Toon posts:

WD N900 lege schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een WD N900 (bridge mode) gekoppeld achter een Ubee router. Aan de N900 zitten twee 3 TB WD Elements HDD's.

Nu blijkt dat beide vanochtend ineens allebei compleet leeg zijn. Het viel mij al eerder op dat de schijven af en toe in SLEEP gaan en er niet uitkomen zonder ze opnieuw in te pluggen.

Kunnen deze twee dingen met elkaar te maken hebben? Op verschillende fora kan ik hier niks over vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

Of ben ik gehackt en heeft iemand mijn schijven helemaal geleegd?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:42
Ja gehackt.

Nee, vast niet, maar geef eens wat meer info. Schijven leeg? Hoe heb je gekeken? De schijven ook al aan een PC gehangen? (Bij voorkeur een Linux PC / LiveCD)
En evt: Wie kunnen er nog meer bij de router/schijven? Nog huisgenoten? Wat doe je met de schijven? Waarom zitten ze eraan? Wat voor programma's maakten er gebruik van?

Verwijderd

Topicstarter
De schijven heb ik ook al aan een pc en mac gehangen, beide geven leeg aan.

Ze waren alleen bedoeld voor opslag. De 1 met al mijn films en series en de ander voor overige persoonlijke bestanden.

Mijn Xtreamer pakt direct van de schijf de films en Plex gebruik ik om de library aan te maken en bij te houden.

Alleen mijn vriendin heeft verder toegang tot de schijven, maar die kan alleen lezen.

Kan het ermee te maken hebben dat ik ze tijdens draaien via USB loskoppel zonder Safely remove te gebruiken?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:47:
De schijven heb ik ook al aan een pc en mac gehangen, beide geven leeg aan.
Via een partitie manager / gparted / whatsoever?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:47:
Kan het ermee te maken hebben dat ik ze tijdens draaien via USB loskoppel zonder Safely remove te gebruiken?
Dat zou zomaar kunnen. Zal niet de eerste keer zijn dat externe opslag op die manier van slag raakt en alle partitie gegevens kwijt raakt. Zeker bij ondoorzichtige apparaten zoals het ding waar je het op hebt aangesloten.

https://discord.com/invite/tweakers

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

http://www.runtime.org/
getdataback probeer dit eens grote kans dat die wel wat ziet op je schijven of de boel kan herstellen, het beste is wel dat je eerst een image maakt van je drive.
Het is geen freeware helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door wowi op 29-12-2013 22:30 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat voor partitioneringssysteem wordt gebruikt? MBR? GPT? APM?
Welk bestandssysteem wordt gebruikt? FAT? EXT? HFS? NTFS? XFS? ZFS? ReiserFS?
Is er een logische volume manager gebruikt, of geom of iets van windows?

Iets meer informatie zou helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het MBR met NTFS... Er draait nu een programma om data te herstellen... Kijken of dat iets vindt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Recuva vind ik nog altijd een erg handig programma hiervoor, nou ja je vindt je weg hier wel verder. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Data recovery gaat enigszins goed, sommige bestanden zijn helaas corrupt.

Nu nog de vraag waardoor dit kan komen... Is het iets in de combinatie van router en harde schijven? Neem aan dat WD allemaal met elkaar kan communiceren zoals het hoort?

• Jolke
  • Nu online
Sommige bestanden zijn corrupt? Dat lijkt erg op 'unsafe release' van je disk(en); je zei zelf al dat je disken eruit trekt zonder 'safely remove', dat kan soms problemen geven. Onder Windows XP was dat echt 'not done', maar ook heb ik het heel soms nog onder Windows 7 gehad dat mijn data weg was bij het onveilig verwijderen van de hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jolke,

Bedankt voor je reactie! Misschien toch maar eens kijken of ik die schijven kan voorkomen dat ze in sleep gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee hoe je USB schijven aan een router kan laten voorkomen dat ze in SLEEP mode gaan? Ik heb wel een tooltje van WD gevonden, maar dat is alleen als deze aan je pc hangt.

• Jolke
  • Nu online
Menig router werkt met Linux en als je een ssh/telnet toegang tot de router hebt, zou je eea met 'hdparm' kunnen tweaken. Daarnaast, sommige USB behuizingen ondersteuning de spin down functie niet, WD doet dat wel... je zou een andere casing kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat mijn WD N900 router SSH ondersteunt. En om nou mijn gloednieuwe externe Elements HDD's in andere behuizing te zetten, lijkt mij minder handig, ook met garantie...

Wel bedankt voor je tips natuurlijk!

• Jolke
  • Nu online
Hm, wordt wel erg lastig zo... euhm... dan ervoor zorgen dat ze niet afslaan, dus dan moeten er continu van gelezen worden. Een scriptje draaien die elke 10 minuten een 'dir' commando oid uitvoert. Dat houdt de disken actief. Niet echt een charmante oplossing, maar ook wel bijna door de ideetjes heen :P

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt hem ook niet inderdaad :P Dan moet er alsnog altijd een pc aanstaan :p

Dan maar mijn router opnieuw starten als ie hem niet vind of safely remove gebruiken ;)

Bedankt voor je adviezen! Slotje?

• Jolke
  • Nu online
Vindt het toch geen echte oplossing, maar goed als jij ermee kan leven :)

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd genoeg heb ik het issue nu niet meer nadat ik hem heb geformatteerd op een Windows pc, ipv op mijn Mac met Tuxera NTFS... heel raar...
Pagina: 1