Toon posts:

Random freezes na upgrade Sapphire R9 290

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Na ruim 5 dagen zoeken en testen en instellen wil ik toch graag weer een beroep doen op de "pro's".

Heb afgelopen zaterdag een upgrade gedaan naar een sapphire R9 290. Ik kwam van een HD 6870 cf setup af. Opzich natuurlijk een koud kunstje,en op 1 probleem na was dat ook zo. Na het juist installeren van de kaart met drivers blijft ik maar random freezes houden van mijn pc. Alles slaat dan vast en er is geen beweging meer in te krijgen...Alleen de resetknop breng dan nog uitweg.

Nu heb ik volgens mij het meest voor de hand liggende al gedaan.

*Bios update
*Verschillende drivers geprobeerd (ook de 9.5 beta)
*Tempratuur ingesteld
*Oude drivers verwijderd

Maar helaas heeft niks het probleem opgelost.

Ook geen waarschuwingen,blauwe schermen of fout meldingen....Geen enkele indicatie dat de pc vast gaat lopen of het moeilijk heeft. Ook de tijden zijn willekeurig....soms na 2 minuten soms na 1,5 uur. Ook belasting van de pc heeft geen invloed.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen,of wat de oorzaak is?Of misschien zelfs wel iemand die hier ook last van heeft?

Gebruikte setup,

AMD 1090T @ Stock
12 GB Hyper X @ 133 stock
Asrock 890 Extreme 3
OCZ 850 watt voeding
OCZ Vertex 3

Mvg,

Daniel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 21:43 ]

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 15:05
wat zijn de temps van de 290 en de rest van de pc
meschien zit daar iets in Probeer anders een clean windows install

Verwijderd

Topicstarter
temps zijn prima,290 blijft onder de 80 graden cpu max 42

Verwijderd

Topicstarter
Ok,weer wat vreemds ontdekt,ik hoorde wat kleine stotteringen in mijn geluid.Nu blijkt dat mijn gpu continu van 100^naar 0% springt....Dit lijkt me ook niet goed!

Iemand enig idee hoe ik dit moet instellen?

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/470msi.jpg

• bumtroll
  • Laatst online: 29-01 15:05
zou gewoon lekker windows opnieuw installen

ben je mogelijk van al dat gezeik af en weet je teminste dat het geen virus is ofzo

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
bumtroll schreef op donderdag 05 december 2013 @ 00:47:
zou gewoon lekker windows opnieuw installen

ben je mogelijk van al dat gezeik af en weet je teminste dat het geen virus is ofzo
Uh ik zou gewoon een oude HDD gebruiken voor clean windows instal. Je wilt namelijk wel even zeker weten of het in software kant zit of in de hardware kant.
De bios reset zie ik nog niet bij staan probeer dat anders nog even.

Verwijderd

Topicstarter
Bois reset heb ik ook al geprobeerd....zal eens een nieuwe install gaan proberen morgen

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zoals comitatus zou ik eerst een verse installatie proberen, werkt dat niet dan kan je het volgende doen.

Het lijk dat het hele systeem op zo'n moment raar doet. Test anders eens je memory met memtestx86+ en je cpu met bijv. prime95.

Gaat dat goed dan zou het misschien nog je voeding kunnen zijn, die op volle belasting niet genoeg kan leveren.

Probeer anders de kaart in een ander systeem te testen, zo kan je deze uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding betwijfel ik want een HD6870 crossfire setup pakt veel meer stroom dan een enkele r9 290.
Cpu is niet geclockt en met prime 95 ook geen enkele foutmelding of temp problemen.
En geheugen heb ik nog niet getest,maar denk ook niet dat dit het is aangezien de problemen zijn begonnen na het vervangen van de videokaart.Maar zal straks mem86 ff laten lopen.

Anders word het toch gewoon een schone installatie....

Keep you all posted

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nee, TDP van een HD6870 is 151 watt, over het algemeen pakt deze iets minder. TDP van een R9 290 is haast 300 watt.

De 2 HD6870 kaarten sluit je waarschijnlijk aan op meerdere rails. De R9 290 wellicht op een enkele en dan is het te weinig. Voor zulke zware kaarten zijn voedingen met een enkele rail beter, jij vertelt niet welke OCZ 850 watt voeding je hebt, als je dat kan zeggen dan kan ik de inschatting beter maken :p.
Watts zeggen jammergenoeg vrij weinig bij voedingen tegenwoordig, nu is OCZ niet meteen een slecht merk maar als het een modulaire voeding is dan heb je altijd wat meer verlies en je moet de goede rails pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 06-12-2013 12:19 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Voeding lijkt mij niet een issue.. Lijkt wel of je een bitcoinminer hebt geinstalleerd? Tevens zie ik dat de tempertatuur van je kaart ook aardig oploopt, zo'n 91c?? Dat is een flinke temp voor deze kaarten zeg!

Ik zeg doen (verse install natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 06-12-2013 12:22 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat zou inderdaad ook kunnen, ik dacht dat dit tijdens het gamen was. De temperatuur, 91 graden is normaal voor die kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/663supply_20side_20label.jpgHellup!!!

Ik word hier stilletjes aan moedeloos van. Even een kleine opsomming van het probleem en alle geprobeerde oplossingen.

*Probleem

Na het upgraden van mijn GPU van XFX HD6870 crossfire naar Sapphire R9 290 heb ik random freezes van mijn complete systeem zonder enige waarschuwing.Doet zich willekeurig voor,van idle tot full power gaming.

*Geprobeerde oplossingen (maar nog niks heeft gewerkt)

Bios update
Alle geheugen banken gewisseld
Driver update
Prime95 (gaf geen fouten)
MEM86 (gaf geen fouten)
Schone win 7 install 64 bit
Schone win 7 install 32 bit
Kaart verplaats van bovenste naar onderste slot
Verschillende voedingslijntjes geprobeerd
Kaart gedown clocked
Fan speed hoger en lager

Het enige wat ik nu nog kan proberen is om 2 verschillende voedings lijntjes te proberen.Dus de 6 en de 8 pins van een andere lijn.

Voeding is trouwens een OCZGXS850

http://www.freebits.nl/images/663supply_20side_20label.jpg

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:36:
[afbeelding]Hellup!!!

Het enige wat ik nu nog kan proberen is om 2 verschillende voedings lijntjes te proberen.Dus de 6 en de 8 pins van een andere lijn.
Dat moet je inderdaad even proberen, hopen dat dat het oplost.

Verwijderd

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:42:
[...]

Dat moet je inderdaad even proberen, hopen dat dat het oplost.
Nou ze zijn nu gewisseld.....Nu maar weer afwachten

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ,ook andere voedingslijnen bracht geen oplossing.

Iemand nog een idee?

• JustwilliamNL
  • Laatst online: 03-01 21:08
Blijft het GPU verbruik alsmaar van 1% --> 100% springen of alleen wanneer je pc idle is?

Verwijderd

Topicstarter
Neej,

als de pc helemaal idle is dan blijft de gpu ook op 0% maar zodra bv ghost alleen op de achtergrond draait met alleen maar het inlogscherm dan begint de gpu te stuiteren

• JustwilliamNL
  • Laatst online: 03-01 21:08
Het lijkt mij een voedingsprobleem gezien de dingen die je al hebt geprobeerd.

Kun je aan een andere voeding komen om dat uit te sluiten?

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat krijg je te zien als hij vastslaat, gewoon een zwart scherm?

Wat betreft je bouncing usage, installeer voor de grap eens gpuz van techpowerup,hier zul je zien dat hij stabiel is. Is gewoon een bug volgens mij in afterburner.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Je hebt één ding volgens mij nog niet geprobeerd, namelijk de videokaart zélf.

Als je nog een andere PC hebt (of een vriend/kennis/familie), kun je het even testen door jou 290 in dat andere systeem te doen. Vertoont hij de kuren dan niet, dan ligt het in ieder geval niet aan de GPU. Vertoont hij de kuren daar ook, dan is het hoogstwaarschijnlijk gewoon een brakke GPU. Maar wel even er van uitgaande dat de voeding van dat andere systeem ook krachtig genoeg is.

https://freight.associates

Verwijderd

Topicstarter
Daffie schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:27:
Je hebt één ding volgens mij nog niet geprobeerd, namelijk de videokaart zélf.

Als je nog een andere PC hebt (of een vriend/kennis/familie), kun je het even testen door jou 290 in dat andere systeem te doen. Vertoont hij de kuren dan niet, dan ligt het in ieder geval niet aan de GPU. Vertoont hij de kuren daar ook, dan is het hoogstwaarschijnlijk gewoon een brakke GPU. Maar wel even er van uitgaande dat de voeding van dat andere systeem ook krachtig genoeg is.
Even weer een update,

Gisteravond van 19.00 uur tot 2.30 uur bezig geweest om het systeem stabiel te krijgen.Helaas is dit niet gelukt.....

Totdat ik 1 van mijn oude HD6870 terug propte in het systeem....Daarna geen enkele vastloper meer gehad.Nu net weer mijn R9 290 terug erin....En ja hoor direct weer vastlopers.
Zou dit dan toch een maandagochtend gpu zijn?

Zelf als ik mijn ouwe HD6870 in crossfire overclockte en dan bv furmark draaide dan gaf de voeding geen krimp....En nu loopt hij zelf al idle vast met de 290 dus ik sluit de voeding uit.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Dan lijkt het me inderdaad heel simpel, je GPU is gewoon niet lekker. Een overgeclockte crossfire setup in een benchmark zal veel meer vermogen vragen van je voeding dan een zo-goed-als-idle R290, dus je voeding kun je uitsluiten. En dan blijft alleen nog je 290 over.

[ Voor 59% gewijzigd door Daffie op 08-12-2013 18:16 ]

https://freight.associates

Verwijderd

Topicstarter
En weer een update,

Ik denk dat mijn moederbordje aan het overlijden is. Waarom?

CPU is goed
Prime 95 geeft geen fouten aan en temp. is prima

GPU is goed
Is een nieuwe R9 290,maar ook op de ouwe HD6870 doen zich nu de freezes voor

PSU is goed
Met ouwe OC crossfire setup gaf hij ook geen krimp,en de freezes zijn nu ook in idle

Geheugen is goed
Gewisseld met ander geheugen,in alle banken maar de freezes blijven komen

SSD/HDD is goed
Op beide schijven diverse schone installatie geprobeerd van win7 ulti maar de freezes blijven

Temperaturen
Zijn goed,gemeten met HWmonitor en de bios

Blijft volgens mij alleen het moederbordje nog over?Of heeft iemand nog andere suggesties?

Mvg,

Daniel

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
hoe verder ik las hoe meer ik het moederbord verdacht
gewoon ik heb helemaal hetzelfde meegemaakt

ik had alles getest behalve voeding en mobo
en aangezien het een mobo van 300 was ging ik dat niet simpel RMAen
dus berekende gok gedaan en toen ik eindelijk m'n nieuwe kreeg waren alle problemen opgelost

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Verwijderd

Topicstarter
Goed we zijn inmiddels een week of 3 verder en de kaart is RMA geweest naar alternate. Nu hebben zij de kaart 3 dagen uitvoerig getest. En geen enkel probleem deed zich voor....
Dus vol goede moed de kaart weer terug gemonteerd vandaag...Helaas. Direct begint het gez**k weer. Beeldscherm adapters die niet reageren ,random freezes , en alle eerder genoemde problemen.

Dus iemand nog een idee of toch maar een ander mobo proberen?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

staat de fan van je gpu nou niet op auto of lijkt dat maar zo ?

[ Voor 9% gewijzigd door NLKornolio op 28-12-2013 15:25 ]

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02

RumaNoV

Folding

Heb je al een andere voeding geprobeerd?

Ik denk dat je alles al getest hebt wat er te testen valt. Dus de oorzaak ligt ofwel bij de voeding of mobo/cpu.

Verwijderd

De voeding is een FSP Epsilon met CapXon condensators. Erg slechte combinatie FSP Epsilon is namelijk een vrij slecht design wat zich vooral manifesteerd bij de hoge vermogens door hoge ripple. Deze ripple moet worden weggefilterd door de condensators, maar deze condensators zijn in dit geval van slechte kwaliteit en doordat ze erg veel werk moeten verzetten is een lage levensduur in principe uitgesloten. Je kan er dus vanuit gaan dat de CapXons al lang aan het lekken zijn en dat de voeding al een tijdje bezig is de rest van de PC te slopen.

Een nieuwe voeding van goede kwaliteit is dus ten zeerste aangeraden. Qua vermogen is 650W meer dan genoeg voor twee HD6870's of een enkele R9 290X.

Verwijderd

Topicstarter
Denk persoonlijk niet dat het de voeding is....En waarom?

2x HD 6870 = geen enkel probleem (full load)
2x HD 7870 = geen enkel probleem (full load)
2x HD 7990 = geen enkel probleem (full load)

1x R9 290 = Volle bak problemen (ook onder idle)

Full load is met furmark. Dus ik denk dat we de voeding uit kunnen sluiten?

• Scylin
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb precies deze problemen, had geen enkel probleem met mn vorige 6850 (1tje dan) en sinds ik een Gigabyte r9 290 non reference erin heb gepropt heb ik de hele tijd van die freezes.
Heb een 760w platinum Corsair voeding, dus denk inderdaad dat het daar niet aan ligt, want de voeding is ook nog geen maand oud.

Aangezien jij precies hetzelfde probleem hebt, misschien iets software related?
Kan natuurlijk ook ongeluk zijn en dat we allebei een troep kaart hebben ontvangen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:59:
De voeding is een FSP Epsilon met CapXon condensators. Erg slechte combinatie FSP Epsilon is namelijk een vrij slecht design wat zich vooral manifesteerd bij de hoge vermogens door hoge ripple. Deze ripple moet worden weggefilterd door de condensators, maar deze condensators zijn in dit geval van slechte kwaliteit en doordat ze erg veel werk moeten verzetten is een lage levensduur in principe uitgesloten. Je kan er dus vanuit gaan dat de CapXons al lang aan het lekken zijn en dat de voeding al een tijdje bezig is de rest van de PC te slopen.
De wat,de hoe...huh? :)

Verwijderd

Topicstarter
Scylin schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:05:
Ik heb precies deze problemen, had geen enkel probleem met mn vorige 6850 (1tje dan) en sinds ik een Gigabyte r9 290 non reference erin heb gepropt heb ik de hele tijd van die freezes.
Heb een 760w platinum Corsair voeding, dus denk inderdaad dat het daar niet aan ligt, want de voeding is ook nog geen maand oud.

Aangezien jij precies hetzelfde probleem hebt, misschien iets software related?
Kan natuurlijk ook ongeluk zijn en dat we allebei een troep kaart hebben ontvangen?
Mijn kaart is RMA geweest naar alternate en daar 4 dagen uitvoerig getest zonder problemen. dus denk niet dat het daar aan ligt.

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:07:
[...]

Mijn kaart is RMA geweest naar alternate en daar 4 dagen uitvoerig getest zonder problemen. dus denk niet dat het daar aan ligt.
Hmm.. apart.

Mja, ik heb ook geen idee wat dit nu weer veroorzaakt, naar mijn weten draai ik de laatste drivers (13.12) en ik kan me niet voorstellen dat er bij jou en bij mij ineens een ander onderdeel naar zn grootje is gegaan :(

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:01:
Full load is met furmark. Dus ik denk dat we de voeding uit kunnen sluiten?
Voedingsproblemen hoeven zich zeker niet altijd onder full load voor te doen. Bij mijn vorige pc heeft de voeding het ook begeven. De problemen deden zich niet voor bij load, maar eerder terwijl ik idle op de desktop stond of alleen aan het webbrowsen was. In mijn geval was het probleem dat de voltages erg onstabiel waren en soms erg laag gingen, met als resultaat bluescreens of direct uitvallen van de pc. Mijn voeding (Cooler Master) heeft toen ook mijn moederbord mee gefrituurd. Ook ik had lange tijd het idee dat het probleem mijn moederbord was, maar het bleek de voeding (die uiteindelijk ook zorgde voor moederbord problemen).

Verder kan je de voeding ook eens testen met de Power Supply test van OCCT. Deze stressed niet alleen de GPU (zoals Furmark) maar alles. Tevens kun je met OCCT direct alle temperaturen en voltages monitoren. Wellicht dat het niets oplevert, maar het is het proberen waard.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Zou je de voeding eens kunnen openen en alle condensators kunnen controleren. Neem aan dat de garantie al lang is verlopen, dus dan kun je die ook niet meer verliezen en als die idd al lang verlopen is en de voeding is normaal tot veel gebruikt zou ik mij echt zorgen maken over de condensators.

Foto maken waar de CapXon's op staan zou nog beter zijn. Dat zijn al die zwarte condensators met opschrift CapXon.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2006/11/17185559413l.jpg

Zie je op deze foto o.a. rechtsonder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 14:45 ]

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:32:
Verder kan je de voeding ook eens testen met de Power Supply test van OCCT. Deze stressed niet alleen de GPU (zoals Furmark) maar alles. Tevens kun je met OCCT direct alle temperaturen en voltages monitoren. Wellicht dat het niets oplevert, maar het is het proberen waard.
Daarmee kun je de voeding niet testen het enige wat je daarmee wel zou kunnen bereiken is het slopen van de rest van de PC doordat de voeding al niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Scylin schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:26:
[...]

Hmm.. apart.

Mja, ik heb ook geen idee wat dit nu weer veroorzaakt, naar mijn weten draai ik de laatste drivers (13.12) en ik kan me niet voorstellen dat er bij jou en bij mij ineens een ander onderdeel naar zn grootje is gegaan :(
wat voor mobo/chipset gebruik je?

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:03:
[...]

wat voor mobo/chipset gebruik je?
Ik heb een Gigabyte GA-880GA-UD3H.

Dit is het hele systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-880GA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,90€ 34,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,55€ 55,55
1Corsair AX760€ 137,10€ 137,10
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,45

Verwijderd

Topicstarter
Scylin schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:18:
[...]

Ik heb een Gigabyte GA-880GA-UD3H.

Dit is het hele systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-880GA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,90€ 34,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,55€ 55,55
1Corsair AX760€ 137,10€ 137,10
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,45
Ok duidelijk. Ik zie dat je nagenoeg de zelfde cpu en chipset gebruikt als ik. Mijn vermoede is dat deze kaart ,om wat voor reden dan ook,niet helemaal lekker samen werkt met de 8** chipsets.

Ik heb voor een collega een splinternieuw systeem in bestelling staan,dus als deze binnen is wil ik even die voeding gebruiken om te testen.Mocht dit het probleem niet oplossen dan bouw ik dat nieuwe systeem helemaal in elkaar en zet ik er even mijn r9 in.Dan heb ik alles uit kunnen sluiten.

Dat neemt niet weg dat het een vaag probleem blijft.

Verwijderd

De kans dat het toeval is is vele malen groter, aangezien het de CPU sowieso niet zal zijn en de kans dat het het chipset is ook erg klein is anders was er wel veel meer van bekend. Daarnaast kunnen freezes aan heel veel dingen liggen, bijna elk onderdeel kan het veroorzaken, waardoor de kans dat het toeval is dat jullie een vergelijkbare probleem hebben nog veel kleiner is.

Voeding al gechecked, lijkt mij nogal belangrijke, zou een beetje zonde zijn dat de voeding de rest van de PC sloopt....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:16:
De kans dat het toeval is is vele malen groter, aangezien het de CPU sowieso niet zal zijn en de kans dat het het chipset is ook erg klein is anders was er wel veel meer van bekend. Daarnaast kunnen freezes aan heel veel dingen liggen, bijna elk onderdeel kan het veroorzaken, waardoor de kans dat het toeval is dat jullie een vergelijkbare probleem hebben nog veel kleiner is.

Voeding al gechecked, lijkt mij nogal belangrijke, zou een beetje zonde zijn dat de voeding de rest van de PC sloopt....
Ik zal proberen vanavond of morgen eens de voeding eruit te slopen en open te maken.Garantie is toch allang verlopen. Waar moet ik specifiek op letten?

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:33:
[...]

Ok duidelijk. Ik zie dat je nagenoeg de zelfde cpu en chipset gebruikt als ik. Mijn vermoede is dat deze kaart ,om wat voor reden dan ook,niet helemaal lekker samen werkt met de 8** chipsets.

Ik heb voor een collega een splinternieuw systeem in bestelling staan,dus als deze binnen is wil ik even die voeding gebruiken om te testen.Mocht dit het probleem niet oplossen dan bouw ik dat nieuwe systeem helemaal in elkaar en zet ik er even mijn r9 in.Dan heb ik alles uit kunnen sluiten.

Dat neemt niet weg dat het een vaag probleem blijft.
Ik zit er zelf aan te denken om een nieuw moederboard en processor te halen, dus wie weet.
Wanneer denk je dat je dat kan testen? :P Als t namelijk werkt dan haal ik ook meteen wat nieuws.

Ik hoop heel erg dat dat het probleem is om eerlijk te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bestelling status is "In behandeling" dus ben bang dat dat pas in het nieuwe jaar word.
Maar we houden contact. Mocht jij toevallig ergens verder mee komen laat het me dan ff weten.

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:04:
Bestelling status is "In behandeling" dus ben bang dat dat pas in het nieuwe jaar word.
Maar we houden contact. Mocht jij toevallig ergens verder mee komen laat het me dan ff weten.
Is goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Even zo nog maar een idee van me eigen want dit probleem blijft natuurlijk knagen...

Zou het niet zo kunnen zijn dat de R9 290 in conflict zou kunnen komen met de "huidige" drivers van mijn moederbord??
Deze zijn namelijk al uit 2010 dus bijna 4 jaar oud. En er zijn op de site van Asrock ook geen nieuwere te vinden!

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:20:
Even zo nog maar een idee van me eigen want dit probleem blijft natuurlijk knagen...

Zou het niet zo kunnen zijn dat de R9 290 in conflict zou kunnen komen met de "huidige" drivers van mijn moederbord??
Deze zijn namelijk al uit 2010 dus bijna 4 jaar oud. En er zijn op de site van Asrock ook geen nieuwere te vinden!
Dat heb ik ook. Heb een de laatste bios update, maar die is wel uit 2010 :(

Verwijderd

Zonder een beetje recente bios update zal zeer waarschijnlijk het moederbord de kaart niet goed ondersteunen.

• Scylin
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:13:
Zonder een beetje recente bios update zal zeer waarschijnlijk het moederbord de kaart niet goed ondersteunen.
Mja dat zou dan een oorzaak kunnen zijn. Ik zit erover te denken om morgen een nieuw moederboardje en cpu uit te zoeken en meteen op te halen, dus even kijken of ik dat ga doen, en zo ja, of dat alles oplost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:41:
[...]

Gaan we doen ,ik post wel een foto erbij. :P
Verstandig om het zo snel mogelijk te doen, ripple loopt soms op tot gevaarlijk hoge waardes van meer dan 2 volt terwijl het voor de 12V rail maar max 120mV mag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Om me eigen gerust te stellen heb ik net toch een ander mobo besteld.

De Asrock 970 extreme 3

Bordje kost niet de wereld, en dan hebben we weer een onderdeel uitgesloten.

Verwijderd

Waarom open je de voeding niet? Is zo simpel en zo dom om het niet te doen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:03:
Blijft imo toch te duur om hem binnen 5 minuten al te frituren door een schrale voeding ;)

• Scylin
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:03:
Om me eigen gerust te stellen heb ik net toch een ander mobo besteld.

De Asrock 970 extreme 3

Laat het me weten als t werkt! :)

Ik weet niet wat ik heb veranderd, maar mn pc is al een tijdje niet meer gefreezed.. Hij heeft de hele dag aangestaan (heb er op zitten gamen) en in de nacht heeftie ook gedraaid, maar hij deed het nog steeds deze morgen.

Verwijderd

Topicstarter
voeding heb ik open gemaakt maar krijg de foto's niet geupload.
Maar ik zie er niks bijzonders aan. Zal zo is kijken of het nog lukt met de foto's

Verwijderd

Topicstarter
http://i44.tinypic.com/2akmz5z.jpg

Binnenkant voeding!

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 14:04 ]

Verwijderd

Hoe zien de condensators onder de kabels eruit? Foto?

Sowieso zou ik de stof er even uitblazen.

Verwijderd

Topicstarter
Stof is er inmiddels af,en de condensatoren onder de kabels lekken niet en staan niet bol.
Was nogal lastig om daar een foto van te maken aangezien ik de voeding niet geheel heb gedemonteerd.

Verwijderd

Als er nog geen één stuk is heb je geluk, want bij heel veel mensen zijn ze al wel stuk. Dus als je van plan bent de voeding te houden is het verstandig om hem ongeveer maandelijks te controleren als je niet wil dat er iets mis gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding word om de paar weken uitgeblazen met lucht (niet met een stofzuiger uitgezogen)

Maar om nou de voeding elke 4 weken te demonteren en te controleren lijkt me wel erg ver gaan.
I take my chances,en de voeding doet het al 3 jaar prima.

Maar als de gelegenheid daar is dan zal ik deze teleksn controleren.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE 2-1-2014

Toch een nieuw bordje besteld omdat ik het verder ook niet meer wist.
Een Asrock 970 Extreme 4 r2.0.
Draait nu een klein uurtje en (tot nu toe) nog geen problemen gehad met de R9 290.Moet uiteraard niet te vroeg juichen maar so far,so good.
Cpu draait nu trouwens ook een stuk koeler dan voorheen. Draait nu op 3,6 Ghz @1,4v @Max 59 graden

Verwijderd

3 jaar maar? Type is al veel ouder, maar dan heb je nog wel 1 à 2 jaar normaal gesproken, al is het natuurlijk erg afhankelijk van het gebruik. Maar als je er maar rekening mee houd, is zonde dat die andere hardware sloopt.
Pagina: 1