mij zijn de freezes compleet random, heb t een keer gehad toen ik een tabblad opende, BF4 afsloot, toen ik sliep en de pc nog draaide (met alleen chrome + skype + steam + foobar open).

Heb de event viewer gecheckt en daarin vind ik event 6008 eventlog: The previous system shutdown at 4:29:14 on ‎29-‎12-‎2013 was unexpected. Dit was gisternacht bijvoorbeeld.

Het enige wat ik heb veranderd aan mn pc is mn 6850 geupgrade naar de r9 290.

Ik heb voor de rest geen fps issues oid, kan BF4 gewoon in ultra draaien vloeiend, maar mn pc freezed na een tijdje gewoon en t enige wat ik dan nog kan doen is een manual reboot via de knop.

Ik heb mn vorige drivers verwijderd met driver sweeper, daarna de nieuwste drivers (13.12) geinstalleerd via de site van AMD en mn moederboard bios is ook up to date.

Systeem specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-880GA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,90€ 34,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,55€ 55,55
1Corsair AX760€ 137,10€ 137,10
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,45

De voeding/ram/SSD/cpu koeler zijn gekocht 31-8-2013
De grafische kaart op 27-11-2013
De rest is allemaal van 10-11-2010

Hiernaast zitten er ook nog 2 noctua fans in de kast om de airflow te verbeteren en het hele zaakje koel te houden.

Ik heb geen idee wat de freezes veroorzaakt, en ik hoop dat iemand hier misschien een oplossing heeft, anders zal ik de kaart helaas terug moeten brengen.

De freeze veroorzaakt trouwens geen BSOD, dus er zijn geen minidump files.

Alvast bedankt!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
ik heb er nog geen ervaring mee met de 290, maar heb je de beta drivers al geprobeerd?

en anders zou ik de kaart bij iemand anders in zijn systeem te proberen, dan kun je het wel uitsluiten als het aan de kaart ligt!

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Scylin
HengelNL schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:53:
ik heb er nog niet ervaring mee met de 290, maar heb je de beta drivers al geprobeerd?

en anders zou ik de kaart bij iemand anders in zijn systeem te proberen, dan kun je het wel uitsluiten als het aan de kaart ligt!
Heb de beta drivers nog niet geprobeerd, maar die zijn versie 12.11, wat dus een lagere versie is, zou dat kunnen werken?

Ik kan m in principe in mn broer zn pc hangen en kijken wattie daar doet, probleem is alleen dat het freezen random is, ik heb geen idee wanneer de volgende freeze weer komt. :(

• HengelNL
Scylin schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:55:
[...]

Heb de beta drivers nog niet geprobeerd, maar die zijn versie 12.11, wat dus een lagere versie is, zou dat kunnen werken?

Ik kan m in principe in mn broer zn pc hangen en kijken wattie daar doet, probleem is alleen dat het freezen random is, ik heb geen idee wanneer de volgende freeze weer komt. :(
het zou kunnen werken,

ik kwam dit ook nog tegen in een topic voor jou
Random freezes na upgrade Sapphire R9 290

Ik heb precies deze problemen, had geen enkel probleem met mn vorige 6850 (1tje dan) en sinds ik een Gigabyte r9 290 non reference erin heb gepropt heb ik de hele tijd van die freezes.
Heb een 760w platinum Corsair voeding, dus denk inderdaad dat het daar niet aan ligt, want de voeding is ook nog geen maand oud.

Aangezien jij precies hetzelfde probleem hebt, misschien iets software related?
Kan natuurlijk ook ongeluk zijn en dat we allebei een troep kaart hebben ontvangen?

dus misschien toch deze serie die fouten vertoond?

kzou de drivers proberen, en even een ander systeem proberen om het te kunnen bevestigen.
laat even weten als je wat verder bent.

• Scylin
HengelNL schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:10:
[...]

het zou kunnen werken,

ik kwam dit ook nog tegen in een topic voor jou
Random freezes na upgrade Sapphire R9 290

Ik heb precies deze problemen, had geen enkel probleem met mn vorige 6850 (1tje dan) en sinds ik een Gigabyte r9 290 non reference erin heb gepropt heb ik de hele tijd van die freezes.
Heb een 760w platinum Corsair voeding, dus denk inderdaad dat het daar niet aan ligt, want de voeding is ook nog geen maand oud.

Aangezien jij precies hetzelfde probleem hebt, misschien iets software related?
Kan natuurlijk ook ongeluk zijn en dat we allebei een troep kaart hebben ontvangen?

dus misschien toch deze serie die fouten vertoond?

kzou de drivers proberen, en even een ander systeem proberen om het te kunnen bevestigen.
laat even weten als je wat verder bent.
Heh, die berichten die heb ik juist in zijn topic gepost. Ik zal wat laten horen als ik het heb geprobeerd.
Als mn pc weer freezed dan gaat ie in de andere pc, en dan maar is even kijken of ie daar goed in draait, ga ik wel films kijken voor een dag op zijn kaart :p.

Kan daarna altijd nog een fresh install doen van mn hele pc, kijken of dat t oplost, maar dat hou ik liever als laatste optie over :)

• HengelNL
Scylin schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:17:
[...]

Heh, die berichten die heb ik juist in zijn topic gepost. Ik zal wat laten horen als ik het heb geprobeerd.
Als mn pc weer freezed dan gaat ie in de andere pc, en dan maar is even kijken of ie daar goed in draait, ga ik wel films kijken voor een dag op zijn kaart :p.

Kan daarna altijd nog een fresh install doen van mn hele pc, kijken of dat t oplost, maar dat hou ik liever als laatste optie over :)
lol idd ik zie het :?

ben denk ik nog vanslag:) ben namelijk voor het eerst papa geworden 2 dagen geleden:)
pin pas ook al in elke winkel in de automaat laten zitten:)

excuus:)

• Scylin
HengelNL schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:20:
[...]

ben denk ik nog vanslag:) ben namelijk voor het eerst papa geworden 2 dagen geleden:)

Haha geen probleem, gefeliciteerd met je zoon/dochter :)

Verwijderd

HengelNL schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:20:
[...]

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon/dochter

Maar idd zit ik met het zelfde probleem.Ik had in mijn topic al gemeld dat ik een splinternieuw pc in bestelling heb staan voor een collega...dus met die onderdelen (psu/mobo) kan ik nog wel wat tests uitvoeren.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Het eerste waar ik aan moest denken is het ram geheugen, je hebt ook maar 4GB Als dit volloopt dan worden de swapfiles aangesproken. Maar als Windows zijn ruimte niet kwijt kan dan kan je pc vastlopen. Hoeveel ruimte heb je aan je swapfiles toegekend? Dat moet theoretisch 2x zoveel als je ram zijn, in jouw geval 8GB (overigens met voldoende ram geheugen zullen swapfiles niet meer aangesproken worden en kan de toebedeelde ruimte dus minder zijn. Afhankelijk van het gebruik is dat vanaf 16GB ram schat ik.)

• Scylin
analogworm schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:59:
Het eerste waar ik aan moest denken is het ram geheugen, je hebt ook maar 4GB Als dit volloopt dan worden de swapfiles aangesproken. Maar als Windows zijn ruimte niet kwijt kan dan kan je pc vastlopen. Hoeveel ruimte heb je aan je swapfiles toegekend? Dat moet theoretisch 2x zoveel als je ram zijn, in jouw geval 8GB (overigens met voldoende ram geheugen zullen swapfiles niet meer aangesproken worden en kan de toebedeelde ruimte dus minder zijn. Afhankelijk van het gebruik is dat vanaf 16GB ram schat ik.)
Ik heb 8GB RAM, dus als het iets met het RAM is dan moet er een stick kapot zijn, want 8gb is meer dan genoeg.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Hmm, ik heb me vergist in de hoeveelheid ram, dacht 4gb te zien. En t was sowieso een long shot omdat t weinig met je graka te maken heeft.

• HengelNL
ben je al wat wijzer? ik ben heel niewsgiegrig namelijk:)

• Scylin
HengelNL schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:02:
ben je al wat wijzer? ik ben heel niewsgiegrig namelijk:)
Ben helaas nog niks wijzer. Mn pc is om de 1 of andere reden nog niet gefreezed. Het enige wat ik gisteren heb gedaan is mn bios gereflashed van mn moederboard (dezelfde versie).
EDIT: Via @BIOS van Gigabyte zelf

Ik hoop dat ie zo door blijft gaan, hij staat al zeker 24 uur aan, maar alsie crasht dan prop ik m wel even bij mn broer erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Scylin op 30-12-2013 16:09 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:01
Klinkt als een brakke driver.
Heb ervaring met een R HD3650. (Win XP SP3 - 32bits)

zolang ik 1 specifieke driver versie aanhield (8.xxx) ging het goed in COD MW2. Ik heb verscheidende keren driver update gedaan met als resultaat: Driver crash, MW2 freeze, soms BSOD's.

Probeer eens te 'spelen' met de verschillende driver versies. Met een beetje geluk is probleem verholpen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• HengelNL
Of knal combuster even aan voor 1 uurtje, kiss krijg je dan ook wat duidelijkheid. En ik zou hem als nog testen bij je broer om het uit te sluiten.

• Scylin
Even als update.

Mn pc is nog niet gecrashed, ik heb alleen wel gemerkt dat ik bijvoorbeeld in WoW er beschamende fps rates krijg, ook in plekken waar ik die absoluut niet zou moeten hebben.
Daarnaast heb ik nu ook dit artikel gelezen: http://www.tomshardware.d...g-kuhler,news-250136.html
wat mij ook aan het denken zet, wil ik 409 euro betalen voor een kaart met een bios die verouderd is over een maandje, en de kans dat de heatsinks niet in orde zijn? Nee.

Ik ga morgen terug naar Alternate om de kaart te retourneren, nu alleen hopen dat er geen bak met geld vanaf gaat omdat ik de BF4 code al gebruikt heb -.-'

Net gebeld met Alternate, en hun hebben er nog niks over gehoord, gelukkig dat ik de kaart nog geen 2 weken geleden heb gekocht en dus zonder problemen kan terug brengen want als ik moet gaan wachten totdat Gigabyte een statement aan hun retailers doorgeeft of Alternate zelf actie onderneemt dan kan ik nog wel een maandje wachten :p.

[ Voor 20% gewijzigd door Scylin op 02-01-2014 11:42 ]

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
FF ter info: Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met een MSI 7970GHz (Upgrade van een 580 GTX). Van alles uitgeprobeerd zoals jij maar het mocht niet baten, regelmatig shutdowns met verschillende games.
Ik na twee dagen terug naar Alternate en geruild met een Gigabyte 770 GTX. Geen vuiltje meer aan de lucht, alles werkte weer perfect.

Bijna zeker dat je kaart, net zoals de mijne toen, behoorlijk brak is.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

• Scylin
hosee schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:03:
FF ter info: Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met een MSI 7970GHz (Upgrade van een 580 GTX). Van alles uitgeprobeerd zoals jij maar het mocht niet baten, regelmatig shutdowns met verschillende games.
Ik na twee dagen terug naar Alternate en geruild met een Gigabyte 770 GTX. Geen vuiltje meer aan de lucht, alles werkte weer perfect.

Bijna zeker dat je kaart, net zoals de mijne toen, behoorlijk brak is.
Ik zit er echt over te dubben. Ik wil nog een nieuw moederboard en processor, en dan mn pc helemaal opnieuw installeren, kijken of ik nog steeds freezes heb, maar met al de berichten die ik erover lees zit ik er heel erg over te denken om gewoon de kaart terug te brengen en te wachten totdat alle fouten eruit zijn.

Even nog kijken wat ik ga doen want ik lees net dat alleen de testkaarten die naar tomshardware e.d. zijn gestuurd hadden die fansink fouten, en aangezien mijn kaart naar mijn weten niet achterlijk warm word (nog niet boven de 70 graden geweest) zou die het goed moeten doen... zucht.

Verwijderd

Ik heb vandaag mijn nieuwe 970 bordje binnen gehad. Als ik tijd heb bouw ik hem morgen ff in....keep you posted!

• Scylin
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:31:
Ik heb vandaag mijn nieuwe 970 bordje binnen gehad. Als ik tijd heb bouw ik hem morgen ff in....keep you posted!
Ik heb een nieuw moederboard + processor gekocht, ik laat ook wat weten als ik meer weet.
Ben er wel achter gekomen dat mn pc freezed als ik m overnieuw heb opgestart, dan freezed ie 1x, en daarna draait ie gewoon weer totdat ik m uitzet.

Hij heeft 3 dagen zonder problemen 72 uur gedraaid, toen zette ik m afgelopen nacht uit, en deze ochtend had ik meteen een freeze, toen gereboot, en nu draait ie al weer een behoorlijk aantal uurtjes zonder problemen, apart..

[ Voor 47% gewijzigd door Scylin op 02-01-2014 20:29 ]

• HengelNL
was de hdd ook nieuw? laat het systeem dan eens draaien zonder hdd? alleen met je ssd.

[ Voor 155% gewijzigd door HengelNL op 02-01-2014 20:32 ]

• Scylin
HengelNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:31:
was de hdd ook nieuw? laat het systeem dan eens draaien zonder hdd? alleen met je ssd.
n/a

[ Voor 37% gewijzigd door Scylin op 02-01-2014 20:35 ]

• Scylin
HengelNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:31:
HDD is al 3 + jaar oud, zal dat ook is proberen, maar kan een foute hdd een pc laten freezen? Ik zal is kijken wat er gebeurt straks als ik een game ga spelen die op mn hdd staat.

Verwijderd

Nou so far,so good....

Heb het nieuwe bordje gemonteerd. (leuk bordje trouwens zeker voor dat geld)
Draai nu ongeveer een uurtje zonder problemen met de R9. Zelf de cpu loopt nu OC op 3,6 Ghz onder de 60 graden.Ik wil niet te vroeg juichen natuurlijk,ik moet nog meer test uitvoeren,maar tot nu toe tevreden.

• Scylin
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:58:
Nou so far,so good....

Heb het nieuwe bordje gemonteerd. (leuk bordje trouwens zeker voor dat geld)
Draai nu ongeveer een uurtje zonder problemen met de R9. Zelf de cpu loopt nu OC op 3,6 Ghz onder de 60 graden.Ik wil niet te vroeg juichen natuurlijk,ik moet nog meer test uitvoeren,maar tot nu toe tevreden.
Nou hopen dat het het moederboard was.
Had vandaag een nieuw moederboard gekocht, en helaas liet mn broer er iets op vallen, meteen de cpu socket naar zn grootje, 3 gebogen pinnetjes, dus morgen maar weer naar de Alternate om een andere te halen en kijken wat te doen met de andere mobo, Alternate neemt het toch niet terug, ff kijken of mn broer de pinnetjes recht kan buigen, en dan kijken oftie m zelf wilt gebruiken.

Daar gaan al mn centjes :(

Wilde de Gigabyte G1 Sniper halen bij Alternate, maar zie ineens dat ze 3-5 werkdagen zijn :(.

Ik ga vanavond memtest draaien om te zien of t misschien iets met mn RAM te maken heeft.

Ik heb hiervoor ook de diagnostic utility van Western Digital gebruikt om mn HDD en SSD te checken, en die kon voor de rest niks fouts vinden, dus ik weet niet of dat genoeg getest is? Ik merk wel dat als ik niks doe op mn HDD, dat hij er een paar seconden over doet om een soort van aan te gaan, als ik bijvoorbeeld mn serie mapje aanklik, dan hoor ik iets draaien in de hdd, en dan binnen 2-3 secondes gaat ie pas naar het mapje, ik weet niet of dat een teken is van een brakke hdd?

EDIT:
Kheb in de nacht memtest 4 passes laten doen, geen errors gevonden, er stond wel dat mn sticks op 1280mhz draaien, terwijl de latjes toch echt wel als 1600 zijn bedoeld, en er stonden bij die sequence dingen ook allemaal 8en, terwijl die volgens mij 9s moteen zijn? Ik ben niet zo thuis in de RAM, maar kan dit problemen veroorzaken? In CPU-Z staat ook dat de sticks op 1.5v draaien en wat ik er tot nu toe over heb gelezen moeten ze op 1.65v?

[ Voor 12% gewijzigd door Scylin op 03-01-2014 11:49 ]

• Scylin
Update:
Ik heb ook een nieuwe HDD gekocht, om uit te sluiten dat mn oude HDD de oorzaak was. Was het laatste onderdeel wat ik nog zou kunnen upgraden.

Ik ga vandaag al mn files e.d. veilig stellen en daarna de pc opnieuw installeren en alles goed testen, ik ga eerst de beta drivers proberen, als dat niet werkt de stable drivers, en als dat niet weerkt dan gaat de kaart terug.

Verwijderd

Bij mij lijkt het probleem opgelost. Geen rare dingen meer gehad sinds het nieuwe mobo

• Scylin
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:36:
Bij mij lijkt het probleem opgelost. Geen rare dingen meer gehad sinds het nieuwe mobo
Bij mij is het niet opgelost. Vannacht weer gecrashed, na een nieuwe install... Heb de laatste stable drivers gebruikt, ga nu nog de beta drivers proberen.

Krijg nu in mijn event viewer dit elke keer te zien:
Session "LwtNetLog" failed to write to log file "C:\Windows\System32\LogFiles\WMI\LwtNetLog.etl" with the following error: 0xC000009A

Net voordat de pc freezed

Dit krijg ik ook:
svchost (1636) SRUJet: An attempt to read from the file "C:\Windows\system32\SRU\SRUDB.dat" at offset 0 (0x0000000000000000) for 65536 (0x00010000) bytes failed after 0.000 seconds with system error 1450 (0x000005aa): "Insufficient system resources exist to complete the requested service. ". The read operation will fail with error -1011 (0xfffffc0d). If this error persists then the file may be damaged and may need to be restored from a previous backup.

Heb alleen geen idee wat het veroorzaakt en hoe ik t kan oplossen :(.

Verwijderd

Scylin schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:15:
[...]

Bij mij is het niet opgelost. Vannacht weer gecrashed, na een nieuwe install... Heb de laatste stable drivers gebruikt, ga nu nog de beta drivers proberen.

Krijg nu in mijn event viewer dit elke keer te zien:
Session "LwtNetLog" failed to write to log file "C:\Windows\System32\LogFiles\WMI\LwtNetLog.etl" with the following error: 0xC000009A

Net voordat de pc freezed

Dit krijg ik ook:
svchost (1636) SRUJet: An attempt to read from the file "C:\Windows\system32\SRU\SRUDB.dat" at offset 0 (0x0000000000000000) for 65536 (0x00010000) bytes failed after 0.000 seconds with system error 1450 (0x000005aa): "Insufficient system resources exist to complete the requested service. ". The read operation will fail with error -1011 (0xfffffc0d). If this error persists then the file may be damaged and may need to be restored from a previous backup.

Heb alleen geen idee wat het veroorzaakt en hoe ik t kan oplossen :(.
Heb je nu ook al nieuw mobo erin zitten dan?

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:49:
[...]

Heb je nu ook al nieuw mobo erin zitten dan?
Jep. Kreeg weer een aantal events, en heb nu daemon tools geuninstalled, aangezien dat 1 van de errors was. Maar is even kijken wat er gebeurt. Welke drivers draai jij? 13.12 of 13.11beta?

Verwijderd

13.12

• Scylin
Apart... Wat voor memory heeft jouw kaart? Hynix of die andere? Die van mij heeft de memory waar veel problemen mee zijn.

Ik ga het nog even aankijken, kijken wat er gebeurt vannacht en morgennacht, als hij blijft freezen dan ga ik m maar terug brengen.

• Scylin
Nou, Mn systeem is niet helemaal gefreezed, maar ik merk nu na een tijdje dat ik wel kleine mini freezes heb terwijl ik andere dingen doe. Zat daarnet een serie te kijken, beeld had continue haperingen, en ook terwijl ik dit typ of als ik met mn muis beweeg zie ik haperingen.

Ik ga driver sweeper even draaien, de beta drivers installeren, en kijken of dat werkt. Als de kaart dan nog steeds problemen geeft dan gaattie terug naar Alternate.

Nog iets dat ik gemerkt heb, heb zo'n 3-4 uurtjes series zitten kijken, met fan profile op auto, en toen was de gpu 80 graden, en hij ging niet dalen totdat ik een manual fan profile aanmaakt en de fans omhoog krikte. Naar mijn weten zou de kaart niet zo achterlijk warm moeten zijn in idle met een windforce koeler?

Update: Draai nu op 13.11beta, heb via control panel geuninstalled, daarna met driver fusion de rest verwijderd, gereboot, beta geinstalleerd, en nu eens aankijken wat er gebeurt vannacht, will it crash, or will it live.

Hm... Ik word nu net wakker, geen system freeze, maar als ik in mn task manager kijk, dan staat memory op 98%, ik neem aan dat dat RAM is? Lijkt me niet goed? Zie het nu ook in Speccy, 98-99% RAM usage, terwijl t enige wat ik heb draaien is Chrome, skype en battle net. Als ik Steam opstart, dan word ie automatisch weer afgesloten, ik neem aan omdat het RAM gebruik zo achterlijk hoog ligt? Snap niet waar die 99% vandaan komt, er staat bijna niks aan.

Als ik reboot is het RAM gebruik weer normaal, maar na een paar uur gaat het RAM weer achterlijk omhoog, terwijl de pc alleen aant downloaden is, en de RAM word niet vrijgegeven als ik processen sluit. Plus, als ik door mn processen kijk, dan kom ik echt niet aan 8GB aan gebruik, eerder aan iets van 1GB.

[ Voor 65% gewijzigd door Scylin op 06-01-2014 12:16 ]

Verwijderd

Scylin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 02:04:
Nou, Mn systeem is niet helemaal gefreezed, maar ik merk nu na een tijdje dat ik wel kleine mini freezes heb terwijl ik andere dingen doe. Zat daarnet een serie te kijken, beeld had continue haperingen, en ook terwijl ik dit typ of als ik met mn muis beweeg zie ik haperingen.

Ik ga driver sweeper even draaien, de beta drivers installeren, en kijken of dat werkt. Als de kaart dan nog steeds problemen geeft dan gaattie terug naar Alternate.

Nog iets dat ik gemerkt heb, heb zo'n 3-4 uurtjes series zitten kijken, met fan profile op auto, en toen was de gpu 80 graden, en hij ging niet dalen totdat ik een manual fan profile aanmaakt en de fans omhoog krikte. Naar mijn weten zou de kaart niet zo achterlijk warm moeten zijn in idle met een windforce koeler?

Update: Draai nu op 13.11beta, heb via control panel geuninstalled, daarna met driver fusion de rest verwijderd, gereboot, beta geinstalleerd, en nu eens aankijken wat er gebeurt vannacht, will it crash, or will it live.

Hm... Ik word nu net wakker, geen system freeze, maar als ik in mn task manager kijk, dan staat memory op 98%, ik neem aan dat dat RAM is? Lijkt me niet goed? Zie het nu ook in Speccy, 98-99% RAM usage, terwijl t enige wat ik heb draaien is Chrome, skype en battle net. Als ik Steam opstart, dan word ie automatisch weer afgesloten, ik neem aan omdat het RAM gebruik zo achterlijk hoog ligt? Snap niet waar die 99% vandaan komt, er staat bijna niks aan.

Als ik reboot is het RAM gebruik weer normaal, maar na een paar uur gaat het RAM weer achterlijk omhoog, terwijl de pc alleen aant downloaden is, en de RAM word niet vrijgegeven als ik processen sluit. Plus, als ik door mn processen kijk, dan kom ik echt niet aan 8GB aan gebruik, eerder aan iets van 1GB.
Vreemd probleem heb je man! Mijn kaart word idle ook wel zo'n 50 graden maar das niks bijzonders,maar 80 bij idle lijkt me wel hoog.
En je geheugen voor 98 % vol lijkt me ook niet fris. Heb trouwens geen idee waar dat aan kan liggen maar succes in ieder geval. Hier tot nu toe nog steeds geen freezes of dergelijke gehad na mobo upgrade

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 13:35

Ryada

She/Her

Misschien handig om anti malware bytes te downloaden en runnen ik heb van dit probleem laatst ook last gehad en het bleek dat er 7 bitcoin mining virussen op mijn pc stonden dan is het eigenlijk niet zo raar dat hij zo heet wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryada op 06-01-2014 14:17 ]

Steam: Ryada.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Idd, wat WambamNL zegt, kijk eens of je services.exe of TImeserver.exe in de taakbeheer heb draaien... Dat si een soort van bitcoin miningvirus.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 13:35

Ryada

She/Her

services.exe is niet meteen een bitcoin miningvirus meen ik mij te herinneren aangezien windows zelf ook services.exe gebruikt ;)
Bij mij was het geval dat zodra ik google chrome opende het virus zichzelf activeerde en mijn pc ongekend belast werd tijdens google chrome.

Steam: Ryada.

• Scylin
Ik denk dat het probleem met mn RAM een probleem is met een memory leak van iets wat ik heb geinstalleerd, want ik heb nu momenteel geen probleem met mn memory, 33% in gebruik. PC staat natuurlijk nog niet zo achterlijk lang aan, dus kan altijd nog omhoog lopen, maar voor nu ziet t er stable uit.

Met de beta drivers is mn pc vannacht ook niet gefreezed, maar ik moet zeggen dat ik bij mn vorige freezes niet heb gekeken naar RAM gebruik, want als RAM op 100% draait dan kan mn pc ook gewoon freezen o.o.

---

Met betrekking tot the mining virussen, heb gister mn hele pc overnieuw geinstalleerd, dus ik verwacht niet dat ik nu al een virus heb :p. Draai nu AVG free, en heb gisteravond mn comp gescant, kan malware bytes nog wel even draaien, maar ik verwacht geen virus oid, heb geen rare shit gedownload, alleen maar drivers en games via steam e.d. :p

---

Met betrekking tot de temperatuur, hij is nu op t moment van typen 77 graden, heb daarstraks beetje WoW gespeeld, dus misschien moettie nog koeler worden, maar ik denk niet dat een r9 290 met een windforce koeler zo warm hoort te worden als het enige wat ik doe dit bericht typen is. Fanspeed is 515rpm, en die gaat ook niet omhoog, misschien dat t allemaal wat beter word als ik gewoon een custom fan profile aanmaak en de fans een beetje omhoog krik, 515rpm is ook wel een beetje laag.

• rikadoo
  • Niet online
Zo warm word mijn r9 290 (@r9 290x) niet eens met de stock ref cooler, 40 idle; tijdens gamen 90/95.

Wat betreft virus, nee dan zal dit denk ik ook niet het probleem zijn :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Scylin
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik 1 van die slechte r9 290 heb gekregen, met die slechte fansinks, ze zeiden dat het alleen de press samples betrefte, maar ze zeiden er nog wel achteraan dat als er problemen waren met warmte van andere kaarten dat ze contact met hun moesten opnemen, dus heel zeker zijn ze niet van hun zaak volgens mij.

Hun = Gigabyte trouwens :p
rikadoo schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:20:
Zo warm word mijn r9 290 (@r9 290x) niet eens met de stock ref cooler, 40 idle; tijdens gamen 90/95.

Wat betreft virus, nee dan zal dit denk ik ook niet het probleem zijn :)
Op hoeveel draait je fan? En waarmee modify je al de settings van je kaart?
Ik heb namelijk t idee dat mijn OC guru II de memory leak veroorzaakt, draait nu namelijk niet en ik heb 0 problemen.
Mijne draait dus op 20%, en op auto ziet t er niet naar uit dat dat hoger gaat worden terwijl ik 77 graden toch wel wat aan de hoge kant vind.

Heb nu via de CCC target temp op 50 gezet, max fan speed op 75, fan is langzaam omhoog aant gaan, en dan maar even kijken hoe hard ie moet draaien om de kaart een beetje koel te houden.

Zo te zien houd ie zich totaal niet aan de max fan speed, zit nu al op 100% volgens CCC.. Moet trouwens zeggen dat CCC behoorlijk wat RAM gebruikt met zn 300mb, heb overdrive ondertussen uitgezet en hij blijft nog steeds zoveel gebruiken.

Heb nu MSI afterburner gedownload, en een fan profile gemaakt, draait nu op 50 graden, met 50% fan usage, kweenie of dat een beetje vergelijkbaar is met anderen? 50% is nog steeds nauwelijk hoorbaar.

Trouwens een vraagje, de memory clock van een r9 290 moet toch 5000 zijn? Niet 1250? Want in MSI afterburner en CCC issie 1250...

[ Voor 72% gewijzigd door Scylin op 06-01-2014 15:46 ]

• rikadoo
  • Niet online
Ehh ik heb de maximale FAN settings op 55% staan en target temp op 95 graden. Verder heb ik niets ingesteld; behalve dat mijn kaart een andere BIOS heeft (van een ASUS) om dekaart te unlocken. Ik heb verder alleen MSI afterburner draaien, maar daar heb ik niets op ingesteld. Speeds zijn stock R9 290x snelheden. Hij is nu Idle 42/43 graden, en dan ben ik alleen maar aan het internetten steam skype.

Als ik jou was zou ik even al die OC troep eraf gooien en als het dan allemaal werkt MSI afterburner of Trixx oid installeren. Dit om uit te sluiten dat het deze programma`s niet zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door rikadoo op 06-01-2014 16:46 ]

• Scylin
rikadoo schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:43:
Ehh ik heb de maximale FAN settings op 55% staan en target temp op 95 graden. Verder heb ik niets ingesteld; behalve dat mijn kaart een andere BIOS heeft (van een ASUS) om dekaart te unlocken. Ik heb verder alleen MSI afterburner draaien, maar daar heb ik niets op ingesteld. Speeds zijn stock R9 290x snelheden. Hij is nu Idle 42/43 graden, en dan ben ik alleen maar aan het internetten steam skype.

Als ik jou was zou ik even al die OC troep eraf gooien en als het dan allemaal werkt MSI afterburner of Trixx oid installeren. Dit om uit te sluiten dat het deze programma`s niet zijn.
Ik heb net OC Guru II ervanaf gehaald, en heb nu alleen nog MSI Afterburner, en CCC dan, maar dat hoort gewoon bij de drivers neem ik aan (AMD Overdrive staat uit).

Als de kaart idle draait, hoeveel is de fan dan? Bij mij issie nu idle (heb al zeker 2 uur niks aangehad behalve internet/downloads) en draait op 50% op 50 graden, en t ziet er niet naar uit dat er ook maar een graadje vanaf gaat :(.

Kwam terug na 2 uur niks op mn pc te hebben gedaan, en de kaart is nu 47-48 graden, onbegrijpelijk.

Ik heb mn temp dilemma ook aangekaart op Tomshardware, en heb daar gehoord dat de temps niet normaal zijn, en dat het kan dat mijn fan niet goed op de kaart vastzit, wat ik kan geloven als mn kaart in idle op 50% fan moet draaien en nog steeds op 50 graden blijft hangen.
Ik ga morgen naar Alternate om de kaart om te ruilen voor een Sapphire r9 290 Tri X, even kijken hoe ik de BF4 voucher kan regelen, misschien gewoon de voucher van de Tri X in de doos vd Gigabyte plempen, hoef ik geen 50 euro te betalen voor een code die 30 euro kost bij een keyseller online :(

[ Voor 22% gewijzigd door Scylin op 06-01-2014 20:58 ]

• Scylin
Zojuist bij Alternate geweest, ze hebben de kaart kort getest, en konden geen mankement vinden, heb m nu daar gelaten om m langer te laten testen, zou morgen of overmorgen iets horen.

Moet zeggen dat wat er ook uit de test komt, ik wil de kaart niet meer, of hun m nou defect vinden of niet, heb m nog geen 2 weken geleden gekocht, dus kan me altijd nog beroepen op mn retourrecht.

Heb de Sapphire r9 290 Tri X al in bestelling staan, en ga de BF4 voucher eruit halen en in die van de Gigabyte doen, dingen zijn toch niet gelinkt aan manufacturer.

Verwijderd

Scylin schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:38:
Zojuist bij Alternate geweest, ze hebben de kaart kort getest, en konden geen mankement vinden, heb m nu daar gelaten om m langer te laten testen, zou morgen of overmorgen iets horen.

Moet zeggen dat wat er ook uit de test komt, ik wil de kaart niet meer, of hun m nou defect vinden of niet, heb m nog geen 2 weken geleden gekocht, dus kan me altijd nog beroepen op mn retourrecht.

Heb de Sapphire r9 290 Tri X al in bestelling staan, en ga de BF4 voucher eruit halen en in die van de Gigabyte doen, dingen zijn toch niet gelinkt aan manufacturer.
Ik wil je niet ongerust maken,maar als alternate "vind" dat de kaart niet meer als nieuw verkocht kan worden,krijg je geen nieuwe kaart.

En ik spreek uit ervaring. Ook al zit je binnen 2 weken!

• Scylin
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:40:
[...]

Ik wil je niet ongerust maken,maar als alternate "vind" dat de kaart niet meer als nieuw verkocht kan worden,krijg je geen nieuwe kaart.

En ik spreek uit ervaring. Ook al zit je binnen 2 weken!
Heh, ik heb geluk gehad. Heb de kaart omgeruild, zeurden zelfs niet om de BF4 voucher die miste :). Heb nu een Sapphire Tri X, maar heb nu meteen alweer problemen. Lol. Standaard is de kaart geoverclocked tot 1300 memclock, als ik m daarop laat staan dan krijg ik allemaal artifacts.. :(

Maargoed, daar is dit topic over: Scylin in "Sapphire r9 290 Tri X artifacts"

Dit topic mag gesloten worden, aangezien het "opgelost" is.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Scylin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:23:
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik 1 van die slechte r9 290 heb gekregen, met die slechte fansinks, ze zeiden dat het alleen de press samples betrefte, maar ze zeiden er nog wel achteraan dat als er problemen waren met warmte van andere kaarten dat ze contact met hun moesten opnemen, dus heel zeker zijn ze niet van hun zaak volgens mij.

Hun = Gigabyte trouwens :p

[...]

Op hoeveel draait je fan? En waarmee modify je al de settings van je kaart?
Ik heb namelijk t idee dat mijn OC guru II de memory leak veroorzaakt, draait nu namelijk niet en ik heb 0 problemen.
Mijne draait dus op 20%, en op auto ziet t er niet naar uit dat dat hoger gaat worden terwijl ik 77 graden toch wel wat aan de hoge kant vind.

Heb nu via de CCC target temp op 50 gezet, max fan speed op 75, fan is langzaam omhoog aant gaan, en dan maar even kijken hoe hard ie moet draaien om de kaart een beetje koel te houden.

Zo te zien houd ie zich totaal niet aan de max fan speed, zit nu al op 100% volgens CCC.. Moet trouwens zeggen dat CCC behoorlijk wat RAM gebruikt met zn 300mb, heb overdrive ondertussen uitgezet en hij blijft nog steeds zoveel gebruiken.

Heb nu MSI afterburner gedownload, en een fan profile gemaakt, draait nu op 50 graden, met 50% fan usage, kweenie of dat een beetje vergelijkbaar is met anderen? 50% is nog steeds nauwelijk hoorbaar.

Trouwens een vraagje, de memory clock van een r9 290 moet toch 5000 zijn? Niet 1250? Want in MSI afterburner en CCC issie 1250...
1250x4 is? Inderdaad...

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Inmiddels een paar weken en een LAN verder met mij nieuwe moederbordje in combi met se r9 290....nog geen enkel probleem gehad. Nu zelfs eyefinity eraan hangen met 3x22 inch op 5760x1080 en geen problemen. Dus hier is alles opgelost.

Daniel
Pagina: 1